Additionally, paste this code immediately after the opening tag: citybike geschikt als reisfiets? - Forum Wereldfietser

citybike geschikt als reisfiets?

Ik ben op zoek naar een fiets voor mijn volgende toer van twee maanden. Het wordt waarschijnlijk een tochtje van België naar Italië, dus ook met een stuk Alpen erbij.
Mijn vorige fiets was een Giant expedition, dus wel een stevige fiets zeker geschikt voor de job. Deze keer wil ik met een iets lichtere fiets op pad, zeker omwille van het klimmen. ik zie dat er veel city en lichte trekking fietsen te koop staan, waaronder deze hybride trek city bike:
https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 47010.html

Ik ben wel eens mensen tegengekomen die reizen met zo n fiets, mijn vraag is of dit aan te raden is, en of zo n fiets niet zwalpt wegens het lichter gewicht.

Kun je zo n fiets met 15kg beplakken als je er een betere bagagedrager op zet bijvoorbeeld?
Ik heb ook een Giant tourer op het oog, als mountainbike met iets geschikter denk ik, maar hij heeft velgremmen en dat lijkt me niet fijn met vele afdalingen. Wat denken jullie?
beste Hetlevenismooi,

een lichtere sportfiets, zoals bijvoorbeeld de FX-modellen van Trek zijn wel geschikt om een flinke tocht door Europa mee te maken, maar met 15 kg alleen achterop.... ik weet het niet: maak eens een proefrit en neem dan twee achtertassen met dat gewicht mee en probeer het uit!

een frametas is misschien een mooi alternatief vor alle gewicht achterop een drager. zie bijvoorbeeld eens hier:
http://timtas.nl/product/custom-framebag/
dan zit alle gewicht mooi centraal op je fiets.

ik zou zelf wel voor een herenframe kiezen en niet voor een damesframe: het herenframe is veelal stijver dan een damesframe.

een ander punt bij bijvoorbeeld de Trek FX-modellen is dat er vrij smalen/dunne banden inpassen... ik heb een keer zo'n fiets opgebouwd en daar paste bandenmaat 28-622 mooi op en da's best smal om met ook 15 kg bagage te rijden. maar bij framemaat 50 cm was dat wel een heel strakke fiets qua frame en rijden/sturen!

Afbeelding

dan noem je de velgremmen. bedoel je velgremmen in plaats van schijfremmen?
velgremmen zoals V-brakes op de fiets bij jouw bericht of cantileverremmen zijn krachtig genoeg om mee rond te reizen. in een afdeling en met gewicht op je fiets heb je natuurlijk een lanegere remweg, maar het kan prima met zulke remmen. ik weeg zelf tegen de 100 kilo's (en da's meer dan andere fietsers wegen mét bagage) en velgremmen voldoen voor mij prima.
ouderwetse knijpremmen zijn een ander verhaal.

ik zou de fiets een proberen door een proefrit te maken: 'The proof of the pudding is in the eating' :D
groet! hoogframe
Waardoor is die giant zwaar? Niet door het frame, want frames verschillen niet echt in gewicht. Kun je er eens een foto van plaatsen? Kun je ook de checklist eens invullen? We weten niet veel van je. Zo'n citybike heet niet voor niets een citybike. Of het zwabbert weet je pas als je het probeert, met bagage wel te verstaan. Daarvoor hoef je niet naar de alpen.
Ik heb er geen foto meer van maar het was een ouder model met dubbele buis vanboven, 21 versnellingen. Frame uit alluminium, dus het zal idd niet zo zwaar geweest zijn. Maar deze fiets heb ik niet meer, ik zoek een nieuwe.
Misschien kan ik beter de vragenlijst invullen. Waar vind ik hem?

Met de giant die ik op het oog heb bedoel ik deze

https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... ntent=link

Deze lijkt me steviger dan de citybike van trek, in de eerste plaats omdat het een herenfiets is,maar ook omdat het meer mountainbike dan citybike is. Nadeel voor mij:de verende voorvork is weer extra gewicht en ga vooral op asfalt rijden.
Met een citybike zou ik erna ook meer zijn om woon/werk verplaatsing te doen.

Het type rem op deze fiets ken ik niet.voordien had ik altijd v brakes, dat vind ik een prima systeem voor op reis.

