Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Intern balhoofdlager: kraakfabriekje - Forum Wereldfietser

Intern balhoofdlager: kraakfabriekje

Ik had deze post ook "Het klinkt als een krakende trapas maar het is het interne balhoofdlager" kunnen noemen.

Mijn Giant Anyroad heeft een prachtig en modern intern gemonteerd balhoofdlager. Daarmee loopt de vorm van de voorvork zo mooi door in die van het frame (zeggen fabrikanten en veel fietstijdschriften). En het is een stuk lichter vergeleken met een conventioneel type (en beslist goedkoper om te produceren).
Alleen jammer dat met deze technische vooruitgang de betrouwbaarheid op de 2e plaats is komen te staan.

Na ongeveer een jaar begon mijn fiets te kraken. Zadelpen? Likje vet...jammer! Zadelbrug, stuur, stuurpen, crancks, trapas, allemaal dezelfde behandeling. Allemaal jammer!
Wat bleek uiteindelijk: het onderste balhoofdlager lag "droog" in zijn vatting. Lik vet... Stil! Eindelijk!
Intussen moet ik elke 9 maanden mijn fiets uit elkaar halen om de vatting van de lagerschaal schoon te maken en er en nieuwe lik vet in te doen. Ik zal het maar de tol van de vooruitgang noemen.

Mijn volgende fiets krijgt weer lekker een "ouderwets" balhoofdstel. Of dat minder mooi is, is een kwestie van smaak. Het is in ieder geval véél betrouwbaarder en onderhoudsvriendelijker. Dat is voor mij belangrijker.

Voor de andere fietsers hier: als je denkt dat er een kraakje in je trapas zit, check je interne balhoofdstel eens!
Een andere tip. De balhoofdlager vet heeft andere eigenschappen dan algemeen vet.
Zoek google voor "micro movement/vibration grease"
Hoewel daar bij mij nooit een kraak is ontstaan, schaar ik die dingen onder dezelfde noemer als die suffe PressFit-assen. Goedkoper om te produceren, maar dat is het dan ook.

Gelukkig is dat invetten een klein klusje.

@Miro, het gaat hier volgens mij om het contactvlak van het lager en de binnenkant van de balhoofdbuis. Je zou daar dus prima montagevet voor kunnen gebruiken.
Nee Miro bedoeld gewoon al het vet in je balhoofdlager. De grap is met die overbemeten en super harde lagers van vroegah je geen problemen met normaal kogelagervet, maar tegenwoordig die oversized dingen hebt en die gaan allemaal stuk / maken bijgeluiden. - niet iedere 'vooruitgang' is een verbetering -
Travelmaster schreef:
di 26 jun, 2018 13:47
het gaat hier volgens mij om het contactvlak van het lager en de binnenkant van de balhoofdbuis. Je zou daar dus prima montagevet voor kunnen gebruiken.
Ik vermoed ook. Hoeveel de de lager "sealed" zijn durf ik niet zandkorrelige monatgevet te gebruiken.
Misschien deskundige kunnen wat meer vertellen.
Ik gebruik deze http://www.belray.com/bel-ray-waterproof-grease
Let op - AL/Barium complex vet is niet compatible met Lithuim vetten
Shadow schreef:
di 26 jun, 2018 14:02
Nee Miro bedoeld gewoon al het vet in je balhoofdlager. De grap is met die overbemeten en super harde lagers van vroegah je geen problemen met normaal kogelagervet, maar tegenwoordig die oversized dingen hebt en die gaan allemaal stuk / maken bijgeluiden. - niet iedere 'vooruitgang' is een verbetering -
Eens, vroeger was alles wat simpel en makkelijk te onderhouden en alles werkte gewoon goed.
Bijv nu heb ik 8 verschillende vetten
Shadow schreef:
di 26 jun, 2018 14:02
Nee Miro bedoeld gewoon al het vet in je balhoofdlager. De grap is met die overbemeten en super harde lagers van vroegah je geen problemen met normaal kogelagervet, maar tegenwoordig die oversized dingen hebt en die gaan allemaal stuk / maken bijgeluiden. - niet iedere 'vooruitgang' is een verbetering -
Ik weet wat Miro bedoelt. Maar dat bedoelt TS niet.
miro schreef:
di 26 jun, 2018 14:06
Travelmaster schreef:
di 26 jun, 2018 13:47
het gaat hier volgens mij om het contactvlak van het lager en de binnenkant van de balhoofdbuis. Je zou daar dus prima montagevet voor kunnen gebruiken.
Ik vermoed ook. Hoeveel de de lager "sealed" zijn durf ik niet zandkorrelige monatgevet te gebruiken.
Misschien deskundige kunnen wat meer vertellen.
Ik gebruik deze http://www.belray.com/bel-ray-waterproof-grease
Let op - AL/Barium complex vet is niet compatible met Lithuim vetten
Miro, ik zeg niet dat je montagevet ín het lager moet gebruiken. Daarvoor gebruik ik zelf Galli lagervet, maar dat terzijde.
Het gaat om de passing van de buitenste lagerschaal in de balhoofdbuis. Dat montagevet dat kraken daar tegen moet gaan, komt nooit bij de lagers zelf.
Als de buitenschaal in de balhoofdbuis kraakt is de passing niet goed.
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Die passing is iets conisch - met aandraaien van de topcap trek je hem “in” de passing. Als je dat droog monteert, en er zit wat vuil ofzo, kan er best een kraakje ontstaan. De passing kan dan gewoon goed zijn. Er hoeft ook echt geen hele kwak vet in, gewoon een smeertje.
serieus zit dat niet klemvast?
Nope. Valt er bij wijze van spreke zo uit als je de vork een stukje laat zakken.

