Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magnetisch veld rond de stuurpen? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Magnetisch veld rond de stuurpen?

174 berichten
nicolevelo schreef:
do 07 jun, 2018 22:10
Ik heb spoelen staan met 250 tot 23000 windingen. En regelbare wisselspanning tot 24V of gewoon 220V. Wat zou je gebruiken hier? Of waar zou je mee beginnen?
Ik zou de laagvolt stroombron nemen en 250 windingen lijkt me genoeg. Het gaat er om dat de impedantie van de spoel en van de bron bij elkaar passen.
nicolevelo schreef: Ik zie ook hier en daar dat het niet zo eenvoudig is om een ahead balhoofd af te stellen.
Er zijn op Youtube vast video's te vinden over het afstellen van een aheadset. Elke fietsenmaker doet het voor je in 5 minuten.
Tom vds schreef: Een “optie” van 2 knaken op een fiets van een paar duizend euro.
Een groot verschil tussen een scheepskompas en een fietskompas is dat je op volle zee eindeloos veel richtingnuances hebt en heel weinig orientatie-mogelijkheden aan de horizon. Op een fiets heb je zelden keuze uit meer dan 3 wegen. Zijwegen en kerktorens corrigeren een foute keuze snel. De vereiste nauwkeurigheid van een fietskompas is dus veel lager. Die optie van 2 knaken blijkt in de praktijk heel goed te voldoen.
Ik gebruik ook een bekabelde snelheid- en afstandsmeter van minder dan een tientje die prima voldoet.
rooss schreef:
do 07 jun, 2018 16:00
De afwijking wordt waarschijnlijk veroorzaakt door metaal in de buurt van het kompas. Dit metaal hoeft zelf niet magnetisch te zijn. Zodra het metaal is zoals ijzer, wat aangetrokken wordt door magneten, dan veroorzaakt het al een afwijking.

Op metalen schepen wordt daarom een kompas gecorrigeerd, om de invloed van het schip zelf te neutraliseren. Dit doet men met kleine magneetjes dichtbij de kompasroos.

DIt geld dus alleen voor magnetiseerdbare metalen, niet voor bijvoorbeeld kunststof, aluminium of bepaalde soorten roestvrij staal.

Zo las ik net nog in een gebruiksaanwijzing van een kompas dat je op moest passen met welke schroeven je dit monteerde (ging over een scheepskompas).

Een heel grappige fout komt vaak voor bij kajakkers met een kunststof expeditiekajak met een vast ingebouwd kompas op het dek. Nadat het kompas altijd vlekkeloos werkte, ging het opeens fout. Dit bleek te komen doordat er direct onder het kompas bagageruimte zat met een metalen benzinebrander erin.

Om de hypothesen van rooss na te gaan heb ik ook de voorvork van mijn oude vakantiefiets onderzocht. Dat is een fiets met een volledig stalen frame. Reizend met deze fiets heb ik steeds mijn kompas probleemloos kunnen gebruiken. Het lag dan in de kaarthoes van mijn Ortlieb stuurtas, wat een oud model is met drukknopsluitingen en niet met magnetische sluitingen zoals de nieuwste versies. Bij de test merk ik dat de kompasnaald wel degelijk wordt aangetrokken door de voorvork alsook door het frame zelf, maar dat effect verdwijnt op ongeveer 10 cm afstand. Ter hoogte van stuur en stuurpen is er helemaal geen effect.

Ongeveer hetzelfde heb ik vastgesteld bij mijn Brompton. Dus wel invloed van het frame op het kompas, maar slechts op korte afstand (enkele centimeters). Geen invloed aan het stuur zelf. Nu merkte ik bij deze fiets ook dat het kompas duidelijk reageerde op een van de kabels, wat mij brengt tot het volgende punt.

Omdat er hierboven bij een van de eerste reacties sprake was van remkabels (iemand bij wie de kompasbel na een onderhoudsbeurt plots niet meer goed werkte), heb ik ook kabels onderzocht. Bij de Brompton heeft de versnellingskabel aan het rechterhandvat een duidelijk effect op het kompas. Ik moet nog even nagaan of dit de kabel van de derailleur is of van de naafversnelling. Het effect verdwijnt op enkele centimeters afstand van de kabel. Bij andere kabels van de Brompton zie ik geen effect. Bij mijn andere fietsen hebben de kabels nauwelijks meetbaar effect op het kompas.

