Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe aandrijving - Forum Wereldfietser

Nieuwe aandrijving

De eindeloze discussie over riem vs ketting zijn voorbij en dan heb je nog andere aandrijving



PS "ceramics speed" is wel bekende merk in pro peleton
Ik vind die 1x13 iets realistischer :D
ik denk dat de fietsindustrie en de smeermiddelenindustrie inmiddels samen hard werken aan de ontwikkeling van dé speciale olie voor net dit ene type aandrijving.... dat als onderdeel van het verdienmodel 8) :D :roll: :oops:
Cardan-fietsen bestaan al een tijd, al is dat vaker een gesloten systeem (en alleen single-speed).
Fedor schreef:
ma 09 jul, 2018 17:22
Cardan-fietsen bestaan al een tijd, al is dat vaker een gesloten systeem (en alleen single-speed).
Vraag een automecanicien eens wat hij denkt dat er gebeurt als je een steentje of een stukje metaal in de cardanaandrijving zou gooien.
Naja het lijkt mij zonder steentjes al een leuk ontwerp, de trapas en achterwiel worden axiaal behoorlijk belast, ik ben benieuwd hoe je dat opvangt.
miro wijst op het opnieuw uitvinden van het wiel, resp de cardanaandrijving en dan ook nog eens een open systeem. Een verandering,... klopt: een verslechtering...., klopt ook. :(
Het zou weinig interessant zijn om deze aandrijving volledig gesloten op een beurs aan het publiek te tonen... :?

Groet,
Tom.
Fedor schreef:
ma 09 jul, 2018 17:22
Cardan-fietsen bestaan al een tijd, al is dat vaker een gesloten systeem (en alleen single-speed).
Tussen haakjes moet je weglaten: is onzin. Zie Beixo.
Klopt, m’n moeder en d’r vriend hebben cardan vouwfietsen met Nexus naven...
Vraag is hoe efficient dat systeem blijft als er vuil en zand in komt.

Maar het zou wel toekomst kunnen hebben tijdens tijdritten bv...
Hallo
Sorry, dat ik te laat reageer. Ik was de topic starter.
Ik denk dat publiek heeft niet begrepen hoe werkt dit systeem.
Ik zou uitlegen hoe heb ik de film gekeken.
Eerst zeg ik cardaan is niet nieuw, maar cardan is zwaar en super un-efficient de beste cardans hebben 90% eeficiency. Iets klopt niet – meer dan de helft van Tour de France rijders rijden met hun super efficiënte deraulerswielen of naven . Geduld beloond zeg man en ik begin verder kijken. Wat later presentator zeg – 99% efficency – dat prikkelt wat extra hersencellen. Wacht, twee rechte tandwielen hebben efficency tussen 88 ...96% – gang van veel factoren, gear ratio, gear modulis, tandform etc. Even snel uitrekenen – 90% – van grote blad naar cardaan vanwege gtotore gear ratio en 95% acter → grof 80% totaal efficiency is niet zo best
Hersenen activeert ook mij receptoren en ja hoor ik zie, cardan tandwielen zin bijzonder – ipv tand zit kogellagers. Rollen in 100 tot 1000 makkelijker dan glijden.
Ik ben blij ik heb iets nieuw geleerd.
Leon heeft een goede vraag en ik hen nog niet beantwoord.
Wat gebeurt al dat een tandsteen tegen komt.
Bij een ijzersterke ketting en derauler gebeurt niks bijzonder. Bij een carbon riem is game over als je doortrapt. Een kevlar riem kan wel tegen , maar hij heeft andere problemen. Daarom anno 2018 fiets riemen zijn 100% van carbon.
Deze cardan systeem hangt op twee scharnieren verbindingen. Verbinding is elastisch net zo als een derauler fiets. In slechte gaviaal zou je doorslaan.
Dat achtertandwiel wordt in sommige kringen al "De Kaasrasp" genoemd.
Ik kan me er alvast iets bij voorstellen en wil er absoluut geen kennis mee maken. :lol:

Greetz,
Bram
miro schreef:
di 10 jul, 2018 11:51
Even snel uitrekenen – 90% – van grote blad naar cardaan vanwege gtotore gear ratio en 95% acter → grof 80% totaal efficiency is niet zo best
Je kunt om zoiets makkelijk een kettingkast aanbrengen, om steentjes, etc. weg te houden.

