Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion-ervaringen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Pinion-ervaringen

143 berichten
Wellicht dat iemand kan vertellen wat de zes berichten hiervoor met Pinion te maken hebben?
Nooit te oud om te leren.

Peter
Peter Molog schreef:
di 16 okt, 2018 16:49
Wellicht dat iemand kan vertellen wat de zes berichten hiervoor met Pinion te maken hebben?
Nooit te oud om te leren.

Peter
En de jouwe dan? In dit topic wordt in meerdere posts een vergelijk gemaakt tussen Pinion & Rohloff en dan is het niet zo vreemd dat er enkele posts zijn welke over de gevolgen van de Rohloff naaf worden besproken/ toegelicht. De waarde van een Pinion naaf zal gezien het succes van de Rohloff altijd in bepaalde mate worden vergeleken.
Peter Molog schreef:
di 16 okt, 2018 16:49
Wellicht dat iemand kan vertellen wat de zes berichten hiervoor met Pinion te maken hebben?
Nooit te oud om te leren.

Peter
I feel you.
Ik had de hoop dat dit nou eens een stukje internet zou kunnen zijn waarin alleen de ervaringen van de Pinion behandeld konden worden. Een vergelijk met Rohloff zal daar nu en dan bij horen maar het gaat nu over het kunnen plaatsen van een standaard door het gebruik van Rohloff. Dan glijden we al snel af. Komen er ook nog foto's bij zonder enige relatie met een versnellingsbak.

Voor toekomstige fietskopers zou het ook lekker zijn ergens een draadje te kunnen lezen waar echte ervaringen van Pinion gedeeld worden. Het onderwerp zelf zegt genoeg dacht ik. Afijn, ik blijf het volgen en aanvullen op zijn tijd (maar dan wel on-topic)
Hilver schreef:
di 16 okt, 2018 16:45
@ Mario:
Eind juli van dit jaar kreeg ik mijn Snel steel ride met Rohloff, ketting, kettingspanner, externe schakelbox plus achterstandaard:

Afbeelding

Geen problemen met de achterstandaard en de externe schakelbox. De standaard komt niet tegen het kastje.

Jan
Het "kastje" op de Rohloff-naaf is met een aantal verzonken torx boutjes vastgezet, en is draaibaar op de naaf.
Als je dit kastje wat verdraaid krijg je ruimte voor de standaard, maar de kabelloop is dan minder optimaal omdat deze dan in een bocht loopt.
En dat laatste is niet verstandig.
flexodder schreef:
zo 14 okt, 2018 21:16
Een ander 'nadeel' heb ik inmiddels ook ervaren. Door verschillende elektrische ondersteunde mede-woon-werkfietsers ben ik niet zelden gevraagd welk merk middenmotor ik onderin het frame heb hangen. Voor de niet geoefende kijker lijkt de bak ook wel op een motor. Zeker als ik dan net zo hard fiets als de motorisch ondersteunde trappers, ik superstil voorbij kom en zij geen zoemende motor horen levert dat vragen op. Ik wil om één of andere reden dan wel uitleggen dat het geen motor is maar een versnellingsbak en je ziet aan de ogen dat ze het lastig inzien. Mijn drang om mijn niet-ondersteund-zijn te verdedigen moet nog wat slijten denk ik.
Haha! Ik zou een leuk verhaal geven over de mooi weggewerkte kabels en de accu in het frame.
Als de standaard tegen de schakelbox aantikt bij het inklappen, dan doe ik het volgende;

1. Boor een gaatje (4,1 mm) in de standaard bij het gedeelte waar hij tegen de schakelbox tikt.
2. Snij hierin schroefdraad voor een M5 boutje
3. zet er een M5 boutje in.
4. Deze voorkomt dat de standaard te ver inklapt.

Als ik het niet goed genoeg uitleg, kom dan maar eens langs.
Dan komt het boutje toch tegen de schakelbox?

Nee, ik kom niet langs :lol:
Ik had een oude esge pletcher standaard, geen nieuwe.

