Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Forumslader....onze ervaringen... - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Forumslader....onze ervaringen...

399 berichten
Cijfers? Cijfers.

De afgelopen weken heb ik eindelijk gelegenheid gehad mijn Forumslader Pro te testen. Forumslader heeft een prachtige bijbehorende app waarop je zeer veel gegevens over het laadproces kunt aflezen.
Screenshot_20210827-131401.png
(Ja er zit een foutje in de Nederlandse vertaling, heb ik gemeld.)

Voor zover ik weet kun je de gegevens niet exporteren, dus het is bij fluctuerende getallen een kwestie van op het oog inschatten wat de gemiddelde waarde is.

Mijn fiets heeft een Son Classic, en 50-559 banden met een omtrek van 2075mm.
Mijn (Android) telefoon is een HTC U11 met 2560x1440 LCD-scherm. De helderheid stond op automatisch aanpassen.
De telefoon stond in vliegtuigmodus, met bluetooth aan zodat de app functioneert. Naast de Forumslader-app had ik Osmand draaien, die aan het routeren was.

Dit is het vermogen dat de Forumslader op mijn fiets genereert:
2,5 W bij 14 km/h
3 W bij 14,5 km/h
5 W bij 17 km/h
6 W bij 20 km/h
7 W bij 23 km/h
8 W bij 26,5 km/h
9 W bij 29 km/h
Boven de 29 km/h lijkt er een beveiliging in te schakelen: het vermogen valt iets terug en blijft rond de 8,5 Watt hangen.

(Ik heb ook nog gekeken wat de Forumslader levert bij 5 tot 10 km/h, maar dat ben ik vergeten :-) )

Mooie cijfers, beter nog dan Fahrradzukunft heeft gemeten, maar dat was een vorige versie van de Forumslader (V5) en met een 28" wiel.

Eerst heb ik getest met de telefoonaccu op 50% en de Forumsladeraccu ook op 50%. De telefoon laadt dan maximaal op, en trekt bij normale snelheid de accu van de Forumslader leeg. De telefoon begint met 7,5 W te laden. Dit loopt vanaf een telefoonaccupercentage van 80% langzaam terug tot 3,5 W als de telefoon bijna vol is.
Blijkbaar is 7,5 W (1,5 A bij 5 V) het maximum wat mijn telefoon in combinatie met de Forumslader kan opnemen. Mijn telefoon heeft weliswaar Quickcharge 3, maar dat snapt de Forumslader niet.
Tegen de tijd dat de telefoonaccu volraakt neemt het opgenomen vermogen af, om de accu te beschermen.

Daarna heb ik getest met telefoon en Forumslader volledig opgeladen. Het opgenomen vermogen was tussen de 2,5 en 3 W in de zon. In het bos in de schaduw liep dat terug tot 1,5 W. In Fahrradzukunft las ik dat navigeren op een telefoon met het scherm continu aan zo'n 2,5 W (0,5 A bij 5 V) vergt. Dat blijkt dus wel zo'n beetje te kloppen.

Ik heb ook nog even met vliegtuigmodus uit getest. Het was lastig daar een inschatting voor te maken. Het opgenomen vermogen leek vooral meer te fluctueren, tot 4 W. Het hangt denk ik mede af van welke apps je hebt draaien en hoe vaak die het netwerk gebruiken.

Ik had de Forumslader-app continu in beeld, om de gegevens af te kunnen lezen. Wat ik niet getest heb is Osmand continu in beeld. Mogelijk vergt dat meer vermogen, omdat het scherm continu wijzigt, en misschien kost het continu routeren dan meer processorkracht. Achteraf dacht ik eraan dat je de splitscreen-functie kunt gebruiken om beide apps in beeld te houden, dus misschien ga ik dat later nog testen.

Concluderend: vanaf zo'n 14 km/h levert de Forumslader meer dan ik nodig heb, dat is mooi. Daaronder wordt de ingebouwde powerbank van 8700 mAh gebruikt, daarboven wordt ie weer volgeladen.

In een ander draadje heeft ericplan het over een draadloze oplader van Quadlock, met een efficiency van 71%. Daarvoor zou je dus maar ietsje sneller te hoeven fietsen, nog steeds ruim onder de 20 km/h.

EDIT: meer cijfers verderop.
Op android in Forumslader in xml formaat staat die informatie, leesbaar maken (anders dan in de browser) moet je zelf doen.
Het wordt er wat duidelijker op als je de xml in Excel gooit. (alleen ziet dat er hier dan weer niet uit)

422 Dynamovermogen W %.1f 0 0 4,216
423 Energie per 100km Wh/100km %.1f 0 0 19,23
424 Accuvermogen W %.1f 0 0 -1,478
Het was even zoeken, maar hierin staat het verstopt: http://www.forumslader.de/forumslader-p ... etooth-v6/
Als je in de tab Dag of Trip tien seconden op het veld Snelheid drukt, kun je de dagwaarden resetten. Op dat moment worden de gegevens van de tab Statistiek opgeslagen in een XML-bestand op je telefoon (in Main Storage > Forumslader). Het gaat echter alleen om geaggregeerde daggegevens, niet om het vermogen gedurende de dag.
En anders via de 3 puntjes rechts boven in de app -> Instellingen Reset Dag of Tripteller (de 3 puntjes rechts boven in de app)
Bedankt voor de tip dat het dus ook anders kan, (overigens alleen als er verbinding is met de lader)
Update:

Het gegenereerde vermogen bij lage snelheden had ik nog niet (goed) getest. Nu wel:

0,5 W bij 5 à 6 km/h
1 W bij 7 km/h
1,5 W bij 8 km/h
2 W bij 9 km/h
2,5 W bij 10 km/h
3 W bij 12 km/h
3,5 W bij 13 km/h

2,5 W bij 14 km/h
3 W bij 14,5 km/h
3,5 W bij 16 km/h

Dat is raar: er zit een dip bij 14-15 km/h. Ik heb meerdere keren getest, en de dip bleef. Geen idee waarom.

Van het genereerde vermogen bij 8-9 km/h wordt ik wel blij. Als je die snelheid bergop weet te halen, teer je maar heel weinig in op de energie in de ingebouwde powerbank (gesteld dat je onderaan de berg volgeladen begint).

De splitscreentest heb ik ook nog gedaan, met zowel de Forumslader-app als Osmand in beeld. Het opgenomen vermogen fluctueert dan wat meer, en de telefoon gebruikt gemiddeld inderdaad meer, een paar tienden Watt. Gezien de fluctuaties lijkt Osmand steeds druk bezig te berekenen hoe het scherm eruit moet zien. Mogelijk wordt het verbruik nog wat meer als Osmand volledig in beeld is.
Prachtig uitgezocht allemaal - hulde. Hoe zit het als je ook nog een koplamp aan hebt?
De koplamp neemt dan alle stroom op, en er blijft niets over voor de Forumslader. Daarom heeft de Forumslader naast USB een 12V-uitgang, daar kun je evt. een daarvoor geschikte koplamp op aansluiten.
Mooie B+M IQ-X in e-bike uitvoering :wink:
Of Edelux DC :wink:
Nog een interessant cijfer: in een ander draadje ging het over de zin/onzin van vliegtuigmodus, en het verbruik als je slecht mobiel bereik hebt. Bij mij in huis heb ik ook geregeld slecht bereik (dikke muren), en nadat vannacht mijn telefoon weer eens bijna geheel was leeggelopen, heb ik het maar eens opgezocht. Blijkt dat een mobiele telefoon tot 2 Watt aan zendvermogen kan leveren. Dat tikt aardig aan.
Hmm, eerlijk gezegd een gevalletje: 'niet alles wat je vind op internet hoeft waar te zijn'.

Dit is een artikel uit 2013, dus in smartphone-land een een eeuwigheid geleden. Techniek en iOS zijn inmiddels weer een heel stuk verder. Zoals ik al in de ander discussie aangaf: ik heb ervaring met dumbphones die een uur in een vlucht met een vliegtuig al leeg zijn, omdat ze op max vermogen proberen contact te houden. Een iPhone, en ik neem aan een Android, is slimmer en doet dat niet, en is na een vlucht van 12 uur in de normale werk-modus (dus niet in de vliegtuigstand) is de accu nog even vol. Ook iPhone versie #1, trouwens.

Ik heb (in A'dam, notabene) ook notoir slecht bereik in huis, maar nooit een lege accu (daardoor). Zet 'm dan eens een paar nachten in de flightmode als experiment, en kijk of dat echt verschil maakt.
Hee, daar komt Flix weer voorbij vliegen in zijn vliegtuig :D Maar we bevinden ons niet in de lucht (zonder bereik) maar op de fiets, op de grond tussen de bomen of in de bergen (met slecht bereik), waar de smartphone-modems in de loop der jaren wel een stuk efficiënter zijn geworden, maar waar het al tientallen jaren bestaande GSM-protocol wordt gebruikt, waarmee het basisstation de smartphone opdraagt om het zendvermogen te verhogen, zodat de verbinding stabiel genoeg is om betrouwbaar bitjes heen en weer te sturen.

