Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
Gisteren en vandaag mijn nieuwe brooks b17 uitgeprobeerd, en dat ding zit echt voor geen meter :P Snap niet hoe jullie hier kilometers op kunnen maken. Als ik rechtop mijn zadel zit krijg ik pijn in mijn onderrug, als ik vooroverbuig doen mijn zitbotjes pijn. Ze zeggen dat je een brooks b17 in moet rijden voordat het een beetje lekker gaat zitten. Maar ik vind het fietsen zo totaal niet meer leuk, en ik wou dit jaar nog op fietsvakantie...
Op twee dagen gaat dit niet lukken hoor.
Heb er zelf een paar maanden over gedaan met woon-werkverkeer, dan valt het goed mee.

Nu hebben we net een fietsvakantie achter de rug, ik droeg zelfs geen fietsbroek met zeem. Zo goed zit m'n zadel.
Als het zo erg is als gmbf schrijft is dit m.i. gewoon het verkeerde zadel.
Voorafgaand aan onze fietsvakantie heb ik zo’n 200 km gereden met mijn nieuwe Brooks B17 zadel.
Zoals eerder gemeld ben ik geen vrienden geworden met de SQ Lab waar mijn fiets mee afgeleverd is (had ook keuze uit andere zadels), ook niet met de Brooks Cambium C17, maar de Brooks B17 vind ik nu wel, na er de afgelopen (bijna) 2 weken 850 km op gefietst te hebben, het best passende zadel.

Geen fietsbroek meer nodig en gewoon een synthetisch sneldrogende onderbroek en sneldrogende (korte) broek erover heen.
Af en toe op de pedalen staan om de boel te luchten, af en toe iets gaan verzitten en het gaat helemaal naar wens.

Helemaal zonder een centje pijn is het niet, maar het is meer dan goed te doen. Vandaag met plezier 85 km gefietst naar Smedeby (DK), terug richting NL.
Gotmyselfabikefriday schreef:
wo 08 aug, 2018 17:55
Gisteren en vandaag mijn nieuwe brooks b17 uitgeprobeerd, en dat ding zit echt voor geen meter :P
Punt wat meer omhoog zetten? Is beetje standaard bij een B17.

Alhoewel: bij voorover buigen pijn aan zitbotjes? Meestal worden die dan juist ontlast dus ik ben benieuwd hoe je zadel nu staat.
Ik heb verschillende standen geprobeerd. Als ik de punt omhoog zit gaat mijn prostaat slapen. Nu heb ik hem redelijk plat en das het minst pijnlijkst.
Ff over mijn eigen zadel: nog steeds geen deukjes maar het zadel krijgt wel een "holle" vorm (de rug). Hierdoor was het mogelijk de punt iets hoger te zetten zonder dat ik naar achteren glij. Punt is nu 8 mm hoger dan de achterkant en dat scheelt (naast dat het zadel zachter wordt) behoorlijk. Rij nog wel met bib maar ook zonder bib kan ik al een aantal km verder rijden dan eerst.

Ik ga nog wel verder experimenteren, maar voor nu het zadel aanpassen was wat makkelijker dan het stuur en vooral de stuurtashouder aanpassen ;)
@Fedor, ik heb niet echt kuiltjes in mijn GB zadel. Ik moest ook wennen aan het zadel. Pas later ben ik ook zonder zeem gaan fietsen op de kortere afstanden. Blijft wat spartaans, maar goed te doen.
groverr schreef:
wo 08 aug, 2018 23:49
Blijft wat spartaans, maar goed te doen.
"Spartaans" klinkt wel alsof het nog steeds een beetje afzien is. Toch niet kijken naar een ander zadel?

Bij mij GB merk ik nu dat de "eerste zit" tijdens een fietstocht ff wennen is, alsof de originele vorm weer terug en het zadel weer harder is. Ne enkele km voelt het dan weer een stuk beter. Ik ben er iig tevreden over al blijft de zoektocht naar de beste afstelling wel bestaan (misschien toch maar eens een bikefit doen?)... net zoals het idee wat er misschien nog wel zadels bestaan die nóg beter zouden zitten ;)
Hierbij mijn ervaringen met een Gilles Berthoud Aspin zadel.

