Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
Momenteel rijd ik op een SQLab 602 Active en hoewel dit zadel goed bevalt, heb ik op lange(re) afstanden nog steeds last van zadelpijn, vooral als ik meerdere dagen achter elkaar rij (meer dan 100km/dag). Jammer, want de benen willen dan nog wel, maar de pret van het rijden is dan dus helaas sterk aan het afnemen.

Daarom ben ik toch weer aan het kijken naar een alternatief. Over Gilles Berthoud lees ik veel positiefs, maar is een dergelijk zadel (na de inrijperiode) echt comfortabel (dus pijnvrij) op lange afstanden of hou je altijd wel (een beetje) last van zadelpijn?

Daarnaast is een model van GB kiezen voor mij nogal lastig: Mijn zadel heeft nu een breedte van 160 mm (zitbotjes staan nogal ver uit elkaar en vallen ook maar enkele cm binnen de zadelbreedte). Zou ik dan voor de Aspin moeten kiezen (157 mm) of de Menthe/Vars (180 mm)? Stuurhoogte en zadelhoogte zijn ongeveer gelijk om mijn fiets.

Andere oplossingen tegen zadelpijn (goede zeem, chamoiscreme etc) gebruik ik allemaal al. Het zal dus echt uit het zadel moeten komen... of ik moet nog meer eelt op de zitbotjes kweken...
Op de vraag of GB jou een pijnvrije rit zal bezorgen, kan niemand wat zinnigs zeggen. Het is namelijk jouw lijf in relatie tot dat zadel. Hoogstens ga je mensen horen zeggen dat het voor hen juist wel, of juist niet werkt. En dan blijft het alsnog een gok - waarmee ik niet wil zeggen dat het geen gok waard is, maar ik probeer teleurstellingen te voorkomen.

Voor mezelf bleek in ieder geval dat het verschil tussen een Brooks zadel en een WTB Volt verwaarloosbaar is. Een WTB vind ik net zo fijn rijden, met als grote voordeel dat het een stuk minder kwetsbaar is, geen onderhoud vraagt en ook nog eens tegen een regenbuitje kan.
Travelmaster schreef:
ma 18 jun, 2018 13:39
Op de vraag of GB jou een pijnvrije rit zal bezorgen, kan niemand wat zinnigs zeggen. Het is namelijk jouw lijf in relatie tot dat zadel. Hoogstens ga je mensen horen zeggen dat het voor hen juist wel, of juist niet werkt. En dan blijft het alsnog een gok - waarmee ik niet wil zeggen dat het geen gok waard is, maar ik probeer teleurstellingen te voorkomen.
Daar was ik al bang voor ;)

Ik vraag me wel af of er echt mensen zijn die na dagen in het zadel nog steeds pijnvrij zijn (om de standaard reacties voor te zijn: ik laat ligfietsers ff buiten beschouwing ;)) en of het dus een onmogelijkheid wordt om het perfecte zadel te vinden.

Op alle fietsen (trekking, mtb, race) heb ik al heel wat zadels verbruikt. Mijn dagrecord (212 km) deed ik op het standaard zadel van een Giant Expedition (Terry Climavent) maar ook die bleek later niet afdoende te zijn (of mijn lijf kan minder incasseren). De B17 die ik daarna monteerde deed het ook best redelijk maar ook die moest ik na een (heel) lange rit operatief van mijn reet laten verwijderen.

Ik zou graag weer lange ritten willen maken zonder gehinderd te worden door zadelpijn. Vraag me ook af wat bijv. rijders van electrische fietsen (van dit forum) voor zadel hebben want die leggen soms ook enorme dagafstanden af (en zitten dus veel uren in het zadel).

En omdat Gilles Berthoud vrijwel altijd positieve beoordelingen krijgt (en de kwaliteit van Brooks flink achteruit gegaan is) zat ik vooral aan dat merk voor een volgende aankoop te denken (om de "gok" zo veel mogelijk te verkleinen). Nadeel is wel dat een proefperiode bij een leren zadel niet mogelijk is (en er niet veel fysieke winkels deze verkopen (aan kunnen meten)).
De SQLAb 602 Active is ook niet mijn vriend geworden en van mijn vrouw ook niet. We hadden deze allebei op onze fietsen en hebben er aan het einde van de dag toch wel wat gevoeligheden aan overgehouden.