Het verschil dat vliegtuigmodus maakt op het energieverbruik is lastig te testen als het mobiel bereik nogal fluctueert. Maar misschien dat de batterijgebruikgegevens inzicht bieden. Ik zal er eens een tijdje op letten.
Screenshot_20210922-092533-20210922-092541442.png
Het zal best, eindgebruiker, maar dan is het toch een simpel onderzoekje?
Als jij zegt dat 's nachts je smartphone leegloopt (de accu dan), en je vermoed dat dat wordt veroorzaakt door de GSM verbinding, dan zet je deze toch eens een aantal nachten uit? En dan vergelijk je dat met de nachten waarop je de GSM aan liet staan. Simpel toch? Dan weet je of je gelijk hebt, of dat het bv wederom die vermaledijde Facebook app is die de boel verneukt.
Ikzelf heb dit soort testen al lang gedaan, en ben ervan overtuigd dat een goede smartphone ook smart is, en dat het probleem in vaak derde partij app's zit. Mensen die denken dat de Flightmode hun batterij (accu!) bespaart, leven m.i. nog in de oertijd van de GSM technologie.

NB: zie nu je afbeelding. Ik kan er nier zoveel van maken, behalve dat je accu misschien wel EOL bereikt.
eindgebruiker schreef:
ma 20 sep, 2021 13:43
Bij mij in huis heb ik ook geregeld slecht bereik (dikke muren)
Wat off topic, heb je wel eens bellen via WiFi geprobeerd? Voorwaarden: een 4G abonnement, een geschikt toestel, de laatste software en een provider die bellen via WiFi aanbiedt. Als thuis je WiFi-dekking wel goed is kan je daarmee bovenstaande quote oplossen.
WillemT schreef:
do 23 sep, 2021 12:45
Wat off topic, heb je wel eens bellen via WiFi geprobeerd? Voorwaarden: ..., een geschikt toestel
Mijn volgende toestel zal daarvoor geschikt zijn.
eindgebruiker schreef:
do 23 sep, 2021 16:34
WillemT schreef:
do 23 sep, 2021 12:45
Wat off topic, heb je wel eens bellen via WiFi geprobeerd? Voorwaarden: ..., een geschikt toestel
Mijn volgende toestel zal daarvoor geschikt zijn.
Pas een nieuw toestel die dat kan. Werkt prima en is voor mij prettig omdat de gsm-dekking binnenshuis minimaal is.
Als je klikt op de link in de openingspost, kom je op een Chinese goksite.
Hermannetje schreef:
ma 11 okt, 2021 06:29
Als je klikt op de link in de openingspost, kom je op een Chinese goksite.
Als je het nog wil lezen dan is het nu hier te vinden:

https://www.lismarq.com/post/forumslade ... ervaringen

Als TopicStarter kun je na zo'n lange tijd geen bericht meer editen. Ik heb mijn eigen bericht maar even gemeld bij de moderators zodat dat kunnen doen als ze dat nodig lijkt.
Link aangepast, Moderator
Even vraagje: Forumslader V6 of Appcon3000?

Door omstandigheden moet ik nu een nieuwe omvormer uitzoeken. Keuze gaat tussen Forumslader V6 of Appcon3000.
Is er iemand die ervaring heeft met beide apparaatjes?

Voorheen heb ik een FL V5 (uit 2017) in de stuurbuis gehad, maar die is helaas niet meer. Ik was altijd te spreken over de zeer goede prestaties van de FL met uitzondering van 1. Corrosieschade aan USB-poort a.g.v. gebrekkige bescherming tegen vocht in/uit de lucht en 2. (maar minder belangrijk) de korte levensduur van de bluetooth-functie.

Voordeel Appcon3000:
Deze is uitneembaar en daardoor minder blootgesteld aan luchtvochtigheid en neerslag. Bovendien ook eenvoudig eruit te halen als je gaat vliegen en heeft een grotere accu.
Nadeel Appcon3000:
De bekabeling naar de SON in mijn Idworx-fiets lijkt bij dit apparaatje buitenom te verlopen, waar dat bij de FL voorheen via de voorvork kon.

Welke zou je kiezen als je nu iets moest uitzoeken? Wellicht inmiddels iemand ervaring met beide omvormers?
Ik heb alleen ervaring met de forumslader.
De mijne zit niet in de stuurhuis maar in een dopperfles onder het stuur. Gebruik de USB cap niet maar een gewone USB connector. Geen oxidatie daarop
Bluetooth verbinding heb ik geen problemen mee ondervonden
2. (maar minder belangrijk) de korte levensduur van de bluetooth-functie.
Wat bedoel je daar precies mee? Doet bluetooth het helemaal niet meer of?