Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion-ervaringen - Forum Wereldfietser

Pinion-ervaringen

143 berichten
Omdat het forum tenslotte leeft van bijdragen van gebruikers, leek het me wel leuk om mijn eerste ervaringen met een Pinion p.18 drive eens te vermelden, nu ik er een 1500 km mee gefietst heb.

Basis-situatie: 5x per week woon/werk plm. 11 km, 2x dijk op/af, 1x brug op/af, 1x sluis op/af en 2x stoplicht, geen grote groepen scholieren, gemiddeld 24 km/h, gewicht 95 kg + fietstas met pomp, slot, regenpak, brooddoos.

Ik kwam van een derailleur-fiets met schijfremmen (een antieke Union SIlver Valley, waar van origine een Shimano Nexave half-electrische derailleur versnelling 3x8 op zat), met 47 mm Schwalbe Marathon Plus met een half-open kettingkast. Mijn onderhoudssysteem was simpel, als de ketting piept of er droog uitziet ging er olie over. Als de ketting te veel oversloeg, ging de fiets naar de locale fietsenmaker, Dat was meestal 1x in het jaar, waarbij achterkransje, ketting en voor het midden- en buitense blad vervangen werden.

De achterderailleur is, na het Nexave gedoe, 2x vervangen, op het laatste was het een Deore LX.

De fiets reed fijn, maar binnen een paar maanden na de jaarlijkse onderhoudsbeurt kon je er donder op zeggen dat de versnellingen net niet lekker meer liepen: 2 opschakelen aan het stuur om 1 achter op te schakelen, en dan weer 1 terug om ratelen te voorkomen, dat soort dingen.

Maar goed, er kwam een nieuwe fiets, met Pinion versnelling. De verkoper probeerde me een 12-versnellingen versie van de Pinion aan te raden, dat was minder draaien, vond hij. Verder een groot aluminium frame, normale ketting, 28" wielen met 55 mm Schwalbe Almotion.

Na 1500 km kan ik het volgende zeggen:

1) het feit dat je even spanning van de pedalen moet halen is me zeker meegevallen. Ook bij de derailleur deed ik dat al, om geratel en gekraak te voorkomen

2) de naaf schakelt erg gemakkelijk nu, behalve versnelling 12. Daar worden kennelijk binnenin ploteling 2 dingen tegelijk verschoven, en dat kost even wat nadrukkelijker voeten van de pedalen.

3) het bereik is prima, ik accelereer de dijk op in 8, rij kruissnelheid 25 in 14, 27 in 15. Dat betekent wel dat ik boven de 35 km/h een beetje klaar ben, langdurig de brug af met wind mee kan best een tandje meer gebruiken. Ik ben wat huiverig om iets aan de tandwielen te veranderen, want ik zou voor het dagelijks gebruik niet graag bij 12 uitkomen.

4) gewicht van de naaf: ik fiets met de nieuwe fiets niets langzamer dan met de oude, terwijl ik me toch verplicht voel zware een Abus Ivy 9100 ketting mee te sleuren - het verschil valt in het niet bij het gewicht van mij + frame.

5) wegrijden bij een stoplicht o.i.d. is even wennen (soms probeer ik met links nog op te schakelen van het midden- naar het buitenste blad voor), maar van 8 naar 12/13 gaat in 1 draai. Dan even vaart maken en door naar 14/5 werkt prima.

6) geluid: valt mee, zit ergens tussen 'derailleur met net vervangen onderdelen' en 'derailleur met versleten onderdelen' in. De ketting is niet geluidloos, en de banden zingen harder.

7) misschakelen: ja, dat kan. De indexering zit in de naaf, en het is mogelijk om, zeker als je meerdere versnellingen tegelijk verdraait, half in een versnelling te komen. Vaak schakelt de naaf dan 1 terug op het moment dat er even wat minder kracht op staat, wat natuurlijk een handig moment is, maar qua geluid niet onderdoet voor een derailleur die niet lekker loopt. Soms fiets ik een week zonder, soms heb ik dit 2e per dag.