Vorig jaar al ben ik overgestapt op de Brooks C17 Cambium. De omschrijving die volgt heeft op mij in de praktijk niet het gewenste effect opgeleverd:

"Het fraaie zadel is gemaakt van gevulkaniseerd rubber met een katoenen dek. Het stevige zadel is bewerkt met Numac om hem perfect waterafstotend te maken. De samenstelling van het sportieve zadel leidt er toe dat hij nagenoeg onverwoestbaar en onderhoudsvrij is en er toch heel delicaat uitziet. Qua structuur en gevoel doet de bovenkant van de Cambium denken aan dat van het canvas van een schilderij. Het zadel absorbeert vibraties en schokken zonder problemen en het meest unieke: hij zit direct comfortabel. Door Brooks wordt het vergeleken met het gevoel van een hangmat. Daarnaast beweegt hij op sublieme wijze met de fietser mee."

Aanvankelijk leek dit zadel wel een verbetering, maar ook bij ritten van meer dan 60 à 70 km bracht het zadel toch niet het gewenste comfort. Wat je zegt: "Jammer, want de benen willen dan nog wel, maar de pret van het rijden is dan dus helaas sterk aan het afnemen."

Onlangs hebben we beiden de Brooks B17 gekocht, ondanks de kritieke geluiden die er te vinden zijn. Tot nu toe lijken ze ons goed te zullen gaan bevallen, maar dat is gebaseerd op een enkele rit van 60 km en wat korte ritjes. We gaan volgende maand naar Denemarken, dus zullen we het zien...
Ik onderschrijf de bijdrage van Travelmaster: Mijn GB rijdt zeker zo fijn als - en is veel minder kwetsbaar dan Brooks.

Toch een duit in het zakje over zadelpijn: het hoort er soms gewoon bij. Ik krijg er last van bij eentonige ritten, met name als het tientallen kilometers lang vlak is of vals plat omhoog. Mijn lijf wordt daar lui van en dan ga ik hangen - slecht voor billen en polsen. Ik heb dat de afgelopen weken nog eens goed kunnen testen in Noord-Spanje. We fietsten op MTB's waarbij we wat meer rechtop zaten dan op de normale reisfiets (laat staan racefiets). Bij de langere stukken kreeg ik soms last, en bij veel afwisseling totaal niet. Mijn fietsmaat, die toch echt een heel goede fietser is en ook +200km op de racefiets in de heuvels en bergen aflegt krijgt ook last van zadelpijn. Soms helpt het om bij hevige zadelpijn een dubbele fietsbroek aan te doen. Wat je in ieder geval nooit moet doen is opeens heel anders gaan zitten, want dan ga je zenuwbanen afknellen die je daar de volgende dag enorm aan zullen herinneren. Voor mij zijn deze ongemakken geen reden om een comfortabeler zadel aan te schaffen. Beter is het om af te wisselen in route, af en toe stukjes staand te trappen en desnoods een (halve) rustdag te nemen.
Ik heb jaren op een selle san marco rolls zadel gereden, daar zaten dagen van 200-250 km bij en meerdere fietsvakanties.
Zadel is vrij smal en keihard maar ik had daar weinig last van.
Maar ja, het ene lichaam is niet het andere.
Succes met het maken van een keuze.
Mvg
Willem Klein
Zelf heb ik net 6 weken pijnloos op mijn bijna 2 jaar oude GB Aspin Open gefietst. (Zie hier mijn ervaringen in voorgaande jaren).
Fedor schreef:
ma 18 jun, 2018 13:03
Daarnaast is een model van GB kiezen voor mij nogal lastig: Mijn zadel heeft nu een breedte van 160 mm (zitbotjes staan nogal ver uit elkaar en vallen ook maar enkele cm binnen de zadelbreedte). Zou ik dan voor de Aspin moeten kiezen (157 mm) of de Menthe/Vars (180 mm)? Stuurhoogte en zadelhoogte zijn ongeveer gelijk om mijn fiets.
Een van de voordelen van GB t.o.v. Brooks is de plaatsing van de klinknagels. Bij Brooks zitten deze aan de rand van het zitvlak, terwijl GB deze op de zijkant van de zadels heeft aangebracht. Bij GB loop je dus niet het risico dat je zitbotjes te dicht bij een klinknagel komen. Wel moet je zeker weten dat je zitbotjes op een goed vervormbaar deel van het zadel terechtkomen, dus ver genoeg van de zadelrand. Meet dus eerst nog eens goed de afstand tussen je zitbojes (met de golfkartonmethode, zie hier) en zoek dan een zadel waarbij die botjes meer dan 1 cm vanaf de zadelrand terechtkomen.