Duidelijk is wel dat de materialen van de fietsonderdelen het kompas merkbaar beïnvloeden, al is dat over het algemeen slechts op korte afstand. De sterkte van het effect rond de voorvork van mijn nieuwe fiets is wel vele malen groter dan bij de twee andere fietsen die hier staan, en het maakt helaas het gebruik van een kompas onmogelijk. Is het uitzonderlijk? Of is het eigen aan elke nieuwe fiets in die categorie?

In elk geval ben ik nu nog minder overtuigd van het demagnetiseerscenario, al zou het wel interessant zijn om eens te proberen.
.
Het blijkt dus dat er alleen maar vervelende opties zijn:
* garantie claimen: een avontuur voor iets als een kompas. Je bent de fiets een tijdje kwijt.
* demagnetiseren: gedoe, risico van (de)montage, onzeker of het voldoende werkt, kosten.
* alu vork kopen: meer gedoe, onzeker hoe de fiets dan wordt, risico van (de)montage en passen van onderdelen, kosten.
* afstappen en op meer dan een halve meter afstand de richting checken: onhandig.
* bij gebrek aan richtinggevoel een zelfsurvivalcursus noorden vinden volgen en daar actief aan werken onderweg: niet zo handig als een kompas.
* een gps-device gebruiken als kompas: overdreven als dat het enige is waarvoor je het ding wilt gebruiken.

Edit: aangepast na het lumineuze - waarom hebben we hier nog niet aan gedacht? - idee van Bert.
Santos heeft de fiets toch met kompas gekocht? Ik zou het Santos laten oplossen.
Bert van Sprang schreef:
vr 08 jun, 2018 09:27
Santos heeft de fiets toch met kompas gekocht? Ik zou het Santos laten oplossen.
Ik heb Santos hierover aangeschreven met vraag om advies: een telefoon met kompas is er voorgesteld.

Update: stukje verwijderd.
Ik zou die fiets gewoon terug binnen leveren en je geld terug vragen. Ik denk dat dit voor alle partijen het handigste is: jij kan rustig een fiets kopen waarbij het kompas wel werkt (en dat zou best een andere Santos kunnen zijn) en de fietsenmaker moet geen uren tijd besteden aan een onderdeel van 2 euro dat om een onduidelijke reden niet werkt.
bdr schreef:
vr 08 jun, 2018 13:08
Ik zou die fiets gewoon terug binnen leveren en je geld terug vragen. Ik denk dat dit voor alle partijen het handigste is: jij kan rustig een fiets kopen waarbij het kompas wel werkt (en dat zou best een andere Santos kunnen zijn) en de fietsenmaker moet geen uren tijd besteden aan een onderdeel van 2 euro dat om een onduidelijke reden niet werkt.
De kompasbel van 2 euro werkt perfect. Die geeft het magnetisch veld aan dat aanwezig is op die plek op het stuur. Dat is dus niet het probleem. En de fietsenmaker heeft er nog geen seconde tijd aan besteed hoor, die heeft inderdaad wat anders te doen.
@Nicolevelo: mijn bericht was niet cynisch bedoeld, ik denk echt dat het de eenvoudigste oplossing is.
bdr schreef:
vr 08 jun, 2018 13:31
@Nicolevelo: mijn bericht was niet cynisch bedoeld, ik denk echt dat het de eenvoudigste oplossing is.
Ah, Ok, dank voor de verduidelijking. Ik denk dat het nog eenvoudiger is dat iemand even controleert bij enkele andere gelijkaardige fietsen of er daar ook zo'n veld aanwezig is rond de voorvork. Dat kost minder dan één minuut tijd.
rickie schreef:
do 07 jun, 2018 19:33
Kan me maar moeilijk voorstellen dat je voorvork zo sterk magnetisch is dat-ie je kompas op het stuur beinvloedt.
Alle magnetiseerbare metalen op of echt vlakbij je kompas kan ik me voorstellen dat ze beinvloeden, maar verder dan 10 cm afstand?
Rickie (van de 'paperclip') :D
De vorkbuis is één magneet:

En nu houd ik ermee op.

