Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets opnieuw afmonteren, welke onderdelen? - Forum Wereldfietser

Fiets opnieuw afmonteren, welke onderdelen?

Ter voorbereiding van de Tour d'Afrique die ik volgend jaar ga rijden, wil ik graag mijn fiets helemaal in orde maken. In dit topic viewtopic.php?f=8&t=31170 is me al duidelijk geworden dat ik prima door kan met mijn huidige AWOL elite frame en dat de wielen aan vervanging toe zijn :) Daarnaast kan ook de hele drivetrain wel een overhaul gebruiken, dus als ik dan toch bezig ben zit ik er nu aan te denken om het hele frame maar eens leeg te halen, goed schoon te maken en daarna opnieuw af te monteren :wink:

Belangrijk om te weten is dat ik bij de Tour d'Afrique niet mijn eigen baggage hoef mee te zeulen. Daarnaast loopt het wegdek uiteen van mooi nieuw asfalt tot wasbord en diepe modder :shock: Maximaal aantal hoogtemeters per dag is 2000. Maximale afstand 200. Dominante windrichting is vanuit het noorden, dus met enige regelmaat in de rug. Ik ben een flierefluitende fietser en fietsen in een peleton vind ik doodeng :oops:

Ik ben zelf erg gecharmeerd door SRAM rival 1, 1x11 speed, waarbij ik geen voorderailleur nodig zou hebben. Voor mijn gevoel kan elke bewegend onderdeel kapot dus het wegnemen van 1 beweegbaar onderdeel is in mijn ogen een voordeel. Bovendien ben ik geen onderhoudswonder, dus ook qua onderhoud lijkt het eenvoudiger. Verder ziet 1x11 er gewoon goed en clean uit 8)

Ik heb nu het volgende verlanglijstje gemaakt:

Crank SRAM Rival 1 GPX 11-s, 170CL, 42T
Trapas SRAM GPX Trapas
Shifter SRAM RIVAL 22, 11-s Mech (rechts)
Brake SRAM RIVAL 1, 0-s Mech (links)
Derailer SRAM Rival 1 Type 3.0, 11s
Cassette Shimano XT CS M8000 11-42
Chain CN HG 701-11

Bovenstaande is geinspireerd op de afmontage van de Specialized Sequoia Expert waar ook Shimano onderdelen met SRAM onderdelen worden gecombineerd. Dit om te voorkomen dat ik een SRAM compatible hub op mijn achterwiel nodig heb.

Vragen die ik naar aanleiding van bovenstaande heb:

1) is 1x 11 met 42 voor en 11-42 achter verstandig voor 11.500km zonder baggage? Ik rijd nu met 24-38 voor en 11-34 achter. Een alternatief zou nog zijn om een 105 te monteren met 34-50 voor en 11- 34 achter. De rival valt een beetje tussen beide in. Ik kom met mijn huidige configuratie prima met baggage de berg op en zonder baggage heb ik zelden het gevoel dat ik een zwaardere versnelling zou willen hebben. De rival kan iets zwaarder dan ik nu kan. Ik heb er volgens mij redelijk over nagedacht maar zou graag horen wat de kenners voor mening hebben :D

2) Ik kan niet zo goed vinden of de SRAM Rival shifters compatible zijn met mijn TRP Spyre mechanische remklauwen?

3) De 0-speed rem komt in een VR en een HR versie. Volgens mij staat dit voor links en rechts, maar ik weet dus niet zo goed welke links is en welke rechts :|

4) Als ik zo grootschalig ga opereren, is het dan ook overstandig om bijvoorbeeld het balhoofdlager te vervangen?