Zoals ik al in een eerdere reactie meldde, heb ik het zadel voor gebruik van onder en boven in zadelvet gezet. Dat vet heeft een paar weken kunnen intrekken. Mijn nieuwe fiets kreeg ik pas op 27 juli jl.

Het zadel is aanmerkelijk harder dan de Brooks B17-zadels waar ik de afgelopen decennia op fietste.
Het voelde echter meteen goed maar wel hard. Dat was even wennen.

De eerste circa 500 km heb ik steeds afstanden van 40-60 km gefietst, zonder zadelpijn.
Na 1000 km heb ik een elf daagse tocht gemaakt waarbij ik gemiddeld 110 km per dag fietste. Geen moment zadelpijn gehad.

Het zadel zit prima.
Ik ben benieuwd hoe vaak ik het moet naspannen. Na ruim 2000 km in ieder geval nog niet.

Jan
Hier nu ruim 2000km met de GB Aspin gefietst, maar het blijft lastig. Is wel beter dan de andere zadels die ik heb gehad (iig geen wondjes meer) maar zeker nog niet 100%. Blijf beurse plekken houden in de huid op de zitbotjes, ook met een goede zeem (wat wel veel scheelt).

Misschien toch mijn fietstactiek wat aanpassen en minder grote afstanden (met meer pauzes) gaan fietsen...
Blijf beurse plekken houden in de huid op de zitbotjes, ook met een goede zeem (wat wel veel scheelt).
Het enige wat ik hierbij kan bedenken is dat je te rechtop zit op een zadel dat bedoeld is voor een sportievere houding.

Ik schrijf dit omdat iets gelijkaardigs merk bij mijn fizik Arione op de racefiets. Dat is een zadel met de reputatie alleen geschikt te zijn voor een "agressieve" houding (hoewel die van mij nu ook weer niet zo agressief is).
Het is heel comfortabel met de handen op de remgrepen of onder in de stuurbocht. Maar als ik lange tijd rechtop zit - handen bovenop het stuur - dan begin ik die zitbotjes te voelen.

Edit: mijn volstrekt onwetenschappelijke theorie hierover heeft te maken met het feit dat de Arione een erg vlak zadel is. Als je voorover zit, blijkbaar geen probleem: het gewicht wordt voldoende verdeeld over de raakpunten & de bijhorende botjes. Die vlakheid heeft ook het voordeel dat je wat kunt schuiven op het zadel. Er is geen "kuipje" waarin je zit - de posities zijn allemaal even goed (of even slecht voor de Arione-haters, waarvan er wel wat bestaan). Maar dat is als je een sportieve houding hebt. Als je rechtop gaat zitten, heeft die vlakheid in mijn ervaring het gevolg dat je alleen op de zitbotjes steunt. En die zijn dat niet gewend, blijkbaar.

Edit 2: bij een goed lederen zadel verwacht ik wel dat het probleem na verloop van tijd verdwijnt. Maar dat kan inderdaad lang duren. Mijn Brooks Swift had toch wel een kilometer of duizend nodig.
Fedor schreef:
wo 19 sep, 2018 19:48
Hier nu ruim 2000km met de GB Aspin gefietst, maar het blijft lastig. Is wel beter dan de andere zadels die ik heb gehad (iig geen wondjes meer) maar zeker nog niet 100%. Blijf beurse plekken houden in de huid op de zitbotjes, ook met een goede zeem (wat wel veel scheelt).

Misschien toch mijn fietstactiek wat aanpassen en minder grote afstanden (met meer pauzes) gaan fietsen...
Ik meldde nog niet dat ik een randonneur met racestuur heb. Ik fiets veel onder in de beugels.
En een fietsbroek met padding.

