Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
Irrimirriradelt schreef:
vr 30 jul, 2021 17:56
...zonder fietsbroek...
Als dat werkt, why not. Ik heb wel eens demonstraties gezien van fietsers zonder fietsbroek :oops: :wink:
:lol:
daiz schreef:
za 28 aug, 2021 10:15
Het enige dat ik nog zoek is een wat betere balans; ik vind het zadel ondanks dat het vlak staat en ik een half-diepe zit heb nog altijd wat veel druk naar voren geven, met de handen van het stuur glijd ik steeds een klein tikje naar voren. Misschien toch eens proberen de punt een paar millimeter omhoog te zetten, ook al voelt dat tegennatuurlijk.
Balans, m'n hele leven al op zoek....

Over zadels: m'n laatste Brooks heb ik ingereden door het wat achterover te kieperen zodat de deuken van de zitbotjes zich ietwat achteraan invreten.
Niet dat het inrijden op die manier echt prettig is maar het resultaat mag er zijn.
:)

Ik ga hem eerst eens een paar millimeter hoger zetten aan de voorkant. Misschien heeft het deels ook te maken met het wat gladdere leer (dit is mijn eerste lederen zadel) en de wat smallere neus, met mijn MTB zadel erop heb ik dit niet.
Fedor schreef:
ma 18 jun, 2018 13:03
Andere oplossingen tegen zadelpijn (goede zeem, chamoiscreme etc) gebruik ik allemaal al. Het zal dus echt uit het zadel moeten komen... of ik moet nog meer eelt op de zitbotjes kweken...
Er zijn vele goede zadels. Vooral de stevige, harde zadels. Leer is vaak niet de beste oplossing. Leer vervormd te veel. Je krijgt
al snel te veel kuil onder de zitbotjes en ook de flanken van het zadel vervormen te veel. Opspannen geeft vaak een hoge rug in het midden. Ik rij nu jaren op een Gilles Berthoud Mente en ook dat zadel vervormd te veel. De eerste 5.000 km waren het comfortabelste.

Dat de oplossing echt uit een ander zadel met komen betwijfel ik. "Zadelpijn" komt van binnen uit en heeft voornamelijk te maken met leefwijze. Dagelijks lange stukken fietsen in een spijkerbroek is de normaalste zaak van de wereld. Die middennaad van je spijkerbroek zit gewoon in je middennaad en daar heb je geen last aan.

Verkeerde hygiëne is het begin van alle ellende. Je huid wordt voornamelijk beschermd door je huidvet en je microbioom op je huid. Zeep, champoos en desinfecterende cremes, zoals Chamois Creme, doen meer kwaad dan goed.
Tweede oorzaak is dat je microbioom in je darmen onvoldoende wordt gevoed door verkeerde voeding. In Nederland worden veel te veel dierlijke eiwitten gegeten en veel te weinig voedingsvezels. We hebben niet voor niets een Nationaal Darmkanker Onderzoek gekregen. Te veel dierlijke eiwitten zorgen voor een hoge belasting van lever en nieren, verstoord je darmbioom en een verhoogd niveau van je ontstekingsgraad. Een mens is een omnivoor, maar hoofdzakelijk geschikt voor plantaardige voeding.
Doe 1 maand de https://veganchallenge.nl/ en je bent voor een groot deel van je "zadelpijn" af. Laat je huid zichzelf herstellen.

Ik ben nu ruim 6 jaar veganist en douche al 10 jaar volledig koud, zonder zeep te gebruiken. Bescherm m'n huid op natuurlijke basis, fiets op verschillende type zadels en ken daarbij geen ongemakken. Kom nooit uit het zadel tijdens het fietsen en blijf heerlijk zitten.
Fijn dat het werkt voor jou :D
Het werkt bij iedereen. Het advies van mijn dermatoloog, die zelf nooit zeep gebruikt, behalve voor zijn handen. Je huid is zelfreinigend en voorzien van natuurlijk huidvet. Water is het reinigingsmiddel. Smeerseltjes, zoals Chamois Creme, doen meer kwaad dan goed.
Maar het staat een ieder vrij om met je huid te experimenteren. Volledig ontvetten met zeep en dubieuze hydraterende troep te smeren. Maar dan niet klagen over "zadelpijn". :D
Hoi Piet,
Ik ben het met je eens
Maar ondanks dat ik veganistisch eet had ik toch zadelpijn hoor😉
Ik heb nu een ander zadel v Selle en nog geen centje pijn meer gehad na de Brooks (die heeft een nieuw baasje)
😊
PietV schreef:
zo 29 aug, 2021 06:19
Dat de oplossing echt uit een ander zadel met komen betwijfel ik. "Zadelpijn" komt van binnen uit en heeft voornamelijk te maken met leefwijze.
PietV even met een karrevracht respect, maar ik hoop dat je snapt dat wat je hier zegt veel tekort door die bocht is.

Als ik jou een niet passend zadel geef dan kan je nog zo gezond zijn, dat gaat niet fijn zitten. Het passen van een zadel heeft te maken met je fysiologie, hoe je aderen dar beneden lopen, hoe breed je bekken is, hoe flexibel je bent (hoever je je bekken al dan niet kantelt).
Doe 1 maand de https://veganchallenge.nl/ en je bent voor een groot deel van je "zadelpijn" af. Laat je huid zichzelf herstellen.
Ondanks dat je echt wel een punt hebt zeg je hier foute dingen. Jij hebt niet de oplossing voor alle zadel problemen. Het feit dat de vragenstelster veganiste is laat zien dat jouw panacea meer grenzen heeft dan dat jij lijkt te beseffen.