Maar bedankt voor de tips.

Mario
De standaards die wij het meeste gebruiken bestaan al 20 jaar :D
Travelmaster schreef:
wo 17 okt, 2018 14:17
Dan komt het boutje toch tegen de schakelbox?
Zo klinkt het wel :?
Wim schreef:
wo 17 okt, 2018 08:58
En dat laatste is niet verstandig.
1. Natuurlijk, hoe minder bochten hoe beter. Inmiddels ruim 3000 km zo gefietst. Tot nu geen problemen ondervonden. Het schakelen gaat soepel.
2, Met een achterstandaard staat de fiets stabiel.

Jan
Wat ik in mijn laatste post nog te weinig heb aangegeven. Ik ben superblij met de riem! Met dat snertweer vandaag was het wel erg lekker wegzetten in de schuur in de wetenschap dat ie het morgen weer net zo lekker doet. Geen drogen van ketting, geen schoonmaken en smeren. Gewoon wegzetten en haar een fijne nachtrust toewensen 😎

Edit: ik val blijkbaar in herhaling 🙄
Na mijn ervaring met drie verschillende Rohloff ( 2 maal Koga ). Eerste was miskoop , te klein frame en 2 de Koga Rohloff lekte al snel omdat de riem niet de juiste spanning had ?, was net binnen geweest bij FIETS te Herentals die mij achteraf nog de schuld gaven en het fact van nieuwe riem + voor en achter tandwiel , ( zelf nooit wat aangedaan ) maar zonder het te weten naar de foute fiets(keten ) ging waar herstellen niet in hun boek voorkwam Ben ik overgeschakeld naar de Santos/pinion18 , waar ik na 500 km reeds problemen mee had ( heftig klak geluid )en van mijn echte fietsmaker een reserve Santos met Rohlof mee kreeg omdat ik de Hageland klassieker ging mee fietsen met stevige bergen als enige met trekkingsfiets. Op de pitstop (parking Niels Albert ) merkte ik dat ook deze Rohloff naaf lekte , belde naar de fietshandel die mij vertelde , rij maar door , kan geen kwaad , inderdaad en reed ik mij 99 km uit ( + 35 km huiswaarts )maar kwam al snel in de problemen doordat ik de fiets schuin op de poot had gezet en de olie op de velg lekte , met gevolg ...juist , doe zelf maar eens wat olie op je remmen en fiets dan tegen 40 km naar beneden .
Omdat ik knieproblemen heb dacht ik van met 18 versnellingen beter af was en nog kon fietsen zoals de handelaar voorstelde en ik ook 2 weken mocht proefrijden , ging inderdaad beter en hoger/lager schakelen voel je niet eens .
Dat geratel vind ik niet erg als men vrij laat bollen ( doet die van Tom Bonen ook ) maar de soms heftige KLAK was ik ongerust in , kan geen kwaad maar zo een dure versnelling , zou niet mogen , bij de eerste was zo fel dat hij terug ( 2 maal )door Santos naar fabriek is gestuurd ZONDER resultaat en mijn fietsmaker mij gewoon een nieuwe heeft geplaatst na wat heen en weer gemaild met Santos die geen oplossing vonden , wel 1.000€ borg vroegen om de reserve pinion , dat voor een fiets in garantie (1 maand oud )
Weet iemand of er aan die vervelende KLAK iets te doen is ? verder fietst het heerlijk , doe + 5.000 km jaarlijks en mijn fietshandelaar is TOP .
Gustaaf schreef:
do 01 nov, 2018 18:06
Weet iemand of er aan die vervelende KLAK iets te doen is ? verder fietst het heerlijk , doe + 5.000 km jaarlijks en mijn fietshandelaar is TOP .
Wat bedoel je precies met een vervelende KLAK? Ik kan het even niet plaatsen. Is dat tijdens kracht zetten, lijkt er iets door te schieten?