Jan
derdekeer schreef:
wo 19 sep, 2018 20:40
Het enige wat ik hierbij kan bedenken is dat je te rechtop zit op een zadel dat bedoeld is voor een sportievere houding.
Hmmm als ik mijn stuur nog lager zet hangt mijn stuurtas voor mijn koplamp ;)

Zit al behoorlijk sportief dus. Stuur (62 cm breed mtb-stuur) iets lager dan het zadel.

Andere optie is de punt van het zadel nog verder omhoog zetten, maar het fietsgevoel bevalt dan niet goed meer.
Als je bij een racebocht of beachstuur wisselt van positie (bovenop, remgrepen of in de beugels) verandert steeds de hoek van je zitbotjes op je zadel. Je hebt dus meer verschillende belastingen. Ik ben nu een ligstuurtje aan proberen en ook dat is nog weer een hele andere hoek en er komt ook veel meer gewicht op mijn stuur terecht.

Ook fiets ik alle korte stukjes met mijn fiets. Zo ben ik heel erg gewend aan mijn zadel, zonder dat het steeds uitloopt op overbelasting bij lange ritten. Ik denk dat hierdoor mijn overige spieren (arm en romp) bij de verschillende zitposities sterker worden, zonder dat het uitmondt in overbelasting met doorzakken en spierpijn tot gevolg.
Ik heb enige weken geleden mijn SQ-Lab 602 verwijderd. Had bij mijn tocht door Spanje, eerder dit jaar, steeds vaker last van zadelpijn Telkens in de weer geweest voor een andere afstelling maar na 40-50 km was het iedere dag erg pijnlijk. Ik ben bij thuiskomst bij de Fysio behandeld voor een pyriformis syndroom dat zeer waarschijnlijk veroorzaakt is door de onnatuurlijke pijn-ontwijkende zithouding tijdens die tocht.
Ik heb nu een Selle SMP Gel Trekking zadel. Een lelijk ding maar de laatste 5 x 90km tocht geen centje pijn meer gehad.

Vr. gr.
Peter
4D708AA7-51E6-4DBF-B30E-1FD483E6DF8E.jpeg
keesswart schreef:
wo 04 jul, 2018 12:34
Gilles Berthoud zal vast en zeker adviseren om alleen het eigen zadelvet te gebruiken.
Ik heb ooit een Aspin gekocht bij Gilles himself, in zijn winkel. Aimabele man, die glimlachend zei dat Brooks Profide ook prima is. Zijn vet is trouwens wel een stuk voordeliger.

Niet te veel vet gebruiken trouwens. Liever vaker dan dikker smeren.
Wat nog niet genoemd is, is kamferspiritus. In mijn jonge jaren (toen ik ronde de 160 km per dag fietste) gebruikte ik dat op mijn zitvlak. Wandelaars gebruiken het aan hun voeten en bedlegerige patiënten krijgen / kregen het ingewreven om doorliggen te voorkomen. Het heeft een stevige geur, wat het product minder populair maakt.

Ik wreef het twee keer per dag, drie dagen lang voor aanvang van een fietsreis in. Het maakte een groot verschil, zo had ik het idee. Als de huid eenmaal gevoelig is van het fietsen is het mogelijk contra-productief :?:. In elk geval is het dan erg branderig bij aanbrengen.

Het is het proberen waard, Fedor. Kruidvat, Etos e.d. verkopen het.
Na allemaal verschillende fietszadels (brooks, vintage leren zadel, enz) uit te hebben geprobeerd, ben ik wel redelijk te spreken over de ism comfrort touring: https://tinyurl.com/yc9ox2mm

Geen pijn aan mijn zitbotjes, geen huidirritatie na een rit van 5 uur, geen pijn aan mijn onderrug. Wel zit ik er behoorlijk actief op en kan ik er niet echt lekker op rusten. Ik glij er ook niet vanaf.
Ik heb de GB nu weer verwijderd en de SQ-Lab weer gemonteerd. Voor de kortere winterritjes (<80km) bevalt die dan toch beter (ook geen broei in de winter uiteraard).
GB gaf na 60km erg pijnlijke zitbotjes na een tijdje niet gereden te hebben, met de SQ-Lab geen problemen.