Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rolweerstand vergelijken - Forum Wereldfietser

rolweerstand vergelijken

Ik heb een methode bedacht om de rolweerstand van de ene band met de andere te vergelijken.Hier in de buurt is een viaduct . Daar ga ik dan heen met de ene fiets,ik laat hem dan spontaan naar beneden uitrollen en markeer dan het punt waar hij dan helemaal uitgerolt is , Dan neem ik mijn andere fiets met pas aangeschafte nieuwe banden en zorg eerst dat het eigen gewicht van de fietsen hetzelfde zijn. vervolgens doe ik hetzelfde met de andere fiets. deze methode werkt perfect,want als je het op het gevoel doet kan het placebo-effect je parten spelen. Mogelijk dat sommigen van jullie deze methode ook kennen.
Mijn ervaring is dat de echte rolweerstand in je hoofd zit...
How to Test Tire Performance
https://janheine.wordpress.com/2018/05/ ... isnt-easy/
In the 15 years of Bicycle Quarterly, one of our discoveries has been that testing bicycle performance isn’t easy, and that taking shortcuts often has led to erroneous conclusions.

Carefully designed tests that replicate what happens when real cyclists ride on real roads have allowed Bicycle Quarterly to debunk several myths. Certainly, the biggest change in our understanding of bicycles has been about tires.

Tires, more than anything else, change the performance, feel and comfort of your bike. We now know that fast tires can increase your on-the-road speed by 10% or more. But how do we know which tires are fast?
trooper schreef:
ma 07 mei, 2018 12:25
Ik heb een methode bedacht om de rolweerstand van de ene band met de andere te vergelijken.Hier in de buurt is een viaduct . Daar ga ik dan heen met de ene fiets,ik laat hem dan spontaan naar beneden uitrollen en markeer dan het punt waar hij dan helemaal uitgerolt is , Dan neem ik mijn andere fiets met pas aangeschafte nieuwe banden en zorg eerst dat het eigen gewicht van de fietsen hetzelfde zijn. vervolgens doe ik hetzelfde met de andere fiets. deze methode werkt perfect,want als je het op het gevoel doet kan het placebo-effect je parten spelen. Mogelijk dat sommigen van jullie deze methode ook kennen.
Ja ik heb deze methode ook wel eens bedacht. Ik heb hier in de buurt namelijk een zeer gelijkmatige helling van meer dan een kilometer lang die voor zo'n doel handig zou kunnen zijn: de rijksweg naar Cadier en Keer.
Je moet echter alle andere viariabelen constant houden.
De luchtweerstand van de tweede fiets moet dezelfde zijn. Dat zou je kunnen oplossen door de banden van de ene naar de andere fiets te verplaatsen, of het zouden identieke fietsen moeten zijn natuurlijk.
De zit moet hetzelfde zijn. Als je op een fiets iets dieper zit gaat die harder.
De lastigste is dat de wind constant moet blijven. Ik heb daar eens aan gerekend en tot de slotsom gekomen dat de kleinste verandering van wind, bijvoorbeeld een nauwelijks merkbare verandering van van 2,1 naar 2,4 Bft, de meting zou verpesten. Ook een nauwelijks waarneembaar windje van 0,2 Bft (rook beweegt met 8,3 cm/s) is al een probleem.
trooper schreef:
ma 07 mei, 2018 12:25
Ik heb een methode bedacht om de rolweerstand van de ene band met de andere te vergelijke....met de ene fiets..... Dan neem ik mijn andere fiets met pas aangeschafte nieuwe banden en zorg eerst dat het eigen gewicht van de fietsen hetzelfde zijn.....
Ik zou om te beginnen in ieder geval verschillende banden op DEZELFDE fiets zetten.
Niet alleen het gewicht kan een factor spelen. Ook houding op de fiets, luchtweerstand van fiets, luchtdruk banden, lagers etc. kunnen variëren.

Mooiste zou de verschillende banden op beide fietsen te testen: dubbele test, én je verkrijgt tevens een indicatie of de cijfers een consistent beeld vormen.
mikefiets schreef:
ma 07 mei, 2018 13:05
Mooiste zou de verschillende banden op beide fietsen te testen: dubbele test, én je verkrijgt tevens een indicatie of de cijfers een consistent beeld vormen.
Haha, dat is inderdaad een lumineus idee: twee fietsen tegelijk testen, de banden verwisselen en dan opnieuw. Het hoeft niet per se met je tweelingbroer, maar het werkt wel beter als je even zwaar bent (eentje extra gewicht meegeven), gelijkaardige kleding aan hebt en min of meer even groot en breed bent.
Als je dan tijdens de eerste run op dezelfde plek uitkomt en na de tweede run niet, dan weet je dat dat komt door de banden, mits even hard, zoals gezegd. Maar hoeveel het scheelt daar heb je dan nog geen idee van.
Ook is het dan veel werk om meer dan twee banden in het geheel te betrekken.
Leon,

Google ook even op de naam Wim Schermer. Dat is een ligfietser die hier al heel veel onderzoek naar gedaan heeft. Misschien heb je daar wat aan.