Uiteindelijk gaat het om de transmissieverliezen van deze aandrijving. Miro is gelukkig niet een van die mensen die denken alles meteen te doorzien. Kun je nog wat concreter toelichten hoe je aan die efficiency-schatting van 80% komt?
Onder de nadelen van cardan aandrijvingen zie ik niet meteen prominent de efficiency.
math schreef:
di 10 jul, 2018 22:20
miro schreef:
di 10 jul, 2018 11:51
Even snel uitrekenen – 90% – van grote blad naar cardaan vanwege gtotore gear ratio en 95% acter → grof 80% totaal efficiency is niet zo best
Je kunt om zoiets makkelijk een kettingkast aanbrengen, om steentjes, etc. weg te houden.

Uiteindelijk gaat het om de transmissieverliezen van deze aandrijving. Miro is gelukkig niet een van die mensen die denken alles meteen te doorzien. Kun je nog wat concreter toelichten hoe je aan die efficiency-schatting van 80% komt?
Onder de nadelen van cardan aandrijvingen zie ik niet meteen prominent de efficiency.
Nee, ik kan niet aangeven waarom miro aan die getallen komt want miro's taal komt uit een ander universum.

Dat efficiency niet zo prominent genoemd wordt op 'en.wiki.cardan' is omdat bij de meeste cardans een kwart kW verlies niet zo erg is, bij een wielrenfiets is 25 W verlies al ontoelaatbaar. Een fietscardan heeft het probleem dat het toerental laag is en het koppel hoog. De benodigde sterkte wordt bepaald door het koppel. De massiviteit van de onderdelen wordt bepaald door de benodigde sterkte. De wrijving is helaas noodzakelijk min of meer evenredig met de massiviteit van de onderdelen. De belabberde smering doet het de das om. Die rolletjes zouden hier wat dat laatste betreft helpen, maar zou dst ook niet met een recht systeem kunnen, en misschien zelfs met een gatesriem?
Toen ik het had over mensen die denken meteen alles te doorzien, had ik vooral dit soort kwalitatieve argumentaties voor ogen. Probeer eens iets kwantitatiever te zijn, als je dat in je vermogen ligt.

Als alle cardan-aandrijvingen een kwart kW verlies hadden, waren er nooit fietsen met cardan aandrijvingen geweest.

Mijn vraag was trouwens aan miro gesteld en die heb jij niet beantwoord.
math schreef:
di 10 jul, 2018 23:05
Toen ik het had over mensen die denken meteen alles te doorzien, had ik vooral dit soort kwalitatieve argumentaties voor ogen. Probeer eens iets kwantitatiever te zijn, als je dat in je vermogen ligt.
Ook goedemorgen zeg. Alsof ik op dit forum nog nooit iets heb voorgerekend .... :shock:

Edit: als je met een gewicht van 85 kilo een flinke duw op de pedalen geeft is dat al gauw ruim 1000 N. Met een crancklengte van 175 mm heb je dan 175 Nm aan koppel. Dat is een leuke waarde voor een automotor.
Als je dan vervolgens een voorblaadje 22 en achter 32 hebt zit je al aan dik 250 Nm op het achterasje van een fiets.
Als je mij citeert verwacht ik dat je antwoordt op mijn vraag.
math schreef:
wo 11 jul, 2018 09:25
Als je mij citeert verwacht ik dat je antwoordt op mijn vraag.
Opgelost :lol: