Additionally, paste this code immediately after the opening tag: HELP Gates Carbon Probleem - Forum Wereldfietser

HELP Gates Carbon Probleem

Beste,

Ik heb sinds 2000km mijn tandwiel op mijn rholoff moeten vervangen, nu met spindel carrier. Echter krijg ik de riemspanning niet meer goed. Na mijn reis vorige week, heb ik de fiets grondig gepoetst en het euvel gevonden. Er is een te grote speling tussen de twee onderdelen de carrier en het tandwiel.

Zijn er fietenbouwers of Rholoff sympathisanten die hier een oplossing voor kennen. Ik ben al meer dan 4 jaar super tevreden over Rholoff, maar nu ben ik toch geschrokken, echter ligt het probleem bij gates carbon drive.

Hoe kan dit opgelost worden. Soms staat de riem veel te strak en soms te los. Bovendien maakt hij een geluid 'tak, tak' dit omdat ik niet gedurende de ganse omwenteling niet dezelfde kracht zet, ben natuurlijk ook geen topatleet.

Onderaan op het plaatje is de speling duidelijk te zien.

Dus graag hulp.
Mvg Bjorn

Bijlagen

Is een bekend probleem. Rohloff heeft een vet (grease) die dit probleem (helaas meestal tijdelijk) oplost.

Er komen nieuwe tandwielen van Gates die beter passend zouden moeten zijn. Zouden in april/mei al komen maar ik zit er ook nog steeds op te wachten.
Overigens geen idee wanneer de TS het nieuwe tandwiel heeft gekocht maar het probleem was iig al in december 2017 bekend. Eigenlijk schandalig dat er na die tijd nog steeds splined carrier-tandwielen voor Rohloff zijn verkocht of gemonteerd, terwijl de kans op problemen echt enorm is (OK er gebeuren geen ongelukken mee maar er zijn al reizen voor afgebroken... morgen vertrek ik naar België maar ik heb nu een bypass naar m'n dealer in de GPS staan voor het geval er toch problemen optreden).

En waarom moet het maanden duren voordat er nieuwe tandwielen komen? Men wil zeker eerst de oude voorraad slijten.

Helemaal nu ook de affaire met de Continental-riemen speelt is nog meer negatieve reclame voor riemfabrikanten niet echt handig.
Money makes the world go round....
Is dit een CDX-probleem, of komt dit ook voor met de CDC riem van Gates?
Volgens mij was er geen splined carrier versie van het CDC-tandwiel, dus dan speelt het probleem niet.
Waarom afgestapt van die schroefdraad tandwielen? Prachtig systeem!
Geldt voor zowel cdx als cdx:exp tandwielen, dus alleen de “splined” versie die je met een snapring bevestigt op de Rohloff carrier. De passing van de Gates pulley op de Rohloff splined carrier is verre van optimaal, dus komen er rond Juni/Juli geloof ik nieuwe tandwielen van Gates die deze speling moeten voorkomen. Het is geen terugroepactie van Gates, dus bij problemen ermee naar de dealer gaan.