Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 20 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
ja hoor, dat moet passen. Je hoeft niet te boren. Enige 'probleem' is dat je het parapluutje van je stuurpen moet verwijderen en er een nieuwe in moet slaan. Maar dat is standaard werk.
Met dat parapluutje bedoel je de starnut waarover in dit topic meerdere malen gesproken wordt?
Hoe kom ik aan een nieuw parapluutje? Bij de FM of levert Jens die mee bij de usb cap?
Als de vorkbuis een standaardmaat is (en dat is het) moet de breedte iig geen probleem zijn.

Hoe zit dat eigenlijk met een forumslader of andere lader in de vorkbuis? Zit die ook vast met een starnut of zo of hangt die onder de (nieuwe) starnut? Of nog erger: hoe zit het met een carbon vorkbuis waar een expander in moet?
Bronsky schreef:
wo 30 nov, 2022 20:36
Ik overweeg om een forumslader v6 met grote accu aan te schaffen voor inbouw in het balhoofd/stuurpen van de fiets van mijn vrouw.
Met een grote accu heb je zoals op de site te lezen is 29 cm hoogte nodig in de stuurpen. Daar komt nog de ruimte voor een "starnut".

Zelf heb ik niet gekozen voor een starnut maar voor verwijderbare "starnut" van Trickstuff maar die is inmiddels uit het assortiment. Er lijken wel alternatieven te zijn in "expanders" voor carbon, die ook op voor een normale stuurpen kan gebruiken maar die lijken wel redelijk wat hoogte nodig te hebben die bij die 29 cm komt.
Ik heb mijn forumslader (kompact versie5) omgebouwd naar een ander doosje. Ik had hem eerst in een dopperfles. Maar tussentijdse inspecties bleken niet handig. Bij het op- en afdraaien van de dop twisten kabels erg om elkaar heen wat op den duur tot problemen zal leiden.

Nu in een doosje waarbij het deksel er afgeschroeft kan worden zonder de kabels te hoeven roeren. Ook een andere (afsluitbare) usb aansluiting gekozen en de drukknop om de forumslader aan te zetten vervangen door een reed contactje. Daarmee kan hij aangezet worden door een magneetje langs de buitenkant te halen.
IMG_20221202_125938.jpg
IMG_20221204_112021.jpg
IMG_20221204_112206.jpg
IMG_20221204_112646.jpg
Ik moet nu alleen nog manier vinden om het geheel aan de fiets te monteren. Het idee is aan een 25mm buis. Tips?
Dat ziet er netjes uit zeg! Is het een bestaand iets, gerecycled van iets anders, 3D geprint?

Hoe het aan je fiets te bevestigen hangt vooral af van welke bagage je op welke manier eraan hangt. Bijvoorbeeld onder de stuurpen hangen, in/achter je stuurtas, in een bovenbuis/fueltank tasje... iets in die richting.

Zo hoeven de kabels niet al te lang te zijn en hangt 'ie toch hoog en droog.
Misschien met een p-clip?
https://www.wildkamp.nl/product/mikalor ... -mm/770645
Of een klem om een extra bidonhouder te bevestigen, die zijn er van verschillende merken.
Jurr schreef:
zo 04 dec, 2022 13:04
Dat ziet er netjes uit zeg! Is het een bestaand iets, gerecycled van iets anders, 3D geprint?

Hoe het aan je fiets te bevestigen hangt vooral af van welke bagage je op welke manier eraan hangt. Bijvoorbeeld onder de stuurpen hangen, in/achter je stuurtas, in een bovenbuis/fueltank tasje... iets in die richting.

Zo hoeven de kabels niet al te lang te zijn en hangt 'ie toch hoog en droog.
Het doosje komt hier vandaan. En dan de "100x68x50 with ears".
https://nl.aliexpress.com/item/10050018 ... pt=glo2nld

USB Connector. "Solder 2.54 mm" versie (LU20-FS-U2-003)
https://nl.aliexpress.com/item/10050030 ... pt=glo2nld

Dynamo aansluiting is een XT30 stekker.
https://nl.aliexpress.com/item/10050032 ... 03853949_1

Accu heb ik stekkerbaar gemaakt met de volgende balanceerkabel (3S variant is coor 3 cellen, vier aders)
https://nl.aliexpress.com/item/10050048 ... 3894469_18

Bekabeling binnenin van Dynamo en USB output heb ik van siliconen kabel gedaan (20AWG), Lekker flexible. Zou ik de volgende keer ook met de balanceerkabel naar de accu nemen.


De schroefjes van het doosje wil ik nog vervangen door imbus variant ivm 'dat geredschap ik ik toch al in mijn zadeltasje zitten'. De lijmrandjes rond de gele XT30 stekker en de temperatuursensor wil ik nog even afwerken met Bison rubber seal.


Qua bevestiging wil ik hem eigenlijk hier hebben.
7ebb0f87-4966-4f75-9edb-9c4dc95781f1.jpg
@DaVinci, ik zoek meer iets wat zonder gereedschap te demonteren is zodat ik het ding 's avonds eenvoudig mee kan nemen in mijn tent. Zoiets maar ik vraag me af of die voldoende klemt, Bovendien zitten er scherpe randjes aan wat mijn grondzeil van de binnentent niet leuk zal vinden.
123.jpg
123.jpg (11.01 KiB) 1138 keer bekeken
Bronsky, je bent echt een Willie Wortel! 8)
Martin E. van Doornik schreef:
zo 04 dec, 2022 19:33
Bronsky, je bent echt een Willie Wortel! 8)
Jens During vooral. Hij is de ontwikkelaar van deze geweldige lader voor een hele nette prijs.

