Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: Tweedehands GIANT of nieuwe batavus? - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: Tweedehands GIANT of nieuwe batavus?

Dag wereldfietsers,

Na de afgelopen weken veel te hebben gefietst in de weekenden is bij mij de interesse aangewakkerd om op fietsvakantie te gaan naar Denemarken. Daarvoor heb ik wel een betere fiets nodig dan mijn eigen studentenfiets.

Nu vond ik onlangs deze tweedehands GIANT expedition RS o tegen voor 550 euro. Dit model is al ruim 10 jaar op de markt, dus ik vroeg me af of deze prijs aan de hoge kant is of dat het eigenlijk wel een goede koop is. Ik begrijp dat dit afhankelijk is van de conditie waarin de fiets verkeerd - dit is iets wat ik zelf nu ook direct kan controleren.

Ook vond ik de batavus zonar (nieuwprijs rond de 600 euro), batavus zelf geeft aan dat dit een prima fiets is voor fietsvakanties - maar daar zijn voorderest helaas geen recensies over te vinden.

Wat zouden jullie me aanraden met mijn budget? Gaan voor de tweedehands GIANT of voor de batavus?

Het is de bedoeling dat zodra het fietsen echt bevalt, ik uiteindelijk wel een betere fiets zal gaan kopen.
Zonder de staat van de Giant te weten kunnen we hier weinig over zeggen.

En wij van wc eend adviseren wc eend :) Dus batavus kan wel zeggen dat de zonar geschikt is. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Maar laten we heel eerlijk zijn. Op elke fiets kan je op vakantie :)
Plaatjes doen vaak wonderen.
Maar even ingaan op wat je nodig hebt:
Het hangt sterk af van hoe zwaar je bent, hoeveel spullen je mee wilt nemen en of je voornamelijk verhard over fietspaden gaat fietsen, of juist onverhard.
Dit vooral met het oog op de "stevigheid" van de fiets.

Verder wil je liever veel verschillende versnellingen hebben als je meer heuvelachtig of bergachtig terrein gaat verkennen, dus dat is ook iets om in je achterhoofd te houden.

In Nederland en Denemarken zijn de omstandigheden gemiddeld genomen niet al te zwaar dus je komt met redelijke conditie wel uit met de versnellingen van een standaard stadsfiets, of je er heel vrolijk van wordt laat ik in het midden :?

En tot slot heeft M276 helemaal gelijk met het statement dat je prima op vakantie kan met iedere fiets. Al adviseer ik je om in ieder geval een fiets in de juiste maat mee te nemen.
De Batavus lijkt mij wat fragiel met die voorvering. Ook nog met V-brakes.

Ik heb zelf ervaring met de Giant Expedition 1.0 en daar was ik erg tevreden over. Met Magura Firmtech remmen, Tubus dragers en verder simpel uitgerust (kan er ook weinig kapot aan gaan). Ik zou kijken of die nog ergens in de goede maat te vinden is.

Maar met elke beetje degelijke fiets kan je wel die kant op.
Fedor schreef:
wo 02 mei, 2018 19:10
De Batavus lijkt mij wat fragiel met die voorvering. Ook nog met V-brakes.

Ik heb zelf ervaring met de Giant Expedition 1.0 en daar was ik erg tevreden over. Met Magura Firmtech remmen, Tubus dragers en verder simpel uitgerust (kan er ook weinig kapot aan gaan). Ik zou kijken of die nog ergens in de goede maat te vinden is.

Maar met elke beetje degelijke fiets kan je wel die kant op.
De zonar heeft een vaste voorvork.

https://www.batavus.nl/toerfietsen/zonar.htm
M276 schreef:
wo 02 mei, 2018 19:54
De zonar heeft een vaste voorvork.

https://www.batavus.nl/toerfietsen/zonar.htm
Ah da's dan wel mooi.

Bij mij doemde een ander plaatje op in Google ;)
Probeer een mooie tweedehands Koga te vinden. Dat zijn geen super fietsen, maar wel fietsen zonder veel evidente problemen of zwakke onderdelen op verborgen plekken. Er zijn er heel veel van, en anders dan bij merken als Santos zijn veel van die Koga's niet eens veel gebruikt. Ik heb een tijdje terug voor 50 euro een heel lichte elegante Koga stadsfiets uit 1988 gekocht. Die fiets was nauwelijks ooit verder geweest dan de tennisbaan: de voorband was nog origineel.
Zulke hele oudjes zijn wel voor liefhebbers, en hebben allerlei beperkingen (smalle bandjes, verouderde aandrijving), maar er zijn ook mooie recentere maar nog wel stalen exemplaren die je voor 250-400 euro kunt kopen. Reken op nog eens 150 euro om ze (zelf) op te knappen. Ik heb laatst geassisteerd bij de WF reparatiecursus (zeer aanbevolen) en daar waren ook deze keer weer twee beginners met zulke tweedehands Koga's. Dat waren prima fietsen die niet al te veel gekost hadden.
Een goed gekochte tweedehands heeft als voordeel dat hij volgend jaar, mocht je hem kwijt willen, nauwelijks in waarde is gedaald. Een goede merknaam is daarbij wel essentieel.
Een goedkope nieuwe fiets is volgend jaar als een heel pak minder waard, sterker, hij is volgende week al een boel minder waard.

