Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een oud karretje is zo gek nog niet - Forum Wereldfietser

Een oud karretje is zo gek nog niet

In Juni j.l. deze Koga Terraliner Alloy (1998) gekocht voor 125 euro.
Afbeelding
Op de kabels en rem- schakelgrepen na alles gedemonteerd en schoongemaakt.
Nieuwe remblokjes en ketting en cassette 11-32 (triple acht)
Met een crankset van 22-32-42 kun je dan de hele wereld aan.
Meer heb je niet nodig volgens Sheldon Brown.
Alles gefinetuned en schakelt als een zonnetje.
Midden-standaard en een bagagedrager gemonteerd (had ik nog) en weegt nu slechts 12 kg (gewogen).
Wat er niet aan zit hoef je ook niet mee te sjouwen.
Totale kosten 200 euro.
De vorige eigenaar had de bovenbuis met rode verf beklad om wat oppervlakkige beschadigingen te behandelen.
Ik had de bovenbuis daarom helemaal kaal geschuurd met de bedoeling te spuiten maar heb er gemakshalve duct-tape omgewikkeld. Niet fraai maar wel effectief en onaantrekkelijk voor het dievengilde.
Weer een perfect voorbeeld van wat er voor weinig geld mogelijk is.
ik heb m'n leesbril niet op en las 'karretje' eerst met een n tussen de k en de a.... :D
ik sluit me verder aan bij de vorige sprekers: "zo kan het ook" en mooi!
ducktape is voor veel zaken te gebruiken: bijvoorbeeld op/om de rechter liggende achtervork als bescherming tegen een klapperende ketting (en dat kan ook heel goed met een oud binnenbandje dat je er om wikkelt. dat scheelt weer nieuw materiaal)
groet, hoogframe
hoogframe schreef:
do 16 aug, 2018 13:14
ik heb m'n leesbril niet op en las 'karretje' eerst met een n tussen de k en de a.... :
Daar behoor ik inmiddels wel toe (70)
Schoon vlo'ke!
Betere deal dan de Koga's die je vandaag de dag koopt :D
Deze komt anders aardig in de buurt:
Afbeelding
Bert van Sprang schreef:
do 16 aug, 2018 14:51
Deze komt anders aardig in de buurt:
Afbeelding
Mooi, maar een ander prijskaartje denk ik.
Bert van Sprang schreef:
do 16 aug, 2018 14:51
Deze komt anders aardig in de buurt:
[moderne Koga]
Trapaslagers horen binnenboord en balhoofdlagers buitenboord.
Bij die nieuwe Koga zitten ze precies verkeerdom. :lol:
Ik zou geen Ducktape/gaffertape gebruiken. Dat droogt uit en gaat dan barsten. Het is nl. niet UV bestendig.
Shrek schreef:
do 16 aug, 2018 15:08
...
Trapaslagers horen binnenboord en balhoofdlagers buitenboord.
...
Waarom eigenlijk?
Ik ken natuurlijk de meningen op dit forum, maar ik zou wel eens de technische argumenten bij deze stelling willen horen.
math schreef:
do 16 aug, 2018 21:23
Shrek schreef:
do 16 aug, 2018 15:08
...
Trapaslagers horen binnenboord en balhoofdlagers buitenboord.
...
Waarom eigenlijk?
Ik ken natuurlijk de meningen op dit forum, maar ik zou wel eens de technische argumenten bij deze stelling willen horen.
Trapaslagers: diameter kogeltjes, dikte lagerschalen en afdichting. Ooit een mooi epistel van ik meen M-Gineering over gelezen. Disclaimer: De Shimano buitenboordlagers op mijn Surly Ogre gaan al 20.000 probleemloze reiskilometers mee. :lol:

Balhoofdlagers: serviceability. Disclaimer: het volledig geïntegreerde (industrielagers direct in het alu frame gelegd dus! :shock: ) Cane Creek balhoofd van mijn Trek 2300 uit 2003 gaat al zo'n 40.000 probleemloze racefietskilometers mee :lol:
Kun je mij een link naar dat epistel of evangelie geven?
Kun je mij een link naar dat epistel of evangelie geven?
HIER alvast een klein steekje onder water maar ik zoek nog ff verder naar de uitgebreide versie.

