Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies voor een nieuwe toerfiets - Forum Wereldfietser

Fietsadvies voor een nieuwe toerfiets

Even voorstellen, Ik ben Rico (29 jaar) uit Wieringerwerf. Ik heb de
afgelopen jaren vooral geMTB't in Schoorl en omstreken en tochtjes van 30 -
50 km gemaakt door het duin en poldergebied van Noord-Holland. Mijn huidige
fiets is een Cube LTD Pro mountainbike met een XC-geo. Ben me nu aan het
orienteren op een knappe toerfiets. Ik heb hiervoor de vragenlijst
ingevuld.

Hier zullen wat tegenstrijdigheden instaan, die neerkomen op de volgende 2
punten:
- Het hart wilt een wat sportievere toerfiets,maar lichamelijk zou het
beter zijn om wat meer rechtop te gaan zitten. Dit omdat ik
schouderproblemen heb aan één schouder.
- De fiets zal onbepakt bestemd zijn voor het dagelijkse gebruik en simpele duin en
polderritjes, maar tevens sterk genoeg moeten zijn voor fietsvakanties.
Meer details hieronder adhv de vragenlijst.

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
80%:
- Dagtochten tot 60km in duin en poldergebied van Noord-Holland en op de
Veluwe (lichte bagage tot een paar kg), dit zou iedere fiets aan moeten
kunnen.

20%:
- Een aantal keer per jaar weekendtrips (3 dagen) maken waarbij we van
camping naar camping fietsen (nog steeds tot 50-60 km per dag) maar toch
wel een redelijke hoeveelheid bagage (tent etc, maar geen kookgerei) mee
zullen slepen.
- Fietsvakantie (1 x per jaar) van ongeveer 3 weken (Nederland, Duitsland,
Ardennen) met bepakking tot 25 a 30 KG, bijvoorbeeld langs de LF of
Eurovelo-routes.
- Dagtochten op autovakanties in Italie/Frankrijk (weer tot ongeveer 40 á
50km maar dan dus met lichte tot geen noemenswaardige bagage), maar
aanzienlijk meer hellingen.
De fiets moet ongeveer 6 - 8 jaar meegaan. Als de kids oud genoeg zijn om
alleen thuis te blijven, wij fietsvakanties nog steeds leuk vinden en de
gezonheid het toelaat, zullen de ambities na die 6 - 8 jaar groter zijn en
zullen de eisen aan de fiets waarschijnlijk anders worden.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Vooral comfort, en dus relaxed.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Beetje middenmoot, zoals genoemd vind ik de Santos-achtige fietsen niet
perse mooi, maar zou het lichamelijk waarschijnlijk wel het beste zijn.
Hier wil ik dus een compromis in sluiten. Wat me wel aanspreekt zal ik
verder in deze vragenlijst opsommen.
EDIT: Neem mijn opmerking over de Santos terug. Vind de Koga Grandtourer bijv best een mooie fiets.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Zelden tot niet. Normale verlichting op batterijen lijkt me dan ook prima
voldoen.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Veel zwaarder dan hier en daar een schelpenpad zal het niet worden.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Voornamelijk NL, maar Duitsland en de Ardennen zijn bepakt zeker niet
uitgesloten. In eerste instantie langs de LF en Eurovelo routes.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Vakanties waar we als gezin om de 1 tot 3 dagen van camping naar camping
rijden, de ene keer zullen dat campings zijn met alle voorzieningen en eten
we 'buiten de tent', maar wil het toch ook zeker proberen om op wat
'natuurcampings' te gaan staan waar we dus ook zelf het kookgerei mee
zullen nemen. De kids (10 en 12) zullen op hun Cube MTB zelf hun tentje,
slaapmatje en slaapzak dragen, maar de rest van de bagage zal over mij en
mijn vriendin worden verdeelt, waar ik dan weer het meeste gewicht van zal
dragen.

JE LICHAAMSLENGTE
185-187cm

JE GEWICHT
70kg

JE LICHAAMSBOUW
Slank maar atletisch. Binnenbeenlengte van ongeveer 87cm, dan heupen en een
bovenlichaam ;). Ik denk dat ik een gemm. armlengte heb tov andere mensen
van mijn lengte.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
25 kg, uitlopend tot 30kg? (dit is een schatting, kampeerspul moet nog
aangeschaft worden)

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Wieringerwerf.