Er zijn natuurlijk wel meer fietsen dan Koga's fijn als tweedehands. Onder de fietsen met indianennamen van Batavus zijn er die heel geschikt zijn. Types zijn nauwelijks te noemen omdat Batavus, net als Giant en andere merken, elk jaar vrijwel iedere fiets anders maakte.

Ik heb dan ook geen idee hoe de genoemde Giant Expedition is uitgerust. Ik heb geen zin om dat uit te gaan pluizen. Giant heeft talloze 'expeditions' gemaakt.
De vraag is vooral wat je na volgend jaar wilt. Met die Batavus zul je heus wel in Denemarken komen. Maar als je de komende jaren ook fietsvakanties wilt gaan doen, kun je beter kijken naar een goede tweedehands ‘wereldfietser’. Het punt is dat Batavus en Gazelle en zo zich neerzetten als zeer betrouwbare fietsen, terwijl ze dat vaak helemaal niet zijn. Tenminste niet als het om pakezels gaat waarmee je werkelijk gaat trekken. Zwakke punten zijn vaak de bagagedragers en ook de wielen, naast veersystemen. Verder zijn ze vaak uitgerust met dunne banden die zogenaamd sneller zouden rijden, terwijl een band van pakweg 50mm niet alleen veel comfortabeler, maar ook lichter fietst.
Giant heeft zich met de Expedition wel bewezen op dit punt, al wisselt de kwaliteit daarin ook van jaar tot jaar. De Giant zou dus een goede optie kunnen zijn. Een tweedehands Koga natuurlijk ook. Daar deed ik het een jaar of wat geleden mee en ik heb hem nog in de schuur staan.
Ik noemde Koga, niet omdat ik zo'n fan van het merk ben, maar vooral omdat je kans dat je er zonder veel kennis van zaken een buil aan valt relatief gering is. En er zijn er veel van die relatief weinig gebruikt zijn. Ga gewoon eens kijken bij een dealer in een dure buurt.
Wim schreef:
do 03 mei, 2018 10:49
Ga gewoon eens kijken bij een dealer in een dure buurt.
De gewone dealers kan ook - ervaring. :D
Ik heb even online rondgekeken bij dealers in de buurt, maar dat is niet zo zinvol. In deze tijd van het jaar hebben fietsenmakers meer dan genoeg te doen met verkoop van nieuwe fietsen en herstellen van fietsen die na de eerste lenterit onderhoudsnood hadden (accu's kapot, was in het nieuws :lol: / :cry: ). De inruilers worden dan in het magazijn gekwakt. De opknappers komen sowieso vaak niet op website voordat ze opgeknapt zijn. Daarna zijn ze heel wat duurder omdat de fietsnmaker de onderdelen vaak nauwelijks goedkoper kan krijgen dan wij maar wel uurloon en werkplaats moet rekenen.
Fedor schreef:
wo 02 mei, 2018 20:30

Bij mij doemde een ander plaatje op in Google ;)
Dat zal de "zonar comfort" geweest zijn: https://www.batavus.nl/toerfietsen/zonar-comfort.htm
Ik noemde dure buurt omdat ik juist daar nogal wat Koga's zie die ooit gekocht zijn omdat geld geen rol speelde maar vervolgens weinig zijn gebruikt. Inmiddels worden die vaak ingeruild voor Ebikes (zag het gisteren nog weer gebeuren). Maar als andere Koga dealers ook zulke fietsen hebben is dat prima natuurlijk.
Ik kan het verhaal van Wim onderschrijven. Twee jaar geleden wam ik een jong stel tegen op Ijsland met beiden een Koga Randonneur van een jaar of zeven oud. Die fietsen hadden duidelijk nog geen vijfhonderd kilometer gereden. Ze hadden die fietsen gekregen van hun (schoon)ouders. Die hadden, inderdaad, E-bikes gekocht. Ook ik heb de indruk dat er veel van dit soort fietsen zijn, in nieuwstaat, en dat er erg makkelijk afstand van wordt gedaan. Doe er je voordeel mee.

Adriaan
Ik weet niet of ze nog terug is geweest om de antwoorden te lezen.
Maar er staat er nu 1 op marktplaats

https://link.marktplaats.nl/m1282735425
https://www.marktplaats.nl/wijzigAdvert ... mympSeller Ik kan hem meenemen naar het hemelvaartfietsweekend dan kunt u hem vier dagen gratis uitproberen
Pijna001 schreef:
di 08 mei, 2018 15:53
https://www.marktplaats.nl/wijzigAdvert ... mympSeller Ik kan hem meenemen naar het hemelvaartfietsweekend dan kunt u hem vier dagen gratis uitproberen
Deze link werkt alleen voor jou.
Je moet de link onder je advertentie hebben als je niet ingelogd bent
https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html hier staat hij tussen.Je krijgt 3 maanden garantie op alles en een week niet goed geld terug bgarantie
Pijna001 schreef:
wo 09 mei, 2018 12:16
https://www.marktplaats.nl/mymp/verkopen/index.html hier staat hij tussen.Je krijgt 3 maanden garantie op alles en een week niet goed geld terug bgarantie
Via deze door jouw geposte link kom ik uit op mijn persoonlijke aanbiedingen / zoekertjes van marktplaats.