Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 16 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
ALL IN schreef:
ma 10 jan, 2022 23:42

Door omstandigheden moet ik nu een nieuwe omvormer uitzoeken.

[...]

Voorheen heb ik een FL V5 (uit 2017) in de stuurbuis gehad, maar die is helaas niet meer.
Klinkt wat mysterieus, is 'ie stuk? Wat is er kapot aan, en is het niet te repareren?
Jurr schreef:
di 11 jan, 2022 09:10
ALL IN schreef:
ma 10 jan, 2022 23:42

Door omstandigheden moet ik nu een nieuwe omvormer uitzoeken.

[...]

Voorheen heb ik een FL V5 (uit 2017) in de stuurbuis gehad, maar die is helaas niet meer.
Klinkt wat mysterieus, is 'ie stuk? Wat is er kapot aan, en is het niet te repareren?
Niet zo mysterieus hoor. Hij deed het inderdaad niet meer. Vermoedelijk omdat De USB-poort verroest is a.g.v. blootstelling aan hoge luchtvochtigheid en neerslag. Fietsenmaker heeft 'm opgestuurd naar Duitsland waar hij gerepareerd zou worden. Nu een half jaar later, krijg ik bericht dat de lader verloren zou zijn gegaan met de post en nooit in Duitsland is aangekomen. Ik moet nu dus een nieuwe kopen helaas, want ik wil wel m'n telefoon kunnen opladen op de fiets.

Ik ben vooral benieuwd naar jouw advies (en dat van anderen natuurlijk) omtrent de keuze voor een nieuwe lader.

Alvast dank:).
daulagari schreef:
di 11 jan, 2022 09:07
2. (maar minder belangrijk) de korte levensduur van de bluetooth-functie.
Wat bedoel je daar precies mee? Doet bluetooth het helemaal niet meer of?
Bluetooth ging bij mij al 2,5 maanden na levering stuk. Nadien is de bluetooth-functie gerepareerd. Deze keer deed de lader echter ook niets meer.
ALL IN schreef:
di 11 jan, 2022 14:03

Niet zo mysterieus hoor. Hij deed het inderdaad niet meer. Vermoedelijk omdat De USB-poort verroest is a.g.v. blootstelling aan hoge luchtvochtigheid en neerslag. Fietsenmaker heeft 'm opgestuurd naar Duitsland waar hij gerepareerd zou worden. Nu een half jaar later, krijg ik bericht dat de lader verloren zou zijn gegaan met de post en nooit in Duitsland is aangekomen. Ik moet nu dus een nieuwe kopen helaas, want ik wil wel m'n telefoon kunnen opladen op de fiets.

Ik ben vooral benieuwd naar jouw advies (en dat van anderen natuurlijk) omtrent de keuze voor een nieuwe lader.

Alvast dank:).
Ik heb een Cinq Plug5 gehad en ook deze kon helaas niet over het weer in Nederland. Daarom heb ik nu een FL v6 Pro aangeschaft, deze kan mooi in mijn stuurtas en blijft dan lekker droog
ALL IN schreef:
di 11 jan, 2022 14:03

Niet zo mysterieus hoor. Hij deed het inderdaad niet meer. Vermoedelijk omdat De USB-poort verroest is a.g.v. blootstelling aan hoge luchtvochtigheid en neerslag. Fietsenmaker heeft 'm opgestuurd naar Duitsland waar hij gerepareerd zou worden. Nu een half jaar later, krijg ik bericht dat de lader verloren zou zijn gegaan met de post en nooit in Duitsland is aangekomen. Ik moet nu dus een nieuwe kopen helaas, want ik wil wel m'n telefoon kunnen opladen op de fiets.
Ouch, blijft naar die verdwijnende pakketjes. 'k Dacht dat 'ie misschien met fiets en al verdwenen was, maar dat is gelukkig niet het geval.