Ben weer heel erg benieuwd naar alle nieuwe dingen die ik uit de reacties ga leren :D Alvast bedankt!
Ik zou altijd het balhoofd en de trapas mee vervangen, een goed balhoofd koop je van Tange, Ritchey of Cane Creek, als het duurder mag kom je bij Hope en Chris King terecht.
Een trapas is er vanaf 2 tientjes (Shimano UN55) tot 150 euro (SKF bottom bracket) in JIS vierkant, ga je voor buitenboordlagers dan kom je eigenlijk altijd met de standaard Deore lagers een heel eind, het is nu eenmaal geen super goed concept qua levensduur, dus niet te duur nemen.
Over groepen kun je discussie voeren (Zie randonneur topic triple of double) maar feilelijk moet jij je er fijn bij voelen, ik vind de Sram / Shimano mix altijd wel een mooie, gooi er nog wat microshift shifters bij dan ben je helemaal op weg.

VR en HR staat voor VorderRad und HintenRad dus voor en achter.
Qua wielen kun je bij bike4travel mooie wielen kopen die je niet in de steek zullen laten, paar mooie Marathon Mondials erop en je hebt je daar ook niet veel zorgen over te maken.
Hoi,

Waarschijnlijk ben je op Duitse sites aan het kijken: vorrad en hinterrad. De remklauwen zijn volgens mij voor beiden geschikt. Let wel even op postmount vs flatmount. Ze zijn compatibel met de rival brifters.

Of je er met 1x11 uit komt qua verzet kan ik je niet vertellen. Een voordeel van de 1x11 rival groep is dat de achterderailleur is uitgerust met x-horizon (bij Shimano heet dat clutch) waardoor je ketting minder klappert.
Ik heb op mijn gravelracer uiteindelijk rival 22 geplaatst en die derailleur heeft dat niet. Bij onverhard fietsen heeft dat vaker bijgeluiden en overspringen van de ketting tot gevolg.

Succes!
Shadow schreef:
za 09 jun, 2018 15:14
Qua wielen kun je bij bike4travel mooie wielen kopen die je niet in de steek zullen laten, paar mooie Marathon Mondials erop en je hebt je daar ook niet veel zorgen over te maken.
Dat heb ik gisteren gedaan. Ik twijfel alleen heel erg tussen de 42-622 of de 50-622 Marathon Mondials.
Wouter Duijndam schreef:
za 09 jun, 2018 17:21
Dat heb ik gisteren gedaan. Ik twijfel alleen heel erg tussen de 42-622 of de 50-622 Marathon Mondials.
Wat brengt je aan het twijfelen? De pasmaat (goede reden), de luchtweerstand (verkeerde reden) of ...?
Nee ,wegligging eerder met bepakking.
Ik merkte nu met 37-622 en twee zware tassen achterop dat het niet echt stabiel aanvoelde.
Ik twijfel dan of de 5mm extra het gewenste effect zal hebben.
Waarom de mondials? Je gaat toch niet naar Afrika? Breder is overigens vrijwel steeds fijner maar of het instabiliteit door een groot gewicht aan de achterkant oplost waag ik te betwijfelen. Dat komt toch eerder door een slap frame en/of erg ongelijke belading. Hoeveel zit er achterop?
Roomijsje schreef:
za 09 jun, 2018 11:23
Ter voorbereiding van de Tour d'Afrique die ik volgend jaar ga rijden, wil ik graag mijn fiets helemaal in orde maken.

Ik ben zelf erg gecharmeerd door SRAM rival 1, 1x11 speed, waarbij ik geen voorderailleur nodig zou hebben. Voor mijn gevoel kan elke bewegend onderdeel kapot dus het wegnemen van 1 beweegbaar onderdeel is in mijn ogen een voordeel. Bovendien ben ik geen onderhoudswonder, dus ook qua onderhoud lijkt het eenvoudiger. Verder ziet 1x11 er gewoon goed en clean uit 8)

Ik heb nu het volgende verlanglijstje gemaakt:

Crank SRAM Rival 1 GPX 11-s, 170CL, 42T
Trapas SRAM GPX Trapas
Shifter SRAM RIVAL 22, 11-s Mech (rechts)
Brake SRAM RIVAL 1, 0-s Mech (links)
Derailer SRAM Rival 1 Type 3.0, 11s
Cassette Shimano XT CS M8000 11-42
Chain CN HG 701-11
Ziet er inderdaad wel stoer uit. https://www.bike24.com/p2134259.html Ik heb niet uitgebreid gegoogled maar € 470,-- is wel een smak geld (excl. trapas meen ik) en dan zit 't er nog niet eens op. Daarbij komen dan nog de andere investeringen die je wilt doen. Je moet wel heel enthousiast zijn over je huidige frame om daar zo'n investering te doen zou ik zeggen.