In dit topic nog wat meer...
Shrek schreef:
do 16 aug, 2018 21:31
Trapaslagers: diameter kogeltjes, dikte lagerschalen en afdichting. Ooit een mooi epistel van ik meen M-Gineering over gelezen. Disclaimer: De Shimano buitenboordlagers op mijn Surly Ogre gaan al 20.000 probleemloze reiskilometers mee. :lol:
Als dat zonder enig onderhoud is, dan heb je geluk gehad en waarschijnlijk heel weinig in de regen gefietst. Ik zou ze nu maar snel vervangen. Op de Snel Sahara van Corrie begaven ze het na 14.000 km en ook dat was al een bovengemiddelde afstand voor deze lagers.
keesswart schreef:
do 16 aug, 2018 22:04
Als dat zonder enig onderhoud is, dan heb je geluk gehad en waarschijnlijk heel weinig in de regen gefietst. Ik zou ze nu maar snel vervangen. Op de Snel Sahara van Corrie begaven ze het na 14.000 km en ook dat was al een bovengemiddelde afstand voor deze lagers.
Netjes nagefreesd en gevlakt frame scheelt ook :wink:
Tevens ben ik hierbij ontmaskerd als mooiweerfietser :lol:
keesswart schreef:
do 16 aug, 2018 22:04
Als dat zonder enig onderhoud is, dan heb je geluk gehad en waarschijnlijk heel weinig in de regen gefietst. Ik zou ze nu maar snel vervangen. Op de Snel Sahara van Corrie begaven ze het na 14.000 km en ook dat was al een bovengemiddelde afstand voor deze lagers.
Dit duidt er op dat je harde cijfers hebt voor levensduur van buitenboordlagers en van de binnenboordtrapassen. Zou je ze hier kunnen delen?
Ik heb zelf een lange levensduur van Hollowtech traplagers op twee fietsen (zonder onderhoud ; het systeem is toch onderhoudsvrij?)
Shrek schreef:
do 16 aug, 2018 21:43
In dit topic nog wat meer...
Bedankt voor deze link. Dat was in 2008.
We zijn nu 10 jaar verder en ik hoor die klachten over Hollowtech nauwelijks meer, behalve op dit WF forum. Er zijn heel veel racefietsers die jaarlijks meer dan tienduizend kilometers maken in weer en wind. Zouden de kinderziektes misschien verholpen zijn?
Ik ben erg benieuwd naar harde getallen.
math schreef:
do 16 aug, 2018 22:44
Shrek schreef:
do 16 aug, 2018 21:43
In dit topic nog wat meer...
Er zijn heel veel racefietsers die jaarlijks meer dan tienduizend kilometers maken in weer en wind. Zouden de kinderziektes misschien verholpen zijn?
Ik ben erg benieuwd naar harde getallen.
Of zouden veel fietsers er inmiddels aan gewend zijn om hun lagers regelmatig preventief te vervangen? Ik denk dat racefietsers ook wat meer van poetsen, invetten en sleutelen houden dan veel mensen op dit forum ;-).
Harde getallen heeft niemand, maar afgaand op ervaringen van andere fietsers die mij ter ore zijn gekomen, is het al heel wat als je zonder onderhoud de 10.000 km haalt met buitenboordlagers. Onze eigen ervaring met deze lagers heeft mij in ieder geval doen besluiten dat ik ze niet wil hebben. Ik wil nog wel aannemen dat die van Chris King en Idworx een stuk beter zijn, maar die kosten dan ook achtmaal zoveel als de UN55 van Shimano.
keesswart schreef:
do 16 aug, 2018 23:45
Of zouden veel fietsers er inmiddels aan gewend zijn om hun lagers regelmatig preventief te vervangen? Ik denk dat racefietsers ook wat meer van poetsen, invetten en sleutelen houden dan veel mensen op dit forum ;-).
Harde getallen heeft niemand, maar afgaand op ervaringen van andere fietsers die mij ter ore zijn gekomen, is het al heel wat als je zonder onderhoud de 10.000 km haalt met buitenboordlagers. Onze eigen ervaring met deze lagers heeft mij in ieder geval doen besluiten dat ik ze niet wil hebben. Ik wil nog wel aannemen dat die van Chris King en Idworx een stuk beter zijn, maar die kosten dan ook achtmaal zoveel als de UN55 van Shimano.
Enkele opmerkingen en vragen:
1. Poetsen, invetten en sleutelen doen we allemaal, maar ik ken niemand die zelf onderhoud aan Hollowtech lagers doet. Jij wel? Wat dan?

2. Veel fietsers laten jaarlijks een winterbeurt doen. Ik denk dat fietsenmakers die dit werk doen een goed beeld van de levensduur hebben omdat zij meestal vaststellen dat een lager versleten is of juist nog mee kan. Heb je daar informatie van?

3. Waar komt dat getal van 10.000 km vandaan?

4. Waarom zou de levensduur van Chris King en Idworx (Truvativ?) beter zijn dan van Shimano? Hun aantallen zijn beslist veel lager, dus een betrouwbare statistiek is nog moeilijker te krijgen. Waarom neem je dat dan aan? Is het op basis van constructieve verschillen of vanwege het prijsverschil?

Ik vind dat als jij iemand die 20.000 km met zijn Hollowtech crankset gereden heeft aanraadt om de lagers preventief te vervangen, je toch wel iets meer harde feiten dan de levensduur van Corrie's lagers mag aanvoeren. In de tijd van m-gineering was het advies waarschijnlijk om ze elke 4000 km preventief te vervangen. Zo schep je self-fullfilling prophecies.