Denken dat voeding en leefwijze alles oplost leidt tot het idee dat elke klacht een oorzaak is van gedrag en dat de traditionele geneeskunde maar wat verteld. Ook een gezonde veganist kan gewoon pech hebben... een roker kan enorm mazzelen en oud worden. Dat de kwaliteit van leven doorgaans beter wordt met een gezonde leefwijze is niet hetzelfde als dat het alles maar oplost,
loknor schreef:
zo 29 aug, 2021 19:01
Als ik jou een niet passend zadel geef dan kan je nog zo gezond zijn, dat gaat niet fijn zitten.
Dat zegt Piet precies zelf al. Sterker nog. Als een eerst fijn passend zadel op enig moment glooiender wangetjes krijgt of een wulpser katterug dan doet ie het al niet meer.

gevoelig typeje hoor.
ik pak dit draadje weer eens op.
Begonnen met een Brooks B17 maar dat zadel ging scheef staan. Waarschijnlijk door dat ik het te strak aanspannen heb waardoor het leer en rails vervormd is. Toen dacht ik, ik moet een harder stijver zadel wat niet vervormd maar wel de kwaliteit en kenmerken van Brooks heeft. Op fietsbeurs enkele jaren geleden vond ik in de rommelbak een Cambrium C17s van Brooks. Ik denk dat is 'm!. Ik heb er jaren op gefietst. Maar vooral bij meerdaagse tochten voelde het niet niet goed. Bij een drie maandse tocht (4000+ km) kreeg ik na 4 weken bijna dagelijks pijn aan de zitbotten en ook een zg. slaapzak. Als je het Cambrium zadel van achter bekijkt heeft het zadeldek een bolle stand. Het loopt af aan de zijkanten. Mijn theorie daarover is dat bij lange afstanden dit ervoor zorgt dat je zit botjes te weinig ondersteund worden en langzaam over het zadel zakken doordat ze uit elkaar gedwongen worden door de bolle vorm. Nu ben ik best flexibel in de heupen en op korte tochten merk ik daar waarschijnlijk weinig van. Maar lange tochten gaat dit tocht vervelend uitwerken met drukpijn en tintelingen rond het perineum.
Kortom opzoek naar iets ander. Heb ik mijn oude Brooks zadel die al ingebroken was, in een emmer met water gedompeld en vervolgens in de bankschroef recht getrokken en zo laten drogen. Dit voelde veel beter dan de Cambrium want leer is zachter dan het stijve rubber. En het model is breder en vlakker dus meer steun. Maar uiteindelijk ook te zacht en zompig.
Vervolgens heb ik vorige week een Gillbes Berthoud Aspin gekocht (á € 194,-).
Daar fiets ik nu een paar dagen mee. Het ding is zo hard als hout (zo klinkt het ook als je erop klopt) en het leer is glad als ijs. En hoewel ik mijn botjes voel, geeft het zadel meer steun omdat het zadeldek minder bol gespannen is dan de Cambrium. Nu inrijden en zoals ik hier op het forum lees kan dat wel tussen de 500-1000 km of meer km duren. (ps. het gaat natuurlijk niet om het aantal km's, maar om aantal zituren. Je zou het zadel bv. ook meekunnen nemen naar kantoor en er de hele dag op gaan zitten achter je pc, zonder 1 km te maken...) Ik ben benieuw of de GB mijn nieuwe vriend wordt. Veel tijd om daar over te twijfelen heb ik niet, want over een kleine maand ga ik weer een tocht maken van 2000 km. Nu kan ik een fietsbroek met dikkere zeem nemen om de fietsreis enigzins comfortabeler te maken. Maar ik verwacht dat dat juist uitstel van executie is, want hoe minder de zitbotjes in het zadel priemen, hoe langer het duurt voordat het leer naar jouw hand (billen) gaat staan. Enfin we zullen het zien.
Terra schreef:
za 10 jun, 2023 17:34
Nu inrijden en zoals ik hier op het forum lees kan dat wel tussen de 500-1000 km of meer km duren. (ps. het gaat natuurlijk niet om het aantal km's, maar om aantal zituren. Je zou het zadel bv. ook meekunnen nemen naar kantoor en er de hele dag op gaan zitten achter je pc, zonder 1 km te maken...)
Ik vrees dat bij het inrijden van een fietszadel de links-rechts beweging van het bekken die ontstaat als gevolg van het trappen een belangrijk onderdeel vormt, en dat mis je toch op kantoor achter je bureau.
Nu kan uiteraard de fiets op een rolband de plaats van je bureaustoel innemen zodat het inrijden van het zadel nog steeds plaats kan vinden, de vraag is alleen hoe collega’s en de baas daarop reageren. Ook lastig als er voor de lol eens iemand achterop springt, moet je nog zwaarder gaan trappen ook :D .
Ideaal is als je je zadel kan inrijden op je stadsfiets, mits je daar alleen korte tochtjes op maakt natuurlijk. Een GB zadel op een stadsfiets is misschien wel weer te aanlokkelijk voor het gespuis.