Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
Voor wat betreft vliegen: Ik ben met mijn FL (+BT-functie) in de stuurbuis 2017 op wereldreis gegaan startende in NL. Gedurende mijn reis heb ik 2x moeten vliegen. 1x vanuit Istanbul en 1x vanuit Singapore (daar controleren ze volgens mij best nauwkeurig) Beide malen probleemloos voor wat betreft de ingebouwde FL, zodoende deel ik Marco's ervaringen. Hetzelfde geldt overigens voor een externe powerbank die ook beide malen in de ruimbagage opgeborgen was.

De Forumslader heeft het bijna altijd goed gedaan. Enige kanttekening zou de BT functie kunnen zijn. Deze ging gedurende de reis kapot. Bij contact met Jens en/of zijn broer vermoedden zij dat het defect met een hogere luchtvochtigheid en de toch wat fragielere BT-technologie te maken kon hebben. bij terugkomst ingestuurd en keurig gerepareerd.

Onderweg in ZO-Azië ging het laden van bufferaccu alsmede iPhone heel af en toe niet helemaal goed en was het LED-lampje dikwijls van slag. Wellicht inderdaad door te hoge temperaturen. Mijn iPhone 6S hing gedurende het grootste deel van de reis met ingeschakeld scherm aan de FL en doet het vooralsnog goed.
Geen idee wat voor technische snufjes sindsdien nieuw op de markt zijn gekomen, maar in de eerste helft van 2017 was de FL denk ik het beste wat je kon krijgen. Ik ben in ieder geval nog steeds enthousiast.
Voor de techneuten hier:
De accu's van de forumslader worden netjes geladen (zoals ik in de app af kan lezen) en zijn inmiddels vol. Op de aansluiting naar de USB-poort meet ik 5-Volt en op de 2 buitenste pinnen in de poort ook. Dat lijkt me dus allemaal goed, echter welke kabel ik er vervolgens ook insteek er komt geen 5 volt aan het andere einde uit. (de gebruikte kabels (zowel gewone als alleen power) laden overigens wel gewoon de telefoon en of tablet dus dat is denk ik het probleem niet)
De lader is door een collega (momenteel niet beschikbaar) van mij, die wel goed kan solderen, in elkaar gezet, en dit hebben we dus niet getest :oops: :cry: :cry:

Kortom, alles doet wat het moet doen behalve dan de stroomverzorging via USB, iemand met een oplossingsrichting?
_Peter_ schreef:
wo 11 sep, 2019 00:33
..... Op de aansluiting naar de USB-poort meet ik 5-Volt....
Ik neem aan dat je hiermee de aansluiting op de print bedoeld? Meet je daar nog steeds 5 volt als de usb kabel is ingeplugd?

Hou je wel rekening met het feit dat de forumslader na verloop van tijd uit gaat als er geen pulsen van de dynamo komen en geen stroom afname is?
Verder bestaat de mogelijkheid vanuit de app om verbruikers uit te zetten. Weet je zeker dat dit bij jou gewoon aan staat?

Bijlagen

Bronsky, ja en nee, als de kabel aangesloten is op een apparaat dat stroom afneemt loopt het terug tot 0,6 volt of 0 als het apparaat al is opgeladen. Ik zie het accuvermogen in de app wel teruglopen met -2,0 (W) de accustroom is -0,17 (A), na een uur met scherm aan en de lader aangesloten (en verbruik aan) is de capaciteit van de telefoon teruggelopen naar 90% (was 99%), de capaciteit van de accu's van de forumslader is teruggelopen 90 naar 69%.

Vreemd overigens dat je de app nodig hebt om het verbruik aan of uit te moeten zetten, je zou verwachten dat die gewoon aan is.

Sluit ik mijn etrex30 zonder batterijen aan dan gaat deze niet aan (dat doet die wel als ik hetzelfde doe maar dan op een USB-poort op de PC), die heeft dus echt 5 volt nodig om het te doen
Ik gebruik normaal nooit de app. Alles laadt zoals het moet.
Is vanaf afstand moeilijk te zeggen maar het lijkt erop dat de verbruiker die je aan de usb socket hangt een stevige gebruiker is. Of dat er een kortsluitstroom gaat lopen die je 5 volt onderuit haalt.
Hoe gedraagt de lader zich als je alleen de usb kabel aansluit, dus zonder apparaat eraan?

Lijkt alsof je usb socket niet fris is...
Bronsky schreef:
wo 11 sep, 2019 12:51
Is vanaf afstand moeilijk te zeggen maar het lijkt erop dat de verbruiker die je aan de usb socket hangt een stevige gebruiker is. Of dat er een kortsluitstroom gaat lopen die je 5 volt onderuit haalt.
Hoe gedraagt de lader zich als je alleen de usb kabel aansluit, dus zonder apparaat eraan?

