Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
Hoi mensen, veel al over de Forumslader geschreven in verschillende posts. Om die posts niet te vervuilen en een apart berichtje. Wellicht heb je er wat aan.
Het complete verslag vind je op onze blog https://www.lismarq.com/post/forumslade ... ervaringen. Daar staan ook de foto's op. Op de site van de WF kunnen maar maximaal 3 foto's staan.
Oh ja, om allerlei sponsor discussies voor te zijn....ook dit is gewoon gekocht. En ja, delen is leuk dus delen we het.


Forumslader

Stroom en per fiets onderweg zijn. geen gelukkige combinatie. 
Son dynamo op mijn fiets maar helaas genereert het niet voldoende vermogen om al mijn elektronische verlangens in te vullen. Hoeveel we veel ‘in de bush’ zijn; de behoefte aan stroom neemt evenredig toe met de behoefte aan water en eten. Camera, Gopro, drone, telefoon. Natuurlijk niet echt nodig allemaal maar om met fotografie en film
 onderweg bezig te zijn lijkt voor ons toch keer op een keer een erg grote aantrekkingskracht te hebben. Dus fietsen we al filmend en fotograferend over de wereld. 
Tja, en maar denken dat fietsreizen een relaxte aangelegenheid is. 
Forumslader 003.jpg
Gelukkig valt dat mee. Het maken van mooie beelden is voor ons de sjeu van het reizen en dat mag wat stroom kosten. Het stroomtekort kwam pas echt naar voren toen we besloten onze telefoon te gebruiken als navigatie. Digitale kaarten zijn de laatste jaren zo verschrikkelijk veel beter geworden dan papieren versies. Ook bij reizen is het hebben van goede data key voor het maken van een mooie reis. En daarnaast gebruik ik mijn telefoon om bloedsuiker waardes uit te lezen. Dat ding moet dus altijd aan zijn. Met een kleine telefoon lukt dat nog maar met mijn energie vretende Apple Plus vriend schoot mijn stroomverbruik toch echt in de min. 

Verschillende laders geprobeerd. Niets hielp. 
Totdat een goede vriend mij wees op de Duitser Jens die de Forumslader in elkaar knutselt. 
Alle technische details vind je terug op zijn uitgebreide website. Mijn Duits is gelukkig goed.
De jouwe niet? Gebruik Google translatie of vind Duits-Nederlands sprekende vrienden die het niet erg vinden om je door pagina`s technische data te leiden. 
​​
De lader besteld. Gelijk maar de meest uitgebreide. Met 3 accu’s, Bluetooth, lampje om te zien of alles het doet, enz, enz. 
De forumslader kan ingebouwd worden in het balhoofd. Hoeft niet maar ik hou niet van allerlei losse spagetthi kabels aan mijn stuur. Een stuur hoort clean te zijn. 
De lader met de drie accu’s in het balhoofd laten zaken en de draden van je naafdynamo met een soldeerbout verbinden met de lader. Mijn technische opleiding blijkt geen waardeloze investering te zijn geweest. 
Bovenop het stuur de USB plug. 
​​
En dan fietsen. Gelijk maar een mountainbike traject gekozen om de boel te testen. Lage snelheden, af en toe lopen. Korte steile afdalingen om daarna weer kreunend omhoog te klauteren. Mijn verwachtingen zijn niet hoog gespannen. In deze onstandigheden is het nog lastig om een koplampje te laten branden laat staan de supercomputer van mijn telefoontje. 
Maar al snel sta ik met mijn mond vol tanden. Van 30 procent gaat de telefoon naar 100 procent. 
En via de forumslader app zie ik dat de bufferaccu’s ook lekker vol zijn. 
Oh ja, de app.....voor neurotische techneuten schitterend om naar te kijken. Alles wordt in de gaten gehouden. Verbraucherstrom Kalibrirrfactor, Trimfrequenz modul. Hoe heb ik zonder gekunt. Gave getallen die alle kanten op gaan. Ik vind het leuk. 
Jij niet? Gewoon de app niet installeren op je telefoon. Dan werkt de boel ook en heb je tijd over om naar de vogeltjes te kijken. 
​​
Tja, wat valt er meer over te zeggen. Ding doet het gewoon. Doet eigenlijk wat al die laders beloven. Maar forumslader maakt het waar. 3 Ampere. 10 Watt. En het ding begint al te werken als je langzaam fietst. En door de bufferaccu’s gaat je telefoontje nooit op je schelden dat het geen stroom heeft. 

Ik ben om. Mooi ding. 
Kost wel 300 euro. Maar liever 300 euro investeren in iets wat werkt dan.......vul zelf maar in. 

Is er dan niets om over te mekkeren? Tuurlijk, tenslotte zijn we Nederlanders. Zou graag willen dat fietsmerken dit soort mooie oplossingen standaard installeren. Maar wellicht nog een klein verbeterpuntje, de usb aansluiting is in principe waterdicht maar dan moet je wel iedere keer het pluggende erin stoppen. En nerveuze fietsers onder ons zullen er ongetwijfeld nog een zakje omheen doen. Ik kan ermee leven. De voordelen zijn te groot om hier echt wakker van te liggen. 