WAT IS JE BUDGET?
1500 - 2000 euro

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Aantal jaar voornamelijk MTB-parkoer van Schoorl gereden, en sinds dit jaar
in toenemde mate ook redelijk wat tochtjes gemaakt in polder en duingebied.
Ik fiets voornamelijk voor plezier en ontspanning en dit komt neer op 2 á 3
x pw 25 - 35 km met uitschieters naar 50 a 60km. Snelheid op het vlakke en
zonder tegenwind door de duinen ligt altijd zo rond de 23 km/u op de Cube.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
50 a 60 km. Zou gerust nog wat verder kunnen met het juiste zadel (nu een
mtb-zadel met goede fietsbroek) maar dat zal niet vaak gebeuren. Ook is de
huidige Cube eigenlijk net te sportief om langer te toeren, ondanks dat ik
de stuurpen al heb teruggebracht van 120mm naar 70mm onder 17 graden en
Ergon grips erop heb gezet om van handpositie te kunnen wisselen.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Afgelopen 4 jaar op een Cube LTD Pro gereden, daarvoor voornamelijk gazelle
stadsfietsen.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET
EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?

Ik kan een ketting vervangen, een band wisselen en een derailleur
afstellen, maar veel verder ben ik nog niet gekomen. Een cursus volgen
lijkt me op zich geen slecht plan, al kom ik altijd een heel eind op basis
van youtube tutorials.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Liever niet, maar als het een prima fiets is die aan mijn eisen voldoet,
waarom niet.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik heb me eigenlijk alleen georiënteerd op stalen toerfietsen omdat ik
aanneem dat de aluminium fietsen het gewicht niet zullen dragen dat ik
beoog mee te nemen. Ik ben verliefd geworden op de Surly LHT en Surly
Troll, maar na me ingelezen te hebben weet ik niet of dit de juiste fiets
is voor mij. Vooral de LHT schijnt nogal lomp en stijf te zijn zonder
bepakking en ik weeg maar 70kg.

Verder; Surly Troll, Surly Pack Rat, Kona Sutra, Salsa Vaya (buiten budget)
en Dawes Galaxy hebben allemaal het 'uiterlijk' wat ik mooi vind. Moet er
wel bij vermelden dat ik geen van alle in het echt heb gezien.

EDIT: Koga Grandtourer is ook een optie, maar als Alu fiets geen idee of die het beoogde gewicht kan dragen.

Is overigens een aanvullende vraag; welke fietsdealer (liefst in
Noord-Holland of Friesland) heeft een knap assortiment aan toerfietsen,
waar ik eens langs kan rijden om het een en ander te testen en te voelen.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Lijkt me voor de doeleinden die ik heb niet noodzakelijk, kan dan net zo
goed een powerbank meenemen.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE
ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?

Geen haast, de vakantie voor dit jaar is geregeld en kan voorlopig
doorrijden op de Cube, desnoods als tussenoplossing schaf ik daar een
bagagedrager en tassen voor aan.

Voorkeuren
28 of 29" wielen
een racebocht met 'tube end shifters' of een recht stuur met 'Thumb
Shifters'
Magura remmen of schijfremmen (bevalt prima op de mtb, maar is geloof ik
nogal een onderwerp van discussie op toerfietsen)
Afmontage hoeft niet te luxe, 'gewoon' Deore lijkt me prima.

Conclusie
Ik denk dat het uiteindelijk neer komt op de vraag, welke fiets(en)
verdraagt het gewicht van de fietsvakanties voor de aankomende jaren, maar
is tevens leuk om onbepakt mee rond te rijden met mijn gewicht, gezien hij
daar toch het meest voor zal worden gebruikt.

