Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fitness/lichte toerfiets - Forum Wereldfietser

Fitness/lichte toerfiets

Hallo,

Vorige zomer kreeg ik ineens de fietskoorts en heb 1500+ km op een oude stalen, zware Gazelle damesfiets met 3 versnellingen afgelegd. Dit is tevens mijn stadsfiets en ik wil nu het weer mooi weer wordt een extra fiets aanschaffen om te toeren en ook af en toe 's avonds wat kortere ritjes mee te rijden. Eigenlijk weet ik niet 100% precies wat ik wil maar een soort fitness/trekking hybride lijkt mij het meest geschikt hiervoor om mee te beginnen. Heb ook naar gravelbikes zitten kijken maar die lijken mij wat te sportief zeker aangezien ik al 40+ ben en een oude damesfiets gewend ben. :wink: Ook ben ik van plan om misschien wat verder weg te gaan -zeg weekend of weekje- naar België, Duitsland en Noord-Frankrijk zo'n beetje. Ik zoek iig een (veel) lichtere fiets met meer versnellingen voor heuvels/bergen en minimaal 2 bidonhouders met de mogelijkheid om bagagedragers en spatborden te monteren voor langere (meerdaagse) tochten Ook fijn is dat ik een herenmodel kan kiezen dat veel beter op maat is. Heb het halve internet al zitten vergelijken en eindelijk tot een selectie gekomen van 2 modellen, de Trek FX 2 Disc en FX 3 Disc

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/21574/
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/21572/

De belangrijkste pluspunten van de FX3 Disc zijn zo te zien:
+ carbon vs aluminium voorvork (ook met lowrider bevestigingen op carbon voorvork);
+ groter versnellingsbereik (27 vs 24 versnellingen en 48/36/26 crankset vs 48/38/28) -->
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB ... 4&UF2=2170
+ hydraulische vs mechanische schijfremmen.
Een minpunt van de FX3 Disc zijn wellicht de "Bontrager Satellite IsoZone Plus" handvatten en evt. problemen om bar ends te monteren (?).

Ook een aardig verschil is de prijs: de FX 3 Disc is 50% duurder, €750 ipv €500 voor de FX 2 Disc dat ik dan weer mooi kan besteden aan accesoires zoals fietskleding en evt. een fietscomputer (wil eerst kijken of een app als Strava + smartphone bevalt).

Belangrijkste is eigenlijk de duurzaamheid van het geheel aangezien ik wel aardig wat wil gaan fietsen en of ik dat versnellingsbereik wel nodig heb. Aan de andere kant mocht ik toch liever een racefiets achtig model hebben zoals een gravelbike of juist een zwaardere toerfiets dan scheelt dat weer wat euro's investering als ik 'm wil verkopen.

Zo kun je wel blijven vergelijken vandaar dat ik de casus hier maar even voorleg :wink:

(Het hoeft ook niet per sé een Trek te zijn maar de garantie op frames en uitgebreid dealernetwerk is wel een plus, en verder kijken betekent weer meer keuzestress :? )
Ik heb ooit een goedkope Trek gehad, gekocht tijden een verblijf van een half jaar in de VS en later doorgeven aan mijn dochter. Die fietste best lekker maar de afmontage was niet best (dat kan ook moeilijk voor zulke prijzen). Binnen de kortste keren had ik terug in Nederland de cranks (met vaste en snel versleten bladen) vervangen, de trapas, later ook de erg brakke remmen, de pedalen, de waardeloze banden en nog weer later de wielen en de shifters. Dit was na totaal niet meer dan een paar duizend kilometer.
Zie hier voor wat inleidende informatie over beginners fietsen:
https://www.wereldfietser.nl/docs/de-ee ... 2017-1.pdf
Merida Speeder misschien ... heerlijke fietsjes.
Het is heel persoonlijk, maar ik zie niets in die fitnessfietsen. Qua afmontage zijn het veelal racefietsen met een vlak stuur en voor mij is dat precies het slechtste van twee werelden: smalle bandjes en een recht stuur.
Ik zou overigens niet weten waarom je als je de veertig gepasseerd bent geen racestuur meer zou kunnen verdragen. Ik ben 65 en wil nog steeds niets anders, en hetzelfde geldt voor veel ervaren lange afstand fietsers, juist vanwege het hogere comfort. Maar smaken verschillen.
Best Aapbroodje,

