Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geluid Shimano alfine 8 naaf - Forum Wereldfietser

Geluid Shimano alfine 8 naaf

Sinds een aantal maanden een super gave Batavus dinsdag exclusive, heerlijke fiets echter stoor ik mij aan een ratel in de 7de en 8ste versnelling. Dit zijn de versnellingen die ik eigenlijk altijd gebruik. Volgens mijn dealer hoort dit, is dat zo?
In principe niet - het is wel zo dat vanaf versnelling 5 en hoger, als je je pedalen stil houd, je de vrijloop koppeling van de lagere versnellingen hoort. Afhankelijk van hoe de naaf gesmeerd is - en óf ie ooit open gemaakt is om schoon te maken en te smeren plus daarna te dompelen in olie, maakt ie wat geluid, die van mij (Nexus 8 premium) deed het ook iig en die zijn van binnen zo goed als identiek.
Ik kan niet horen hoe die ratel is maar als bepaalde versnellingen beduidend meer geluid geven als ander is er iets niet goed.

Wat vragen:
  • Is die ratel er al vanaf het begin?
  • Zou het kunnen zijn dat de versnellingskabel niet goed staat afgesteld?
  • Merk je ook iets bij het trappen of is er alleen extra geluid?
  • Staat de riem strak genoeg en niet te strak?
daulagari schreef:
za 21 jul, 2018 18:44
Ik kan niet horen hoe die ratel is maar als bepaalde versnellingen beduidend meer geluid geven als ander is er iets niet goed.

Wat vragen:
  • Is die ratel er al vanaf het begin?
  • Zou het kunnen zijn dat de versnellingskabel niet goed staat afgesteld?
  • Merk je ook iets bij het trappen of is er alleen extra geluid?
  • Staat de riem strak genoeg en niet te strak?
Bedankt voor je reactie, van versnellingen 1 TM 6 hoor ik helemaal niks en bij 7 een beetje en 8 nog meer. Het is lastig uitleggen, geluid is niet altijd aanwezig maar pulserende ratel/zoem. Zeg 2 sec stil 2sec zoem/ratel. Lijkt harder te worden als ik harder fiets.
Of het helpt weet ik niet, maar de Alfine 8 naaf bestaat uit twee units tandwielen die inwendig op de ene as zijn geborgd. Die borging wordt verzorgd door een nogal slap borgveertje, dat niet altijd blijft zitten. Wanneer dat het geval is, dan ontstaat er teveel ruimte in de naaf en schakelen is dan lastig, moeilijk, lawaaiig. Is dat niet het geval, dan vergeet mijn ervaring. Indien wel: uit elkaar halen en borgveertje plaatsen. Let op: de grote kunststof kap heeft linkse draad. Fietsenmaker heeft het juiste gereedschap.
michiel193 schreef:
za 21 jul, 2018 19:09
Bedankt voor je reactie, van versnellingen 1 TM 6 hoor ik helemaal niks en bij 7 een beetje en 8 nog meer. Het is lastig uitleggen, geluid is niet altijd aanwezig maar pulserende ratel/zoem. Zeg 2 sec stil 2sec zoem/ratel. Lijkt harder te worden als ik harder fiets.
Probeer eens op 4-de en wat harder optrekken of nog beter een viaduct klimmen op 4 en wat kracht op pedalen zetten. Dan kan ik diagnose geven
miro schreef:
zo 22 jul, 2018 00:25
michiel193 schreef:
za 21 jul, 2018 19:09
Bedankt voor je reactie, van versnellingen 1 TM 6 hoor ik helemaal niks en bij 7 een beetje en 8 nog meer. Het is lastig uitleggen, geluid is niet altijd aanwezig maar pulserende ratel/zoem. Zeg 2 sec stil 2sec zoem/ratel. Lijkt harder te worden als ik harder fiets.
Probeer eens op 4-de en wat harder optrekken of nog beter een viaduct klimmen op 4 en wat kracht op pedalen zetten. Dan kan ik diagnose geven
Klein beetje geluid in de 4de versnelling, qua type geluid vergelijkbaar met de 7de en 8ste versnelling alleen minder aanwezig. Hetbis ook alleen met stevig aanzetten. Hij schakelt verder erg soepel. Ben benieuwd naar je gedachten en diagnose.
michiel193 schreef:
zo 22 jul, 2018 21:44
Klein beetje geluid in de 4de versnelling, qua type geluid vergelijkbaar met de 7de en 8ste versnelling alleen minder aanwezig. Hetbis ook alleen met stevig aanzetten. Hij schakelt verder erg soepel. Ben benieuwd naar je gedachten en diagnose.
Dat soort van geluid komt van de tandwielen van de tweede planeet mechanisme..Meest hoordbar bij de kleinste zonwiel - versnelling 8 en 4, wat minder bij 7,3. Aleen bij versnellig 4,3 moet je twee keer zo snel trappen wanwege vertaging van de eerste plantwielen /1:0.527/