Bijlagen

Oef, dat is magnetisch ja.
Leuk draadje !
Ik heb ook zo'n bel op m'n TM28. Met Son met stekkertjes en een carbon voorvork (en daar zal wel een stalen buis in zitten). Als ik met een kompas (een Recta DP 2) de omgeving van het stuur verken, zie ik in het midden wel wat bewegingen van de naald. De bel zit 16 cm links uit het midden en heeft geen last van deze afwijkingen. Ik heb ook vaak een gps op het stuur: een Garmin GPSmap62st. Tijdens het rijden zie ik geen verschil tussen belkompas en gps kompas. Let op: zodra de snelheid boven de 2,5 km/h komt, schakelt de gps over van magnetisch- naar "gps-kompas": de richting van het noorden wordt berekend m.b.v. de verplaatsing. Ik heb de Garmin overigens ingesteld op "Ware noorden" (dus niet naar het magnetische noorden). Het belkompasje wijst uiteraard naar het magetische noorden. Maar dat verschil is met deze spullen hier in Nederland niet zichtbaar.

Ik sta werkdagelijks op de pont bij Velsen. En dan is duidelijk te zien dat je daar aan boord niets hebt aan een ongecorrigeerd magnetisch kompas.
Ook als ik bij een spoorwegovergang sta te wachten, draaien de beide magnetische kompassen leuk rond. Zeker als de passerende trein snelheid aan het maken is.

Het magnetisch kompas moet vaak gekalibreerd worden. In ieder geval als de batterijen gewisseld zijn. Als de kaart op "Noord boven" is ingesteld, is het niet zo moeilijk de richting van het noorden te bepalen bij stilstand als je het kompas niet vertrouwt.

Reijer.
nicolevelo schreef:
vr 08 jun, 2018 13:33
Ik denk dat het nog eenvoudiger is dat iemand even controleert bij enkele andere gelijkaardige fietsen of er daar ook zo'n veld aanwezig is rond de voorvork.
Dat lost jouw probleem toch niet op?
Reijer schreef:
vr 08 jun, 2018 21:10
Ik heb ook zo'n bel op m'n TM28. Met Son met stekkertjes en een carbon voorvork (en daar zal wel een stalen buis in zitten).
Maar dit is geen stekkerloze SON en geen stalen voorvork waardoor wisselstroom geleid wordt.
nicolevelo schreef:
vr 08 jun, 2018 18:57
rickie schreef:
do 07 jun, 2018 19:33
Kan me maar moeilijk voorstellen dat je voorvork zo sterk magnetisch is dat-ie je kompas op het stuur beinvloedt.
Alle magnetiseerbare metalen op of echt vlakbij je kompas kan ik me voorstellen dat ze beinvloeden, maar verder dan 10 cm afstand?
Rickie (van de 'paperclip') :D
De vorkbuis is één magneet:

En nu houd ik ermee op.
Ik zal na m’n vakantie mijn Santos controleren, ook een met stekkerloze Son, maar wel een alu-vork. Het bovendeel van de vork is echter ook van staal.

Wat betreft die wisselstroom, Son gebruikt meestal afgeschermde coaxiale kabel. Ik weet niet meer of dat hier ook het geval is.
Leon schreef:
vr 08 jun, 2018 20:14
Oef, dat is magnetisch ja.
Best wel :shock:

Het is voor de meeste mensen maar een lullig dingetje (voor de TS duidelijk niet) maar het is jammer dat de leverancier er zo "makkelijk" mee omgaat. Een accessoire monteren die dan vervolgens niet werkt is niet zo leuk.
Vervolg van het onderzoek:

Eerst en vooral, ter verduidelijking voor de mensen die nu pas in dit topic springen: dit draadje gaat NIET over de kompasbel van 2 euro, maar WEL over het feit dat de voorvorkbuis van mijn fiets (Santos 3+) gemagnetiseerd is. Het veld is zo sterk dat het het gebruik van een magnetisch kompas, en wie weet ook van andere toestellen die van elektromagnetische velden gebruik maken, verstoort tot op een afstand van 55 cm van de voorvork en dus van het stuur.

