Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion-ervaringen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Pinion-ervaringen

143 berichten
Met belangstelling scroll ik door deze draad. Nu mijn vraag: na een kleine 20 jr door Europa fietsen op mijn Giant Expedition, wil ik (vr. 62) voor een tocht die ik volgend jaar alleen ga maken, een nieuwe fiets aanschaffen. Ik ben een niet erg sportieve fietser, moet het meer hebben van mijn doorzettings- en uithoudingsvermogen dan van mijn atletische kwaliteiten. Ik aarzel tussen opnieuw een ketting/derailleur (27) en een riem. Als ik echt bergop rijd, heb ik (al gauw) het lichtste verzet nodig. Ik zou de riem willen kiezen vw onderhoudsgevoeligheid - en omdat iedereen er doorgaans over jubelt - maar aarzel vw het in een licht verzet fietsen.
ag56 schreef:
do 08 nov, 2018 12:16
Met belangstelling scroll ik door deze draad. Nu mijn vraag: na een kleine 20 jr door Europa fietsen op mijn Giant Expedition, wil ik (vr. 62) voor een tocht die ik volgend jaar alleen ga maken, een nieuwe fiets aanschaffen. Ik ben een niet erg sportieve fietser, moet het meer hebben van mijn doorzettings- en uithoudingsvermogen dan van mijn atletische kwaliteiten. Ik aarzel tussen opnieuw een ketting/derailleur (27) en een riem. Als ik echt bergop rijd, heb ik (al gauw) het lichtste verzet nodig. Ik zou de riem willen kiezen vw onderhoudsgevoeligheid - en omdat iedereen er doorgaans over jubelt - maar aarzel vw het in een licht verzet fietsen.
Hoi ag56,

Ik denk dat het fietsen in licht verzet losstaat van een ketting of riem. Het bereik van een pinion p1.18 is in ieder geval wel iets groter dan een standaard derailleur systeem (al is dat uiteraard afhankelijk van de vertandingen die voor en achter worden gebruikt). Van de Rohloff is het bereik iets kleiner maar deze is ook met riem te rijden. Shimano heeft ook intern geschakelde naven maar daar heb ik geen kennis van.

De riem (uitgaande van een Gates) zal niet zwakker zijn dan een ketting. Een ketting is in buitenland waarschijnlijk wel makkelijker te verkrijgen en zelf makkelijker meenemen in de bagage.

Wat is je angst voor het fietsen in licht verzet icm een riem?
Het is natuurlijk wel zo dat als je bij een ketting (met derailleur of Rohloff) ontdekt dat je toch een wat lichter verzet nodig hebt dan je dacht, dan is er een heel simpele en goedkope oplossing. Met een riem ben je dan dik geld kwijt. In mijn ervaring als fietser op leeftijd heb je ook bij Rohloff genoeg bereik, en kom je overal op mits je inderdaad de lichtste overbrengingscombinaties kiest die nog zijn toegestaan door Rohloff.
Wim schreef:
do 08 nov, 2018 16:31
Het is natuurlijk wel zo dat als je bij een ketting (met derailleur of Rohloff) ontdekt dat je toch een wat lichter verzet nodig hebt dan je dacht, dan is er een heel simpele en goedkope oplossing. Met een riem ben je dan dik geld kwijt. In mijn ervaring als fietser op leeftijd heb je ook bij Rohloff genoeg bereik, en kom je overal op mits je inderdaad de lichtste overbrengingscombinaties kiest die nog zijn toegestaan door Rohloff.
Als dat nog niet genoeg is kies je daarbij voor een fiets met 26 inch wielen en geen heel dikke banden. Dat scheelt ook weer wat.
Of je zet bij Rohloff 2 tandwielen voor ipv de gebruikelijke 1. Dan heb je kleinere stapjes tussen de verzetten en kun je nog ietwat lichter fietsen.
Ik gebruik een triple voor bij mijn R-naaf, en neem voor de zekerheid twee achterkransjes (14t en 18t) mee. Zo weet ik zeker dat ik altijd het perfecte verzet vind. En dat vermindert stress.
Inge1 schreef:
vr 09 nov, 2018 06:48
Of je zet bij Rohloff 2 tandwielen voor ipv de gebruikelijke 1. Dan heb je kleinere stapjes tussen de verzetten en kun je nog ietwat lichter fietsen.
Rohloff stelt toch eisen aan het lichtste verzet?
Leon schreef:
vr 09 nov, 2018 08:38
Inge1 schreef:
vr 09 nov, 2018 06:48
Of je zet bij Rohloff 2 tandwielen voor ipv de gebruikelijke 1. Dan heb je kleinere stapjes tussen de verzetten en kun je nog ietwat lichter fietsen.
Rohloff stelt toch eisen aan het lichtste verzet?
Waarom stelt Rohloff eisen aan het lichtste verzet ?   Vanwege het maximale koppel dat de naaf verwerken kan.
Kan de fietser niet (meer) genoeg koppel* leveren dan is dat dus niet (meer) de reden om je zorgen te maken.
Resteert het koppel dat er op de naaf inwerkt door schokken, of bijv. een dreun tegen een pedaal ... ook daarvoor zouden die grenzen aan het verzet kunnen gelden, alleen denk ik niet dat je zulke piekbelastingen genoeg verkleint met een ander verzet, dus moet de Rohloff sowieso voldoende bestand zijn tegen de toevallige kortstondige piekbelasting.