Het enige dat ik ervaar is na het freewheelen dat er bij het aangrijppunt een klik (of klak zoals je wilt) te horen is in de versnellingsbak. Ik persoonlijk vind dit niet hinderlijk maar ik weet niet of jou KLAK hetzelfde is als mijn klik.....
Klinkt als een klant voor een NuVinci 8)
flexodder schreef:
wo 07 nov, 2018 10:14
Gustaaf schreef:
do 01 nov, 2018 18:06
Weet iemand of er aan die vervelende KLAK iets te doen is ? verder fietst het heerlijk , doe + 5.000 km jaarlijks en mijn fietshandelaar is TOP .
Wat bedoel je precies met een vervelende KLAK? Ik kan het even niet plaatsen. Is dat tijdens kracht zetten, lijkt er iets door te schieten?

Het enige dat ik ervaar is na het freewheelen dat er bij het aangrijppunt een klik (of klak zoals je wilt) te horen is in de versnellingsbak. Ik persoonlijk vind dit niet hinderlijk maar ik weet niet of jou KLAK hetzelfde is als mijn klik.....
Werkelijk tandwielen die niet netjes in elkaar grijpen en plots terug in elkaar schieten. Zelfs zwaar voelbaar en ongezond voor de Pinion bak. Maakt een zwaar doorschietend geluid alsof je twee metalen stagen tegen elkaar slaagt.
Die Klak , net of men met een ijzer hamertje tegen het frame klopt , normaal zou het kunnen zijn bij versnelling 12 denk , maar mijn eerste pinion had het al na 300 km en , 5 a 6 maal op 100 km in alle versnellingen , voelde het zelfs in de pedalen en was er zeker niet gerust in , mijn dealer heeft er dan een ritje mee gedaan terwijl hij het filmde en geluid opnam , vond het ook te fel en abnormaal , nog maar te zwijgen van de olielek aan de linkerkant van de trapas na 300 km , gebeld naar pinion waar een ( blondje ???) vertelde , och ....niet ongerust zijn , je kan gerust 10.000 km verder fietsen zonder probleem . En dat met een nieuwe fiets ??? mijn dealer heeft tot 3 maal toe de versnelling terug gestuurd via Santos. Bij pinion zegde men dat er druk werd opgezet en niets aan de hand was terwijl telkens weer bij het fietsen die olielek terug kwam en ook die felle klak , toen heb ik van mijn dealer een nieuwe pinion gehad na lang gezeur bij Santos . Ook deze heeft het klak geluid maar minder , zou niet mogen en denk dat niemand een reis aan een stuk van paar 1.000 km wil mee doen , had wel twee weken getest voor ik hem kocht maar toen voelde ik amper iets , verder moet ik eerlijk zeggen dat deze Santos/pinion geweldig fietst en belangrijk , dat ik geen rug en arm pijn meer heb ,
Die klak vind ik nog steeds ZEER vervelend , ook anders bij het minste verdacht geluid stop ik en probeer het op te lossen.Kan het gewoon niet hebben als er wat mis is en verder wil fietsen .
Als iemand mijn fiets wil testen of iets kan doen aan het vervelend geluid ?? zou ik hem zeer dankbaar zijn en graag de kosten vergoeden . Woon wel in Belgie Provincie Antwerpen
Ja ... vergeten te vermelden ,het is net zoals Koen en Sam aangeven .
Een dergelijke KLAK is mij onbekend. Het feit dat een fietsenmaker die de Pinion samen met Santos al heeft behandeld en het ook niet weten doet mij vermoeden dat er verder weinig mensen zijn die hier een oplossing voor weten. Het klinkt mij niet als normaal in de oren in ieder geval maar ik zou je met mijn beperkte Pinion kennis op technisch gebied niet verder kunnen helpen. Ik ben slechts een gebruiker.....

Succes met het vinden van een oplossing in ieder geval. Ik zou vooral mijn dealer aan blijven spreken met het gegeven dat het gedrag niet normaal is en je meer mag verwachten van je aankoop.