Zelf na m'n haperende B&M E-werk nog geen nieuwe lader gekocht, maar ik zou wel overwegen om 'm buiten de vorkbuis te halen. De recente Forumslader Pro in een aparte behuizing misschien een optie? Dat zou mijn keuze op dit moment zijn, ook al blijkt het geen probleemvrij ding te zijn. Misschien dat de hoeveelheid problemen minder wordt als de weersinvloeden zoveel mogelijk beperkt worden door 'm weg te halen uit die fraai verstopte montage in de vorkbuis?
Remko-opreis schreef:
di 11 jan, 2022 14:13
Ik heb een Cinq Plug5 gehad en ook deze kon helaas niet over het weer in Nederland.
Ok. Ik heb mijn FL5 wel een een periode wat intensiever gebruikt buiten NL o.a. in zeer luchtvochtige delen van de wereld. Vandaar dat ik nu wellicht een andere lader overweeg. Ik wil proberen om de SP-Connect wireless charging module aan te sluiten op de omvormer om vervolgens een oplossing te vinden voor de verbindingen. Wellicht intapen of iets van een krimpkous. Geen idee wat zinnig is. Zou het jammer vinden als de nieuwe lader weer na een paar jaar stuk is.
Jurr schreef:
di 11 jan, 2022 14:23
ik zou wel overwegen om 'm buiten de vorkbuis te halen. De recente Forumslader Pro in een aparte behuizing misschien een optie? Dat zou mijn keuze op dit moment zijn, ook al blijkt het geen probleemvrij ding te zijn. Misschien dat de hoeveelheid problemen minder wordt als de weersinvloeden zoveel mogelijk beperkt worden door 'm weg te halen uit die fraai verstopte montage in de vorkbuis?
Klopt. De weersinvloeden onderschat ik inmiddels zeker niet meer en daarom overweeg ik ook de Apconn3000 als alternatief. Die lijkt degelijker vast te zitten in de vorkbuis en wellicht iets weerbestendiger dan de FL. Maar goed. De prestaties van de FL lijken echter nog steeds de gouden standaard te zijn. Dus ik twijfel nog een beetje. Weggewerkt in de stuurbuis heeft wel nog steeds mijn voorkeur.
Bronsky schreef:
di 11 jan, 2022 08:30
Ik heb alleen ervaring met de forumslader.
De mijne zit niet in de stuurhuis maar in een dopperfles onder het stuur. Gebruik de USB cap niet maar een gewone USB connector. Geen oxidatie daarop
Bluetooth verbinding heb ik geen problemen mee ondervonden
Ik was mijn forumslader V5 even aan het checken op eventuele slijtage als gevolg van gestuiter en trillingen. Op het eerste oog ziet het er allemaal nog prima uit.
Voor degene die zich afvragen "Hoe dan in een Dopper...?" Bij deze even een paar foto's. Ik heb het zoveel mogelijk stekkerbaar gemaakt. Het drukknopje voor het activeren van de omvormer heb ik intern in de dopper gehouden. Gebruik ik niet. Ik activeer de omvormer door een slinger aan het voorwiel te geven. De externe temperatuuropnemer heb ik niet aangesloten. Dat moet altijd nog eens...

Ziet er allemaal misschien een beetje hobby bob uit en dat is het ook. Maar ja, gaat toch al 5000 km.probleemloos mee.
WhatsApp Image 2022-01-16 at 14.44.44.jpeg
Dopper
WhatsApp Image 2022-01-16 at 14.44.44 (6).jpeg
Aansluiting naar accu
WhatsApp Image 2022-01-16 at 14.44.44 (5).jpeg
Aansluiting naar dopperhals
WhatsApp Image 2022-01-16 at 14.44.44 (4).jpeg
Dopperhals van binnen
WhatsApp Image 2022-01-16 at 14.44.44 (3).jpeg
Gluegun!!!
Temperatuuropnemer meteen maar even ingebouwd
WhatsApp Image 2022-01-16 at 17.48.42.jpeg
WhatsApp Image 2022-01-16 at 17.48.41.jpeg
Ben zelf bezig met een custom behuizing voor een Forumslader v5. Het wordt een houder met ClickFix functionaliteit. Zal binnenkort wat foto’s plaatsen.
Ik heb de forumslader app een hele tijd niet gebruikt en nu slaag ik er niet in een verbinding te maken met de FL. Na klikken op ‘instellingen’ en dan ‘verbinden met FL’ verschijnt er een zwart scherm met bovenaan de melding ‘zoeken…’ waarna dat verandert in ‘zoekactie beëindigd’. Verder gebeurt er niets.
Iemand die me kan verder helpen?
Ik ken de Forumslader niet maar als je problemen hebt met verbinden raad ik je aan de app te verwijderen.
Bluetooth is soms wat gevoelig.
Op je telefoon ga je dan ook nog naar Bluetooth, zoek de BT verbinding met de lader en toe op het tandwiel.
Kies vervolgens voor 'vergeten'.
Heb je dit gedaan dan installeer je de app opnieuw.
Ik heb een sterk vermoeden dan het verbinden daarna wel lukt.
App verwijderen is wat al te drastisch. App en bluetooth afsluiten en weer opstarten is in geval van problemen bij mij voldoende. En/of op de knop op de forumslader drukken om m wakker te maken. Wat dat laatste betreft: zit er nog wel wat leven in de interne accu?
Het dynamowiel al een zwengel gegeven zodat de lader wakker wordt? dan even wachten en dan zou het in theorie moeten werken.
Bedankt voor de tips.