willem.m schreef:
ma 18 jun, 2018 14:11
Toch een duit in het zakje over zadelpijn: het hoort er soms gewoon bij. Ik krijg er last van bij eentonige ritten, met name als het tientallen kilometers lang vlak is of vals plat omhoog. Mijn lijf wordt daar lui van en dan ga ik hangen - slecht voor billen en polsen. Ik heb dat de afgelopen weken nog eens goed kunnen testen in Noord-Spanje. We fietsten op MTB's waarbij we wat meer rechtop zaten dan op de normale reisfiets (laat staan racefiets). Bij de langere stukken kreeg ik soms last, en bij veel afwisseling totaal niet.
Dit is ook mijn ervaring. Op goede wegen in een vlak gebied heb ik eerder last van zadelpijn dan op grindpaden in bergachtig terrein, waar ik soms stukken loop omdat de weg te slecht of te steil is en vaker even stop om iets te eten, van het uitzicht te genieten en foto's te nemen.
Heb ff de titel gewijzigd :)

Regelmatig ff loskomen van het zadel werkt wel iets verlichtend (iets fotograferen of gewoon ff op de pedalen staan). Daarnaast ga ik waarschijnlijk andere handvatten monteren (Ergon GP5, heb nu GP3) zodat ik ook tijdens het rijden de drukpunten iets kan verleggen.
Maar dit alles blijft gerommel in de marge als het zadel de belemmerende factor is. Het stuur lager plaatsen (ook al naar gekeken) zou met het huidige zadel de druk van de zitbotjes naar andere botten verplaatsen en meer schuren opleveren, wat juist een negatief effect had voor mij. Het stuur hoger plaatsen levert nog meer druk op de zitbotjes op dus da's ook geen optie (nog los van de andere aspecten).
keesswart schreef:
ma 18 jun, 2018 14:32
Zelf heb ik net 6 weken pijnloos op mijn bijna 2 jaar oude GB Aspin Open gefietst.
Dit wil ik dus ook :D
Wel moet je zeker weten dat je zitbotjes op een goed vervormbaar deel van het zadel terechtkomen, dus ver genoeg van de zadelrand. Meet dus eerst nog eens goed de afstand tussen je zitbotjes (met de golfkartonmethode, zie hier) en zoek dan een zadel waarbij die botjes meer dan 1 cm vanaf de zadelrand terechtkomen.
Bij mijn huidige zadel is het ruim meer dan een cm (denk eerder 2-3 cm) dus dan zou de Aspin moeten passen. Heb nog een stukje karton klaarliggen ;)

Ik zag dat Horizon in Utrecht ook GB-zadels "aanmeet" (ze staan bij GB niet als dealer vermeld maar het zou zeker een optie zijn om daar langs te gaan). Een dergelijk zadel (of eigenlijk elk willekeurig zadel) bestel ik liever niet via een webshop zonder te "passen".
Welk zadel je ook gebruikt, in mijn ervaring is het een goede fietsbroek die zadelpijn voorkomt. In mijn geval een Assos broek met de vorige "S5" zeem, die ik veel beter vind dan de huidige "S7" zeem.

Ik heb i.c.m. een Brooks B17 Imperial nooit meer zadelpijn, ongeacht de gereden afstand.

Dus mijn advies: goed soepel lederen zadel van een goede breedte en vorm, de beste fietsbroek met de dikste meest druk-resistente zeem die je kunt vinden. En verder wil van die zitvlak-crème ook wel helpen.
Wat ik mis, de vermelding met welke snelheid gereden wordt. Hoe steviger er wordt gefietst hoe lichter je op een zadel zit.
Dat verklaart ook waarom je in een klim ineens minder last van een zadelpijntje kunt hebben :wink:
Ik heb behalve soms aan het begin van de vakantie eigenlijk nooit zadelpijn. Veertig jaar lang op een keiharde smalle Brooks Team Professional. Bedenk wel dat dit altijd met een racestuur is geweest en dat geeft minder druk op het zitvlak. Verder rij ik met echt brede banden en op de vakantiefiets ook nog met een Thudbuster. Toen ik anderhalf jaar terug helaas toch een nieuw zadel nodig had is het een GB Aspin geworden. De kwaliteit doet denken aan de oude Brooks zadels. Het inrijden duurde/duurt zo mogelijk nog langer.
Op mijn stadsfiets zit ik meer rechtop op een Brooks Champion Flyer, heb ik 32 mm banden, en begin ik het na een uurtje toch wel wat te voelen.
Voor wat dit allemaal waard is.
Ik zou het nieuwe touring zadel van ergon eens proberen, hun SFC3 fitness zadel was het beste van de conventionele zadels dat ik heb gebruikt

Ik heb geprobeerd Brooks B17 (onpraktisch, geen uitsnede), SQLAB 602 active (een marteltuig) ergon SFC3 en rij nu met Infinity Bike Seat wat het beste is voor mij maar veel te duur voor wat het is.
Georg schreef:
ma 18 jun, 2018 14:51
Dus mijn advies: goed soepel lederen zadel van een goede breedte en vorm, de beste fietsbroek met de dikste meest druk-resistente zeem die je kunt vinden. En verder wil van die zitvlak-crème ook wel helpen.
Het belang van een fietsbroek kan ik toch wel onderschrijven. Ik heb er verschillende en sommige doe ik niet aan op een 100+ rit.

