Versnellingen Rohloff

Ik heb sinds kort een tweedehands Santos TM 2.8 met Rohloff en riem. Ik heb alleen een klein probleempje met de versnellingen. Ik tel er wel 14, maar versnelling 14 zit daadwerkelijk na 14 op mn shifter, en versnelling 1 zit op de plek van 2. Alles is dus 1 plekje opgeschoven (snappen jullie het nog?). Hoe kan ik dit veranderen? Verder rijdt en schakelt hij (volgens mij) prima, dat is het probleem niet.
Hoi Bram.
Op zich kan het technisch geen kwaad. Maar ik begrijp wel als je de juiste nummers bij de juiste versnellingen wilt zien.
Bij je naaf zitten twee afstelschroefjes. Daar waar je binnenkabels uit je buitenkabels komen. De een moet je wat losser draaien en de ander wat vaster. Als het nog verder de verkeerde kant opgaat op je commandeurs dan moet je het precies andersom doen.
Succes,
Marco
Ene kabelversteller indraaien - andere uitdraaien tot de boel goed staat.
Als je een externe schakelbox hebt kan het zijn dat die eraf is geweest en één tandje verkeerd terug is gezet, maar bij mijn weten mis je dan ook 1 versnelling.
Marco is me net voor :D
Marco Meijerink schreef:
di 22 mei, 2018 22:56
Hoi Bram.
Op zich kan het technisch geen kwaad. Maar ik begrijp wel als je de juiste nummers bij de juiste versnellingen wilt zien.
Bij je naaf zitten twee afstelschroefjes. Daar waar je binnenkabels uit je buitenkabels komen. De een moet je wat losser draaien en de ander wat vaster. Als het nog verder de verkeerde kant opgaat op je commandeurs dan moet je het precies andersom doen.
Succes,
Marco
Zo een vermoeden had ik al, maar kon het nergens in documentatie of op youtube vinden. Thanks, ga ik proberen! Versnelling in 1 of 14 zetten (bij mij dus 2 of 15) en dan gaan klooien? Of moet ik anders beginnen?
Nee hoor dat gaat werken.
Index zit in de naaf, niet in de versteller. Komt dus niet heel nauwkeurig, kijk eerst eens of je ze allemaal vinden kan. En zoals geleerd van mijn fietsenmaker: niet te strak afstellen, het schakelt een stuk mooier als er wat speling op de versteller zit.

Overgens: Mocht je je wiel uitnemen dan is het makkelijk om de naaf in de 1e of 14e versnelling te zetten. Maakt bij intern mechanische weinig uit, je merk vanzelf dat de kabellengtes niet kloppen, maar de schakelbox wil nogal eens vervelend doen.
headlight schreef: Index zit in de naaf, niet in de versteller. Komt dus niet heel nauwkeurig, kijk eerst eens of je ze allemaal vinden kan
Ja hoor dat kan ie;

Brammati schreef:
di 22 mei, 2018 22:31
Ik tel er wel 14, maar versnelling 14 zit daadwerkelijk na 14 op mn shifter, en versnelling 1 zit op de plek van 2. Alles is dus 1 plekje opgeschoven.
Shadow schreef:
wo 23 mei, 2018 17:45
headlight schreef: Index zit in de naaf, niet in de versteller. Komt dus niet heel nauwkeurig, kijk eerst eens of je ze allemaal vinden kan
Ja hoor dat kan ie;

Brammati schreef:
di 22 mei, 2018 22:31
Ik tel er wel 14, maar versnelling 14 zit daadwerkelijk na 14 op mn shifter, en versnelling 1 zit op de plek van 2. Alles is dus 1 plekje opgeschoven.
Oeps, sorry. Ik las half
No worries 8)
Ik heb geen ruimte meer op mn stellers om mn kabels losser te stellen. Is daar een andere manier voor?

De fietsenmaker zei dat ik mn shifter los moest maken en die een klein stukje omzetten. Is dat een mogelijkheid?
Ik denk dat je andere kabels zult moeten installeren om de getalletjes goed te krijgen.

Ikzelf zou ze gewoon laten zitten tot ze aan vervanging toe zijn.
Brammati schreef:
vr 25 mei, 2018 12:57
Ik heb geen ruimte meer op mn stellers om mn kabels losser te stellen. Is daar een andere manier voor?

De fietsenmaker zei dat ik mn shifter los moest maken en die een klein stukje omzetten. Is dat een mogelijkheid?
Plaats eens een foto van je achternaaf en de kabels met wartel? Misschien kunnen we je dan iets beter helpen.
Ja en als het gewoon werkt zo, volgende setje kabels misschien even door een specialist laten monteren...
Als je handig bent en het echt vervelend vind en de interne schakeling hebt kan je de binnenkabels los maken van de bajonet sluiting, dan de binnenkabel 5mm in korten met een scherpe tang [ anders krijg je het geplette uiteinde niet meer in de bajonet] en de buitenkabels 10mm inkorten.
Zo krijg je 5mm meer speling op de kabels en kan je de boel bij stellen.
Dank allemaal voor het meedenken. Ik heb hem uiteindelijk bij de fietsenmaker gebracht en die heeft door middel van een nieuw kabeltje het probleem verholpen!!