Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
Volgens familie, vrienden en kennissen leef ik erg sober. Vind zelf van niet. Groenten, fruit, peulvruchten, wat granen, zaden en walnoten. Drink bijna alleen water en wat (kruiden)thee. Geen suikers, koek, gebak, vruchtensappen, koffie of alcohol. Vind ik niet lekker meer. Ook geen pure olie of vetten. Als ik geen trek heb in eten dan wacht ik tot ik trek krijg. Het ontbijt sla ik nooit over. Ik ontbijt meestal tussen 09.00 en 15.00 uur. Soms maar één maaltijd, dus alleen een ontbijt per dag. In grote lijnen 80 - 10 - 10 voeding. 80% vezelrijk zetmeel. Kan gemakkelijk 60 km fietsen zonder ontbijt. Heb voldoende glycogeen en intramusculair vet in voorraad.

In grote lijnen: https://www.drmcdougall.com/pdf/dr-mcdo ... -dutch.pdf
Hoi ik ben nieuw hier👋
Ik zou dit topic graag "heropenen"
Ben ook benieuwd of Fedor zijn zadel gevonden heeft
Zelf ben ik nog "zoekend"
Eerste zadel hard leren zadel v onbekend merk (ik heb de Koga tweedehands gekocht) Na 20 km geen gevoel meer in mijn doos☺
Tweede Selle Royal gelzadel. Doos oke maar liezen kapot..echt hellse pijn
Nu Brooks B17 kont perfect maar nu schuurt het bij de deurtjes zeg maar
Ik heb nu een chamoiscreme bestelt...
Gaat dit helpen??
Ben een beetje raadloos...
Groetjes Mirjam
Volhouden en afharden? Sorry dit klinkt misschien wat flauw maar als je weinig fietst doet elk zadel pijn en we weten niets van je fietsgedrag. Ik had nooit zadelpijn totdat ik vorig voorjaar na een maand vooral binnen zitten ineens wel zadelpijn had. Het zijn ongewone tijden.
Irrimirriradelt schreef:
di 13 jul, 2021 21:48
Ben ook benieuwd of Fedor zijn zadel gevonden heeft
Ja, Gilles Berthoud Aspin

Duur en lang inzitten (kan je een beetje versnellen), maar nu een genot om te gebruiken.

Mijn vrouw heeft deze op haar gravelbike (zit dus behoorlijk voorover) en is daar erg tevreden over: https://www.futurumshop.nl/selle-italia ... ames.phtml

Bij Futurumschop kan je zadels proberen en bij niet bevallen binnen 30 dagen terugsturen: https://www.futurumshop.nl/blog/article ... -een-zadel (onderaan)
Hoi Wim en Fedor
Bedankt voor jullie reakties
Super dat je je zadel gevonden hebt
Ik ga es kijken naar je link
Ik fiets al jaren dus je zou zeggen de boel is afgehard🤣
Ik had een zadel van Selle die beviel super. Toen hij aan flarden ging nwe bestelt deze was veranderd..(dit was op mijn vorige fiets) nooit echt lekker op gezeten
Fiets verkocht,e-bike gekocht maar ik mistte het "echte" fietsen dus nu een tweedehands Koga gekocht
Ik fiets 2-3 keer per week rond de 40 km per rit (in het heuvelland😉)
Irrimirriradelt schreef:
di 13 jul, 2021 23:06
Ik fiets 2-3 keer per week rond de 40 km per rit (in het heuvelland😉)
Je zou zeggen dat juist in het Heuvelland met de wisselende belastingen en de afdalingen (die je evt. deels staand kan doen) minder last zou krijgen van zadelpijn. Eentonige belasting/houding lijkt mij veel funester.
Ik ga regelmatig vh zadel dat helpt zeker. En ik stap ook wel es af om van de mooie omgeving te genieten
Ik wil op fietsvakantie met het doel ongeveer 60 km op een dag te fietsen. Maar dan wel een week lang
Dat zie ik nu niet zitten met die zadelpijn
Ik ga het met de creme proberen
Helpt dat niet dan bestel ik dat zadel. Dat ziet er goed uit. Niet te smal maar ook niet te breed en een goed gat in het midden
Fietst je vrouw daarop ook lange toeren..zo dagen achter elkaar?
Irrimirriradelt schreef:
di 13 jul, 2021 21:48
Hoi ik ben nieuw hier👋
Ik zou dit topic graag "heropenen"
Ben ook benieuwd of Fedor zijn zadel gevonden heeft
Zelf ben ik nog "zoekend"
Eerste zadel hard leren zadel v onbekend merk (ik heb de Koga tweedehands gekocht) Na 20 km geen gevoel meer in mijn doos☺
Tweede Selle Royal gelzadel. Doos oke maar liezen kapot..echt hellse pijn
Nu Brooks B17 kont perfect maar nu schuurt het bij de deurtjes zeg maar
Ik heb nu een chamoiscreme bestelt...
Gaat dit helpen??
Ben een beetje raadloos...
Groetjes Mirjam
:lol: lekker direct je pijn punten benoemen! 2e hands leren zadel staat naar zn oude baasje, gaat t niet worden voor een nieuw baasje tenzij ze redelijk gelijk geschapen zijn..