Qua 1x11: Op dit forum circuleert regelmatig zo'n tool waarmee je kunt uitrekenen hoeveel wiel omdraaiingen je kunt doen met een bepaalde versnelling. (Kan 'm zo gauw niet vinden)
Dank voor de reacties!
Ik zou altijd het balhoofd en de trapas mee vervangen, een goed balhoofd koop je van Tange, Ritchey of Cane Creek, als het duurder mag kom je bij Hope en Chris King terecht.
oke dus bij dezen word ik welkom geheten in de wondere wereld van balhoofdlagers. :? Volgens de Specs van mijn fiets heb ik een integrated Campy style lagers van FSA. Ik denk eraan om de lagers en ringen te vervangen maar zaken als de sterbout gewoon lekker te laten zitten. Campystyle lagers zijn blijkbaar 45 graden afgeschuind en blijken in 98% van de moderne roadbikes toegepast te worden, dus dat is redelijk mainstream. Ik kan alleen niet echt lekker ontdekken welke diameter mijn balhoofd buis heeft. Hier lijkt 1-1/8 inch met meest voor te komen. Hulp! :roll:
Shadow schreef: Een trapas is er vanaf 2 tientjes (Shimano UN55) tot 150 euro (SKF bottom bracket) in JIS vierkant, ga je voor buitenboordlagers dan kom je eigenlijk altijd met de standaard Deore lagers een heel eind, het is nu eenmaal geen super goed concept qua levensduur, dus niet te duur nemen.
Hier ga ik dus voor een standaard trapas van SRAM die bij het crankstel voorgesteld wordt. Dit zijn externe cups waar ik voor de zekerheid een tweede set van zal meenemen. Trapas vervangen heb ik eerder gedaan dus zou geen probleem mogen zijn! :D
Shadow schreef: VR en HR staat voor VorderRad und HintenRad dus voor en achter.
Sonny schreef: Waarschijnlijk ben je op Duitse sites aan het kijken: vorrad en hinterrad. De remklauwen zijn volgens mij voor beiden geschikt. Let wel even op postmount vs flatmount. Ze zijn compatibel met de rival brifters.
Ja inderdaad een duitse site! :D Fijn om te weten waar het voor staat. Had hier toch alweer een uurtje googelen aan verspilt zonder resultaat :roll: thnx! Ik laat de huidige remklauwen zitten en vervang natuurlijk wel de pads. Ik voel absoluut geen behoefte om over te stappen naar een hydraulisch systeem :P
Sonny schreef: Een voordeel van de 1x11 rival groep is dat de achterderailleur is uitgerust met x-horizon (bij Shimano heet dat clutch) waardoor je ketting minder klappert.
Ik heb op mijn gravelracer uiteindelijk rival 22 geplaatst en die derailleur heeft dat niet. Bij onverhard fietsen heeft dat vaker bijgeluiden en overspringen van de ketting tot gevolg.
Goed om te weten!
Shadow schreef: Qua wielen kun je bij bike4travel mooie wielen kopen die je niet in de steek zullen laten, paar mooie Marathon Mondials erop en je hebt je daar ook niet veel zorgen over te maken.
Dat ga ik inderdaad doen, hoewel ik mijn laatste set wielen van b4t toch stuk heb weten te rijden :wink: ik zal aan b4t vragen wat de beste oplossing is voor deze trip. Ik begreep uit het vorige topic namelijk ook dat er mogelijk nog geoptimaliseerd kan worden in de breedte van de velg.
AndreM schreef: Ziet er inderdaad wel stoer uit. https://www.bike24.com/p2134259.html Ik heb niet uitgebreid gegoogled maar € 470,-- is wel een smak geld (excl. trapas meen ik) en dan zit 't er nog niet eens op. Daarbij komen dan nog de andere investeringen die je wilt doen. Je moet wel heel enthousiast zijn over je huidige frame om daar zo'n investering te doen zou ik zeggen.
Ja het is inderdaad allemaal een hoop geld... :shock: Maar nu moet ik eerlijk bekennen dat deze hele onderneming wel een dure is :roll: gelukkig heb ik er al een tijdje voor gespaard. En het biedt wel de mogelijkheid om redelijk veilig Afrika te doorkruizen. Zoals eerder gezegd ben ik een flierefluitende fietser en ik fiets om dingen te kunnen zien. In mijn ogen is het fietsen zelf bijzaak :) ik wil dus in vier maanden tijd zo min mogelijk gehannes, want gehannes komt er uit eindelijk toch wel en dat is dan al meer dan genoeg :lol: ik ben niet perse verliefd op het frame dat ik heb maar ik heb er al zo'n 20.000km met veel plezier opgefietst. En een nieuwe fiets is hoe dan ook aanzienlijk duurder en is dan waarschijnlijk ook nog niet helemaal naar mijn zin. Bedoeling is dat ik het er zelf allemaal op ga zetten. Het meeste heb ik al eens gedaan. Balhoofd is eigenlijk het enige dat nieuw is. De cursus bij m ginering in het hoge noorden was destijds erg leerzaam :lol: En als ik na de TdA weer eens solo en met 4 volle tassen onderweg ga dan zal ik de configuratie waarschijnlijk weer herzien :lol:

