Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen tegen zadelpijn? - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Wat te doen tegen zadelpijn?

293 berichten
Er is geen enkele reden aan te nemen dat je op een GB beter zit als op een Brooks. Ze zijn alleen duurzamer gemaakt.
Bert van Sprang schreef:
ma 25 jun, 2018 21:36
Er is geen enkele reden aan te nemen dat je op een GB beter zit als op een Brooks. Ze zijn alleen duurzamer gemaakt.
Daar is dan dus niets mee mis ;)

Van boven lijkt de Brooks wat driehoekiger dan de GB, wat problemen (bij mij) met de bovenbenen kan geven (heb ik nu ook).

Overigens had ik de Flyer vroeger (dus niet de B17), en die deed het goed, maar gevoelsmatig niet beter dan de Terry Climavent die ik daarvoor had. Wel beter dan de SQlab die ik nu heb. Vraag is alleen of dat ligt aan het zadel of aan mijn gestel... 10 jaar ouder betekent helaas ook een kleiner herstelvermogen...

Anderszijds zijn hier ook lui die gewoon geen problemen hebben.... dus ik blijf hopen op een goede oplossing :)
Ik heb twee vragen.
Zoals ik heb begrepen jij hebt een racefiets. Klop dat?
Dan heb jij zadelpijn op de racefiets?
miro schreef:
ma 25 jun, 2018 22:23
Zoals ik heb begrepen jij hebt een racefiets. Klop dat?
Dan heb jij zadelpijn op de racefiets?
Ik had een racefiets (is ingeruild voor de WT). Daarmee had ik overigens ook last van zadel-irritaties, vooral met het originele smalle 13cm-zadel. Daarvoor een SQlab 611 Active (maat 15) aangeschaft wat het leed wel een stuk verminderde maar niet geheel oploste.

Ik zat overigens niet diep op de racefiets: bovenkant stuur gelijk aan zadel. Gebruikte wel regelmatig de beugels.

Ook op de MTB had ik het originele zadel vervangen (door een Fizik). Die beviel prima (marathons mee gereden)... zolang ik weg bleef van het asfalt ;)


Nu alleen nog maar een trekkingbike, waar ik dus een zadel voor zoek (of een andere oplossing om lang mee te kunnen fietsen zonder "gehinderd" te worden).
Misschien is dit een oplossing? 8)

Bijlagen

Ook nuttig om door te nemen betreffende ergonomie bij fietsen https://www.vakantiefietser.nl/px/handl ... umpert.pdf
Succes.
Fedor schreef:
di 26 jun, 2018 06:35
Daarmee had ik overigens ook last van zadel-irritaties, vooral met het originele smalle 13cm-zadel. Daarvoor een SQlab 611 Active (maat 15) aangeschaft wat het leed wel een stuk verminderde maar niet geheel oploste.

Ik zat overigens niet diep op de racefiets: bovenkant stuur gelijk aan zadel. Gebruikte wel regelmatig de beugels.
Blijkbaar SQLab is niet jouw zadel. 15cm veel te breed. Mij zitbonjes afstand is 11.5cm en ik fiets met 13cm. Op de beugels voel ik dat zadel is te breed. En dat komt overheen met de fabriekinstruktie van SQLab.
Fedor schreef:
di 26 jun, 2018 06:35
Ook op de MTB had ik het originele zadel vervangen (door een Fizik). Die beviel prima (marathons mee gereden)... zolang ik weg bleef van het asfalt ;)
Blijkbaar een betere oplossing maar no niet ideaal.
miro schreef:
di 26 jun, 2018 10:48
Blijkbaar SQLab is niet jouw zadel. 15cm veel te breed.
Hmmm de bikefitter is dus ook niet zaligmakend dan... :?