  * Tussen de Tour de France winnaar en de toeristische fietser zit wel een factor 4 (of meer) qua vermogen.
      Als ik de grofweg geschatte vermogens zie die mijn fietscomputer berekend dan ben ik een "watje".


BSM
Ik heb maar even wat gezocht: http://www.m-gineering.nl/rohloff.htm :
"Rohloff stelt grenzen aan het minimum verzet, maar prive zeggen ze dat het risico dat je bij overtreding loopt is dat de kunststof koppelingen in het naafhuis stuk kunnen gaan."
Bridgestone SM schreef:
vr 09 nov, 2018 09:07

Waarom stelt Rohloff eisen aan het lichtste verzet ?  
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 18#p302921
renel schreef:
vr 09 nov, 2018 21:07
Bridgestone SM schreef:
vr 09 nov, 2018 09:07
Waarom stelt Rohloff eisen aan het lichtste verzet ?  
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 18#p302921
Heel goed, je hebt me weer in het zadel geholpen.

Er is dus nog wel een zekere veiligheidmarge ... en verder is het natuurlijk nog even de vraag of piek-belastingen die plastic "Kuppelbolzen" te veel belasten, danwel dat de kunststof juist de pieken verzacht.
In ieder geval levert een pedaal die een kort moment achter een stoeprand-randje blijft haken een enorme piek-belasting.

BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 09 nov, 2018 22:46
renel schreef:
vr 09 nov, 2018 21:07
Bridgestone SM schreef:
vr 09 nov, 2018 09:07
Waarom stelt Rohloff eisen aan het lichtste verzet ?  
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 18#p302921
Heel goed, je hebt me weer in het zadel geholpen.

Er is dus nog wel een zekere veiligheidmarge ... en verder is het natuurlijk nog even de vraag of piek-belastingen die plastic "Kuppelbolzen" te veel belasten, danwel dat de kunststof juist de pieken verzacht.
In ieder geval levert een pedaal die een kort moment achter een stoeprand-randje blijft haken een enorme piek-belasting.

BSM
Lees ook even mijn opmerking op math's idee twee postings verder. We vullen elkaar mooi aan.
Leon schreef:
za 10 nov, 2018 09:14
Bridgestone SM schreef:
vr 09 nov, 2018 22:46
Heel goed, je hebt me weer in het zadel geholpen.

Er is dus nog wel een zekere veiligheidmarge ... en verder is het natuurlijk nog even de vraag of piek-belastingen die plastic "Kuppelbolzen" te veel belasten, danwel dat de kunststof juist de pieken verzacht.
In ieder geval levert een pedaal die een kort moment achter een stoeprand-randje blijft haken een enorme piek-belasting.
Lees ook even mijn opmerking op math's idee twee postings verder. We vullen elkaar mooi aan.
Persoonlijk - maar zonder het bewijs van harde meetgegevens - denk ik dat de winst van klikpedalen niet zóoo groot is, de belangrijkste winst daarvan - in mijn ogen - is meer dat je het pedaal mooier rond helpt, en verder dat je voet beter óp de pedalen staat zodat je met meer spierwerking, dus elastischer de kracht levert.
Hoeveel kilo je door het aan het stuur trekken toevoegt is natuurlijk makkelijk meetbaar, dwz benaderbaar-meetbaar. Ga op de weegschaal staan en trek aan de vensterbank (of een stoelleuning van een stoel die op de een of andere manier niet aan de "wandel" gaat). Mijn spieren zeggen mij dat ik zelf niet al te hard aan het stuur trek, mijn armen raken vermoeid genoeg vanwege het sturen van het zware stuur bij lage snelheden.

Verder ga ik overigens tegenwoordig niet vaak meer uit het zadel, dat was meer iets van vroeger, toen ik zelf lichter was, mijn fiets zwaarder en ik slechts een 3-speed Sturmey-Archer naaf had, en ook nog wel toen 40-28 al een bergverzet heette (toen sneuvelde er ook nog wel eens een tandje achter).
Het zijn misschien ook wel vooral de lichtere coureurs die vaak uit het zadel gaan.