Tot slot, alvast hartelijk dank voor het meedenken en de eventuele
adviezen. Het is een best verhaal geworden zo.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel kg ik ongeveer mee kan slepen op een Koga Grandtourer? Verdeelt over voor en achterdragers en wellicht een stuurtas? De Surly's hebben een maximaal laadvermogen van 136kg, wat zou betekenen dat ik ruim 60kg mee zou kunnen nemen. Niet dat ik dit ooit van plan ben natuurlijk, maar kan een dergelijk getal niet vinden voor de Grandtourer.
25 tot 30 kg bagage is best fors, al weeg je zelf niet veel. Nadeel van deze fiets is dat er maar tot 38mm banden onder kunnen. In combinatie met een aluminium frame lever je dan comfort in, al helemaal met die stugge marathon plus banden. Verder zit je toch al vast aan een aantal door Koga gemaakte keuzen.
Voor onder de 2000 euro kun je bij Bike4travel een Avaghon helemaal naar wens samenstellen en laten bouwen, een kale Santos heb je er ook al voor. De Koga zou mijn keuze dus niet zijn.
Mijn tip: ga vooral op veel fietsen proef rijden en let niet teveel op het uiterlijk van je fiets. Een fiets waar je lang mee rijden wilt moet je passen aan een jas. Daarom zou ik dus gaan voor een op maat gebouwde fiets.
Ik heb me eigenlijk alleen georiënteerd op stalen toerfietsen omdat ik
aanneem dat de aluminium fietsen het gewicht niet zullen dragen dat ik
beoog mee te nemen.
Eeeehh gezien je eigen gewicht is die 30 kilo (wat al ERG aan de ruime kant is) echt geen probleem met een aluminium frame.

De bekende merken (dure) vakantiefietsen (Santos, Idworx) hebben alleen maar aluminium frames.
Je kan eens bij JustPedal in Amersfoort gaan buurten, die heeft behoorlijk wat op voorraad. Ik moet zeggen dat ik net m’n Surly af heb (kaal frame zelf opgebouwd) maar dat ik het erg fijn vind rijden.
Bedankt voor jullie reacties, ik zal het gewicht eens proberen te kwantificeren door de beoogde kampeerspullen bij elkaar op te tellen en wat we aan kleding en elektronica meenemen.

Verder zal ik eens kijken naar de Avaghon serie, heb de naam al eens voorbij zien komen, maar nog niet specifiek in verdiept.

Was inderdaad al een aantal keer op de site van Just Pedal geweest, alleen zijn bijna alle Surly's momenteel niet voorradig. Ik zal die site eens in de gaten houden, ben regelmatig in A'foort voor werk.
Het aluminium is op zich het probleem niet. Alleen Koga zelf geeft aan dat dit een fiets is voor lichte bepakking en 25-30 kg is nu bepaald geen lichte bepakking.
Zelf reed ik eerder een aluminium Koga en nu al jaren een stalen ros van Avaghon. Ik zou qua comfort niet meer terug willen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk uiteraard.
Rico schreef:
vr 13 jul, 2018 19:16
Bedankt voor jullie reacties, ik zal het gewicht eens proberen te kwantificeren door de beoogde kampeerspullen bij elkaar op te tellen en wat we aan kleding en elektronica meenemen.

Verder zal ik eens kijken naar de Avaghon serie, heb de naam al eens voorbij zien komen, maar nog niet specifiek in verdiept.

Was inderdaad al een aantal keer op de site van Just Pedal geweest, alleen zijn bijna alle Surly's momenteel niet voorradig. Ik zal die site eens in de gaten houden, ben regelmatig in A'foort voor werk.
Nee nieuw niet, maar er staat gewoon heel veel en ik ben er 2 weken terug geweest :D
Jelle ze niet alles op de site, maar er is genoeg...
Wel afspraak maken want het is geen fulltime winkel.
Als een VSF je lekker zit, is dat ook een prima optie. Kwalitatief is een T400 prima en een stukje goedkoper.
Aart Veldhuizen schreef:
vr 13 jul, 2018 19:40
Als een VSF je lekker zit, is dat ook een prima optie. Kwalitatief is een T400 prima en een stukje goedkoper.
Klopt allemaal, maar een T400 is net als bijna alle VSF's tamelijk lang en een kleinere maat nemen werkt maar beperkt, dwz soms zijn zelfs die frames nogal lang. Dat maakt zo'n fiets minder geschikt voor iemand die rechtop wil zitten.
O ja, Leon. Daarom zat hij mij ook niet lekker, dat is ook zo.
Aart Veldhuizen schreef:
vr 13 jul, 2018 19:19
Het aluminium is op zich het probleem niet. Alleen Koga zelf geeft aan dat dit een fiets is voor lichte bepakking en 25-30 kg is nu bepaald geen lichte bepakking.
Voor 2200 euro is de standaard Koga WT te koop, net boven budget maar wel een echte vakantiefiets waarmee je ook behoorlijk "sportief" kan rijden.