Je kan heel veel op internet kijken, maar het belangrijkste is toch uitproberen!
Een fitness bike kan voldoen, als ie je goed past en JIJ er lekker op zit. Dat laatste is echt persoonlijk. Zo heb ik een paar jaar geleden een Trek FX gekocht. Prima fietsje in de winkel. Uiteindelijk zat de fiets mij slecht en heb ik m ingeruild voor een overjarige koga lightspeed die me beter paste (door kortere bovenbuis).
Kortom mijn advies zou zijn, ga naar winkels en maak proefritten.
Plus beperk je niet tot een merk. Naast al genoemde Merida kan je ook bv naar Giant kijken, (oude) Koga-modellen. De Duitse Focus en Stevens bieden veel waar voor je geld, en zijn vaak veel beter afgemonteerd (beter onderdelen) dan Trek.

Tot slot nog twee andere punten om op te letten:
(1) voor een fietsvakantie met kampeeruitrusting als bagage is een fitness fiets mogelijk te licht. En op sommige fitnessfietsen kan geen achterdrager.
(2) meeste fitnessfietsen bieden alleen ruimte voor dunne bandjes. Banden van 42 mm of meer zijn echter een stuk prettiger fietsen en vergroten je mogelijkheden om eens onverhard te fietsen.

Succes ermee en groeten
Zoals Wim zegt: de keuzes zijn persoonlijk. Ik vind een fitnessfiets heerlijk: op zondagmorgen kan ik prima meekomen met mijn collega-racefietsers en een gemiddelde van 30kmh en hij gaat makkelijk in of op de auto voor een zondagmiddagrondje met vrienden. Het zijn superlichte wendbare fietsjes (als je tenminste kiest voor een racefiets met een recht stuur en niet voor een van een mtb afgeleid model), door de smalle banden mooi aerodynamische en door het rechte stuur heb je veel controle. (het remmen met een racestuur blijft toch maar behelpen.) Kijk ook eens bij Canyon of Radon, veel meer waar voor je geld als bij Trek, alleen weinig dealers :D .
Je verhaal doet me denken aan mezelf, maar dan 20 jaar geleden toen ik voor ongeveer dezelfde vraag stond. Ik kwam ook van een zware stalen Raleigh met drie versnellingen.

Je lijkt een alleskunner te zoeken, en dan krijg je iets dat alles kan maar in niets uitblinkt.
De fietsen die je voorstelt lijken me goede voorbeelden van dergelijke alleskunners, al sluit ik me aan bij de opmerking die iemand hier maakte dat Trek (en niet alleen Trek) voor die prijzen bespaart op de onderdelen.

Zelf heb ik toen ook een alleskunner gekocht (met 26 in wielen), en ik heb daar immens veel plezier aan beleefd. Niet de beste gravelbike (hoewel dat woord toen nog niet bestond) maar heel geschikt voor onverhard. Niet de snelste fiets, maar ik was best tevreden over mijn gemiddelde snelheid na een vlotte tocht van 100 km. Licht en zeer geschikt - ook door de talrijke versnellingen - voor een beklimming van Ventoux. Omdat hij zo licht was, was hij niet stijf genoeg voor zware bagage, maar ik heb er toch mooie meerdaagse trektochten (mét tent!) mee gemaakt in Frankrijk en België.

Twee kleine tips. Sluit die lage zit niet meteen uit. Misschien vind je het erg leuk. Afhankelijk van de geometrie kun je ook op een fitnessbike vrij laag zitten - niet zoals op een racefiets, vanzelfsprekend - als je van die bar-ends monteert. Laat het stuur op de correcte breedte zagen, het zal gegarandeerd veel te breed zijn, zeker voor bar-ends.
Tip twee: proefrijden.
(En gooi dat zadel er na aankoop meteen af, en koop een goed zadel. Ik weet niet hoe het zit met andere merken, maar ooit heb ik een racefiets gehad van Trek, en die kwam met een zadel dat ongetwijfeld de goedkeuring zou gekregen hebben van de Spaanse Inquisitie.)
Bedankt voor de reacties, ik slaap er nog een nachtje over :wink:
derdekeer schreef:
do 03 mei, 2018 21:48
Zelf heb ik toen ook een alleskunner gekocht (met 26 in wielen), en ik heb daar immens veel plezier aan beleefd. Niet de beste gravelbike (hoewel dat woord toen nog niet bestond) maar heel geschikt voor onverhard. Niet de snelste fiets, maar ik was best tevreden over mijn gemiddelde snelheid na een vlotte tocht van 100 km. Licht en zeer geschikt - ook door de talrijke versnellingen - voor een beklimming van Ventoux. Omdat hij zo licht was, was hij niet stijf genoeg voor zware bagage, maar ik heb er toch mooie meerdaagse trektochten (mét tent!) mee gemaakt in Frankrijk en België.
Ja zoiets lijkt mij dan een aardige beginnersfiets: een soort jack of all trades, master of none
waarmee ik in eerste instantie denk ik niet wil kamperen maar wel jeugdherberg/AirBNB proberen met weinig bagage. Mocht ik het reisvirus echt te pakken krijgen dan lijkt mij een echte vakantiefiets die veel kan hebben qua bagage een betere optie (maar is wat minder geschikt voor wat snelle rondjes in de buurt denk ik).