Als het nu echt een zoektocht wordt: ik heb enige tijd geleden een bikefit gedaan (bij AnnoVelo) en daar kan je ook een zadelanalyse laten doen. Met behulp van een een drukgevoelig matje en veel soorten zadels kan je op het scherm zien wat de beste drukverdeling geeft. Niet alleen de breedte is belangrijk maar natuurlijk ook de vorm van het zadel.
Succes!
WimB schreef:
ma 18 jun, 2018 14:59
Wat ik mis, de vermelding met welke snelheid gereden wordt. Hoe steviger er wordt gefietst hoe lichter je op een zadel zit.
Hangt van de windrichting af, maar gemiddeld 20-22 km/h.

Daarom ook de vraag hoe het met electrische fietsers zit. Zij hebben (naast langere dagstanden) minder druk op de pedalen, dus ook minder "lift" vanaf het zadel.
Georg schreef:
ma 18 jun, 2018 14:51
Dus mijn advies: goed soepel lederen zadel van een goede breedte en vorm, de beste fietsbroek met de dikste meest druk-resistente zeem die je kunt vinden. En verder wil van die zitvlak-crème ook wel helpen.
Soepel en leer? Dat kan bij een nieuw zadel wel ff duren ;)

Ik heb Assos mtb-broeken. Geen idee of die de dikste zeem hebben (maar wel een heel goede, die echt wel wat scheelt maar nog niet afdoende) en heb net voor de volgende test zitvlak-crème gekocht.

Maar tips voor fietsbroeken met "de dikste meest druk-resistente zeem" zijn welkom. Hoor veel positieve verhalen over Rapha (Core) dus dat ga ik ook nog nalopen.
Hét beste zadel bestaat niet. Eenieders anatomie verschilt daaronder. En dan nog hangt er veel vanaf hoe rechtop iemand zit, hoeveel omwentelingen die maakt per minuut, en hoe ver het zadel naar achter staat -- een makkelijk vergeten instelling.

Overigens is er belachelijk weinig bekend over fietsen en zadels. Voor Fizik eindelijk eens onderzoek deed bleek bijvoorbeeld niet eens bekend te zijn welk percentage van iemands gewicht op het zadel drukt bij het fietsen.

Voor mij werkt alles van hard leer breder dan 150 mm, met óf zonder fietsbroek -- onderbroeken worden op den duur alleen zo zweterig in het kruis. Zadelpijn heb ik nooit. Zwakste plek zijn mijn handen, de natuur heeft die niet gemaakt om op te leunen. Maar zelfs daarbij hoeven er tegenwoordig pas problemen op te treden na 160 km.
De fijnste fietsbroeken die ik tot nog toe heb geprobeerd zijn die van RedWhite.cc, nog iets fijner dan de Assos H FI.Uno_S5 shorts (maar broeken zijn net als zadels erg persoonlijk). Ik heb nog wat kortingscodes liggen: 10% korting met code REDWHITE_10 en 20% (eenmalig, tot 6 juli, eerst komt eerst maalt) met RXCHDGSYW.

Qua zadels heb ik tot nog toe niet veel success met leren zadels (Brooks, Rivet), maar de SQlabs 611 Active voldoet me goed; op dit moment nog iets beter dan de 612 Ergowave op een andere fiets, maar daar moet ik nog wat tijd in steken om de afstelling te tweaken.

Tot op zekere hoogte is training en gewenning denk ik ook van invloed; ik kwam van mijn eerste 400km brevet anderhalf jaar geleden met meer zadelpijn thuis dan van de 400km van vorig weekend.
Fedor schreef:
ma 18 jun, 2018 16:41
Georg schreef:
ma 18 jun, 2018 14:51
Dus mijn advies: goed soepel lederen zadel van een goede breedte en vorm, de beste fietsbroek met de dikste meest druk-resistente zeem die je kunt vinden. En verder wil van die zitvlak-crème ook wel helpen.
Soepel en leer? Dat kan bij een nieuw zadel wel ff duren ;
Een nieuw leren zadel kan ook zo soepel zijn, dat het nauwelijks ingereden hoeft te worden. Zie de ervaringen van verschillende fietsers met het leren Respiro zadel van Selle Royal. Corrie fietste 6 weken op een gloednieuw zadel van dit type. Meestal is het niet verstandig om een grote tocht op een nieuw zadel te maken, maar voor haar was het een succes. Helaas is de leren versie van dit zadel bijna niet meer te krijgen.