8) te veel schakelen (12 vs 18 versnellingen): ik heb geen last van de 18 versnellingen. Alleen op vlak terrein zouden er wel wat versnellingen uit mogen, maar ik kan ook in de winter tegen de storm in de brug op moeten, en misschien is versnelling 11 dan wel precies wat ik zoek.

9) de naaf rijdt niet merkbaar zwaarder of inefficiënter t.o.v. een derailleur - mijn gemiddelde ging omhoog, maar dat kan ook komen doordat het nu lekker weer is.

Achteraf heb ik geen spijt van de overstap, die ik na 1 proefritje van 10 minuten gemaakt heb.
Waarom gekozen voor een C1.18 ipv de P1.18 die normaal wordt gemonteerd op veel trekkingfietsen? Alleen het gewichtsverschil of zijn er nog andere verschillen?

Mooi uitgebreid verhaal verder :)
Oh, dat is een typefout, zie ik. Er bestaat zelfs geen 18 in de C-reeks. Sorry.
JurriaanK schreef:
ma 23 jul, 2018 13:44
Oh, dat is een typefout, zie ik. Er bestaat zelfs geen 18 in de C-reeks. Sorry.
De C en de P liggen ook dicht bij elkaar op het toetsenbord ;)

Maar mijn vraag is iig beantwoord :)
Ik ben nog bezig met m'n eerste 1500 km, maar heb er al wel een vakantie opzitten.

Ik zal daarom een wat korte samenvatting geven hoe het bij mij gaat. Ook een P18 trouwens in combinatie met een riemaandrijving.
Ik kom van een 27 speed derailleur overigens.

Zelf lang getwijfeld tussen de 12 speed en de 18 speed, met name om prijs en gewicht. Inmiddels ben ik overtuigd dat ik er verstandig aan heb gedaan de 18 speed te nemen. Het gewicht merk je niet en is dus voor mij een non-factor, al zal het tussen de oren vast meespelen. De prijs doe je helaas weinig aan, maar ik merk toch wel voordeel met de paar extra versnellingen die je hebt. Je kan net wat fijner de juiste cadans kiezen.

Mijn kruissnelheid ligt niet zo hoog, m'n toer/vakantie fiets is voor relaxte ritjes, als ik hard wil pak ik m'n racefiets. Ik zit meestal tussen gear 8 en 14. De grote stap bij gear 12 merk ik niet zoals JurriaanK dat meld. Misschien omdat ik eigenlijk nooit druk zet bij schakelen, misschien omdat ik gewoon wat relaxter (trager) fiets, maar ik merk er niet veel van. Wel is het zo dat als ik een keer niet helemaal goed schakel, dat meestal in de 12 gebeurt. Je hoort dan een klein rateltje, een minieme draai aan de "versnellingspook" heft het geluid weer op.

Voor mij zit de meerwaarde erg in de lage gears. Waar ik bij de derailleur vaak te kort kwam, helling op, gaat het bij mij met de lage versnellingen nu prima af. Op vakantie tot 22% hellingen bedwongen, petje af voor de fiets/pinion, het werkte prima. Ook lekker is dat je fijner kan verdelen als de vermoeidheid in de benen raakt. Ik denk eerlijk gezegd dat ik hier bij 12 gears niet mee weg zou komen. De stappen zijn dan toch te groot (voor mij)

Ander fijn voordeel is het schakelen in stilstand. Ik ben iemand die altijd te laat terugschakelt bij stoppen (ook op de derailleur) en dus vaak in een veel te groot verzet op mag starten. Dat is gelukkig voorbij.

Voorlopige conclusie: in Nederland: veel voordeel bij de verkeerslichten/andere stops. op vakantie veel voordeel in het bereik en kleine vele stappen.
JurriaanK schreef:
ma 23 jul, 2018 12:38
Dat betekent wel dat ik boven de 35 km/h een beetje klaar ben, langdurig de brug af met wind mee kan best een tandje meer gebruiken.
Maar mis je het ook echt?