Lijkt alsof je usb socket niet fris is...
Als je alleen een kabel aansluit zonder apparaat aangesloten gaat de lader na 3 minuten uit. Het voltage blijft op de pinnen dan 5 volt (tot de lader uitschakelt).
Wat geklooi verder en ik merk opeens dat als ik een er verlengkabel tussen stop de lader opeens wel energie gaat leveren, het voltage op de pinnen blijft nu wel 5 volt en loopt niet terug naar 0.69 volt.
Dat zou dus betekenen dat je niet willekeurig welke kabel kan gebruiken, en dat lijkt me toch vreemd, ik heb nu tussen de kabel die ervoor zorgde dat het voltage naar 0,69 terugliep een verlengkabel gestopt en opeens werkt het met die kabel wel, met een andere kabel weer niet. Nu dus op zoek naar kabels waar het ook mee werkt maar echt handig is dat natuurlijk niet.

Voor nu ben ik even geholpen, maar een goede (echte) oplossing is dit natuurlijk niet.
Afbeelding
eindgebruiker schreef:
wo 11 sep, 2019 15:30
Afbeelding
Daarmee blijft het vreemd dat de kabel die je in de originele oplader van de telefoon steekt het wel doet (allemaal zelfs) in die telefoon lader, en 1 het maar doet met tussenkomst van een verlengkabel. Ik zal vanavond even mijn Duits uit de kast halen en Jens vragen of hij een idee heeft.

Wordt vervolgd.
Sinds een paar maanden rij ik rond met de kleinste forumslader in het balhoofd en een Son dynamo. Ik laad er een iPhone 6s mee op. Toen ik een week ging fietsen in Nederland was de telefoon aan het eind van elke ochtend vol en niet veel later ook weer de forumslader. Dit was ook met de aanrijroute naar het punt waar ik de 100 cols tocht ging oppakken.

Ik heb toen nog 3 weken geklommen in de Provence en Alpen en daarbij navigeerde ik voor de zekerheid nog op mijn eTrex 30x op oplaadbare batterijen om te voorkomen dat mijn telefoon helemaal leeg zou raken. Aan het einde van elke dag was de telefoon nagenoeg vol. Daarna hing ik nog een klein cameraatje aan de usb plug. De volgende ochtend ging eerst de inhoud van de bufferaccu in de lege telefoon (door weinig bereik) en daarna spaarde de forumslader steeds wat stroom om de telefoon in stapjes te laden. De bufferaccu ging steeds van 2% terug naar 0%. Ik heb onderweg best wat gefotografeerd, gegoogeld en muziek geluisterd en bleef ik online. Ik vind het lijntje op de GPS eigenlijk wel prettig bij het klimmen en naar beneden suizen. Toch heb ik gemerkt dat de GPS (en batterijoplader) thuis kan blijven, omdat als ik zuinig zou zijn met de stroom van mijn telefoon ik er prima mee zou kunnen navigeren. Je hebt immers op een klim of afdaling maar weinig afslagen (en geen stuurtas voor de papieren route instructies). Ik heb een 26 inch wiel met 55 mm banden, dus het wiel draait iets meer als een 29-er. Na een afdaling was er maar weinig stroom bij gekomen in de accu of telefoon. Omdat ik moest sturen, heb ik daar ook niet goed op gelet. Maar er is in ieder geval niets doorgebrand. De brandlucht kwam van mijn remschijven. :D

In het dagelijks gebruik van mijn fiets laad ik regelmatig mijn telefoon op met de forumslader, die nu eigenlijk altijd vol is.

Samenvattend ben ik verbaast over het vermogen van de forumslader op met zulke lage snelheden (enkele km/u) toch heel erg langzaam een telefoon te laden.

Wat mij nog opviel is dat de afstand van de hele vakantie, het totale aantal hoogtemeters en de snelheden ongeveer 8% lager zijn dan die van de GPS. Ik was nog met meest verbaast dat de maximumsnelheid (73,8 forumslader respectievelijk 78 op de GPS) ook een redelijke afwijking had, terwijl mij lijkt dat in een afdaling de meetpunten van de GPS dermate ver uit elkaar liggen dat de zijdelingse metingen marginale invloed hebben op de snelheid. Ik heb de omtrek van het wiel en de instelling in de app al gecontroleerd.
Heel strikt gesproken zou je de omtrek van het wiel iedere keer moeten aanpassen bij verandering in druk en of laadgewicht. Beide zorgen namelijk voor een verandering in omtrek.

Verder volg ik je gedachten gang wel met "zijdelinkse" afwijking bij de gps, maar zo werkt het natuurlijk niet, je gps kan ook voorwaartse en achterwaartse afwijking hebben, die zijn natuurlijk wel van invloed op de snelheid. Door minder vaak te meten vergroot je sowieso de marge op fouten. En nog strikter gesproken is een "max" snelheid één specifiek moment in een hele lange serie van metingen, wie zegt dat deze meting op dat moment correct was? Ik heb wat dat betreft meer vertrouwen in de forumslader meting want gps heeft meer potentie op afwijkingen. Ik beschouw persoonlijk het verschil tussen beide wel verklaarbaar.
Wat betreft hoogtemeting is het minder begrijpelijk al weet ik niet goed hoe je toestel (gps) er mee omgaat (dit kan per model verschillen en ook per setting) en daarnaast ook niet bij de forumslader (behalve dat je de forumslader kan ijken via de app)

Dit meer omdat hoogtemeters via luchtdruk (barometrisch) gemeten kunnen worden, maar dat gebeurt niet op alle toestellen en het weer kan daar dus ook invloed op uitoefenen (hoge of lagedruk front dat overtrekt kan zorgen voor extra hoogtemeters)
Geen antwoord van Jens, die is op vakantie zie ik (tot 20-9) maar ik heb het zelf opgelost. Wat blijkt is dat mijn collega weliswaar goed kan solderen, hij iets minder goed is in het lezen van handleidingen. Hij had de + draad op de GND-OUT1 gesoldeerd en de - draad op de USB+. Nadat ik dat gefikst en getest heb werkt alles zoals het zou horen. Na alles weer dichtgekrompen en gelijmd te hebben nog maar eens testen, maar het ziet er veelbelovend uit.

Bedankt voor het meedenken, soms is de oplossing dus even controleren of alles wel is gedaan zoals beschreven ook al lijkt alles het te doen.
Hier ook een tevreden Forumslader-gebruiker (icm Santos TM 3+). Ik verbaasde me er aanvankelijk over hoe snel ik mijn telefoon telkens opgeladen krijg.

Wel heb ik een vraag en ik hoop dat iemand een idee heeft.

Ik wil mijn stuur meer naar me toe brengen, maar de verstelbare stuurpen kan niet over de roestvrijstalen spacer van Forumslader heen schuiven. Op een afbeelding van beaglebikes is mijn probleem goed zichtbaar:

https://beaglebikes.nl/wp-content/uploa ... slader.jpg

Heeft iemand een idee of ik dit kan oplossen met een andere stuurpen? Of moet ik op zoek naar een stuur met meer backsweep?

Alvast bedankt!
Fietsert7 schreef:
wo 20 jan, 2021 14:16
Heeft iemand een idee of ik dit kan oplossen met een andere stuurpen? Of moet ik op zoek naar een stuur met meer backsweep?
Ik zou voor het laatste gaan, alleen al voor de looks ;)
Fedor schreef:
wo 20 jan, 2021 14:34
Fietsert7 schreef:
wo 20 jan, 2021 14:16
Heeft iemand een idee of ik dit kan oplossen met een andere stuurpen? Of moet ik op zoek naar een stuur met meer backsweep?
Ik zou voor het laatste gaan, alleen al voor de looks ;)
Ik had me er al een beetje op ingesteld, bedankt voor het meedenken :)
Je kan de roestvrij stalen spacer (aar de Usb aansluiting zit) demonteren. Bijna op dezelfde manier als je een topcap demonteert. Even oppassen dat je de kabel los klikt (zit met een stekkertje vast).
En dan kan je elke stuurpen monteren die je wilt.
Marco Meijerink schreef:
wo 20 jan, 2021 14:44
Je kan de roestvrij stalen spacer (aar de Usb aansluiting zit) demonteren. Bijna op dezelfde manier als je een topcap demonteert. Even oppassen dat je de kabel los klikt (zit met een stekkertje vast).
En dan kan je elke stuurpen monteren die je wilt.
Bedankt voor je tip Marco. Ik probeer het te visualiseren. Als ik die spacer verwijder, waar laat ik de usb-aansluiting dan uitkomen? Bijvoorbeeld icm met de stuurpen in de bijlage.

Bijlagen

Marco Meijerink schreef:
wo 20 jan, 2021 14:44

En dan kan je elke stuurpen monteren die je wilt.
Bijna elke...

Fietsert7 schreef:
wo 20 jan, 2021 15:02

Bijvoorbeeld icm met de stuurpen in de bijlage.
....want deze laat de topcap vervallen en komt met een extra lange inbusbout en een rubber dopje.

'k Zou de oplossing zoeken in een stuurpen waarbij nog wel een topcap gebruikt wordt en/of een ander stuur. Als dat allebei toch niet de gewenste oplossing oplevert dan kun je natuurlijk ook nog overwegen de Forumslader uit de stuurhuis halen en elders te monteren.

Of natuurlijk gewoon de Forumslader aan mij verkopen ;)
Jurr schreef:
wo 20 jan, 2021 15:25
Marco Meijerink schreef:
wo 20 jan, 2021 14:44

En dan kan je elke stuurpen monteren die je wilt.
Bijna elke...

Fietsert7 schreef:
wo 20 jan, 2021 15:02

Bijvoorbeeld icm met de stuurpen in de bijlage.
....want deze laat de topcap vervallen en komt met een extra lange inbusbout en een rubber dopje.

'k Zou de oplossing zoeken in een stuurpen waarbij nog wel een topcap gebruikt wordt en/of een ander stuur. Als dat allebei toch niet de gewenste oplossing oplevert dan kun je natuurlijk ook nog overwegen de Forumslader uit de stuurhuis halen en elders te monteren.

Of natuurlijk gewoon de Forumslader aan mij verkopen ;)
Haha, mocht ik dat overwegen dan zal ik aan je denken 😉 Bedankt voor je toevoeging!
Oef...die stuurpen heb ik niet zien aankomen. Dat kan inderdaad niet. Sorry. In de topcap zit ook nog wat electronica en je kan dus niet zonder.