Dit begint bijna op reclame te lijken. Maar gezien prijs/kwaliteit/service zie ik het meer als liefdadigheidswerk.
Bronsky schreef:
zo 04 dec, 2022 14:28

@DaVinci, ik zoek meer iets wat zonder gereedschap te demonteren is zodat ik het ding 's avonds eenvoudig mee kan nemen in mijn tent. Zoiets maar ik vraag me af of die voldoende klemt, Bovendien zitten er scherpe randjes aan wat mijn grondzeil van de binnentent niet leuk zal vinden.
123.jpg
Voor de bevestiging zou je kunnen kijken bij de diverse systemen om een mobieltje op het fietsstuur te monteren.
Je hebt dan een houder op jouw stuurbeugel en een adapter die je op jouw Forumslader plakt.
Ik gebruik er eentje van SP Connect en dit systeem werkt prima. Je klikt het mobieltje er heel makkelijk op en af en toch zit het goed vast.
https://sp-connect.eu/collections/bicyc ... 5885518957
Bij mij zit de lader met een hoge kwaliteit klittenband (velcro) vast aan de onderkant van mijn stoeltje op de ligfiets. Als ik die al eens los wil halen moet ik flink er aan trekken wil het loskomen, en ook onderweg zit het muurvast. Overigens maakt Jens nu ook een versie met 3D-geprinte behuizing (zoals elders in dit draadje al te lezen is)
Ik kocht de Forumslader bij Jens During in 2017. Een paar keer gebruik van gemaakt maar met mijn fietsreisgedrag blijk ik 'm zelden nodig te hebben. Als ik 'm gebruik ligt ie los in de stuurtas en het snoer bind ik op een paar plaatsen aan de voorvork; is niet ideaal maar het werkt.
Omdat ik 'm te weinig gebruik wilde ik een lader erbij aanschaffen om de batterijen in leven te houden. Ik zag iets op de website van Jens maar hij reageerde niet op mijn e-mails en het idee verdween naar de achtergrond. Ik weet eigenlijk nog steeds niet of er standaardmanieren zijn waaarmee de Forumslader, naast de naafdynamo, opgeladen kan worden (met een gewone telefoonlader via een van de USB-poorten, waarvan er twee aanwezig zijn?). Ik heb het nu opgelost door de uitgang van de naafdynamo te simuleren met een transformator die 6 V en 0,5 of 1 A levert. Met de halve ampere schoot het niet echt op maar met 1 ampere ging het goed. De Forumslader bleek warempel nog te functioneren (misschien de laatste keer vol weggelegd, dat weet ik niet meer). Ik heb er een telefoon mee opgeladen waarbij de indicator van vol (vier rode led-pulsen) naar driekwart (drie rode red-pulsen) ging.
Clipboard01.jpg
Hoi Vincent, heb je in principe goed gedaan. Jens verkoopt ook een adapter die je op een USB lader kunt aansluiten. De ene kant dus USB en aan de andere kant een stekker die je op je forumslager kunt aansluiten. Die gebruiken we onderweg. Erg klein ding.
[url]http://www.forumslader.de/aeltere-versionen/automatiklader-v5/erweiterungen/usb-boostlader/[/url]
Is adat dan een gelijkspanning die je op de dynamo ingang van de forumslader aansluit?
Bronsky schreef:
zo 11 dec, 2022 15:35
Is adat dan een gelijkspanning die je op de dynamo ingang van de forumslader aansluit?
Nee, 6 volt wisselspanning. Omvormen naar gelijkspanning doet de Forumslader. Als je de foto bekijkt die ik in het bericht hierboven heb geplaatst zie je het staan (AC in en DC uit).
Ik bedoel eigenlijk Jens zijn lader.

In jouw geval met wisselspanning vraag ik me af of de foremslader ook kilometers gaat tellen zodra je je 6v~ spanning aanbrengt.
Bronsky schreef:
zo 11 dec, 2022 15:57
Ik bedoel eigenlijk Jens zijn lader.

In jouw geval met wisselspanning vraag ik me af of de foremslader ook kilometers gaat tellen zodra je je 6v~ spanning aanbrengt.
ok, blijkbaar kunnen uitgebreidere modellen dat? Zo ver was ik nog niet. Ik heb geen app of bluetooth of zo, dus deze telt geen kilometers. Ik neem aan dat de signaalvorm van de ingang altijd hetzelfde is, ongeacht of je de snellader van Jens of een trafo neemt (of de naafdynamo natuurlijk). Anders moet je even kijken op de site. Zie link die Marco hierboven plaatste:
[url=https://www.forumslader.de/aeltere-vers ... boostlader\][url]
Ik zou eens kijken of op de sticker ook staat welke versie je hebt, het kan best dat die van jou ook al over een BlueTooth module beschikt, dan kun je dus ook van de app gebruik maken. De app bestaat al sinds 2013, de BT module zat er alleen toen niet al standaard bij.