Ik heb best lang nagedacht over de keuze tussen Pinion en Rohloff (gewicht/prijs vs. 4 extra versnellingen). Ging er uiteindelijk van uit dat als ik maar voldoende versnellingen onderin zou hebben de Rohloff wel afdoende zou zijn. Zodra ik harder kan dan 30+ is dat meestal in een afdaling en dan trap ik toch al vaak niet mee (eerder ff staan op de pedalen). Tot nu toe is dat (gelukkig ;)) ook gebleken in het gebruik.
Met 28km/h op vlak terrein zit ik in de 11, dus ik heb nog wat over. Daarom uiteindelijk (als ik de echte bergen in ga) achter een groter tandwiel om onderin een "extra" versnelling te krijgen.

De hoogste versnellingen (van de Rohloff) gebruik ik nu alleen om ff staand te trappen om de kont te ontlasten... dat lukt mij (op vlak terrein) niet makkelijk in een lichtere versnelling.
Nee, echt missen doe ik het niet, bij vrij veel en perfect gerichte wind op de vlakke weg wil ik wel eens in 16 fietsen, maar 17 en 18 doen het echt alleen op afdalingen. Maar we gaan hier voor uiterste perfectie, toch?

Overigens bedacht ik me later dat Pinion ook een dubbele terugloop heeft, zowel in de versnelling als in de naaf. Mijn ervaringen hiermee:

- het geluid alleen al is voor niet-oordopdragende medefietsers genoeg om een inhaler aan te kondigen...
- soms merk je, als je opnieuw de trappers beweegt. dat de aandrijving in 2 stappen aandrijft. Maar dat went snel, en is niet in alle versnellingen.

Verder kan ik nog noemen dat het vinden van een kettingkast om je ketting toch een beetje tegen de weersinvloeden te beschermen heel eenvoudig kan, er is er namelijk maar één, van Idworx. Daar betaal je dan behoorlijk voor, natuurlijk. Ik moet hem nog monteren, want er is al maanden geen regen, lijkt het wel.
Fedor schreef:
di 24 jul, 2018 07:43
JurriaanK schreef:
ma 23 jul, 2018 12:38
Dat betekent wel dat ik boven de 35 km/h een beetje klaar ben, langdurig de brug af met wind mee kan best een tandje meer gebruiken.
Met 28km/h op vlak terrein zit ik in de 11, dus ik heb nog wat over. Daarom uiteindelijk (als ik de echte bergen in ga) achter een groter tandwiel om onderin een "extra" versnelling te krijgen.
@Fedor: hoeveel tanden heeft je voorblad en hoeveel je tandwiel achter?

Jan
Hilver schreef:
di 24 jul, 2018 13:04
Fedor schreef:
di 24 jul, 2018 07:43
Met 28km/h op vlak terrein zit ik in de 11, dus ik heb nog wat over. Daarom uiteindelijk (als ik de echte bergen in ga) achter een groter tandwiel om onderin een "extra" versnelling te krijgen.
@Fedor: hoeveel tanden heeft je voorblad en hoeveel je tandwiel achter?
Nu 50:20 (was 50:19 maar het het nieuwe tandwiel een andere (en betere) verhouding gekregen). Uiteindelijk denk ik naar 50:22 of zo te gaan.
@JurriaanK en @Rockhopper,
Mag ik vragen over welke fiets het gaat?

Groet,
Tom.
Ja hoor, geen probleem.

Ik heb van Maxx Fahrräder in Duitsland een Maxx Crossmaxx Pinion gekocht.

Net als in dat Velotraum onderwerp wat nu actief is, is dat een leverancier waar je, na de framemaat, ongeveer 30-40 schermen met accesoires door kunt lopen om precies de fiets te maken die je zelf wil. Versnellingen, remmen, velgen, verlichting, zadel, stuur, handgrepen,bar-ends, kleur + kleur opdruk, alles. Electrisch kan ook, maar dat was maar één keuze, geloof ik.

