Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
Irrimirriradelt schreef:
wo 14 jul, 2021 21:35
Bedankt voor de vele adviezen👍
Pijn is altijd een teken vh lichaam
Zit je echt op je zitbotjes? Ik kan me voorstellen dat de boel gaat schuren als de druk op de verkeerde plek zit. Dus misschien het zadel iets meer voorover kantelen, of het zadel een (halve) centimeter meer naar voren?
Hoi Erik
Ja ik zit wel echt op de zitbotjes en dat zit op de Brooks nu hij ingereden is super.
Het schuurt nog aan de huid echt aan de buitenkant van voren
PeterVanRijn schreef:
wo 14 jul, 2021 12:04
Bert van Sprang schreef:
wo 14 jul, 2021 10:55
dikste zeem
Dat heeft voor mij hetzelfde effect als een gelzadel: veel te warm. Ik ben juist aan het minderen met de dikte van de zeem en dat gaat prima als ik maar genoeg fiets, dus genoeg zitvlees heb.
Ook +1.
Ik heb vrij onlangs ontdekt dat ik met slechts de dunne hardlooponderbroeken van de Decathlon gerust een dag kan fietsen en nergens last van heb. Op mijn tocht door Noord-Frankrijk enkele weken geleden had ik nog wel een fietsonderbroek mee (voor je weet maar nooit), maar hij is mijn kledingzak niet uit geweest.
Ik fiets op een GB Vars. Het had even nodig om hem in te rijden, maar daarna heb je ook wat. De prijs mag er wezen, maar dat wordt prima gecompenseerd door de prijs van de onderbroeken. :-)
+1 voor de wandelonderbroeken van de decathlon. Zijn ook gewoon gemaakt van polyamide dus hetzelfde spul als fietsbroeken. Alleen dan zonder enige zeem.
Kan er goed een dag op fietsen. 70km. In het begin altijd weer even wennen.
Fedor schreef:
di 13 jul, 2021 22:40
Ja, Gilles Berthoud Aspin
Duur en lang inzitten (kan je een beetje versnellen), maar nu een genot om te gebruiken.
Goed te lezen dat het zadel uiteindelijk is gaan bevallen. Hoe lang duurde het bij jou voor het zadel wat ging vormen?

Getekend - een pijnlijk achterwerk. :D
daiz schreef:
za 17 jul, 2021 20:21
Fedor schreef:
di 13 jul, 2021 22:40
Ja, Gilles Berthoud Aspin
Duur en lang inzitten (kan je een beetje versnellen), maar nu een genot om te gebruiken.
Goed te lezen dat het zadel uiteindelijk is gaan bevallen. Hoe lang duurde het bij jou voor het zadel wat ging vormen?

Getekend - een pijnlijk achterwerk. :D
Ik heb ongeveer 500 km nodig gehad om mijn GB Aspin in te rijden. Nu fiets ik er alweer ruim 12.000 km naar tevredenheid op.

