Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies: Toerfiets en fietskar voor de honden - Forum Wereldfietser

Fietsadvies: Toerfiets en fietskar voor de honden

Alvast bedankt voor jullie tijd, ik heb al veel gehad aan het forum. Het is me vooral duidelijk geworden dat het belangrijk is de fiets eerst te testen en dat gelijke framematen erg kunnen verschillen per fiets. Brede banden heb ik ook veel goeds over gelezen, hoe weet je of deze op jouw fiets passen?

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Mijn vriendin en ik willen graag met onze honden op pad en omdat de honden zeker met warm weer niet al te ver met de fiets mee kunnen lopen gaan we fietskarren kopen. Het zullen vooral ééndaagse trips en 2-7 daagse kampeertochten binnen Nederland zijn in eerste instantie. Mocht dat bevallen dan kunnen we altijd onze fietsen upgraden. Na de aankop van mijn bijna niet gebruikte piano begin ik toch wat voorzichtiger met een nieuwe hobby ;)

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Een hoog tempo is zeker niet nodig, dat zal met de honden erbij ook niet lukken.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ik heb wat problemen met mijn onderrug, ik weet niet welke houding die het laagst belast. Verder willen we graag van de omgeving genieten, dat lukt toch het best als we enigszins rechtop zitten.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
We willen de fiets ook gebruiken in het dagelijks leven, dus ik denk dat we regelmatig in het donker fietsen.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Misschien af en toe een onverhard bospad, maar verder geen gekke dingen.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Nederland en later misschien Duitsland of België

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Het lijkt ons leuk te gaan kamperen.

JE LICHAAMSLENGTE & gewicht
1.80 en ~70kg en mijn vriendin 1.65 en ~53kg

JE LICHAAMSBOUW
Sportief

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Dat kan ik lastig inschatten, maar dat zal flink oplopen met een tent en twee honden van ~26kg

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Provincie Groningen

WAT IS JE BUDGET?
€800 en dat kan ook iets hoger als het echt de moeite waard en/of als de fiets waardevaster/duurzamer is.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Korte stukken mountainbiken.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Een kilometer of 40, maar dat zou prima wat meer kunnen worden.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Een band plakken moet nog wel lukken. Ik heb er wel de tijd voor en zou het graag leren, ik vind het leuk om zulke dingen zelf te kunnen doen. Een cursus lijkt me wel wat.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Zeker, in het genoemde budget is het waarschijnlijk gemakkelijker een goede tweedehands te vinden.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik heb wat gekeken naar tests van de ANWB, het AD en de Telegraaf, maar ik las hier dat de Gazelles en Batavussen toch niet helemaal leveren wat ze beloven. Op Marktplaats kwam ik wel wat 2ehands Koga fietsen tegen, maar ik kan lastig inschatten of de prijs goed is. Ik kan eventueel wel wat linkjes posten.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Niet persé.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD
We zouden graag snel op pad gaan, wellicht dat een nieuwe fiets dan een makkelijkere keuze is. Alhoewel er op Marktplaats ook een aardig aanbod is hier in de buurt.

Extra info
Ik heb dit model MTB staan met Deore XT onderdelen, valt daar misschien nog een een beetje aan te sleutelen zodat het wat comfortabeler is voor lange stukken?
Afbeelding

De fietskarren zullen er ongeveer zo uitzien
http://www.zooplus.nl/shop/honden/bench ... kar/220587

Ik lees veel over het gewicht dat een fiets kan hebben, hoe zit dat met gewicht in een kar? Hebben jullie misschien ook aanbevelingen voor een hondenkar?
Het advies is max. 40kg voor de meeste honden karren.
Het probleem met je MTB is denk ik om er fietstassen aan te hangen.

Wat rugklachten betreft is een rechte zit niet altijd het beste, zit je iets meer voorover dan is er meer gewicht op je handen en dus minder gewicht op je rug. Wel zou ik kijken naar bredere banden zodat je betere vering hebt.

Een cursus kan ik je aanbevelen, daarmee kan je makkelijk het meeste onderhoud zelf af.

