Ik had deze post ook "Het klinkt als een krakende trapas maar het is het interne balhoofdlager" kunnen noemen.
Mijn Giant Anyroad heeft een prachtig en modern intern gemonteerd balhoofdlager. Daarmee loopt de vorm van de voorvork zo mooi door in die van het frame (zeggen fabrikanten en veel fietstijdschriften). En het is een stuk lichter vergeleken met een conventioneel type (en beslist goedkoper om te produceren).
Alleen jammer dat met deze technische vooruitgang de betrouwbaarheid op de 2e plaats is komen te staan.
Na ongeveer een jaar begon mijn fiets te kraken. Zadelpen? Likje vet...jammer! Zadelbrug, stuur, stuurpen, crancks, trapas, allemaal dezelfde behandeling. Allemaal jammer!
Wat bleek uiteindelijk: het onderste balhoofdlager lag "droog" in zijn vatting. Lik vet... Stil! Eindelijk!
Intussen moet ik elke 9 maanden mijn fiets uit elkaar halen om de vatting van de lagerschaal schoon te maken en er en nieuwe lik vet in te doen. Ik zal het maar de tol van de vooruitgang noemen.
Mijn volgende fiets krijgt weer lekker een "ouderwets" balhoofdstel. Of dat minder mooi is, is een kwestie van smaak. Het is in ieder geval véél betrouwbaarder en onderhoudsvriendelijker. Dat is voor mij belangrijker.
Voor de andere fietsers hier: als je denkt dat er een kraakje in je trapas zit, check je interne balhoofdstel eens!
Mijn Giant Anyroad heeft een prachtig en modern intern gemonteerd balhoofdlager. Daarmee loopt de vorm van de voorvork zo mooi door in die van het frame (zeggen fabrikanten en veel fietstijdschriften). En het is een stuk lichter vergeleken met een conventioneel type (en beslist goedkoper om te produceren).
Alleen jammer dat met deze technische vooruitgang de betrouwbaarheid op de 2e plaats is komen te staan.
Na ongeveer een jaar begon mijn fiets te kraken. Zadelpen? Likje vet...jammer! Zadelbrug, stuur, stuurpen, crancks, trapas, allemaal dezelfde behandeling. Allemaal jammer!
Wat bleek uiteindelijk: het onderste balhoofdlager lag "droog" in zijn vatting. Lik vet... Stil! Eindelijk!
Intussen moet ik elke 9 maanden mijn fiets uit elkaar halen om de vatting van de lagerschaal schoon te maken en er en nieuwe lik vet in te doen. Ik zal het maar de tol van de vooruitgang noemen.
Mijn volgende fiets krijgt weer lekker een "ouderwets" balhoofdstel. Of dat minder mooi is, is een kwestie van smaak. Het is in ieder geval véél betrouwbaarder en onderhoudsvriendelijker. Dat is voor mij belangrijker.
Voor de andere fietsers hier: als je denkt dat er een kraakje in je trapas zit, check je interne balhoofdstel eens!