Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion-ervaringen - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Pinion-ervaringen

143 berichten
Bovenstaande berichten bevestigen alleen maar wat ik allang dacht te weten: leve de riem. In combinatie met mijn Pinion P1.18 rij ik nu iedere dag het hele jaar door zonder naar de hele aandrijving om te kijken. En ja, ik durf er ook gerust paar maandjes mee op reis.
Nu en dan een klik of een klak, ja, maar niks onrustwekkend. Normaal best even geen pedaaldruk bij schakelen, maar dat lap je aan je laars omdat het systeem toch schakelt. En dan wil wel eens een palletje wat later inspringen en dat geeft wat bruuske “klak”.
Ik heb nu mijn derde reisfiets met Pinion P.18, en ik denk wel dat ze steeds beter worden. In combinatie met riem kan ik niks beter wensen op een woon-werk-reisfiets.
Op mijn racefiets verkies ik zeker Shimano Ultegra, maar daar rij ik alleen maar mee in het zonnetje op gladde wegen, en dan poets ik hem bij thuiskomst even op, zeker de ketting even door een poetsdoek draaien en een drupje olie erop.
Meneer Zwijn schreef:
do 15 nov, 2018 18:56
Ik heb nu mijn derde reisfiets met Pinion P.18.
Dat is nogal wat! :shock:

Een beetje reisfiets gaat toch zeker wel 10 jaar mee. Maar 25 jaar geleden hadden ze nog geen Pinion. Of zie ik iets over het hoofd?
Eentje had ik 7 maanden te leen van fietsenmaker in afwachting van nieuwe fiets die op zich liet wachten, de tweede was een VSF die ik 1 jaar had totdat ik de fiets kocht die ik echt wou, een Santos 3+. Toch zou het me verbazen dat ik deze 10 jaar hou, maar het zou zomaar kunnen.
Goede fietsen gaan lang genoeg mee (zeker 100k km). Zelf ben ik niet zo van de wegwerp maatschappij.
Meneer Zwijn schreef:
do 15 nov, 2018 21:14
Eentje had ik 7 maanden te leen van fietsenmaker in afwachting van nieuwe fiets die op zich liet wachten, de tweede was een VSF die ik 1 jaar had totdat ik de fiets kocht die ik echt wou, een Santos 3+. Toch zou het me verbazen dat ik deze 10 jaar hou, maar het zou zomaar kunnen.
Ach zo, wat jij met je reisfiets hebt, doen anderen met de keuze van hun partner. Soms moet je even uitproberen voordat je echt weet wat je wilt, en bij anderen is het in 1x raak!
Meneer Zwijn schreef:
do 15 nov, 2018 18:56
... Pinion P1.18 rij ik nu iedere dag het hele jaar door zonder naar de hele aandrijving om te kijken.
Het scheelt in jouw geval wel dat je regelmatig een nieuwe fiets blijkt te kopen :D
En Wim: goede tweedehandsjes zijn best gewild, dus er is niets verloren.
Het is alleen te hopen dat een tweede of derde eigenaar die niet wet wat voor fiets het is hem niet in de container kiepert als er een keer op het station iets kleins mee gebeurt.
Wim schreef:
do 15 nov, 2018 21:20
Goede fietsen gaan lang genoeg mee (zeker 100k km). Zelf ben ik niet zo van de wegwerp maatschappij.
Inderdaad! Na 10 jaar hebben we onze tweede reisfiets pas gekocht. Van derailleur naar roloff. Een Avaghon 29s. De eerste heeft enorm veel km gemaak over de halve wereld gemaakt maar is nog steeds goed en gaat nu als stadsfiets dienen.
Tjongejonge. Hoe een vraag over Pinion uit de hand kan lopen tot een discussie over smeermiddelen. Misschien kan een moderator die discussie even afsplitsen?
Atrike schreef:
vr 16 nov, 2018 15:13
Tjongejonge. Hoe een vraag over Pinion uit de hand kan lopen tot een discussie over smeermiddelen. Misschien kan een moderator die discussie even afsplitsen?
Kan ie meteen 'even' de andere onderwerpen er uithalen zoals het verhaal over derailleurs in de eerste post?
Atrike schreef:
vr 16 nov, 2018 15:13
Tjongejonge. Hoe een vraag over Pinion uit de hand kan lopen tot een discussie over smeermiddelen. Misschien kan een moderator die discussie even afsplitsen?
Ik zou zeggen, laat lekker zitten. Anders is er helemaal niemand meer die hier komt.
Atrike schreef:
vr 16 nov, 2018 15:13
Tjongejonge. Hoe een vraag over Pinion uit de hand kan lopen tot een discussie over smeermiddelen. Misschien kan een moderator die discussie even afsplitsen?
Een essentieel deel van deelnemen aan het forum is kennis poneren, ook als die niks te maken heeft met het onderwerp. Liefst in technisch correcte termen.
B M schreef:
zo 18 nov, 2018 08:30
Atrike schreef:
vr 16 nov, 2018 15:13
Tjongejonge. Hoe een vraag over Pinion uit de hand kan lopen tot een discussie over smeermiddelen. Misschien kan een moderator die discussie even afsplitsen?
Een essentieel deel van deelnemen aan het forum is kennis poneren, ook als die niks te maken heeft met het onderwerp. Liefst in technisch correcte termen.

Inderdaad, Hoog Kukelekuuuuuu- en Wie-heeft-de-grootste-Gehalte!
En volgens mij zijn het ook nog allemaal mannen. - :lol:
In dit forum gaat daar de meeste aandacht naar, ipv pak hem beet de reisverhalen van bijvoorbeeld Grace Johnson en Paul Jeurissen.
Frans & Dieuwertje schreef:
zo 18 nov, 2018 12:40
B M schreef:
zo 18 nov, 2018 08:30
Atrike schreef:
vr 16 nov, 2018 15:13
Tjongejonge. Hoe een vraag over Pinion uit de hand kan lopen tot een discussie over smeermiddelen. Misschien kan een moderator die discussie even afsplitsen?
Een essentieel deel van deelnemen aan het forum is kennis poneren, ook als die niks te maken heeft met het onderwerp. Liefst in technisch correcte termen.

Inderdaad, Hoog Kukelekuuuuuu- en Wie-heeft-de-grootste-Gehalte!
En volgens mij zijn het ook nog allemaal mannen. - :lol:
In dit forum gaat daar de meeste aandacht naar, ipv pak hem beet de reisverhalen van bijvoorbeeld Grace Johnson en Paul Jeurissen.
+1
Als ik na een fietstocht zie hoeveel er weer is bijgetikt dan verbaas ik me daar ook over. Het forum lijkt soms wel een ouwemannenkroeg met leunstoelfietsers die elkaar aftroeven. En dat mag natuurlijk. Ik ga nu naar het pareltje Cycling the Americas kijken!
Voor wie het nog niet wist, er zijn vacatures binnen de vereniging!

https://www.wereldfietser.nl/nieuws/vacatures

https://www.wereldfietser.nl/vacatures/moderatoren

Ps, het was indedaad heeeerlijk buitenweer.
Meneer Zwijn schreef:
do 15 nov, 2018 18:56
Ik heb nu mijn derde reisfiets met Pinion P.18, en ik denk wel dat ze steeds beter worden. In combinatie met riem kan ik niks beter wensen op een woon-werk-reisfiets.
Meneer Zwijn, heb je ook een reden om 3 maal voor de 18 versnellingen variant te kiezen? Minder wel eens overwogen of geprobeerd?
Jazeker, overwogen en geprobeerd. Maar Pinion 18 past echt het best bij mijn rijstijl.
Ik hou ervan met een cadans van 90 per minuut rond de draaien, en dan op gevoel mijn hartslag op 130-140 te houden. Dat kan ik urenlang volhouden, daar geniet ik van en dat kan alleen met kleine stapjes tussen de versnellingen.
Bij klimmen ga ik voor eenzelfde cadans, wel hoger in hartslag. Daar moet ik dus klein genoeg voor hebben. Ik heb, samen met fietsenmaker, uitgerekend welke tandwielcombinatie ik wou hebben.
Voor een duidelijk begrip: ik woon heel klein, al mijn verplaatsingen (dagelijks!) zijn per fiets, ik vlieg haast nooit en ga ieder jaar 2 maand op fietsreis. Dus ik bezuinig niet op mijn fiets. Dat kon ik vroeger niet maken, maar nu wel.
Meneer Zwijn schreef:
di 20 nov, 2018 20:03
Jazeker, overwogen en geprobeerd. Maar Pinion 18 past echt het best bij mijn rijstijl.
Ik hou ervan met een cadans van 90 per minuut rond de draaien, en dan op gevoel mijn hartslag op 130-140 te houden. Dat kan ik urenlang volhouden, daar geniet ik van en dat kan alleen met kleine stapjes tussen de versnellingen.
Bij klimmen ga ik voor eenzelfde cadans, wel hoger in hartslag. Daar moet ik dus klein genoeg voor hebben. Ik heb, samen met fietsenmaker, uitgerekend welke tandwielcombinatie ik wou hebben.
Voor een duidelijk begrip: ik woon heel klein, al mijn verplaatsingen (dagelijks!) zijn per fiets, ik vlieg haast nooit en ga ieder jaar 2 maand op fietsreis. Dus ik bezuinig niet op mijn fiets. Dat kon ik vroeger niet maken, maar nu wel.
Ja die voorkeurscadans herken ik wel. De kleinere stappen gaven voor mij ook de doorslag. Ik vond alleen met de 18 variant direct een lekker beentempo (ook in winderig weer).
Heb je hiervoor met ketting icm met Pinion gereden? Of alleen met riem? Ik heb het nooit overwogen maar ben wel je benieuwd naar ervaringsverschillen.

Wat mij betreft hoef je niet uit te leggen waar je je geld aan hebt besteed en waarom hoor. Geef lekker je geld uit aan dingen die je zelf wilt aub 😀
OK, dan verder zonder verantwoording. 😜
De eerste VSF, de leenfiets, was met ketting. Was naar mijn ervaring even stil en soepel als later de versie met riem. Maar ik wou niet smeren en alles proper houden, en dat lukt nu ook met weinig moeite.
Ik rijd nu ruim een jaar een fiets met Pinion p.12 en ketting. Ik rijd zo’n 6000 km per jaar.
Het was tijd om de olie te laten vervangen. Daarnaast waren een onderdelen aan onderhoud toe zoals de remmen. Er werd me geadviseerd om meteen de ketting en tandwielen te laten vervangen. Volgends de monteur gaan de tandwielen en ketting hooguit 5000 km mee. Al met al waren de kosten voor de hele operatie €300.
Met de km die ik afleg zou dit wel ongeveer het bedrag zijn waar ik jaarlijks rekening mee moet houden.

Ik ben verder zeer tevreden over de fiets. Ik gebruik hem voor woon werk maar ook op vakantie. Wat zijn jullie ervaringen met onderhoudskosten?
€ 300 voor ketting, tandwielen, remblokjes en olie lijkt me erg veel geld.