Heb ook deze fietsen eens bekeken:

https://www.merida.nl/fitnessfiets/fitn ... llow/2018/
https://www.merida.nl/fitnessfiets/fitn ... blue/2018/
https://www.canyon.com/nl/fitness/roadl ... -al-5.html
https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/trekk ... llow-2018/
https://www.cube.eu/nl/2018/bikes/trekk ... reen-2018/
http://www.stevensbikes.de/2018/index.p ... lang=nl_NL

Maar of die dan heel veel meerwaarde hebben boven de Trek fietsen heb ik geen idee van. En weer meer opties. :?

De tip om een beter zadel te nemen zal ik vast financieel rekening mee houden :idea:
Op het gevaar af dat mij kwalijk genomen wordt dat ik er ook een mening over heb denk ik dat het belangrijk is om uit te vogelen wat de harde eisen zijn waar je fiets aan moet voldoen en die te onderscheiden van de voordeeltjes die bepaalde fietsen (zouden) hebben. Op die voordeeltjes kun je gerust besparen; op de eisen zeker niet.

Misschien kun je de checklist die op deze pagina genoemd wordt eens invullen, voor zover relevant uiteraard, al is meestal alles relevant om te weten: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen

Ik lees een paar dingen:

> Ik zoek iig een (veel) lichtere fiets met meer versnellingen voor heuvels/bergen
> groter versnellingsbereik (27 vs 24 versnellingen en 48/36/26 crankset vs 48/38/28)
27 ipv 24 lijkt beter, maar het geeft alleen meer keuze in het bereik. In werkelijkheid is de enige echter eis in de bergen die dat je lichtste versnelling licht genoeg is. Toevallig is in het voorbeeld voorblad 26 hier lichter dan 28, maar dat heeft op zich niks met 27 versus 24 te maken. Veel fietsen hebben overigens een cranckstel 22-32-42, daarmee heb je een echt licht verzet. Bij fietsen met bagage in steile heuvels vinden verreweg de meestaen dat wel fijn.
Een zware hoogste versnelling lijkt in de heuvels fijn, maar in werkelijkheid gaat het omlaag meestal al snel zo hard dat je helemaal niet meer hoeft te trappen, dus dat is zeker geen harde eis.

> 2 bidonhouders.
Fijn, logisch, zal bjina altijd lukken, maar als het er op aankomt en het budget speelt mee is het geen harde eis want je kunt ook een adapter kopen om een bidon te monteren.

>+ carbon vs aluminium voorvork
Het is afhankelijk van de vorken zelf of dat pluspunt wel een pluspunt is, maar het is zeker geen eis.

+ hydraulische vs mechanische schijfremmen.
Idem.

> handvatten
een fiets koop (of laat) je niet om de handvatten. Net als het zadel behoort dat tot de dingen die vaak direct na aanschaf vervangen worden of die zelfs op verzoek van de klant al meteen bij aankoop veranderd worden. Banden kunnen daar ook toe behoren, eigenlijk alles wat je voor een aantal tientjes kunt kopen.