Heb ik ondertussen geprobeerd:
- zwengel geven aan het wiel
- app en bluetooth aan en uitzetten
Geen van deze heeft een effect.

@eindgebruiker: wat bedoel je met ‘de knop’ van de FL?
Op een externe lader (niet in de vorkbuis ingebouwd) zit een knop die je in kan drukken, als je de Ahead versie hebt weet ik niet of die daar ook op zit. Het kan natuurlijk ook een los draadje of losse verbinding zijn. Ik neem aan dat de koplamp wel licht geeft?
Oh, ik weet niet welk type Forumslader jij hebt. Ik heb de Pro, en die heeft een knop.
Alleen een zwengel is misschien niet genoeg. Wat doet het lampje?


Die erste Verbindung zwischen App und Forumslader ist nur aus der App heraus möglich (nicht übers System!) Dafür nach Start von Lader und App etwa 20s warten und auf das Menü "Verbinden zu FL" gehen und jetzt nach dem Lader suchen lassen. Es wird ein Gerät FL_BLE gefunden- dieses auswählen.
http://www.forumslader.de/aeltere-versi ... bluetooth/


Die Status-LED zeigt folgende Blinkcodes:

LED rot= aktuelle Energiebilanz negativ
LED grün= aktuelle Energiebilanz positiv= Ladeüberschuss
1xKurzblink= Puffer leer= alle Verbraucher für 3min abgeschaltet, nur bei 12V-Light liegt noch die aktuelle Dynamospannung an (maximal die aktuelle Akkuspannung von ca. 10V)
2xKurzblink= Puffer 0%-30%
3xKurzblink= Puffer 30-70%
4xKurzblink= Puffer 70-99%
1xLangblink= Puffer 100%= Dynamoeingang ist abgeschaltet für max. 3min
http://www.forumslader.de/aheadlader-v6/
De koplamp geeft inderdaad licht.
De forumslader werkt als ik er een toestel op aansluit, maar niet altijd. Ik heb de indruk dat de accu leeg blijft en wilde de werking daarom checken mbv de forumsapp.

Het is een ingebouwde versie, geen knop aanwezig. Heb de verbinding al herhaaldelijk proberen maken maar het lukt niet.

ik krijg ook de FL niet te zien in het bluetooth menu van mijn iphone. Moet die zichtbaar zijn voordat de verbinding via de app gemaakt is?
Je kan pas een verbinding maken als beide apparaten aan staan, dus als de FL niet aanstaat krijg je op je telefoon geen FL te zien. Als die het soms wel doet lijkt het wel of er ergens een los contact zit, dat was bij die van mij ook het geval en erg lastig om te zien, en dat was op de print en niet op de kabels. Dus als je de kans hebt het ding uit te bouwen zou je iemand met kennis van electronica kunnen vragen er eens een blik op te werpen.
Ik krijg de FL niet te zien op mijn bluetooth instellingen van de iPhone en hij verbindt niet met de app. Dat staat naar mijn aanvoelen los van mijn idee dat hij soms niet werkt (maar ben niet zeker of dat dan gewoon ligt aan een lege accu bvb bij bergop fietsen)