Voor de bike fitting ga ik hier in Hanoi een poging doen bij een fietsenzaak die eigendom is van een Engelsman... Zou fijn zijn als ik ergens in de komende 3 a 4 maanden mijn fiets op orde kan krijgen zodat ik daarna nog een maand of 3 heb om in te rijden...

Nogmaals dank voor alle reacties ! :D
waarom balhoofd vervangen? Als hij nog soepel loopt gewoon even schoonmaken en nieuw vet erin. Vervangen is niet zo moeilijk, maar waarom zou je?

Trapaslagers zou ik wel doen als je bezig bent. Die worden ook een stuk meer gebruikt.

En 1x11 is denk ik prima voor afrika. Maar wat zijn je plannen voor de toekomst? Met 2x11 ben je echt wel wat flexibeler qua verzetten.

Mechanische remmen zijn prima onderling te mixen. Maar let inderdaad op IS/postmount/flatmount bevestiging
Persoonlijk heb ik liever een goed gemonteerd en goed afgesteld balhoofdstel van twee tientjes dan iets heel duurs waarvan ik me afvraag of de montage wel goed was waardoor evt de afstelling elke paar honderd km verloopt.
Dank weer voor de reacties,
kjiratsiekoedel schreef: waarom balhoofd vervangen? Als hij nog soepel loopt gewoon even schoonmaken en nieuw vet erin. Vervangen is niet zo moeilijk, maar waarom zou je?
Leon schreef: Persoonlijk heb ik liever een goed gemonteerd en goed afgesteld balhoofdstel van twee tientjes dan iets heel duurs waarvan ik me afvraag of de montage wel goed was waardoor evt de afstelling elke paar honderd km verloopt.
Vervangen zou preventief zijn, om te voorkomen dat ik ergens gedurende de trip gezeur krijg met de lagers. Als het realistisch is dat de lagers nog 12000km mee gaan dan blijf ik er net zo goed van af. Als ik ze zelf vervang en dat levert alleen maar een groter risico op gezeur op, dan blijf ik er helemaal graag van af :wink: . Ik denk alleen dat het vervangen niet zo ingewikkeld is met geïntegreerde lagers? Daar valt volgens mij weinig aan af te stellen. Net zo fijn en simpel als externe cups als trapas :)
kjiratsiekoedel schreef: En 1x11 is denk ik prima voor afrika. Maar wat zijn je plannen voor de toekomst? Met 2x11 ben je echt wel wat flexibeler qua verzetten.
Sja goede vraag :lol: Denk dat ik dan tzt wel weer bekijk. Misschien niet de meest efficiënte manier om met materialen om te gaan, maar ik wil graag zeker weten dat de fiets geschikt is voor deze tocht. Een andere tocht is dan weer voor latere zorg. Keerzijde is dat mijn fiets met zijn huidige opbouw ook geschikt zou zijn. Tiagra shifters met 24/38 mtb voor en 11-34 achter.Tandwielen zijn allemaal een beetje versleten, wielen zijn aan vervanging toe, er zit een irritant rammeltje in 1 van de shifters...