Blijt over wat echt belangrijk is: of je er lekker op zit, of het frame en wielen degelijk en stabiel genoeg zijn voor je doel en bagage/totaalgewicht en of er een beetje gemakkelijk een bagagedrager op kan. De rest is vervangbaar.
Leon schreef:
vr 04 mei, 2018 09:02
Blijft over wat echt belangrijk is: of je er lekker op zit, of het frame en wielen degelijk en stabiel genoeg zijn voor je doel en bagage/totaalgewicht en of er een beetje gemakkelijk een bagagedrager op kan. De rest is vervangbaar.
+1, naast een voldoende kleine kleinste versnelling.

De rest van je post sneed ook hout trouwens.
Het is erg persoonliojk hoe gevoeli8g je er voor bent, maar lichte fietsen om zonder bagage dagtochtjes of korte hotel tochtjes te maken zijn heel andere fietsen dan fietsen waarmee je kampeerbagage meeneemt. Het grote verschil zit in de stijfheid van het frame. Een stijvere kampeerfiets kan onaangenaam stug aanvoelen als je geen bagage bij je hebt, en een soepele lichte fiets kan zwabberen als je er bagage op hangt. Slechts als je tzt heel lichte kampeerspullen meeneemt is een compromisfiets goed mogelijk. Ik denk dan aan iets als een Surly Crosscheck.
Voor dagtochtjes en hoteltochtjes met niet meer dan een grote zadeltas zou ik allereerst denken aan een tweedehands stalen racefiets uit de oude doos, met 57 mm drop en ruimte voor bredere 32 mm banden, of ook aan een veldrijfiets uit die tijd. Op die laatste fietsen zijn zelfs goed 35 mm bandjes te monteren (met spatbord). Wel moet je goed kijken of er ook oogjes voor dragers etc op zitten en bidonnokken. Maar met knutselen kom je heel ver. Ik denk dat als je een goed exemplaar te pakken kan krijgen deze goud van oud fietsen veel meer plezier zullen geven dan moderne fitness fietsen uit het onderste marktsegment, en ook langer mee zullen gaan.
Waarom denk je dat zo'n oud barrel een betere keuze is als een moderne fiets? Dat jij het mooier vindt is een subjectieve mening. Deze fiets https://www.radon-bikes.de/urban-fitnes ... /skill-90/ is wat mij betreft niet te overtreffen in prijs/kwaliteit. Er passen zeker 35 mm banden in met spatborden en alle noodzakelijke oogjes zijn aanwezig. Je moet er inderdaad alleen niet te veel gewicht aan hangen.
Bert van Sprang schreef:
vr 04 mei, 2018 10:57
Deze fiets https://www.radon-bikes.de/urban-fitnes ... /skill-90/ is wat mij betreft niet te overtreffen in prijs/kwaliteit.
Ging kennelijk hard in de sale.
This item is no longer available
Ja het is zoals ik zei inderdaad een persoonlijke voorkeur. Ik vind dergelijke fietsen gewoon heel lekker rijden. Ik weet niet of ik een Gazelle Champion Mondial een oud barrel zou noemen.
Ha Wim, ik mag je geen azijnpisser noemen, maar zo kan ik je ook een beetje pesten. Ooit had ik ook een Gazelle Champion Mondial en ik zou er nu geen berg meer mee af durven, zeker niet in de regen.
Bert jij mag alles van me. Onze smaken verschillen wat dat is al.
Een balhoofdstel met naaldlagers werkt vaak goed tegen shimmy.
@apenbroodje,

Fitness fietsen zijn zeker geschikt voor het door jouw beoogde doel, ruim stijf en sterk genoeg, stevige achterdrager erop en gaan.
Als je een lichte toerfiets zoekt is een Trek FX 7.3 een uitstekende keuze. Niet duur, goed en relatief licht.. Ik heb zelf al een aantal jaar een FX 7.4 met inmiddels zo'n 30 000 km op de teller. Het voordeel van een carbon voorvork dat het trillingen absorbeert. Ik maak geen gebruik van voortassen.
Ik heb een Trek FX 7.2 goedkoop aangeschaft (265€ tweedehands) en ben blij verrast door de mogelijkheden die deze fiets biedt. Je kan banden tot +/- 42 mm steken (dus bv Schwalbe Allmotion) en alle nodige oogjes zijn voorzien: voor bagagedragers (voor en achter) en spatborden. Er zijn zelfs de juiste ogen voorzien voor een standaard aan de achteras (KSA 18mm). Het stuur is idd te breed en handvaten zijn een ramp, afmontage qua versnellingen stelt niet veel voor maar het werkt wel en kan altijd nog vervangen worden.