80..90% van dealers zegen niks aan de hand doorrijden. Als dat iets kapot gaat zou ik reparairen in de garantieperiode.
10% zullen de naaf openen en Extra shimano Nexus vet doen. Shimano naven uit fabriek zijn heel spaarzaam gesmeerd

Mij advies ga naar de dealer en uitleg het probleem.
- als hij valt van 80/90% categorie - > doe een vervroeg beurt op 9...12manden Liever bij een dealer die heeft verstand van Shimano versnelignsnaven .
- de vet is geluiddempend en smeert de tandwielen beter maar introduceert extra wrijving . meestal gezien bij lagere inspaningsnivo. Een rohlof naaf maakt meer geluid omdat dat hij is olie gesmeerd . Alfine 11 maakt geen geluiden vanwege schuine tandwielen. , maar ze zijn minder eficient. https://en.wikipedia.org/wiki/Gear#Helical

Personlijk ben ik voorstander van meer vet. Ik rij een Nexus Premium naaf, en hij even goed als neuwe van binnen na 50,000km, alleen de AL behuizing wordt beschadig door de pekel.
+1 ik heb mijn Nexus 8 premium destijds zelf gesmeerd naar voorbeeld van Miro en dat werkte prima! :D
sjefke schreef:
za 21 jul, 2018 21:02
Of het helpt weet ik niet, maar de Alfine 8 naaf bestaat uit twee units tandwielen die inwendig op de ene as zijn geborgd. Die borging wordt verzorgd door een nogal slap borgveertje, dat niet altijd blijft zitten. Wanneer dat het geval is, dan ontstaat er teveel ruimte in de naaf en schakelen is dan lastig, moeilijk, lawaaiig. Is dat niet het geval, dan vergeet mijn ervaring. Indien wel: uit elkaar halen en borgveertje plaatsen. Let op: de grote kunststof kap heeft linkse draad. Fietsenmaker heeft het juiste gereedschap.
Hi Sjefke,

Mijn alfine 8 maakt sinds kort een erg naar ratelend, krakende herrie in de 5,6,7 en 8. Zo erg dat ik het voel in m'n trappers. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het borgveertje dat je hier noemt. Heb jij misschien een foto of tekening van dit borgveertje zodat ik weet waar ik precies naar moet zoeken? Of denk je dat het overduidelijk zal zijn bij het open maken? Of zal ik de naaf behalve uit de hoes ook moeten demonteren om deze borgveer te vinden?

Alvast bedankt!
Bij toeval zie ik je bericht. Ja dit verhaal lijkt heel erg op wat mijn zoon heeft ervaren. Indien je zelf of via (de tool van) de fietsenmaker de grote kunststoffen kap er af hebt, dan heb je de beide tandwiel sets in je handen en dus (denk ik) het losse borgveertje ook of het ligt nog in de naafhuls. Het is een U-vormig borgveertje, dat met weinig kracht op zijn plaats kan worden geplaatst (en dus ook bij kleine belasting loslaat). Was voor mij ook de eerste keer Alfine naaf uit elkaar te halen. Is goed te doen.
sjefke schreef:
wo 22 mar, 2023 22:36
Bij toeval zie ik je bericht. Ja dit verhaal lijkt heel erg op wat mijn zoon heeft ervaren. Indien je zelf of via (de tool van) de fietsenmaker de grote kunststoffen kap er af hebt, dan heb je de beide tandwiel sets in je handen en dus (denk ik) het losse borgveertje ook of het ligt nog in de naafhuls. Het is een U-vormig borgveertje, dat met weinig kracht op zijn plaats kan worden geplaatst (en dus ook bij kleine belasting loslaat). Was voor mij ook de eerste keer Alfine naaf uit elkaar te halen. Is goed te doen.
Dank je! Ik vond net dit filmpje: https://youtu.be/tJvGnrDBTNA Op 09:50 ongeveer haalt hij er borgveer los. Is het die denk je? Zie ook foto in de bijlage

Bijlagen

Helaas, het borgveertje zat netjes op z'n plek... Nog even verder zoeken dan maar...