Marco Meijerink
Mooi ding maar.......je hebt dus evengoed nog een (naaf)dynamo nodig om 'm op te laden?

Ik heb zelf steeds twee van deze accu's bij me https://www.mobisun.com/en/easyacc-2000 ... obisu.html

Eventueel kan ik nog wat opladen via twee van deze zonnepanelen, maar een stopcontact is sneller
https://www.mobisun.com/en/mobisun-port ... panel.html

Is bij mekaar net zo duur of zelfs duurder, maar wat breder bruikbaar en op meer plekken op te laden.
Nadeel is dat ze fietsend niet opladen, of je moet de zonnepanelen aan je fiets hangen.
Klinkt goed Marco - straks de uitgebreidde versie lezen.

Ga je hem nu ook bij alle Avaghon's aanbieden :wink: .
Inge1 schreef:
zo 20 mei, 2018 17:57
Klinkt goed Marco - straks de uitgebreidde versie lezen.

Ga je hem nu ook bij alle Avaghon's aanbieden :wink: .
Verkeerde Marco :wink:
Hoi Hans, zeker...zonder dynamo heb je er niets aan.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Paneeltje heb ik ook gebruikt. Werkt prima als de zon schijnt...erg goed zelfs. Maar niet als dat niet het geval is. Maar ja, wel weer een voordeel als je een dag niet fietst.
De reden dat ik op zoek was naar een goede lader was het feit dat ik continue een zware telefoon aan wilde hebben. Dan trek je heel snel aan accupack leeg. Ook de 20000 variant. Week door de bush ga ik dan niet redden.
Tja, afwegingen maken.

@Inge, heb inderdaad geen fietsenzaakje....Marco de Wit kent de forumslader ongetwijfeld.
Horzonsbicycles in Utrecht bouwt ze al in. Ruud kan je verder helpen.

Groetjes,
marco
Marco Meijerink schreef:
zo 20 mei, 2018 20:56
Horzonsbicycles in Utrecht bouwt ze al in. Ruud kan je verder helpen.

Groetjes,
marco
Klinkt goed. Dan ook garantie e.d.? Direct bestellen en zelf inbouwen vind ik wat omslachtig.
Poeh, dat weet ik niet. Even naar Utrecht bellen.
Zelf inbouwen is wel leuk.....maar ik snap als je dat liever niet wilt doen.
Marco Meijerink schreef:
zo 20 mei, 2018 22:48
Poeh, dat weet ik niet. Even naar Utrecht bellen.
Zelf inbouwen is wel leuk.....maar ik snap als je dat liever niet wilt doen.
Hier geen technische opleiding ;)
Marco Meijerink schreef:
zo 20 mei, 2018 20:56
........
De reden dat ik op zoek was naar een goede lader was het feit dat ik continue een zware telefoon aan wilde hebben. Dan trek je heel snel aan accupack leeg. Ook de 20000 variant. Week door de bush ga ik dan niet redden.
Tja, afwegingen maken.

3A is wel lekker veel natuurlijk

Ik neem aan dat je de bekende trucs al heb gedaan als :
-na korte tijd het scherm automatisch dimmen
-wifi en bluetooth uit
-inplaats van 4G gebruik maken van 3G of 2G
-telefoon op low power mode..
Marco - sorry voor de verwarring. Al die Marco's ook :wink:

Van Horizon wist ik dat - is ook handig zit soort van om de hoek - nu ja een km of 7 verderop.
Mijn nieuwe fiets is inmiddels gearriveerd, maar ik wacht ook nog op de forumslader onderdelen. Dus ik ben blij te lezen dat er meer mensen zijn die 'm gebruiken en positief zijn. Hopelijk volgende week inbouw, zodra ik meer hoor/weet post ik verder nieuws. En ik heb de fiets bij horizon bikes gehaald, één van de redenen daarvoor (buiten de goede ervaringen) is de forumslader inbouw door Ruud.
Hoi Marco
Zeer interessant topic, waarvoor dank
Toch nog 4 detail vraagjes :
- Is het de versie met 3 x 0.7Ah batterijen (19cm lang) of de 3 x 2.9Ah (29cm) die je monteerde ?
- En moest je de bekabeling van de forumslader naar de usb plug ook zelf nog solderen, of deed Jens dit al ?
- Heb je ook de bestaande starnut er uit moeten halen en vervangen door zijn expander ?
- Steunt de forumslader onderaan op iets zodat hij je banden niet raakt (indien je zonder spatborden rijdt)

't zou leuk geweest zijn als je ook wat beelden had van de montage zelf :wink:
Hoi Marco,
jouw ervaringen komen (tot nu in ieder geval) heel mooi overeen met de mijne.

Nu zijn we er nog niet mee op vakantie geweest; hoe het zich allemaal gedraagt tijdens een langere periode zonder stroom, maar met bergen en slechte wegen is nog even afwachten.
Maar hier in Nederland werkt het voor mij veel beter dan de oude B&M E-Werk, waar ik ook al niet ontevreden over was (binnen de grenzen van dat apparaat).

Wat ik nog wel zie bij jouw installatie: je hebt een plug om de USB af te sluiten wanneer niet in gebruik.
Dat lijkt me een goede verbetering.
Waar heb je die vandaan (ik had al wel eens gezocht, maar nog niet gevonden)?

Wat betreft de vraag van Jan over welke optie (capaciteit) jullie hebben:
Op zich kan ik dat natuurlijk niet beantwoorden, maar de mijne zit er tussenin.
Jens kan op verzoek allerlei capaciteiten maken.
De grootste die jij noemt is te lang voor mijn stuurbuis (vermoedelijk voor de meesten aangezien mijn fiets niet direct het kleinste maatje is).

Edit: verhaaltje over capaciteit toegevoegd
Voor de geïntersseerden die van het bedrag wat Marco noemde toch even achter hun oren krabden:

Zonder toeters en bellen was ik voor € 167,50 klaar.
BartO schreef:Zonder toeters en bellen was ik voor € 167,50 klaar.
de prijzen per toeter en beller voor wie het fijne ervan wil weten
Jan_R schreef:
di 22 mei, 2018 08:47
- Is het de versie met 3 x 0.7Ah batterijen (19cm lang) of de 3 x 2.9Ah (29cm) die je monteerde ?
- En moest je de bekabeling van de forumslader naar de usb plug ook zelf nog solderen, of deed Jens dit al ?
- Heb je ook de bestaande starnut er uit moeten halen en vervangen door zijn expander ?
- Steunt de forumslader onderaan op iets zodat hij je banden niet raakt (indien je zonder spatborden rijdt)

't zou leuk geweest zijn als je ook wat beelden had van de montage zelf :wink:
Hoi Jan, ik moest de boel vrij snel inbouwen voor onze volgende tocht. Toen alles in de fiets zat dacht ik aan het maken van foto's.....vergeef me, de motivatie ontbrak me om alles er weer uit te halen :D

Antwoord op je vragen:
1. Ik heb niet zelf de batterijen gemonteerd. De set werd afgebouwd afgeleverd. Maar als ik het goed heb zitten de zware batterijen erin.
2. De kabels naar de usb plug zijn niet gesoldeerd. de set komt met een USB kap. daarin zit een de vrouwelijke variant van de plug. Aan het kabeltje van de lader zit de mannelijke variant van de plug. Eenvoudig inpluggen dus.
3. Ja. Dat moet wel. Anders krijg je de boel er niet in. De strandt kun je uitboren met en grote boor. Ik heb daarna de expander gemonteerd. Zou ik ook wel adviseren. Want dan kan je altijd bij de lader mocht er toch iets mis gaan. Om weer een starnut te monteren na inbouw zou technisch prima kunnen maar dan kan je er daarna moeilijk bij.
4. de boel zit vrij straks in de vork. Maar wij stuiteren nogal eens en ik hou van technische zekerheid, Onderaan heb ik een langere bout gemonteerd (de plek waar sommigen verlichting monteren, hebben we zelf niet) met daarboven op een rubberen schijf. Maar ik geloof wel dat dat bijna niemand doet. Zoals gezegd, nog een beetje meer zekerheid.

@Bart, nu je het zegt, zou kunnen dat het bedrag niet klopt. Ik heb de set besteld bij Horizonbicylces. Dat is het bedrag inclusief inbouw. Maar omdat ik zo krap in de tijd zat vlak voor onze vakantie heb ik Ruud gevraagd het rechtstreeks naar ons huisadres te sturen zodat ik het zelf in kon bouwen. Maar zoals gezegd, ik betaal zonder enige terughoudendheid graag de 300 euro aan Ruud. Prima geholpen. is wel een beetje reclame maar dat mag toch wel? Anders moeten de moderatoren de laatste zin maar weghalen. Ben niet gesponsord :lol:

@Jurjan, de plug zat bij het setje. Heb ik niet ergens apart gekocht.
@Marco: mmhhh dan is Ruud vergeten mij die mee te geven...

Niet vreselijk belangrijk, als ik weer eens bij ze langs ga zal ik eens navragen.

En jij moet wel een fikse fiets hebben, ik ben aardig lang (1m93), maar in mijn stuurbuis paste de 29cm versie niet.
Ik ben 1,80......zal dan ongetwijfeld de andere batterijen zijn.
Marco, jouw fiets is de mijne niet, het zou op zich best kunnen dat die van jou wel genoeg ruimte heeft.

Verder ook niet wat je noemt belangrijk, was gewoon geinteresseerd.

Wat wel belangrijk is: het ding functioneert buitensporig goed.
Wanneer mijn oude E-Werk (die nu op de fiets van mijn vriendin zit) het begeeft gaan we bij haar toch ook maar deze installeren (met de kleinste accu waarschijnlijk, haar fiets is een stukje kleiner dan de mijne).
Marco Meijerink schreef:
zo 20 mei, 2018 15:43
Maar forumslader maakt het waar. 3 Ampere. 10 Watt.
USB is toch 5 Volt?

En 3 Ampere x 5 Volt is toch 15 Watt?