De Grandtourer heeft geen standaard mogelijkheid voor een lowrider. Bij de WT zit deze er standaard bij.
Ik ga eens met de configurators van Avaghon en Koga spelen. Ik verwacht dat de Koga hier in de buurt wel te vinden is, Beukers in Petten is bijvoorbeeld dealer en ben sowieso van plan daar binnenkort een bikefit te doen. Lijkt me dat ik die wel zou kunnen testen dus. Zelfde geld overigens voor Santos, maar op een of andere manier spreekt die fiets me niet aan, ondanks dat hij niet gek veel verschilt van de andere.

Ik begrijp dat de Avaghon alleen bij B4T te koop is, dat is wel wat verder uit de buurt en kom ook niet vaak in de regio van Rotterdam. Kan er altijd een keer naartoe rijden natuurlijk, maar als ik even snel kijk, kom je met Magura's, dragers en een ander kleurtje toch ook snel in de buurt van 2500. En in theorie (zonder bikefit) zou ik framemaat 57 hebben, terwijl de Avaghon een sprong maakt van 56 cm naar 60 cm.

Op zich heeft het budget wel wat rek en kan ik nog even doorsparen, omdat ik de fiets pas echt na de winter nodig zal hebben, maar als ik dat geld uit ga geven verwacht ik wel een fiets waar ik 10+ jaar mee zal doen en die echt heel Europa door moet kunnen als ik dat zou willen.
Bij jou in de buurt zit Vittorio, die maken erg mooie fietsen en zijn tegelijkertijd dealer van een aantal mooie merken; http://www.vittorio.nl/index.php
Hebben een mooie fiets staan btw;

http://www.vittorio.nl/index.php/gebrui ... randonneur
Shadow schreef:
vr 13 jul, 2018 22:03
Bij jou in de buurt zit Vittorio, die maken erg mooie fietsen en zijn tegelijkertijd dealer van een aantal mooie merken; http://www.vittorio.nl/index.php
Wow Shadow.. Dat zit werkelijk binnen 2km van mijn werk op een industrieterrein en ik heb er nog nooit van gehoord (nou kom ik ook niet met veel fietsliefhebbers in aanraking). Ik ga daar zeker eens langs volgende week. Bedankt!
Kijk, da’s nou leuk. Een goeie fietsenmaker om de hoek is goud waard (of je moet -edit bijna - alles zelf doen zoals ik) 8)
Shadow schreef:
vr 13 jul, 2018 22:27
Kijk, da’s nou leuk. Een goeie fietsenmaker om de hoek is goud waard (of je moet -edit bijna - alles zelf doen zoals ik) 8)
Wellicht komen we ooit zo ver, vind het leuk om spullen 'eigen' te maken, maar eerst maar eens een knappe fiets ;)
Een Vittorio is zeker een goed idee!

En over de afstand: ach, ik woon in Sneek en kocht een Avaghon. Meteen een mooie fietstocht was dat vier jaar geleden op de nieuwe fiets. Maak je geen zorgen over de maten trouwens, ze meten en passen je heel uitvoerig en maken het dan op maat.
Ik heb een x aantal 'packing lists' op internet bekeken en op basis daarvan gekeken wat we ongeveer mee zouden nemen. Ik denk dat 15kg per persoon een stuk realistischer is. Zal gerust het e.e.a. vergeten maar kan me niet voorstellen dat we boven de 20kg per fiets uit gaan komen. Valt alles mee dus.