Zachte gel zadels zijn leuk voor een uur, daarna ellende..
Een crème helpt tegen huid irritatie, niet tegen schuren bij de deurtjes, probeer de B17 iets met de punt omhoog te zetten dan kantel je je beken en druk je hopelijk minder op je deurtjes], helpt dat niet dan heb je een ander zadel nodig, je kan een Terry zadel proberen maar de B17 is een rond hard zadel wat zo te horen bij je kont past maar niet bij de doos, de Brooks Candium carved is ook lekker rond en met wat ruimst voor de deurtjes.

Hoop dat je een zadel vind wat goed bij je past, een goede fietsbroek help ook een boel, Sportful maakt goede boekjes die ook redelijk betaalbaar zijn maar daar koste die met een echt goede zeem ook tegen de 100 euro
Mr. Z schreef:
wo 14 jul, 2021 00:41
...een goede fietsbroek help ook een boel, Sportful maakt goede boekjes die ook redelijk betaalbaar zijn maar daar koste die met een echt goede zeem ook tegen de 100 euro.
Mag ik hier even op inhaken?
Waar kopen jullie (een goede kwaliteit) fietsbroeken?
Want bij de meeste zaken die ik ken is het assortiment heel gelimiteerd, en bestaat het meeste uit de bretels-broeken voor wielrenners. Dus welke winkel heeft een redelijk uitgebreid assortiment in 'normale' fietsbroeken?
Flix schreef:
wo 14 jul, 2021 00:51
Mr. Z schreef:
wo 14 jul, 2021 00:41
...een goede fietsbroek help ook een boel, Sportful maakt goede boekjes die ook redelijk betaalbaar zijn maar daar koste die met een echt goede zeem ook tegen de 100 euro.
Mag ik hier even op inhaken?
Waar kopen jullie (een goede kwaliteit) fietsbroeken?
Want bij de meeste zaken die ik ken is het assortiment heel gelimiteerd, en bestaat het meeste uit de bretels-broeken voor wielrenners. Dus welke winkel heeft een redelijk uitgebreid assortiment in 'normale' fietsbroeken?
Ik weet niet van waar je bent, maar ben zelf in Aalter (ten Westen van Gent) in https://www.fashionforcycling.be/ geweest. Enkel Kledij en fietsmateriaal.
Vond dat er veel keus was. We hebben daar het onze gevonden.
Succes
Patrick
Mr Z
Bedankt voor je reaktie
Ja ik dacht kan meer beter benoemen waar de last zit ipv erom heen kletsen🤣
Ik ga het proberen met de punt wat omhoog maar ik ben bang dat het dan op mijn schaambeen drukt...

