Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gereedschap, lichter en lichter 176 gram - Forum Wereldfietser

Gereedschap, lichter en lichter 176 gram

Vroeger zeulden we best veel gereedschap mee. Onze oude Snel’s hadden steeksleutels nodig voor het balhoofd, steeksleutel 15 voor de trappers en een hele zooi inbus sleutels, tangetjes en ander materiaal.
Nu kan ik met 176 gram bijna de hele fiets te lijf gaan. Wat een verschil. Nog even en ik heb bijna geen gewicht meer in mijn tassen :shock:
Leek me leuk om te delen. Wellicht hebben jullie er wat aan.
A67F5306-8379-4EAB-A524-848339878B5F.jpeg
Ik heb bandenlichters en een zwaar imbus ding en eigenlijk niet verder nagedacht over mijn gereedschap.
Waarvoor zijn die nr. 8 en dat zwarte ding?
Lijkt redelijk compleet :), sleutel 8 voor de remmen?

Grootste inbus is voor de pedalen? Wat voor merk is de ratelset?

Hier sinds kort de Topeak Alien II. Normaal kon ik vooruit met de Topeak Hummer maar nu ook een steeksleutel 8 en 10 (en evt. 15 voor de pedalen.. maar of ik die met een minitool los krijg...) nodig. Alleen de Torx 20 ontbreekt (nodig voor de boutjes van de Gilles Berthoud), moet ik nog een oplossing voor vinden.
Je kunt voor niet al teveel geld een set bitjes kopen bij een DHZ-zaak. Ik heb ook mijn setje voor onderweg aangevuld met de bitjes die er niet bij zaten.
Ik mis een ketting pons. (die heb ik wel 's nodig gehad na een woeste schakelactie) Of lossen jullie dat anders op?
AndreM schreef:
di 31 jul, 2018 22:10
Ik mis een ketting pons. (die heb ik wel 's nodig gehad na een woeste schakelactie) Of lossen jullie dat anders op?
Riem :D

Je hebt alleen wel twee kilo aan gereedschap nodig om het achtertandwiel los te krijgen ;)
Sleutel 8 is voor de tubus drager. Helaas. Kan niet met inbus.
Kettingpons is inderdaad niet nodig. Riem :!:
Riem gaat zo lang mee dat ik het wel aandurf om zonder zwaar geschut op pad te zijn. Het leven is een gokje.
Marco Meijerink schreef:
di 31 jul, 2018 22:42
Sleutel 8 is voor de tubus drager.
Is 8 ook niet voor de ontluchting van schijfremmen?
Klopt. Net gisteren gedaan.
Scherp gezien.
Fedor schreef:
di 31 jul, 2018 23:02
Marco Meijerink schreef:
di 31 jul, 2018 22:42
Sleutel 8 is voor de tubus drager.
Is 8 ook niet voor de ontluchting van schijfremmen?
Als je hydraulische hebt vaak wel, soms ook 7 overigens. Daarnaast blijft het een klusje die je liever niet onderweg wilt uitvoeren.
Waarom niet? Paar minuutjes werk.
Niet dat het vaak nodig is maar echt rocket science is het niet.
Mooi om te zien! Maar nam je dan ook echt de sleutels mee om je balhoofd af te stellen?
Marco Meijerink schreef:
di 31 jul, 2018 20:49
Vroeger zeulden we best veel gereedschap mee. Onze oude Snel’s hadden steeksleutels nodig voor het balhoofd, steeksleutel 15 voor de trappers en een hele zooi inbus sleutels, tangetjes en ander materiaal.
Nu kan ik met 176 gram bijna de hele fiets te lijf gaan. Wat een verschil. Nog even en ik heb bijna geen gewicht meer in mijn tassen :shock:
Leek me leuk om te delen. Wellicht hebben jullie er wat aan.
Adviseer je dit ook voor langere reizen in Verweggistan?

#needcontext
Heel interessant! Ik ben net teruggekomen van een reis en tot de conclusie gekomen dat ik mijn gereedschap ook eens wil afstemmen op wat ik nu eigenlijk precies nodig heb.

Had ook het idee om de multitool achterwege te laten en een klein rateltje te kopen met enkel de benodigde bits. Zag in het nieuwe aanwinsten topic een mini ratel van Wera langskomen (ik geloof de Wera Zyklop Mini),dat lijkt mij ook wel wat.

@Marco Meijerink, je neemt geen spaakspanner mee?
@Marco: Wat voor bitratel is dit? En kan je ook een bitje in de steel stoppen?

Lijkt op een bitratel van Victorinox (voor mij de SwissTool Plus), maar die is toch ff weer anders.
Als ik de foto goed bekijk is het deze:

Code: Selecteer alles

https://topeak.com/global/en/products/mini-tools/1076-ratchet-rocket--lite-ntx--(2018)
Fedor schreef:
wo 01 aug, 2018 10:29
@Marco: Wat voor bitratel is dit?
Ik weet niet welke Marco heeft, bij mij is het deel van een setje van Topeak, mét kettingpons.
Fedor schreef:
wo 01 aug, 2018 10:29
En kan je ook een bitje in de steel stoppen?
Nee, in elk geval niet bij die van mij. Wel een erg goed idee.

Frank
margriet1983 schreef:
wo 01 aug, 2018 10:41
Als ik de foto goed bekijk is het deze:

https://topeak.com/global/en/products/m ... tx--(2018)
Thanks! Ik zie dat idd ook in de steel een bitje gestopt kan worden.

[Edit]: zowel een kleine versie (leuke prijs trouwens) als een versie met moment (4/5/6 Nm) verkrijgbaar.

(ik had bij de fietsspullenwebsites (o.a. futurum) op "ratel" gezocht en ondanks dat deze string in de tekst voorkomt kwamen ze niet bovendrijven).
Dan heeft-ie net wel een paar handige bitjes thuisgelaten, namelijk de TorqBits. Een paar bitjes die een ingebouwde momentsleutelfunctie hebben op een vastgestelde waarde. Klinkt handig, maar in de praktijk waarschijnlijk niet zo hard nodig.

Het kan dus ook gewoon deze zijn: https://www.futurumshop.nl/topeak-ratch ... gK16_D_BwE

Heb maar even een van de eerste links via Google gepakt.
Ah, Fedor kwam tot dezelfde conclusie :)