Heb ff wat GB-dealers gebeld. Bij Breet Bikes hebben ze GB-testzadels (Ok dus niet met je eigen kont ingezeten) waarmee een proefrit gemaakt kan worden. Kan een goede optie zijn om te kijken of het gevoelsmatig "klikt" (al weet je dat met een zadel vaak pas na meerdaagse tochten e.d.).
Een tip. Toen ik een zadel zocht /10 jaar geleden/ ging in bij alles zaddel dealers. Ze hebben test zadels. Uitendelijk weet ik welke zadel werkt goed voor mij.
Bijv vier modelen SelleSMP geprobeerd – geen enkele was goed. SMP Pro was beter dan de andere 3.
Een model van Fyzik was ook goed
SQLab was ook goed.
Twee modelen van ware ook goed.
Rose eigen merk had ook goede modelen.

Korton ga naar de dealers
Fedor schreef:
ma 25 jun, 2018 21:21

Website van All:iZi doet het ook al niet, wat is dat toch ;)
Wel foto's gevonden: mooie zaak.

Jouw vorige (gejatte) fiets had een racestuur. Je huidige ook?
@Fedor:
Helaas ligt de website van All:iZi er momenteel uit. Er wordt aan gewerkt om hem weer z.s.m. in de lucht te krijgen.

Ook op de nieuwe fiets komt weer een deelbaar racestuur, nu van Van Nicolas en 44 cm breed; https://www.fiets.nl/2014/01/31/tweedel ... -nicholas/ en http://www.sintchristophorus.nl/test-va ... las-yukon/ en https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... =8&t=23891 en http://www.m-gineering.nl/rando.htm.

Jan
Hilver schreef:
di 26 jun, 2018 11:58
Ook op de nieuwe fiets komt weer een deelbaar racestuur, nu van Van Nicolas en 44 cm breed; https://www.fiets.nl/2014/01/31/tweedel ... -nicholas/
Da's een heel fraai stuur!
Hilver schreef:
di 26 jun, 2018 11:58
Ook op de nieuwe fiets komt weer een deelbaar racestuur, nu van Van Nicolas en 44 cm breed; https://www.fiets.nl/2014/01/31/tweedel ... -nicholas/
Speedhup mijn hemel zelfs dat spellen lukt niet... :?
Mooi stuurtje!
Bert van Sprang schreef:
ma 25 jun, 2018 19:34
Inderdaad, wat houd je tegen je MTB-stuur net zo laag te zetten als je racestuur? Alleen bij echt MTB-en niet zo handig omdat je dan iets makkelijker voorover kukelt.
Bij laag zitten komt er meer druk op de handen. Het is dan wel zo fijn om de grotere variatie aan handposities van een racestuur te hebben ten opzichte van een recht stuur, ook met barënds.
Fedor schreef:
za 23 jun, 2018 18:22
Vandaag weer geëxperimenteerd...

...Wel bleef ik last houden van de been-bil-overgang (door de zadelrand aan de voorkant)...

De vorm van het zadel heeft dus waarschijnlijk invloed. Het zou minder een driehoek-model moeten zijn en meer een soort "T".
Een late reactie, maar dit was precies 1 van de problemen die ik met SQLab 602 active had, er zat altijd wel iets vanachter in mijn been te duwen, ofwel ging ik zover naar voor zitten dat ik half wel half niet van de "shelf" af viel waardoor het helemaal niet meer comfortabel zat.

Het lijkt mij een zeer goed idee om met houding te experimenteren maar ik zou dan wel een neutraler zadel kiezen dan SQlab want volgens mij ben je rond de tekortkomingen van het zadel aan het werken. Ik had het allemaal al verdrongen maar nu komt deze traumatische ervaring terug... ;-)

Zoals eerder vermeld rijdt mijn vrouw wel graag met SQlab 602.
Alois,

dat is jouw mening, ik kan prima overweg met een recht stuur met barends. Mijn stuur staat zo laag dat ik mijn handen nog net van het stuur kan tillen zonder voorover te vallen en ik kan zo dagen (op een Brooks zadel zonder zadelpijn) fietsen.
Bert van Sprang schreef:
do 28 jun, 2018 12:36
Alois,

dat is jouw mening, ik kan prima overweg met een recht stuur met barends. Mijn stuur staat zo laag dat ik mijn handen nog net van het stuur kan tillen zonder voorover te vallen en ik kan zo dagen (op een Brooks zadel zonder zadelpijn) fietsen.
Het lijkt me geen mening maar een feit dat een racestuur meer handposities heeft dan een mtb-stuur. Of iemand desondanks comfortabel fietst dat is natuurlijk helemaal persoonlijk.
De mening is dat het fijn is.
Even een update:

Bij Breet Bikes in Wageningen vorige week woensdag een leenzadel (Gilles Berthoud Aspin) getest. Ik zou deze een week mee kunnen krijgen maar aangezien het niet om de hoek ligt heb ik meteen een flinke rit (80+ km, wel met goede fietsbroek) gemaakt in de fraaie omgeving.

Het zadel was natuurlijk soepeler dan een nieuw zadel maar gaf verder wel een goede indicatie. De bewegingsruimte is veel beter dan op de SQ-lab en ik kwam zelfs vanzelf in een "betere" (niet-bolle rug) houding terecht. Het actieve karakter beviel erg goed (nu is het ook dynamisch rijden rond Wageningen). Iig geen last van "rub" van de benen. Wel zere zitbotjes, maar de pijn zat nu tenminste alleen op die plek ipv ook op andere plaatsen.

Twijfelde wel tussen de Aspin en de Menthe/Vars, maar de beenruimte/bewegingsruimte heeft de doorslag gegeven: Het is de Aspin geworden. Meteen laten monteren en terug naar de auto (stond op de Grebbeberg, leuk klimmetje) gereden. Merkte wel meteen het verschil tussen den nieuwe en een soepeler GB (auw ;)).

Zadel onder en boven ingevet en na een nacht de bovenkant gepoetst. nu aan het inrijden (met fietsbroek). Het zweet (warm weer tenslotte) wat door de zeem trekt maakt het zadel wat dofjes maar dat trekt weer bij.
Nu zo'n 300 km er mee gereden en meteen na een rit zijn de plaatsen van de zitbotjes ff zichtbaar (trekt daarna weer weg), zo’n 11 – 11,5 cm uit elkaar (tussen de 1e en 2e schroef vanuit het midden en dan een stuk meer richting de 2e schroef). Misschien wat snel zichtbaar? Misschien heb ik wel hele puntige zitbotjes, zou een hoop verklaren qua pijnklachten icm gelzadels.

Ook de toon (bij op het zadel kloppen) op die plaatsen is al lager/doffer dan eerst. Dus het wordt al wat soepeler ook blijft de vorm nog gehandhaafd. Zadel voelt iig nu al een stuk lekkerder dan de SQlab, ook de rijstijl is anders geworden (dynamischer). Zitbotjes doen nog wel zeer maar met ff "ontlasten" zakt de pijn al snel. Dat was met andere zadels niet het geval.

Gevoelsmatig (tussen de oren) twijfel ik nog of ik misschien nog breder had moeten gaan qua zadel (dus de Menthe/Vars) maar ik ben bang dat dan de benen weer in de verdrukking komen. Blijft lastig… vooralsnog merkt mijn kont iig niet dat de Aspin te smal zou zijn voor mij.

Gisteren en vandaag ww-verkeer gedaan, dus dan 2 keer 56 km per dag. Veel km’s dus maar dan wel met een flinke pauze er tussen ;). Leek me zo wel handig inrijden. De eerste echte rit was 2 dagen na aankoop (92 km), Daarna nog een kort ritje (30 km) gedaan zonder zeem, dat was geen succes… dan lijkt inrijden me echt een hel ;). De fietsbroeken blijven dus gebruikt worden.
@Fedor
Bedankt voor het melden van je ervaringen.
Er ligt hier een GB Aspin naast me. Ik wacht alleen nog op de fiets :(
Maar goed, over een week of drie hoop ik die ook te hebben.

Ik heb nog een vraag over het invetten. Heb je daarvoor Gilles Berthoud zadelvet gebruikt? Er staan hier namelijk nog een paar blikjes Brooks proofide. Ik vraag me af of ik die ook voor een GB kan gebruiken.

Jan