Ik zou idd over herverdeling van gewicht kunnen nadenken. Voordien had ik 4 tassen, 2 voor, 2 achter.
http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies

Die fiets van 300 euro ziet er goed uit voor dat bedrag. Hij heeft ook v-brakes. Wel jammer van de vork want dat is vrij nodeloos gewicht. Als dat een verende zadelpen is die ik zie dan zou ik daar voor een paar tientjes een gewone in laten zetten.
Ik heb hem gekocht voor 250. Goed bedrag voor de fiets, hij heeft zo.n 300 km gemaakt zei de verkoper. Zag wel scheurtjes in de banden, die zijn niet oud maar gewoon van slechte kwaliteit denk ik. Ook het midden acera tandwiel had al wat slijtage. Omdat we in Europa fietsen ga ik nog niks vervangen op voorhand. We kunnen altijd een fietswinkel binnenspringen.

Nu nog een fiets voor mijn vriend 8)
Gefeliciteerd met je fiets!
Dat middentandwiel hoort er zo uit te zien. Alle rare dingen, uitstulpingen misschien twee ontbrekende tandjes (!) zijn zogeheten schakelhulpen.
@Leon, waarom zou je een verende zadelpen vervangen?
Ik heb een brookszadel zonder vering dat ik erop zou zetten. Maar altijd wel jammer gevonden dat ik niet toch een verend zadel van Brooks heb gekocht. Dat lijkt me een zachtere zit te hebben.

Nog een vraagje: ik dacht klikpedalen op de fiets te zetten. Passen beide type kliksystemen/pedalen op eender welke fiets?
Ik dacht aan dat type waarmee je ook met de schoenen kan wandelen, maar zou ze daarna ook graag gebruiken voor woon/werkverkeer.
Welke zijn het gemakkelijkst?
Ik heb het tweepuntsysteem nog liggen,maar nog nooit uitgeprobeerd omdat ik er geen schoenen voor had
De vrij goedkope pennen op zulke fietsen krijgen vaak snel speling. Met alle zadelpennen heb je enig verlies omdat de pekn iets uitveert als je kracht zet. Er is echter geen bezwaar om hrt gewoon te proberen. Wat speling zal je vakantie niet verpesten.
Op jouw fiets passen vrijwel alle pedalen.
Spd fiets/wandelschoenen met pedalen met twee verschillende kanten worden door vakantiefietsers (en mij) het meest gebruikt, maar fans van andere systemen zijn er ook.
Omdat die verende zadelpennen meestal kachelhout zijn 8)
De cane creek thudbuster uitgezonderd.

Edit, tegelijk met Leon :lol:
Bedankt voor alle info alvast!
Ondertussen heb ik mijn vader gezien die me zijn fiets aanbood voor mijn vriend, omdat hij hem zelf niet meer gebruikt.
Het gaat over een norta trekking lite 7, soortgelijk aan deze maar beter afgemonteerd en in goede staat. 27 versnellingen.

https://www.2dehands.be/fietsen/fietsen ... 48349.html

Mijn vader fietst er niet zo graag op omdat die van zijn vriendin lichter is om mee te rijden, of lichter trapt zegt hij.

Mijn vraag is nu:
Zou dit een aangename trekking fiets kunnen zijn? Hij lijkt mij wat zware elementen te hebben:
Naafdynamo, slot, veervork vanvoor, ook een vlinderstuur. Kan dat het zware trapgevoel veroorzaken?

De maat is 53, voor mijn vriend zou 57 ideaal zijn (1.85m) Kan dit met wat stuur en zadelafstelling verholpen worden?
Hetlevenismooi schreef:
zo 20 mei, 2018 20:34
Zou dit een aangename trekking fiets kunnen zijn? Hij lijkt mij wat zware elementen te hebben:
Naafdynamo, slot, veervork vanvoor, ook een vlinderstuur. Kan dat het zware trapgevoel veroorzaken?
Het gewicht van een fiets merk je bij versnellen en vertragen en de berg op/af, niet als je een constante snelheid houdt op een vlak stuk weg. Niet onbelangrijk maar zeer waarschijnlijk niet verantwoordelijke voor het zware trapgevoel.

Een zwaar trapgevoel komt waarschijnlijk door luchtweerstand, rolweerstand of slecht afgesteld remmen of lagers. Het makkelijkst op te lossen is te lage bandenspanning, daarna het soort banden.