Goeie fietsbroeken koop ik online
Zelf heb ik er 2. 1 van Gonzo die zit het lekkerst en 1 van Decathlon
Die van Assos zouden heel goed zijn maar die passen mij niet goed
Broeken zijn net als zadels heel persoonlijk
Mijn heel persoonlijke beste ervaringen zijn met de fietsbroeken van Castelli, maar die zijn aan de prijs. Voor betaalbaar en toch goed kun je altijd bij Decathlon kijken. Kies wel het model met het dikste zeem, ook al is dat weinig elegant.
dikste zeem
Dat heeft voor mij hetzelfde effect als een gelzadel: veel te warm. Ik ben juist aan het minderen met de dikte van de zeem en dat gaat prima als ik maar genoeg fiets, dus genoeg zitvlees heb.
Bert van Sprang schreef:
wo 14 jul, 2021 10:55
dikste zeem
Dat heeft voor mij hetzelfde effect als een gelzadel: veel te warm. Ik ben juist aan het minderen met de dikte van de zeem en dat gaat prima als ik maar genoeg fiets, dus genoeg zitvlees heb.
+1 Heb ooit een assos gehad met zo'n heel dikke luier erin...vreselijk.
Bert van Sprang schreef:
wo 14 jul, 2021 10:55
dikste zeem
Dat heeft voor mij hetzelfde effect als een gelzadel: veel te warm. Ik ben juist aan het minderen met de dikte van de zeem en dat gaat prima als ik maar genoeg fiets, dus genoeg zitvlees heb.
Ook +1.
Ik heb vrij onlangs ontdekt dat ik met slechts de dunne hardlooponderbroeken van de Decathlon gerust een dag kan fietsen en nergens last van heb. Op mijn tocht door Noord-Frankrijk enkele weken geleden had ik nog wel een fietsonderbroek mee (voor je weet maar nooit), maar hij is mijn kledingzak niet uit geweest.
Ik fiets op een GB Vars. Het had even nodig om hem in te rijden, maar daarna heb je ook wat. De prijs mag er wezen, maar dat wordt prima gecompenseerd door de prijs van de onderbroeken. :-)
Naast een goed zittende fietsbroek, is een passend zadel ook belangrijk, bij een beetje fietsenmaker kun je je zitbotjes ook op laten meten en weet je meteen of je al op een goed zadel zit of niet.
Wim schreef:
di 13 jul, 2021 22:33
Volhouden en afharden?
Ik snap dat het goed bedoeld is, maar ik vind dat echt superslecht advies, juist als er schaamdelen "dood" aanvoelen. Een zadel moet wat mij betreft eigenlijk meteen goed zitten* en na een uur fietsen mag er niet iets dood zijn, want dan wordt er iets afgekneld. Dat is geen kwestie van "afharden"...

Toevallig was er laatst een discussie op Tweakers hierover, hier mijn inbreng:

YMMV (your mileage may vary, oftewel jouw ervaring kan anders zijn), maar ik test zadels als volgt:

- Een zadel moet direct goed zitten, geen pijn, goede ondersteuning. Dat is de eerste schifting.
- Dan ga ik een uurtje fietsen. Als ik na een uurtje geen doorbloedings probleem heb, heb ik ook na 4 uur geen doorbloedingsprobleem.

=> Dode plekken in de schaamstreek: ANDER ZADEL. Dat heeft niets te maken met wennen, er wordt bloedsdoorloop geblokkeerd.
=> Accute pijn (bijv. bij zitbot): ANDER ZADEL. Accute pijn: Zenuw bekneld, geen kwestie van zitvlees.
=> Houten kont, dus geen accute pijn of dood gevoel.: Fietsbroek en wennen, maar blijf kritisch, niks zo erg dan een slecht zadel.
=> Harde zadels zit je op en dat is fijner voor de doorbloeding. Zachte zadels zijn meestal niet zo'n goed idee voor langere tochten.
=> Zadels met een uitsparing voor de schaamstreek zijn voor heel veel mensen (inclusief ondergetekende) een enorme stap vooruit, maar niet elke uitsparing werkt... als het niet bij je lichaam past is het een ramp.

Nog even qua zadels en breedte:

1. Dames hebben niet zomaar een breed zadel nodig en er zijn heren met hele brede zitbotten.
2. Een flinke derriere betekend niet altijd een breed zadel (uiteraard wel correlatie).

Merken die echt klinisch onderzoek hebben gebruikt in hun modellen en waar ik heel vaak slaag (weer YMMV):

=> Selle SMP heeft goede zadels die hoog worden aangeprezen. Ik zweer erbij op mijn racefiets, enige racezadel waar ik zonder probleem 6 uur+ mee kan rondrijden. Hebben nu ook goede zadels voor andere fietsen.
=> Ergon heeft goede (vlakke) zadels. Ik denk dat heel wat fietsenmakers ze eventueel wel kunnen leveren.
=> Specialized heeft veel goede zadels (Body Geometry), alleen moet je dan net een Specialized dealer in de buurt hebben. Ik heb de Henge op al mijn vakantie en mountainbikes en kan rustig een dag rond rijden.