Ik ben deze morgen naar mijn dealer gefietst (30km H/T, nog steeds altijd richting ZWW :)). De dealer vond dit wel een intrigerend vraagstuk en samen hebben we enkele andere fietsen gescreend met een kompas. Dit is het resultaat:

Bij de Travellite en Travellite+ met SON stekkerloze aansluiting: geen afwijkingen van het kompas ter hoogte van het stuur of de voorvork.

Bij de 3+ en de 2.9 met SON stekkerloze aansluiting: hier richt het kompas zich net als bij mijn fiets in de richting van de voorvork. Deze beide fietsen hebben een stalen voorvork. Het effect is wel minder sterk dan op mijn fiets, het reikte tot op een afstand van ongeveer 25 cm van de vork, tegen 55 cm op mijn fiets.

Wat ik nog niet heb kunnen testen is hoe het kompas reageert bij de 3+ en de 2.9 wanneer ze NIET met een SON stekkerloze aansluiting zijn uitgerust. Mocht iemand dit nog kunnen nagaan en melden hier, dan hebben we al zeker uitsluitsel over het scenario van de magnetisering ten gevolge de wisselstroom die door deze vork gaat (zie de uitleg van bdr hogerop).
nicolevelo schreef:
za 09 jun, 2018 12:09
Bij de 3+ en de 2.9 met SON stekkerloze aansluiting: hier richt het kompas zich net als bij mijn fiets in de richting van de voorvork. Deze beide fietsen hebben een stalen voorvork. Het effect is wel minder sterk dan op mijn fiets, het reikte tot op een afstand van ongeveer 25 cm van de vork, tegen 55 cm op mijn fiets.
Wel een breder probleem dus... kan interessant gaan worden nu blijkt dat het echt om meerdere (misschien wel alle van een bepaald type?) gaat.
nicolevelo schreef:
za 09 jun, 2018 12:09
Ik ben deze morgen naar mijn dealer gefietst (30km H/T, nog steeds altijd richting ZWW :)). De dealer vond dit wel een intrigerend vraagstuk en samen hebben we enkele andere fietsen gescreend met een kompas. Dit is het resultaat:
Prima! Fact finding in plaats van al die gemakkelijke commentaren om het probleem op het bordje van Santos te schuiven. Ik denk niet dat er in de specificatie van welke fiets dan ook iets staat over 'vrij van magnetisatie'. Het is m.i. ook geen reden om daarover een klacht in te dienen of de fiets te retourneren.

Het valt me op hoe weinig mensen even nagaan hoe het met de magnetisatie van hun vorkbuis gesteld is als ze een vergelijkbare uitvoering hebben: SON naaf, stekkerloze aansluiting en stalen vork. Daar moeten er toch wel een handvol van onder de regelmatige lezers van dit forum zijn. Interessant zijn ook de niet-Santos fietsen.
math schreef:
za 09 jun, 2018 13:23
Prima! Fact finding in plaats van al die gemakkelijke commentaren om het probleem op het bordje van Santos te schuiven. Ik denk niet dat er in de specificatie van welke fiets dan ook iets staat over 'vrij van magnetisatie'. Het is m.i. ook geen reden om daarover een klacht in te dienen of de fiets te retourneren.
Dat hoeft ook niet gespecificeerd te zijn denk ik. Als ik naar de site van Santos gaat wordt de Travelmaster (heeft OP een TM?) geleverd met kompas. Het is of géén bel of een kompasbel. Als Santos de Travelmaster verkoopt met kompasbel mag ervan worden uitgegaan dat het kompas bruikbaar is, en dus dat de fiets geschikt is voor kompassen. Dat lijkt me te volgen uit het conformiteitsbeginsel.

Het is misschien niet helemaal hetzelfde of je de fiets bij Santos koopt of bij een dealer, in het laatste geval is het ook relevant wat voor verwachtingen de dealer schept. Als die Travelmasters verkoopt of eender wat voor reisfiets ook met een kompasbel erop geldt denk ik hetzelfde verhaal.

Daarbij denk ik dat het gebruik van kompassen op echte reisfietsen zo wijdverbreid is dat je je af kunt vragen of ment dat sowieso niet mag verwachten.