Een optie zou nog kunnen zijn om wél een voor derailleur toe te voegen met een 50/34 crank. Maar volgens de SRAM compatibility chart kan ik dan geen achterderailleur met lange kooi gebruiken waarmee een 42t cassette kan gebruiken. Mijn lichtste versnelling wordt dan zwaarder dan bij 1x11. Indien een achter derailleur met lang kooi wél kan dan zou 2x11 beter zijn van 1x11.

Conclusie is eigenlijk dat ik over zou moeten stappen op een mtb groep om op correcte wijze het bereik te halen dat ik het liefst zou willen :shock:
Je verliest toch wel redelijk wat kleine versnellingen tegenover je huidige setup. Ik zou minstens een extra 38T tandwiel meenemen, spijtig genoeg kan deze crankset geen kleinere tandwielen aan. (Persoonlijk zou ik die 38T al van het begin af monteren, maar ik kan noch het terrein noch jouw conditie inschatten.)

ritzelrechner is altijd zeer interessant als je met versnellingen bezig bent.

SRAM heeft ook cassettes die Shimano compatibel zijn, dus je hoeft niet per sé naar een Shimano casette als je de XD-driver wil ontwijken.

Ik weet niet hoe dat je dat ziet met slijtage van onderdelen, maar minstens 1 extra ketting lijkt me wel handig en een aantal missing links. Als je met Squirt rijdt kan je een vuile ketting met wat water en afwasmiddel in een plastic pot of ziplock zak steken, tegen 's avonds zal die wel proper zijn.

Voor 50mm banden zou ik inderdaad kijken naar bredere velgen, mininum 25mm breedte intern.

Balhoofdlagers vervangen zal geen groot werk zijn, maar volgens mij is het wel een tapered vork van 1 1/8 bovenaan en 1 1/4 onderaan. Misschien heeft jouw lokale fietsenmaker die lagers wel liggen? Altijd het handigst als je geen merk of typenummers hebt...

Remmen lijken geen probleem, de pagina van de TRP Spyre zegt dat ze compatibel zijn met alle road remgrepen.