Ik ben meer van de harde kunststof zadels dan leren zadels (ik heb nog nooit een fijn Brooks zadel gehad en ik heb er heel wat versleten, GB nooit geprobeerd), maar het is allemaal heel erg persoonlijk.


* Na honderduizenden kilometers ervaring ben ik erachter gekomen dat ik heel snel voel of een zadel werkt of niet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik heb kunnen wennen aan een zadel, integendeel. Laatste tien jaar compleet pijn vrij, en toen ik laatst een ander zadel zocht voor mijn MTB was ik dan ook heel snel klaar, kon heel snel elimineren voordat ik uberhaupt de straat uit was.
Flix schreef:
wo 14 jul, 2021 00:51
Mr. Z schreef:
wo 14 jul, 2021 00:41
...een goede fietsbroek help ook een boel, Sportful maakt goede boekjes die ook redelijk betaalbaar zijn maar daar koste die met een echt goede zeem ook tegen de 100 euro.
Mag ik hier even op inhaken?
Waar kopen jullie (een goede kwaliteit) fietsbroeken?
Wim schreef: Mijn heel persoonlijke beste ervaringen zijn met de fietsbroeken van Castelli, maar die zijn aan de prijs. Voor betaalbaar en toch goed kun je altijd bij Decathlon kijken. Kies wel het model met het dikste zeem, ook al is dat weinig elegant.
Castelli maakt heel goede zemen, maar aan de prijs, de goede zemen zitten in de broeken van tussen de 130 a 150 euro, Sportful heeft een minstens zo goede zeem in een broek vanaf 100 euro, de TC pro zeem https://www.sportful.com/nl/men/bottoms ... 01021P-002 en voor de dames https://www.sportful.com/nl/women/botto ... 03321P-002 , nu moet een broek voor de rest ook goed zitten dus dat is idd passen..

Een dikke zeem is niet perse beter, het gaat er om hoe makkelijk hij plat gedrukt wordt, een dikke zeem die onder druk zo plat word als een dubbeltje voegt niks toe :wink:
loknor schreef:
wo 14 jul, 2021 15:42
Ik ben meer van de harde kunststof zadels dan leren zadels (ik heb nog nooit een fijn Brooks zadel gehad en ik heb er heel wat versleten, GB nooit geprobeerd), maar het is allemaal heel erg persoonlijk.

* Na honderduizenden kilometers ervaring ben ik erachter gekomen dat ik heel snel voel of een zadel werkt of niet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik heb kunnen wennen aan een zadel, integendeel. Laatste tien jaar compleet pijn vrij, en toen ik laatst een ander zadel zocht voor mijn MTB was ik dan ook heel snel klaar, kon heel snel elimineren voordat ik uberhaupt de straat uit was.
Ik zit ook het beste op de hardere kunststof zadels en rij vrij van pijntjes en ongemakken. Heb Lepper en Brooks gereden en rij nu nog met een Gilles Berthoud Mente. De laatste wel het beste zadel van de drie merken, maar ook de GB gaat na jaren teveel kuil vormen onder de zitbotjes. Die krijg je er niet meer uit met spannen. Nieuw reed de GB het beste, hard en comfortabel en naarmate het zadel met de jaren verder werd ingereden minder comfortabel.

Ik fiets meestal zonder fietsbroek. Vaak in een spijkerbroek of katoenen sportbroek. Voor mij maakt een fietsbroek nauwelijks het verschil.
Bedankt voor de vele adviezen👍
Doorfietsen met een opengeschuurde doos dat ga ik zeker niet doen😉
Pijn is altijd een teken vh lichaam
Ik heb het niet over afzien en doorploeteren
Als je daar niet v houd dan kun je beter niet op fietsvakantie gaan😉
Op de Brooks slaapt er niks het schuurt alleen. Ik ga de stand veranderen en de creme proberen
Ik woon in Zuid-Limburg en eerlijk gezegd heb ik nu niet zo'n zin in fietsen😜
Maar het weekend wordt super dan ga ik het allemaal proberen
Is het dan nog pijnlijk dan koop ik een ander zadel (die Selle)
Op mijn oude zadel reed ik ook uren zonder fietsbroek zelfs met panty en minirok zonder een centje pijn
Ik denk ook een goed passend zadel heeft geen fietsbroek nodig maar soms zit het toch wel iets prettiger