Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een klein projectje voor het komende jaar: een nieuwe multifunctionele fiets! - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Een klein projectje voor het komende jaar: een nieuwe multifunctionele fiets!

En daar is het resultaat:

Afbeelding

Trek X-Caliber 8
Bontrager drager
Thule Tour Rack (tasafhouders komen nog).

=> Besloten om geen spatbord te nemen.

Kers op de taart: Er is ook al een Trek X-Caliber 9 in huis, maar die is in pure MTB staat (de 8 is ook weer afgebouwd).

Kosten voor de twee fietsen is een groffe 2800,- inclusief twee stel pedalen per fiets (spd en flat)en twee interne dropper posts. Als ik twee keer een X-Cal 8 had gekocht (ook prima) was het financiele kratertje 400,- lager geweest.

Voordelen van deze route zijn evident;

1. effectief 4 fietsen voor een schappelijke prijs (vakantiefietsen zijn gewoon prijzig)
2. toch maar 2 fietsen in de opslag.
3. (Zeer) moderne afmontage: schijfremmen, boost frame/vork(=hele dikke banden zijn mogelijk)
4. Goede, regelbare voorvering (in plaats van die rommel die je normaal krijgt op een fabrieksfiets) met instelbare lucht cartridge.

Nadelen.. eigenlijk maar twee.

1. Spatborden zijn lastig. Met de breedste SKS (60mm) zou ik het op zich wel in elkaar kunnen knutselen (nokjes genoeg op het frame), maar ik sta er niet om te springen omdat er op vakantie telkens weer op en af te moeten halen. Voor de mensen die zich afvragen of het überhaupt onder de drager zou passen: dit zijn wel heel dikke banden (2.2 inch), ik heb nu 12mm ruimte. Met 50mm big Apples (o.i.d) heb je volgens mij zat ruimte.
2. Voordrager op verende vork is minder handig dan een starre vork met lowrider. Ik vind de iets hogere gewichtsverdeling voor eigenlijk niet zo spannend, ik merkte het de eerste minuut en toe was ik eraan gewend. Overigens kan hij zo te zien nog wel een stuk lager.

Oh ja, die Thule Tour Rack vond ik in mijn uppie qua installatiegemak Kwalitatief Uiterst Teleurstellend, je hebt eigenlijk drie handen nodig. Toen mijn vrouw even hielp was het zo gepiept. Enne, de handleiding is behoorlijk abstract. Het is dat ik wel een beetje technisch ben en snapte wat de plaatjes bedoelden, maar het was toch even puzzelen. Wat heel knullig is omdat het eigenlijk heel simpel is.
Lekkere fiets!
Ziet er goed uit!
Op een andere plaats op het interwebs geef je aan dat je voor offroadwerk nog een dropper gaat monteren - welke diameter heeft deze zadelbuis? Want mijn oude superfly, die ik niet meer heb, had 27,2 - niet echt veelvoorkomend in dropperland.

Gaaf ding, en mooi resultaat van een goede zoektocht!
31.6, gelukkig lekker stanndaard. Ik heb een Brand-X=> Staat meer over in die draad op Mountainbike.nl. Ik heb er al eentje ingebouwd, past echt net aan qua lengte (vervelende curve in staande buis).

En ja, ik ben echt heel erg tevreden met het resultaat. Dit worden weer fietsen waar ik vermoedelijk 10-20 jaar op rij, ook al omdat ze voorlopig goed te upgraden zijn met Boost. Mijn wedstrijdfiets loopt al op 15 jaar en is nog helemaal strak met Campa Chorus 10, mijn Koga trainingsfiets met Veloce 10 is qua frame richting de 23 jaar oud. Soms denk ik aan een mooie Zullo of andere handgebouwde exoot, maar waarom? Ik wordt altijd blij als ik dan concludeer: "eigenlijk nog helemaal goed". Deze Trek's geven me een zelfde vibe. Functioneel in de roos, daar ga ik jaren mee doen.

Zijn er nog verdere gedachten?