NB en hevig off-topic: toentertijd "ontwikkelde" ik tegen de tijd dat ik aan de laatste hellingen toe was een eenvoudige "truuk": Een loodzware Gazelle de helling op duwen is zwaar werk en ergonomisch een ramp. Ik bedacht uiteindelijk dat ik een oplossing moest hebben, een geduwde fiets want dan kan je lichtjes sturen ... en dat lukte eenvoudig met een riem met een lus - riem achteraan de bagagedrager, lus om de schouder. Een soort van Baron van Munchhausen "bootstrap-methode", je stuurt dan ineens heel licht met één hand. Let op, het werkt alleen goed bij een fiets met genoeg lengte, de Bridgestone is al te kort, de achtertassen rijden dan tegen je kuiten.

BSM
Bridgestone SM schreef:
za 10 nov, 2018 09:57
Persoonlijk - maar zonder het bewijs van harde meetgegevens - denk ik dat de winst van klikpedalen niet zóoo groot is, de belangrijkste winst daarvan - in mijn ogen - is meer dat je het pedaal mooier rond helpt, en verder dat je voet beter óp de pedalen staat zodat je met meer spierwerking, dus elastischer de kracht levert.
Hoeveel kilo je door het aan het stuur trekken toevoegt is natuurlijk makkelijk meetbaar, dwz benaderbaar-meetbaar. Ga op de weegschaal staan en trek aan de vensterbank (of een stoelleuning van een stoel die op de een of andere manier niet aan de "wandel" gaat). Mijn spieren zeggen mij dat ik zelf niet al te hard aan het stuur trek, mijn armen raken vermoeid genoeg vanwege het sturen van het zware stuur bij lage snelheden.
Als het om breken door kracht gaat gaat het er niet om wat je meestal doet. Het gaat er om wat je die ene keer doet. De keer dat je denkt "als ik effe hard aanzet haal ik dat stoplicht nog" en "met wat kracht kom ik met mijn bagage achterop dit hellinkje naar de parkeerplaats/supermarkt/camping toch nog wel even op, ook al zit het vol gaten, dan hoef ik niet af te stappen", om het niet te hebben over die keer dat ik in een natuurgebied achternagezeten werd door een Przwzwalskihengst en ik achteraf volgens mijn fietscomputer met 28 km/u door het kuilengras te hebben gesprint, wat mij de daaropvolgende keer zonder aansporing door die hengst gewoon niet meer lukte.
Leon schreef:
za 10 nov, 2018 10:21
Bridgestone SM schreef:
za 10 nov, 2018 09:57
Persoonlijk - maar zonder het bewijs van harde meetgegevens - denk ik dat de winst van klikpedalen niet zóoo groot is, de belangrijkste winst daarvan - in mijn ogen - is meer dat je het pedaal mooier rond helpt, en verder dat je voet beter óp de pedalen staat zodat je met meer spierwerking, dus elastischer de kracht levert.
Hoeveel kilo je door het aan het stuur trekken toevoegt is natuurlijk makkelijk meetbaar, dwz benaderbaar-meetbaar. Ga op de weegschaal staan en trek aan de vensterbank (of een stoelleuning van een stoel die op de een of andere manier niet aan de "wandel" gaat). Mijn spieren zeggen mij dat ik zelf niet al te hard aan het stuur trek, mijn armen raken vermoeid genoeg vanwege het sturen van het zware stuur bij lage snelheden.
Als het om breken door kracht gaat gaat het er niet om wat je meestal doet. Het gaat er om wat je die ene keer doet. De keer dat je denkt "als ik effe hard aanzet haal ik dat stoplicht nog" en "met wat kracht kom ik met mijn bagage achterop dit hellinkje naar de parkeerplaats/supermarkt/camping toch nog wel even op, ook al zit het vol gaten, dan hoef ik niet af te stappen", om het niet te hebben over die keer dat ik in een natuurgebied achternagezeten werd door een Przwzwalskihengst en ik achteraf volgens mijn fietscomputer met 28 km/u door het kuilengras te hebben gesprint, wat mij de daaropvolgende keer zonder aansporing door die hengst gewoon niet meer lukte.
Ik denk samen met "math" zie hier dat er niet direct iets breekt maar dat er slip optreedt en wellicht daarna ook slijtage.
Ik blijf er bij dat die hakende pedaal een veel grotere piek-belasting geeft, dus als het om een eenmalige piek gaat die brokken zou maken dan zou iedere Rohloff wel een keertje aan de beurt zijn.

