Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Chris King balhoofd en trapas, een aanrader? - Forum Wereldfietser

Chris King balhoofd en trapas, een aanrader?

Er moet een nieuwe fiets worden samengesteld.

Zijn een Chris King balhoofd en trapas de investering van elk circa €160,- waard?

Bedankt.

Jan
Tja hoeveel wil je gaan fietsen? Je kan alles wel zo goed/duur mogelijk maken maar of je het echt gebruikt...

Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar eerst een normaal balhoofd/trapas en als deze (idd te snel) versleten zijn vervangen door Chris King?
ik ben ook een nieuwe fiets aan het bouwen; keuzes al gemaakt, spullen besteld en komen nu langzaam binnen.
Ik heb de keuze gemaakt om als balhoofd de Cane Creek 40 te gebruiken, leek mij qua prijs/kwaliteit de mooiste. Voor de trapas vind ik hem lastiger; ik ben wel van de bomvrije oplossingen, maar 149 dollar voor een SKF trapas kan ik mezelf niet verantwoorden als een Shimano UN-55 iets van 2 tientjes kost en ook een redelijke levensduur heeft. (je weet alleen nooit of er plastic of stalen cups inzitten).
Ik zou ook voor Cane Creek kiezen, veel goedkoper en minstens zo goed.
Zou dan als de prijs geen bezwaar is voor de CC 110 gaan, deze heeft een betere afdichting dan de CC 40 en SS bearings. De 40 is overigens goed maar de 110 is beter als je natte weersomstandigheden treft. Kies je voor de CC 40; neem de lagers eenmaal per jaar en voer een revisie uit, spoelen met oplosmiddel- laten drogen en voldoende grease gebruiken. Daarmee verleng je de levensduur behoorlijk.

En mocht je aan nieuwe bearings toe zijn, die van de 110 passen ook in de 40. http://www.bikeman.com/BB2200.html
Compatible with 110-, 40-, and 10-Series headsets
Mjah, de 110 is net zo duur als de CK.. de 40 is gewoon heel erg goed en scheelt je heel veel geld.
CK balhoofd ben ik heel tevreden mee.
Ik heb er verschillende in gebruik waarvan een enkeling misschien al 20 jaar. Gebruik op mtb's en stads/reisfietsen.
Een enkele nieuw gekocht en de rest 2e hands via marktplaats of een forum.
Om de paar jaar eens open maken, schoonmaken en nieuw vet erin. Een enkele keer een jaar of 5 vergeten :oops: echter geen problemen mee gehad.

En ja, de 110 van Cane Creek is ook heel goed. Verscheidene mtb-maten rijden ermee.

Qua trapas geef ik nog steeds de voorkeur aan ouderwets Shimano vierkante as icm Shimano of Middleburn cranks.
(Middleburn voornamelijk voor de looks :D )
Ik kan die 149 dollar voor een SKF in m’n hoofd ook nog niet verantwoorden - ook al zie ik hoe goed het gemaakt is...
Balhoofden met naaldlagers zijn een manier om shimmy te verminderen. Ze zijn bovendien lang niet allemaal duur.
Wim schreef:
za 09 jun, 2018 22:19
Balhoofden met naaldlagers zijn een manier om shimmy te verminderen.
Het spijt me Wim maar ik geloof daar niets van. De extra wrijving van naaldlagers stelt niets voor. Gelukkig maar, anders zou je fiets niet lekker sturen.
Ik gebruik Chris king op 1 van mijn fietsen. Zeer tevreden mee.

Chris King is onafhankelijk in hun filosofie en maakt alles zelf in (hier in) Portland.
Al evens gekeken naar hun garantie termijn van 5 tot 10 jaar?

Walter
Rij op 2 van m’n fietsen met Chris King balhoofd. Naar volle tevredenheid. Trapas heb ik er geen ervaring mee.
Geen ervaring met CK trapas wel met een balhoofd.
Ik heb meerdere fietsen met Cane Creek oude en nieuwe CC 40
Mij ervaring - Chris king en Cane Creek 40 zijn meestal goed genoeg voor de levensduur van een fiets. - 10..25jaar of 20....100,000km

Beide systemen zijn oderhoudsarm en niet onderhoudsvrij !!!
Chris King is onderhoud vriendelijker dan CC. De lager-seal gaat makkelijk uit.

Andere punt is de vet - Ga naar CK dealer of koop van Kluber (micro movement or vibration grease)
Kluber microlube GL 216 of microlube GB0
Walter M schreef:
wo 13 jun, 2018 01:33

Al evens gekeken naar hun garantie termijn van 5 tot 10 jaar?
CC 110 geeft 110 jaar garantie. :shock: :P
Friso* schreef:
wo 13 jun, 2018 18:38
Walter M schreef:
wo 13 jun, 2018 01:33

Al evens gekeken naar hun garantie termijn van 5 tot 10 jaar?
CC 110 geeft 110 jaar garantie. :shock: :P
garantie termijn heeft te maken met busness model en niet met product. Bijv
- Kia - 7 jaar garantie
- Mercedes - 2 jaar
of andere voorbeld - Blijkbaar "The build for life" fietsen hebben 2 jaar garantie op de lak -
viewtopic.php?t=22402