- Alpkit maakt met de Sonder op papier briljante fietsen (reviews van dit nieuwe merk zijn trouwen ook heel goed) voor een strakke prijs. Ik had alleen geen zin in SRAM (persoonlijke voorkeur qua ergonomie shifters en ik prefereer minerale olie versus D.O.T)). Ik heb nog gedacht een frame te kopen en op te bouwen, maar ik durfde niet (nog nooit gedaan).
- Ik had misschien Tubus dragers moeten kopen i.p.v. de bijpassende Bontrager dragers. Tubus is gewoon altijd goed. Motivatie was dat ik in dit geval zeker wist dat het zou passen... wat gewoon bangig was, het is superstandaard qua aansluiting. Maar goed, deze dragers gaan het ook wel houden, stijf zat.
En ga je die dropper telkens uitbouwen in fietsvakantiemodus? Want dat is met die brand-x nog best een dingetje, met het tonnetje aan de lever-kant.
Ja, als je die post demonteert wordt terugzetten wel een dingetje :lol: Ik heb heel netjes geknipt (geen rafeltjes), maar het is wel erg weinig vlees om opnieuw te threaden. Vermoedelijk moet je een nieuwe (versnellings)kabel monteren. Dat zijn de kosten niet, maar is gewoon zonde.

Maar waarom zou ik hem eruit halen, verder geen last van toch? Sowieso gaat een heel groot deel zijn:

- Vakantiespec => Naar de camping
- Ter plaatse afbouwen en het bos in.

Als de kindjes wat ouder zijn komen daar rondjes Duitsland bij met minder MTB mogelijkheden en meer doorrijden, maar op dit moment is 30 km al een heel ding voor de ukkies, ook al zijn ze al 7 en 9 (ze zijn maar 120cm en 126cm). Dat is een nadeel van dwergen fokken :lol:

Op zich hebben ze nu wel goede fietsen, maar was echt goed zoeken om iets nets te vinden in hun maat , zeker omdat ik voor de oudste echt 24"wilde (fietst gewoon beter). Ik kwam uit op Scool fietsen, die hebben een paar 24"modellen waar hij net op paste zonder dat het raar werd. Dochterlief moet het doen met 20", wel een hele nette met versnellingen, maar dat is wel een dingetje als het echt ver moet (lees twee-drie uur op de fiets).

Amsterdam-Baarn lukt de jongste nu net (met enig geduw en gegrien). We zijn nu strak aan het opbouwen (elke dag de fiets op), zodat ze leren om in één tempo te fietsen, maar dat is gewoon pittig als je zo klein bent.


OH JA! Nog een nadeel aan deze fietsen!

De driehoek is zo klein dat een tweede bidonhouder zinloos is. Camelback, bidonhouder aan stuur/zadel of gewoon los in de tas (je drinkt immers maar 1 fles tegelijk).
Twee jaar en heel wat KM's verder, waaronder de Ardennen en de Eifel.

Het zijn fijne fietsen die prima voldoen. Tot mijn verassing blijkt de X-Caliber 9 wel een apprecieerbaar voordeel te hebben over de X-Caliber 8, er wordt al gemompeld om volgend jaar de 8 aan mijn broer te schenken en een upgrade te doen (een nieuwe 9 of een Cannondale uit hetzelfde segment).

Het grote verschil zit hem in het schakelen. Op de weg is dat totaal onmerkbaar, maar zodra je het bos in gaat is het verschil opmerkelijk. De Shadow+ XT 11speed derailleur van de X-Cal 9 schakelt ook als je bijna stilstaat snel en zeker, daar waar de "oude" XT 10speed van de X-Cal 8 dit lang niet zo makkelijk trekt.

Verschil in vork en andere onderdelen? Het zal wel, maar ik ben niet profi genoeg om dat te voelen :lol:

Voor vakanties: Comfortabele snelle fietsen met briljant stuur en remgedrag, ook in de stromende regen. Ik vind het ombouwen van een MTB echt wel een aanrader.
Leuk die terugkoppeling!

Geen optie om alleen het schakelsysteem een update te geven als je de rest toch niet merkt?
Op zich wel, maar mijn broer verdiend wel een kadootje ;)

Bovendien, mijn vrouw mompelde over de upgrade en ik vind dat zij ook wel een kadootje verdiend. We zijn flink aan elkaar gewaagd qua MTBen, dat wat met wielrennen veel minder was (na anderhalf uur werd ik warm en was zij wel weer klaar).

Wordt een keuze tussen C'Dale en Trek.

Trek X-Cal 9
Trek Roscoe 8
C'Dale 1

Cannondale beste onderdeeltjes, de X-Cal weten we van dat hij goed stuurt, maar onderdelen zijn eigenlijk meh. Roscoe 8 is intrigerend... zelfde frame als de X-Cal, maar meer vering voor en lekker dikke banden. Beetje duur voor wat je krijgt, wel supervet.