Bottom Bracket SRAM GXP heeft een goede reputatie maar één extra meenemen lijkt me verstandig.
bdr schreef: Je verliest toch wel redelijk wat kleine versnellingen tegenover je huidige setup. Ik zou minstens een extra 38T tandwiel meenemen, spijtig genoeg kan deze crankset geen kleinere tandwielen aan. (Persoonlijk zou ik die 38T al van het begin af monteren, maar ik kan noch het terrein noch jouw conditie inschatten.)
Ja die conclusie had ik eigenlijk ook al getrokken... Met 38 voor blijft mijn zwaarste verzet gelijk en verlies ik mijn twee huidige lichtste versnellingen. Ik zal hier binnenkort eens een berg uitzoeken en kijken of ik boven kom zonder die twee laagste versnellingen :)
bdr schreef: SRAM heeft ook cassettes die Shimano compatibel zijn, dus je hoeft niet per sé naar een Shimano casette als je de XD-driver wil ontwijken.
Goed punt! Het voordeel van de SRAM cassettes mét de XD-driver is dat het kleinste tandwiel 10 ipv 11 kan zijn, dus dat je nog iets zwaarder zou kunnen trappen. Met een shimano hub is het kleinste tandwiel altijd 11. Een 10-42 ipv een 11-42 kan interessant zijn, maar een mainstream hub lijkt me voor de uitwisselbaarheid van onderdelen toch ook niet gek.
bdr schreef: Ik weet niet hoe dat je dat ziet met slijtage van onderdelen, maar minstens 1 extra ketting lijkt me wel handig en een aantal missing links. Als je met Squirt rijdt kan je een vuile ketting met wat water en afwasmiddel in een plastic pot of ziplock zak steken, tegen 's avonds zal die wel proper zijn.

Bottom Bracket SRAM GXP heeft een goede reputatie maar één extra meenemen lijkt me verstandig.
Idee is om een en ander aan extra onderdelen mee te nemen, zoals ketting, kettingsblad, cassette, lager cups, rem- en versnellingskabels, derailleurhanger, etc.
bdr schreef:Voor 50mm banden zou ik inderdaad kijken naar bredere velgen, mininum 25mm breedte intern.
Check :)
bdr schreef: Balhoofdlagers vervangen zal geen groot werk zijn, maar volgens mij is het wel een tapered vork van 1 1/8 bovenaan en 1 1/4 onderaan. Misschien heeft jouw lokale fietsenmaker die lagers wel liggen? Altijd het handigst als je geen merk of typenummers hebt...


Ik zal eens langsgaan wanneer ik weer in de buurt bent. Ook voor bijvoorbeeld een extra derailleur hanger.
bdr schreef: Remmen lijken geen probleem, de pagina van de TRP Spyre zegt dat ze compatibel zijn met alle road remgrepen.


Top thnx! :)

Zo kom ik er wel :)
Roomijsje schreef:
zo 10 jun, 2018 16:43
bdr schreef: Je verliest toch wel redelijk wat kleine versnellingen tegenover je huidige setup. Ik zou minstens een extra 38T tandwiel meenemen, spijtig genoeg kan deze crankset geen kleinere tandwielen aan. (Persoonlijk zou ik die 38T al van het begin af monteren, maar ik kan noch het terrein noch jouw conditie inschatten.)
Ja die conclusie had ik eigenlijk ook al getrokken... Met 38 voor blijft mijn zwaarste verzet gelijk en verlies ik mijn twee huidige lichtste versnellingen. Ik zal hier binnenkort eens een berg uitzoeken en kijken of ik boven kom zonder die twee laagste versnellingen :)
Als je echt goesting hebt om te knutselen kan je voorblad met tiagra-derailleur en linker-shifter laten zitten en rechts de SRAM shifter monteren met SRAM achterderailleur en cassette. Moet wel de derailleur met lange kooi zijn en 11 speed ketting natuurlijk.
Roomijsje schreef:
zo 10 jun, 2018 09:53