Doorlooptijd van bestelling naar aflevering een paar weken.

Ik ben over de fiets grotendeels zeer tevreden

- de 55 mm Almotions rijden overal overheen. Los grind of grove houtsnippers? Gewoon rechtdoor
- wel is het zo dat ik mijn achterband elke 3 dagen moet bijpompen om op 2.5 bar te blijven.
- over de Shimano M6000 schijfremmen in combinatie met een pinion draaishifter: bij een noodstop knijp ik de hendel zo ver in, dat ik pijnlijke strepen in mijn vinger heb. Dit ondanks het feit dat de hendels op de maximale afstand van het stuur staan ingesteld. Mogelijk moet ik toch ontluchten?
- Het XL frame dat ik nu heb lijkt door de schuin aflopende bovenbuis veel lager dan wat ik had (59 cm vs 65 cm) maar is in wel lekker lang. Wel is het zo dat het stuur voor mij nog wel een tikje lager had gemogen, maar het frame is vooraan vrij hoog, dus nu voorbouw ondersteboven en zo laag mogelijk gemonteerd.
- in Düsseldorf bij de speciaalzaak werd me een vouwslot van Abus aangeraden. Dat werkt prima, maar is voor een lantarenpaal al snel te kort, dus nu een extra groot Axa ringslot en een Abus 9100 ketting in
110 cm, zodat ik ook de extra dikke lantarenpaal bij de supermarkt kan meenemen. Het weegt heel wat, maar vergeleken met de fiets en vooral ikzelf valt het best mee.
Mooie fiets Jurriaan :!:
Kun je vol plezier mooie reizen mee maken.

Groet,
Tom.
Klinkt als een matige achter binnenband of een slecht sluitend ventieltje achter.

De almotions zijn inderdaad fijn. Het enige terrein waar ze niet heel lekker uit de voeten komen is echt mul zand, de grip is dan al snel te laag zodat je een slippend wiel kan krijgen. Maar ik denk niet dat er een band is die dat wel goed kan en tegelijk zo goed presteert op de andere ondergronden.
Qua remmen: zéker ontluchten. Dan zul je ook merken dat de afstand tot de greep er niet zoveel toe doet, maar vooral bedoeld is om een voor jou comfortabele positie te bieden. Die remmen moeten je binnen no-time kunnen laten slippen.

Oh en als je die allmotions op 1 bar of minder zet, moet je eens kijken hoe ze in het zand uit de voeten komen 8)
Ik heb ook een nieuwe fiets met Pinion (en riem) besteld en heb me onlangs op dit forum aangemeld. Eerder zat ik op andere kletshoeken die meer op racefietsen gericht waren. Ik kan de fiets pas over 4 weken (door mijn vakantie) ophalen en zal zeker ook mijn ervaringen delen onder dit draadje. Ik stap voor het dagelijkse woon-werk verkeer over van een racefiets naar een fiets die zo onderhoudsarm mogelijk lijkt (tuurlijk weet ik dat onderhoudsvrij niet bestaat en vind ik het veel te leuk om een fiets wat liefde te geven nu en dan), wat minder vraagt om gejaagd te fietsen en ik wilde af van die eeuwige rugzak op mijn rug. Na redelijk uitvoerig proefritjes op verschillende fietsen met zowel Rohloff als Pinion heb ik uiteindelijk gekozen voor een uitvoering met een versnellingsbak van Pinion onder mijn gat.

Tijdens de pré-aanschaf gemaakte proefritten ben ik júist gecharmeerd geraakt van de iets kleinere stappen die de Pinion tussen de verschillende versnellingen maakt. Bij de Rohloff had ik (op eenzelfde route van een km of 22, op eenzelfde dag en gelijksoortige fiets van hetzelfde merk) toch soms het idee dat ik net tussen de versnellingen in had willen trappen. Met kleinere ruimte 'in between' de versnellingen had ik daar eerder een goed gevoel bij op de exemplaren met Pinion. Ik realiseer me dan natuurlijk ook dat ik van de 18 versnellingen met mijn gebruik wellicht nooit aan sommige uitersten van het systeem zal komen. Dat komt dan wel wanneer ik met dochterlief de door haar gedroomde rit naar Parijs zal maken.

