Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies - Forum Wereldfietser

Fietsadvies

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Voor bikepacking tochten van maximaal drie weken. Voornamelijk overnachten op campings maar in de toekomst ook af en toe wildkamperen.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Stevig doorfietsen. Ik geniet onderweg wel en stop voor een foto maar gemiddeld gezien stoemp ik het liefst goed door.

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Een sportieve zit. Ik heb ook een mountainbike en racefiets waarbij ik vooral op de racefiets goed diep zit.

Moet de fiets ook in het donker gebruikt worden en hoevaak?
Dit zou een keer voorkomen maar lampjes met een accu zijn dan voldoende.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen en hoe zwaar?
Jazeker. Denk hieraan grove gravelpaden en af en toe een eenvoudig stukje singeltrack.

Waar gaan de vakanties naar toe?
UK en Europa.

Wat voor vakanties worden dat?
Kamperen en zoveel mogelijk zelf koken 's avond. Ook wel eens twee nachten op een camping staan om een volle dag de omgeving te verkennen op de fiets of te voet.

Lichaamslengte, gewicht en bouw.
1,86 en max 65kg.
Normale verhoudingen.

Hoeveel kg bagage?
Tussen de 15 en 30kg afhankelijk van de lengte en route van de vakantie.

Waar woon je?
Ten oost'n van de iessel.

Wat is je budget?
Mijn budget ligt rond de 1500 euro.

Fietservaring?
Ik mountainbike nu zo'n 6 jaar en racefiets 5. Ik doe aan wedstrijden op de racefiets. Heb al veel in het buitenland gefietst. Mijn techniek is goed en ik heb geen blessure's. Mijn grootste afstand is 165km in Zuid-Limburg en dit ging best gemakkelijk (wel rustig aan gedaan). Ik heb al veel ritten gedaan van rond de 120km. Mijn volgende doel is om de tweehonderd te doen.

Wat kun je zelf aan onderhoud?
Eigenlijk alles behalve een wiel bouwen.

Tweedehands?
Ja zeker mits in goede staat.

Heb je al bepaalde fietsen op het oog?
Ja:
-Trek 920
-Surly ECR
-Surly Ogre
-Salsa Fargo

Je kan zien dat mijn fietsen best wel offroad georiënteerd zijn. De ECR kan dit het best maar de prijs van 29+ banden staat mij tegen en het feit dat het op de weg niet het fijnst fietst. De trek en de ogre hebben op dit moment mijn voorkeur. De trek vanwege het aluminium frame en de rekken. De ogre omdat deze offroad nog fijn fietst en veel bevestigingspunten heeft.

Ik heb geen probleem om een tijdje te zoeken naar de fiets.

Wat adviseren jullie of heb jullie nog andere suggesties?
Bedankt voor jullie tijd alvast!
Ogre! Met afstand de mooiste trekfiets uit die rij...
Staat nog wel een Krampus te koop op mp...
De krampus weet ik maar daar kan geen rek achter en voorop.
Of heb ik dat mis?
Ik zie het, helaas :(
Genesis Longitude? Kost een stuk minder dan de meeste bikepacking fietsen.
Staat nog een Travers 29+ op Marktplaats. Is wel een medium geloof ik. Stond ook een large met Rohloff, maar die was snel verdwenen ondanks de vraagprijs van 3000 euro.

En een Pugsley, die kun je ook met 29+ rijden.
Bombtrack Beyond
Surly Packrat
All-city Gorilla Monsoon
??
De Travers is wel heul mooi.
De Packrat heeft naar mijn mening niet genoeg offroad capaciteiten.
De bombtrack is ook mooi maar dat wordt wel een aanbieding zoeken om binnen budget te blijven.

Is het eigenlijk mogelijk om panniers en een uit de kluiten gewassen zadeltas te hebben? Dan kan er nog wat voor onder het stuur en is een rek voor niet nodig? Eventueel zelfs nog een frametas.
Ik zie net de Surly Bridge Club langs komen. 1299 bij Justpedal.nl
Enigste beperking daar is het 32 gats achterwiel maar dat is wel een hele mooie aanbieding!
Edit; dan heb je nog budget voor bagagedragers en een sterker achterwiel.
Is ook een mooie aanbieding. Een ander achterwiel lijkt me nog niet direct nodig maar dropbars (salsa woodchipper waarschijnlijk) wel. mmmmm :shock:
Met bepakking en al ga je door de 100kg totaal, waarvan het meeste op het achterwiel rust, een 32 spaaks derailleurwiel heeft het dan al zwaar. Ik zeg doen, ik heb mijn nieuwe frame bij Jelle van Just Pedal in bestelling staan...ga hem daar ook ophalen tzt.
Met een gewicht van 65 kg zou ik toch zeker eerst kijken hoe het wiel zich bepakt houdt. Een nieuw aanschaffen kan altijd nog als je spaken breekt of de velg scheurt.
Ja dat kan, ik zou dan alleen niet gelijk de alpen intrekken. Maar ik ben een gearhead en een stuk zwaarder :P
Kona Rove ST? Qua frame en snelheid voldoen hij. Alleen mogelijk dat je er bredere banden in wilt doen?
Ja daar kunnen ook brede banden in.
Even een vraagje betreft het aantal oogjes.
Sommige fietsen hebben op de voorvork twee bevestigingspunten en andere maar één. De duurdere fietsen hebben er vaker twee. Kun je dan een rekje monteren voor boven het voorwiel en panniers aan de vork? Of is dat voor zwaardere panniers?
Meer oogjes is volgens mij voor de spatborden, mijn Giant heeft er 2, de onderste bevestigingspunten deel je dan met het spatbord.
Oke dankjewel.
Ik zit ook te kijken naar de Sonder Camino en Frontier. Is ook niet duur.
Heb je die Surly nog niet besteld dan? :D