Conclusie is eigenlijk dat ik over zou moeten stappen op een mtb groep om op correcte wijze het bereik te halen dat ik het liefst zou willen :shock:
ja, en...? Ik heb SRAM apex shifters&cranck & X.9 lange kooi achter. Met 2x10 speed. Zou ik alle kanten mee op kunnen!
Als je echt goesting hebt om te knutselen kan je voorblad met tiagra-derailleur en linker-shifter laten zitten en rechts de SRAM shifter monteren met SRAM achterderailleur en cassette. Moet wel de derailleur met lange kooi zijn en 11 speed ketting natuurlijk.
Mja maar dat is het hem dus een beetje. Ik rij nu met tiagra shifters en een deore voor-derailleur. Het werkt maar het is eigenlijk niet de bedoeling. Knutselen kan dus altijd, maar zou toch fijn zijn als er een groep zou zijn die gewoon bij de behoefte aansluit zonder knutselen :?
kjiratsiekoedel schreef: ja, en...? Ik heb SRAM apex shifters&cranck & X.9 lange kooi achter. Met 2x10 speed. Zou ik alle kanten mee op kunnen!
:D Ja, en... wat? Ik heb naar aanleiding hiervan eens gekeken naar de mogelijkheden van Apex, maar dan kom ik uit op een bereik van 46/36 voor en 11/32 achter. Dan verlies ik nog veel meer aan licht verzet en win ik enkel aan hoog verzet. Het zou natuurlijk kunnen dat het voor jou goed werkt, maar ik zou niet met deze combi alle kanten op kunnen :oops:

Ik heb vanochtend de 1x11, 38-11/42 eens gesimuleerd op de Bai Chay bridge en kwam eenvoudig omhoog met een verhouding 24-26, wat min of meer gelijk aan 38-42. Ik hoefde niet eens uit het zadel te komen. En de 38-42 is dan zelfs nog iets lichter. En naar beneden zijn de verhoudingen gelijk (38-11). Daarbij weinig behoefte om zwaarder te kunnen trappen. :)

Ik sta voor alle ideeën open, dus als er nog suggesties zijn dan hoor ik het graag. Vooralsnog lijkt 1x11 38-11/42 toch zo gek niet :D
Wat me opvalt is de keuze voor een Shimano ketting en niet voor een SRAM, Connex of KMC ketting die al twintig jaar met losse sluitschakels werken, met de hand open te maken of met stukje derailleurkabel als hulpmiddel. KMC kettingen leven ook nog eens langer. Eigen praktijk.
Daarnaast is kennelijk nog altijd bij velen niet bekend dat SRAM achterderailleurs (ook die zonder clutch) een veel hogere veerspanning hebben (dan Shimano) om het slaan van de ketting te voorkomen. Dat slaan van de ketting komt vooral door het schakelen met de voorderailleur en zeker bij gelijk met achter schakelen. Een kleinste kettingblad van 38t is toch geen must? Je kunt op een boutcirkel van 104mm tot 32t en soms zelfs tot 30t. Wel een narrow-wide blad nemen.
sjefke schreef: Wat me opvalt is de keuze voor een Shimano ketting en niet voor een SRAM, Connex of KMC ketting die al twintig jaar met losse sluitschakels werken, met de hand open te maken of met stukje derailleurkabel als hulpmiddel. KMC kettingen leven ook nog eens langer. Eigen praktijk.
Dank voor de tip! :)
sjefke schreef: Een kleinste kettingblad van 38t is toch geen must? Je kunt op een boutcirkel van 104mm tot 32t en soms zelfs tot 30t. Wel een narrow-wide blad nemen.
Maak ik hierop uit dat ik een kleiner blad dan 38 zou kunnen monteren op de beoogde crank?

Verder heb ik je pagina over verzetten eens doorgelezen en ik lees daar:

"Shimano ATB cranks zijn met Shimano en Campa raceshifters te schakelen"

&

"Dirk V. (bedankt!) heeft aangetoond dat je met de Shimano 105 11v shifters en derailleurs ook een mtb-crank met 36/26t probleemloos kunt schakelen."

Maak ik hierop uit dat MTB voor derailleurs gewoon standaard compatible zijn met Shimano roadshifters? Uit mijn internet search kwam namenlijk naar voren dat dat niet het geval is....

Indien dat wel het geval is zou een upgrade naar 105 met 36/26 nog een optie kunnen zijn...
In die gevallen gaat het volgens mij om het feit dat roadshifters en -derailleurs moeiteloos het verschil tussen grootste en kleinste blad van een MTB crank kunnen overbruggen. Het zegt niets over de uitwisselbaarheid tussen roadshifters en MTB derailleurs.