Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe aandrijving - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe aandrijving

Ik moet zeggen dat ik wel wat twijfel bij de aandrijving maar ik zou het wel erg leuk vinden om er eens mee te rijden. Weet niet gelijk wat het precies oplost maar op een andere manier tegen een overbrenging aankijken is altijd interessant. Alle twijfels zijn hierboven al genoemd. Deel ik. Maar ik weet ook dat de proof in the pudding is. Had vroeger ook nooit gedacht dat ik ooit met hydraulische remmen zou rijden :lol:
Ik bedoel maar. Een filmpje maken en dan niet laten zien hoe het schakelen, het schuiven van dat wieltje op de liggende vork. Ook niet naar vragen hard weglopen.
Ik kijk naar andrijving als een prototype en geen final product.
Als ik doorheen kijk zie nog 3..4 nog niet genoemde problemen, maar allel zijn makelijk op te lossen.
Ik find de twee innovatie in deze prototype interessant
1. Cardan aandrijving met versnelling
2. Enorm hoge efficiency bij de rollende tandwielen – Ik vraag me af kun je een versnellingsnaaf op deze principe maken?

Ik zie ook de mogelijke potentie voor een toekomstige product.
@ math – Ik beschrijf wat ik doe tijdens de film kijken. Ik begin met een open mindset en ik zoek naar de geniale ideas achter, de kleine en makelijk oplosbare problemjes laat ik naar achtergrond. Ook kijk ik naar wat je kan met deze product en niet wat je niet kan.

Direct naar jouw vrag
De getallen zijn grof. Een goede engineer kan altijd de ordegroten bepalen – praten wij over 1% of over 10% of over 50%. Efficiency van de tandwielen heb ik ze in mijn hoofd ,zoals ooit /25jaar geleden / geleerd op TU mechanica cursus.
Ik neem aan dat Cardaan eficienty is 100% en alle verlies komt van de tandwielen en bijbehorende zijkrachten. Mooi te zien in SolidWorks simulatie. Helaas geen eigen film https://www.youtube.com/watch?v=9P-01CMfuQ4
Bij een rechte tandwiel heb je redelijk “sliding fricton”- geen idee hoe heet dit in Nederlands.
Het leuke van deze systeem is dat je heb “rolling friction” – trouwens soortgelijk wrijving heb je mij een ketting- kettingroller draait rond de tand. Eigenlijk de ketting is een technische wonder

n = n1 * n2 = 0.9*0.95 = 85%
Waar
n1 – efficency van voorblad→ Cardaan . Here de gear ratio is hoog 6:1 schat ik. Dus lagere eficienty
n2 – efficency van cardaan naar achterwiel

85% zegt excell maar mij hersens zegt ong 80% – Dus normaal is 20% verlies en deze is 1% , dat triggers mij neuron netwerk –> Kijk uit. Attentie Atentie – meer hersencellen inschakelen – er is iets nieuw. Zo binnen 2..3 minuten film kijken leer ik iets nieuw.
miro schreef:
vr 13 jul, 2018 01:36
Ik begin met een open mindset en ik zoek naar de geniale ideas achter, de kleine en makelijk oplosbare problemjes laat ik naar achtergrond. Ook kijk ik naar wat je kan met deze product en niet wat je niet kan.
Daar moet dan wel een geniaal brein achter zitten dat direct bepaalt of een probleem oplosbaar is.
Er zijn talloze uitvindingen en produkten die een elk een groot aantal zeer positieve eigenschappen hebben maar slechts één eigenschap die vervelend is. Helaas is produktontwikkeling geen democratisch proces.
Maar al die positieve eigenschappen kunnen dan wel weer de basis zijn voor andere uitvindingen die voortborduren op en gebruikmaken van de eerdere. Ik ben altijd nieuwsgierig, niet omdat het direct praktisch toepasbaar is, maar wel omdat alle innovaties en prototypes ruimte geven voor nieuwe ontwikkelingen wie in de toekomst wellicht wel praktisch toepasbaar zijn.
Leon schreef:
vr 13 jul, 2018 08:52
Helaas is produktontwikkeling geen democratisch proces.
Cardan aandrijving in een fiets heeft peaken en dalen. Daarom ben ik niet super enthusiast.
Cardan aandrijving was populair in USA, meestal bij de beach cruisers, maar nu hoor ik niet zo veel.
Trouwens de MTB komt ook van deze streek.
Here de exact cifer van testkees over de clasieke cardanas fiets Beixo
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... re-factor/
en here de forum discussie
https://forum.fietsersbond.nl/t/cardana ... ringen/814
De aangegeven 99% van de nieuwe aandrijving is interessant. Zeker van deze bedrijf met agressieve marketing.
5-6 jaar geleden Ceramics Speed was onbekend - nu half van de pro peloton rijdt met hun naven of derauler-wielen.