Jan
daiz schreef:
za 17 jul, 2021 20:21
Goed te lezen dat het zadel uiteindelijk is gaan bevallen. Hoe lang duurde het bij jou voor het zadel wat ging vormen?
Ik heb het (uiteindelijk) versneld door het zadel nat te maken en daarna een flink stuk op te fietsen. Anders kan het lang duren (in mijn geval meer dan 1000 km).
Inderdaad iets van 1.000 km voordat mijn GB zadel lekker zat. Dat is toch maar een paar weken :D .
Dank! Ik zit pas op 200, dat wordt dus nog even doorbijten.
Uit ervaring kan ik vertellen dat een zadel met vering of een verende zadelpen een slok op een borrel scheelt, welk zadel je ook hebt.
Poppink schreef:
za 17 jul, 2021 23:56
Uit ervaring kan ik vertellen dat een zadel met vering of een verende zadelpen een slok op een borrel scheelt, welk zadel je ook hebt.
Dat is echt heel persoonlijk. Voor mij geen vering onder mijn Brooks.
Voor mij geen vering onder mijn Brooks.
Ik vind dat gewiebel en gekraak ook niet fijn,
Bert van Sprang schreef:
ma 19 jul, 2021 09:19
Voor mij geen vering onder mijn Brooks.
Ik vind dat gewiebel en gekraak ook niet fijn,
Ik ook niet, maar elke rottige wegovergang een knal onder mijn kont krijgen vind ik nog vervelender. Ik ben dan de wijk nog niet uit en heb dan al een blauwe kont, bij wijze van.
Leon schreef:
ma 19 jul, 2021 09:21
Ik ook niet, maar elke rottige wegovergang een knal onder mijn kont krijgen vind ik nog vervelender. Ik ben dan de wijk nog niet uit en heb dan al een blauwe kont, bij wijze van.
Op dat soort plekken sta ik meestal ff (op zijn MTB's). Scheelt ook weer in de zadelpijn ;)
Hieronder nog niet genoemd, maar mijn ervaring is dat het helpt meer voorover op de je fiets te zitten en zo de druk te verdelen over je zitbotjes en je handen. Minder druk op je zitbotjes en minder last van gehobbel. Wel opletten dat je de zadelpijn niet vervangt door polsklachten.
Bert van Sprang schreef:
ma 19 jul, 2021 10:03
...Wel opletten dat je de zadelpijn niet vervangt door polsklachten.
...En dan dan helpt het om je rug- en buikspieren te trainen. Rustig opbouwen, en dan blijven doen.
Ff een update
Nadat het water weer wat weg was bij ons in Zuid-Limburg ben ik weer op de fiets gestapt
Ik heb het zadel iets hoger gezet. Met de creme fietsen scheelde iets maar niet genoeg om dagelijks rond de 60 km te trappen. Ik vind het ook een vies gevoel..
Toevallig ben ik laatst een stuk gefietst zonder fietsbroek en quess what? Geen geschuur!!!🥳
Wij hebben onze nieuwe zadels gekocht bij de Vakantiefietser in Amsterdam omdat zij je de gelegenheid geven om het zadel uit te proberen. Bevalt het niet dan kun je het omruilen net zo lang tot je het voor jou ideale zadel hebt gevonden.Bij ons lukte dat na 2x.wisselen. Opmeten van de juiste zadelbreedte doen zij natuurlijk ook.
Zij verkopen tevens goede billenzalf.Maar iedere fietsenwinkel die deze service levert is natuurlijk o.k.
Tijdens een rit stappen we even af voor een hapje, slokje of foto als één van ons last krijgt. Meestal is dat na 20 km. En dan kunnen we weer verder. Belangrijk om even van het zadel af te gaan vóór je erge last krijgt. Zo houd je het lang vol.
tomtandem schreef:
za 31 jul, 2021 19:10
... Belangrijk om even van het zadel af te gaan vóór je erge last krijgt. Zo houd je het lang vol.
Klopt. Te lang in dezelfde positie zitten is reteslecht. Dat geldt voor zitten in het algemeen, dus ongeacht of je op een zadel, bureaustoel of bank zit.

Overigens is een passend zadel maar één deel van het verhaal. Wissel ook regelmatig van stuurpositie en ga af en toe gaan staan, en doe oefeningen om je buik- en rugspieren sterker te maken.
Inmiddels heb ik ongeveer 40 uur met het GB zadel gereden. Met uitzondering van de eerste paar ritjes heb ik eigenlijk weinig last van het inrijden; soms voel ik het na een uurtje even maar daarna gaat het (wat doof gevoel bij de zitbotjes) snel weer voorbij. Het enige dat ik nog zoek is een wat betere balans; ik vind het zadel ondanks dat het vlak staat en ik een half-diepe zit heb nog altijd wat veel druk naar voren geven, met de handen van het stuur glijd ik steeds een klein tikje naar voren. Misschien toch eens proberen de punt een paar millimeter omhoog te zetten, ook al voelt dat tegennatuurlijk.
Mijn ervaring met zadels is dat ik op een Selle Royal Respiro het beste zit.
De druk waarmee je op het zadel zit is van invloed. Stevig doortrappen, dan is de druk op je zadel lager.
Je lichaamsgewicht speelt ook een rol hoe zwaarder je bent hoe meer druk er op je zadel is. Dus.
Afstellen met een waterpas, de wielen van de fiets steeds op dezelfde plek zetten en een schetsje van de bel van de pas maken.