Hetlevenismooi schreef:
zo 20 mei, 2018 20:34
De maat is 53, voor mijn vriend zou 57 ideaal zijn (1.85m) Kan dit met wat stuur en zadelafstelling verholpen worden?
Erg moeilijk te zeggen zonder de maten te kennen van de fiets en je vriend. Gewoon proberen zou ik zeggen.
Dan ga ik eens kijken naar de afstelling van de lagers. Remmen heb ik nagekeken, banden zijn goed opgepompt en rollen goed, zijn schwalbe marathon plus. Toen ik er mee reed (veel bergop), reed hij ook zwaarder dan de Giant tourer, die ik net heb gekocht. Maar ik dacht dus aan de eerste plaats aan het gewicht van de fiets.
Jullie gaan me voor gek verklaren, maar ik heb vandaag nog een nieuwe toerfiets gekocht.
De Giant tourer lijkt me (nog steeds) een goede fiets voor de 2maandse trektocht. Maar het is geen fiets waar ik warm voor loop en die ik zou willen houden voor erna. De maat was voor mij ook kantje boordje, eerder aan de grote kant.
Nu was ik juist op een rommelmarkt waar ik een trekkingfiets van het Nederlandse merk Snel, in mijn maat, tegen ben gekomen. En dus gekocht.

Vraag over deze fiets: zie foto's
1.zou ik het midden tandwiel/crankset moeten vervangen (wij gaan zo n 4000 km doen)? Hoeveel km kan je er in deze staat nog mee doen? Is deore lx dus wel goede kwaliteit neem ik aan.
De achtercasette is al vervangen geweest recent.

2.ik zou graag horentjes op het stuur monteren. De verkoper zei dat je er kan bestellen die je kan toevoegen aan de handsteunen die erop zitten( en dus niet de hele grip die er nu op zit moet vervangen) enig idee wat er geschikt is om hierop aan te sluiten?

Ik heb ondertussen ook PSD pedalen en schoenen, ga ze morgen uitproberen:) het gaat snel allemaal :)

Ik hoop dat de tourer ook past voor mijn vriend, we gaan er morgen een tochtje mee doen.
IMG_20180521_173019212.jpg
Stuur/grip
IMG_20180521_173039426.jpg
Achterste casette
IMG_20180521_172950006.jpg
Midden tandwiel
IMG_20180521_203925237.jpg
De nieuwe fiets:)

Bijlagen

1. Buitenblad is zo te zien verder versleten dan het middenblad. Voor de zekerheid kun je alle bladen vervangen.
2. Grips zijn van het merk Ergon. Even googelen wat daar psies op past.
3. Mooie fiets! Als ie past ga je daar veel plezier van hebben. :D
Gezien het type cranckstel is dit het origineel van deze fiets, itt o.a. de derailleur. Het cranckstel zou dus zeker 25 jaar oud kunnen zijn. Nu kan ik aan de tandjes al niet goed zien of een voorblad velrsleten is als ik het in mijn hand heb, laat staan op zo,n kleine foto, maar samen met de slijtagesporen op de cranck die ik wel zie zou de volgende ketting wel eens problrmen kunnen maken met dit cranckstel en dat zou binnen 4000mm kunnen. Samengevat: garantie heb je niet.
Een oudje als dit kun je alleen onderdeel voor onderdeel beoordelen omdat onderdelen verschillend verslijten en er sommigen vervangen zijn en andere niet.
Ken je dit zadel? Ik weet dat het persoonlijk is, maar is het van degelijke kwaliteit? De standaard op de Giant kan ik dan eventueel hierdoor vervangen.
IMG_20180521_173203152.jpg
Zadel
Ik heb op de website van ergon gekeken, maar vind alleen de handvatten met de horens, maar niet de horens op zich. Ik betwijfel dus of het apart te monteren valt tenzij ik eender welke hoorn kan monteren maar lijkt me niet.
Hetlevenismooi schreef:
ma 21 mei, 2018 21:39
Ik heb op de website van ergon gekeken, maar vind alleen de handvatten met de horens, maar niet de horens op zich. Ik betwijfel dus of het apart te monteren valt tenzij ik eender welke hoorn kan monteren maar lijkt me niet.
De bar ends zijn wel los verkrijgbaar, zie https://www.bike-components.de/en/Ergon ... nd-p42815/
Oh super @ edwin!

Bestel je wel es vaker van deze site? Ik vertrek al over een dikke week, dus ze zouden snel geleverd moeten worden.
Ik zag ze ook op Amazon. Daar heb ik wel eens iets besteld en kwam altijd binnen de twee dagen aan.