Koga's staan inderdaad beter bekend dan Gazelles en Batavussen, zeker als vakantiefiets en tweedehands kan je ze voor een redelijke prijs vinden. Ook zou je eens hier kunnen kijken: Vakantiefietsen voor starters.
Bedankt voor jullie reactie :)

Het plan is om twee karren aan te schaffen. Ik denk dat het beter is om het gewicht te verdelen, een kar met twee honden zal wellicht wat te zwaar zijn om lange stukken mee te fietsen. Voor een korte trip zonder kookgerei zouden de karren dan misschien wel volstaan om alle baggage mee te nemen. Zijn er nog bepaalde vereisten die een frame moet hebben om een fietskar te kunnen trekken?

Het leek mij ook dat een wat sportievere zit de onderrug een beetje ontlast doordat er minder compressie is in de ruggegraat. Denken jullie dat een vlinderstuur een uitkomst is omdat ik dan wat kan afwisselen?

Ik zag vandaag deze fietsen die redelijk in de buurt te koop staan. Den Bosch is vanuit het Noorden een flinke reis, zeker aangezien we geen auto hebben. Maar als de zoektocht stroef verloopt zeker een goede optie, bedankt voor de tip! De cursus is dan weer wel dicht in de buurt, alleen staat er nog niks in de planning voor de zomer. Misschien dat ik ergens anders een cursus kan volgen, het zal vast wel meer gebeuren.
Betaalbare vakantiefietsen zijn er ondermeer van Fahrradmanufaktur. Kijk eens in mijn stuk op deze website over de eerste keer op fietsvakantie. Speciaal voor gebruik met een zware kar is het van belang een voldoende licht derailleurverzet te hebben en goede remmen. Dus geen 7/8 speed naafversnelling of roller brakes. Goede v brakes zijn wel goed genoeg.
Wim schreef:
vr 08 jun, 2018 15:13
Betaalbare vakantiefietsen zijn er ondermeer van Fahrradmanufaktur. Kijk eens in mijn stuk op deze website over de eerste keer op fietsvakantie. Speciaal voor gebruik met een zware kar is het van belang een voldoende licht derailleurverzet te hebben en goede remmen. Dus geen 7/8 speed naafversnelling of roller brakes. Goede v brakes zijn wel goed genoeg.
Ik heb er een flink stuk van gelezen, ben weer een stuk wijzer geworden. Over schijfremmen heb ik niets gelezen. Zijn die af te raden vanwege de kwetsbaarheid of geldt dit vooral als je de fiets bijvoorbeeld met de auto, trein of het vliegtuig gaat verplaatsen?
Francois schreef:
za 09 jun, 2018 10:21
Over schijfremmen heb ik niets gelezen.
Daar is dit stukje voor: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... hijfremmen
Schijfremmen remmen beter maar zijn wat kwetsbaarder. En ze zijn duurder. Als je budget krap is is een setje Shimano Deore V brakes je beste keus.
Ga vooral testen met de hondenkar. Welke hondenkarren hebben jullie (op het oog)? Vergis je niet in het gewicht. Stuurgedrag wordt echt anders met de kar. Ik startte op een Fuji. Heerlijk fietsje maar ik heb de fiets eigenlijk uit elkaar gerukt doo rde doggyride. Ook steigerde de fiets een beetje als je een bruggetje op moest rijden met de kar erachter. Nu met de betere fiets gebeurt dat niet meer.
We hebben toevallig net een tweedehands Doggyride op de kop getikt, als dat niet goed werkt is ie zo weer weg. Eerst maar even testen met boodschappen.

Onze honden komen uit het asiel en één van de twee is mishandeld, het zal nog wel even duren voor ze erin durft lijkt het. We hebben de kar nu zonder wielen in de woonkamer staan.

We hebben de Giants gekocht waar ik eerder naar linkte. Met €250 ps een mooie prijs om in de omgeving te kijken of het leuk is om met de honden op stap te gaan. Binnenkort gaan we richting Schiermonnikoog. Na de koop meteen 60km terug naar huis gefietst, dat ging helemaal top. Schakelen en remmen erg goed, alleen een ander zadel lijkt wel noodzakelijk.
Kijk zo kun je het leuk proberen, hopelijk kun je je hond zo ver krijgen dat ze erin durft, ik heb ervaring met mishandelde honden, kan een lang process zijn...