Dat is ook niet zo erg, als je hem maar goed schoon terug monteert en een beetje invet - maar hoe het zich op de lange termijn houdt weet ik niet. Geen idee of het aluminium van een balhoofdbuis daar niet gaat werken, of lubberen, of weet ik het, na jaren van gebruik. Ik heb nu nog maar één fiets met een dergelijk systeem, da's mijn woonstationsfiets. De rest heeft geperste cups.
Rohloff heeft daar speciaal vet voor denk ik :wink:
Travelmaster,
Wat is de idea achter gebruken van monatgevet.

Ik heb geleerd dat te doen vet en nooit montagevet te gebruiken.
De theory is dat moderne montagevetten/carbon vriendelijk/ hebben super klein stoof -> paar druppels water en dit abarisive stoffen kommen over de lager sealing.
Dus beter niet doen - In mij moedertaal zeggen "laat niet de lam alleen terwijl dat wolf nog achter de schutting is" - Heb je soortgelijk uitdrukking in het Nederlands?
Even goggle-en laat mij zien dat iedereen doet dat met vet.



https://www.mantel.com/blog/techcenter- ... vervangen/
Klopt inderdaad, met een frame van alu, carbon is het veel lastiger om een kraakje te vinden.
Lagers in stalen frames kraakte ook maar het geluid werd veel minder hard versterkt dan bij een klankkast van alu of carbon. Ook toen moesten lagers goed ingevet werden. En ja, zeker geen montagevet....tenzij je de lagers vast wilt zetten 8) .
Lagers van voorvorken zijn nu veel makkelijker te demonteren dan vroeger. Moest je vroeger nog aan de slag met twee grote steeksleutels, nu is het losmaken van je headset voldoende om de voorvork uit je frame te laten zakken en bij de lagers te kunnen. Goed schoonmaken en opnieuw invetten. Is de krak dan nog niet weg dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn: 1. lagers zijn kapot => vervangen. Nooit lang met defecte lagers rond rijden. 2. de cups zijn kapot/ingesleten. Bij aparte lagers is dat geen probleem. Gewoon vervangen. Maar bij lagers die mooi zijn weggewerkt in het frame EN waarbij de farmebouwer het frame gebruikt als cup (doen niet alle framebouwers, veel hebben er een ring in zitten die je kan vervangen) heb je wel een probleem wat zich niet zomaar laat oplossen. Dan even langs de fietsenmaker gaan als je zelf niet technisch bent.
Zoals Marten al zei:
Door de constructie (meestal slechte afdichting, kleine kogeltjes, heel weinig ruimte voor vet) hebben geintegreerde balhoofdstellen veel onderhoud nodig.
Bron;
http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm

De buizen van tegenwoordig zijn bijna 2x zo groot als een balhoofd van vroeger, maar toch kunnen we er minder vet en kleinere kogels in kwijt...
Dat klopt zeker voor racefietsen. Bij vakantiefietsen zie ik meestal wel meer ruimte. Maar goed, ik ken ook niet alle fietsen. Mijn racefiets heeft wel meer onderhoud nodig.
Maakt ook niet uit we moeten het er mee doen, het is niet alsof je een fiets koopt en daar ff een andere type headset in kwijt kan, je kan hoogstens een in dat ontwerp passend goed product plaatsen.
Dat klopt alles is lichter geworden, tolerances zijn ook kleiner geworden.
Maar de smeermiddelen staat ook niet stil.
Bijv - voorgestelde Galli vet van Travelmaster is de industriële versie /veel goedkoop/ van Campagnolo vet. 50 jaar geleden deze vet was "state of the art". De vet is nog goed maar veer weg van huidige standards.

Galli vet is gewoonde lithium vet met ZnO /zinc oxide /roest inhibitor en "tackifier"- geen idee hoe heet dit in Nederlands /plak toevoeging :-)/
Moderne vetten - AL/Barium complex of nog nieuwere - Calcuim sulfonate, teflon, ceramics vetten
- water bestendiger
- tolerant tegen stof
- minder temperatuur afhangkijker.
- bastanding tegen hoge druk - EP extreme pressure
Ik zie ook specialisatie - vroeger heb ik een vet nu acht potten vet
Ik zal de eerste zijn die bekent dat hij hier duidelijk achterloopt in de vetkennis.

Miro, ik ben blijkbaar nog van de school die aanhangt dat je voor schroef- of statische pasverbindingen een montagevet, of kopervet, gebruikt. Als het vast moet blijven zitten maar wel weer moet kunnen loskomen, als het ware. Zo ook bij de trapas. Lagervet gebruik ik dan voor draaiende delen die dus moeten blijven draaien.

En om eerlijk te zijn werkt dat dus al een hele tijd prima. Maar als jullie zeggen: gebruik die Galli ook in plaats van montagevet, prima. Die pot mag wel een keer op :wink:

Ik heb overigens ook nog een carbonpasta - die gebruikte ik als beste redmiddel voor een krakende zadelpen. Die fiets heb ik niet meer dus dat spul is nu ook een beetje overbodig voor mijn toepassingen.

Oh, overigens heb ik van DT Swiss wel speciaal vet in een heel klein potje voor het smeren van de "ratchet rings" in de vrijloop.