Thijs
Dit heet de uitrolmethode (coasting down method). Een moeilijkheid is dat je bij lage snelheid eerder omvalt dan dat je echt stilstaat. Het afstand is moeilijk te reproduceren, behalve als je een driewieler gebruikt. Daarnaast spelen aerodynamische houding en windvariaties een rol. Je kunt die factoren door herhaling voor een groot deel uitmiddelen. Deze methode is denk ik wel goed genoeg om banden te vergelijken en ook om het effect van de banddruk vast te stellen.

Die invloed van de banddruk komt heel duidelijk uit rolweerstandsmetingen op een drum, met een pendelroller en ook uit 'coast down' metingen waarbij de tijd in plaats van de afstand wordt gebruikt om de rolweerstand te berekenen (zie dit verhaal).

Een levendige discussie speelt zich echter nog steeds af over de vraag of banden die op glad asfalt of op een metalen rol het beste rollen dat ook doen op een ruw hard wegdek. Jan Heine, kampioen van de soepele banden, beweert dat voor soepele banden de banddruk er nauwelijks toe doet. Ik vind zijn metingen niet erg overtuigend. Je zou de uitrolmethode vanaf een viadukt met een ruw wegdek of een klinkerweg moeten uitproberen. Met een ruw wegdek bedoel ik niet een slecht wegdek (scheuren, gaten, boomwortels, e.d.) maar bv. asfalt voorzien van een toplaag van grof grint.
math schreef:
ma 07 mei, 2018 14:02
Jan Heine, kampioen van de soepele banden, beweert dat voor soepele banden de banddruk er nauwelijks toe doet.
Math, heb je wellicht een recente quote waarin hij stelt dat bandendruk er nauwelijks toe doet?

In zijn meest recente post(s) stelt hij in ieder geval het volgende:
After more than a decade of testing tires under real-world conditions, we can say with certainty:
  • Supple casings, more than anything else, determine the performance of your tires.
  • Wider tires roll as fast as narrow ones on smooth surfaces, and faster on rough ones.
  • Higher tire pressures don’t make the bike faster.
Dit .

Afbeelding

Vermoedelijk uit 2016.
Georg schreef:
ma 07 mei, 2018 12:27
Mijn ervaring is dat de echte rolweerstand in je hoofd zit...
Geen idee maar eerlijk gezegd lig ik er ook niet echt wakker van.

Als ik me druk ga maken over meer of minder moeite om van A naar B te komen ben ik toe aan een elektrische fiets ;)
math schreef:
ma 07 mei, 2018 14:48
Dit .

Afbeelding

Vermoedelijk uit 2016.
Dank voor de link, handig. Op een relatief goede weg is een "moderately high pressure" (100-110 psi) volgens de tests slechter dan lagere of hogere druk. Dat is opvallend.
We tested 25 and 32 mm tires in the wind tunnel, and the difference was too small to be statistically significant. So if the wider tires are less aero, it’s by only very little. Lowering your stem by 20 mm had a much greater effect.

On the other hand, if you are only after speed on smooth roads, 25 mm is probably your best bet – wider tires don’t roll faster on smooth roads, and you get less a little weight and perhaps a little less wind resistance.

For the rest of us, even a 42 mm-wide tire doesn’t appear to be much less aerodynamic once you have a rider on board of the bike, even when coasting down steep hills at very high speeds.
https://janheine.wordpress.com/2015/02/ ... d-details/ (onderaan reactie)
Uitrolproeven heb ik ook gedaan, maar dan wel bij lage snelheden en korte afstanden. Ik heb dat bij een verhoginkje gedaan en max 100m uitrol. Anders heeft de luchtweerstand teveel invloed. En het moet ook nog eens echt windstil zijn, anders zijn de runs niet met elkaar te vergelijken.
math schreef:
ma 07 mei, 2018 14:48
Dit .

Afbeelding

Vermoedelijk uit 2016.
Edit, te snel gereageerd inderdaad, zo'n losse opmerking "druk maakt niet uit" is veel de kort door de bocht. Druk maakt wel degelijk uit, alleen boven een bepaalde waarde niet meer icm bandbreedte en wegdektype.En ze hebben hier vooral racebandjes getest, bij toerbanden met een relatief stug loopvlak (antileklaag) moet je voldoende druk hebben en dit zal je met een manometer moeten meten (en niet met je duim). Bovendien; een smalle raceband heeft naar verhouding veel meer last van grof wegdek.