Het zal ook een eerste keer zijn op een fiets met remschijven. Ik heb nog even om me te verdiepen in het ontluchten etc. van dergelijke systemen. Ik had op mijn fiets weinig keus wat betreft remsystemen. Ik heb op een soortgelijke fiets ook met Magura remmen gereden. Eerlijk gezegd merkte ik op die mooie dagen niets van een verschil al bevielen me de kleine hendels van de grepen voor de schijven me wel erg.

Ik hou dit draadje voorlopig in de gaten. Zoals gezegd zal ik mijn ervaringen ook delen en daarbij zal ik echt kritisch zijn richting het toch prijzige plaatje van de Pinion. Geld besteden ergens aan vind ik niet erg maar dan verwacht ik ook probleemloos rijden. Ditzelfde zal ik ergens proberen te doen over de totale fiets maar dit onderdeel richt zich tot het schakelmechanisme en daar ga ik me dan ook toe -proberen- te beperken.
Travelmaster schreef:
wo 25 jul, 2018 07:59
Qua remmen: zéker ontluchten. Dan zul je ook merken dat de afstand tot de greep er niet zoveel toe doet, maar vooral bedoeld is om een voor jou comfortabele positie te bieden. Die remmen moeten je binnen no-time kunnen laten slippen.

Oh en als je die allmotions op 1 bar of minder zet, moet je eens kijken hoe ze in het zand uit de voeten komen 8)
Als ik ooit gedwongen wordt om een langer stuk over dat soort ondergrond te doen, zal ik het in m'n achterhoofd houden. Voor de korte stukken die ik nu min of meer als test gedaan heb vind ik het de moeite niet waard om met de druk te spelen. Dat heeft vooral te maken met dat ik daar geen zin in heb en ik het gewoon wilde testen met hoe ik de druk heb voor mijn gebruikelijke ondergrond. Het moge wel duidelijk zijn dat ik geen fan ben van mul zand.
Nu fiets ik reeds 6 jaar met een Rohloff en heb laatst proefgereden met een fiets met pinion 18.
Vond het een drama.Snel een hoop versnellingen doorschakelen was niet te doen omdat de bak dat niet aankan en dan dat geluid in de vrijloop. Nee, mijn nieuwe fiets komt absoluut weer met een rohloff.
Japio schreef:
vr 27 jul, 2018 07:52
Nu fiets ik reeds 6 jaar met een Rohloff en heb laatst proefgereden met een fiets met pinion 18.
Vond het een drama.Snel een hoop versnellingen doorschakelen was niet te doen omdat de bak dat niet aankan en dan dat geluid in de vrijloop. Nee, mijn nieuwe fiets komt absoluut weer met een rohloff.
Een drama nog wel en schakelen niet te doen, weet je zeker dat je wel een werkend exemplaar had? Ik snap wel dat mensen voorkeur voor het één of het ander hebben. Maar zo slecht als jij over de pinion schrijft herken ik niet terug voor zowel pinion als rohloff.
Met schakelen niet te doen, bedoel ik dus een flinke draai aan de schakelaar geven om snel een paar versnellingen op of af te schakelen.
De bak kon dat niet aan in mijn beleving.

Ik schakelde zoals ik dat met mijn Rohloff gewend was. Je kent het misschien wel als je berg af gaat en gelijk weer flink bergop dat je een hoop versnellingen tegelijk wilt schakelen.

In mijn beleving moest ik met de pinion heel rustig en met beleid schakelen.
Het geluid in de vrijloop komt vaak door het gebruik van een bepaald type achternaaf.

Het ene merk/model maakt wel geluid en de ander -bijna- niet.

De achternaven die ik ken zijn o.a. van Shimano, Across, Pinion zelf en Santos.

Het is dus niet gezegd dat dit aan Pinion ligt :D