BSM

PS Die Przwzwalskihengst deed niet erg z'n best ... 28 km/u is niks   :wink:
    Ikzelf heb het aan de stok gehad met Charlolais-stieren, mijn inschatting was niet rennen want de stier wint.
Off-topic, maar dat is het hier bij 'Pinion-ervaringen' al een poosje en ik kan het niet laten:
Bridgestone SM schreef:
za 10 nov, 2018 10:35
Leon schreef:
za 10 nov, 2018 10:21
[...]over die keer dat ik in een natuurgebied achternagezeten werd door een Przwzwalskihengst [...]

PS Die Przwzwalskihengst deed niet erg z'n best ... 28 km/u is niks   :wink:
    Ikzelf heb het aan de stok gehad met Charlolais-stieren, [...]
Die beesten die jullie tegenkomen kunnen misschien hard rennen, maar ze mogen wel eens naar logopedie.

;)

Carl
Carl schreef:
zo 11 nov, 2018 20:14
Off-topic, maar dat is het hier bij 'Pinion-ervaringen' al een poosje en ik kan het niet laten:
Bridgestone SM schreef:
za 10 nov, 2018 10:35
Leon schreef:
za 10 nov, 2018 10:21
[...]over die keer dat ik in een natuurgebied achternagezeten werd door een Przwzwalskihengst [...]

PS Die Przwzwalskihengst deed niet erg z'n best ... 28 km/u is niks   :wink:
    Ikzelf heb het aan de stok gehad met Charlolais-stieren, [...]
Die beesten die jullie tegenkomen kunnen misschien hard rennen, maar ze mogen wel eens naar logopedie.
 
Tja, als je zo hard kan rennen dan struikel je niet meer over een paar medeklinkers extra.

En zo'n Charolais-stier ... die zegt gewoon Meuhhh ... (als ie tenminste niet met graspollen gooit etc.

BSM
De meeste koeien / stieren die ik tegen kom sissen alleen maar, loeien niet :P
Shadow schreef:
zo 11 nov, 2018 21:58
De meeste koeien / stieren die ik tegen kom sissen alleen maar, loeien niet :P
 
Ahhh ... loopt het daarom eigenlijk altijd met een sisser af :?: :roll:

Overigens ... als ik koeien tegenkom dan loei ik ... en dan kijken ze allemaal om, heb ik eindelijk eens succes.

BSM
Wel eens mooi om een verhaal te lezen over koeien en stieren bij pinion ervaringen , moet kunnen , heb er ook geen probleem mee , maar ik heb nog NOOIT een vier potige ontmoet met een pinion of rohlof tussen de benen ? en kom daarom geen stap dichter om het probleem (pinion ervaring , niet van mij alleen ) op te lossen .
Of... probeert men moedwillig het probleem te ontwijken ???
Heb in het verleden naar 2 grote NL handelaren / wereldfietsers een mail gestuurd met mijn Rohlof probl die beweerde van er nog NOOIT van gehoord te hebben ??? terwijl er op het forum te lezen was dat er iemand (wereldfietser) duizend km ver stond te wachten op een setje om zijn naaf dichting zelf te herstellen en de olie terug kon bijvullen ???
Ook vind ik het zeer vervelend voor de (echte) fietshandelaren die er alles aan doen om de klant tevreden te stellen ( is wel hun broodwinning )en men bij zowel rohlof als pinion men de kl....aan veegt . De helft van de aanbevolen olie in Rohlof doen dan is de lek opgelost ,maar vervalt dan de garantie niet ?
Ook bij Santos klopt het niet als zij de 1 maand oude pinion niet kunnen terug sturen naar fabriek , heeft dat misschien iets te maken met kopen zonder garantie ??? is wel een stuk goedkoper voor hun maar als er problemen zijn , ja...
Mijn Rohlof probleem is opgelost door een vakman fietshandelaar( die de nodige lessen is gaan volgen van Rohlof ) waar ik de vorige fiets zelfs nog niet eens gekocht had , spijt dat ik die fiets niet gehouden heb maar had een probleem met het Koga frame en wou wat meer versnellingen en een goed frame , na dat de handelaar mijn maten perfect had opgemeten is het frame top op maat gemaakt maar de pinion een flop , mijn klachten worden ook bevestigd door ( sommige ) ander pinion fietsers maar om de een of ander reden word er geen gehoor aan gegeven waarvoor dank .
Alhoewel hier een paar ervaren personen bij zijn die weten wat ze zeggen en altijd hulp bieden indien het mogelijk is en hun langs deze weg ook willen bedanken .
Verder vind ik dit een fijn zinvol forum en wil niemand kwetsen , maar...zou graag hebben dat men iets doet of raad geeft voor ( onze ) problemen want het is niet fijn om met zo een dure fiets ( Santos/pinion) elke 20 a 30 km een geluid te horen en het gevoel geeft dat de versnelling doorschiet wat niet hoort en onrustwekkend is .
Verder wens ik allen nog veel fietsplezier zonder problemen .
Groetjes Gustaaf