Magura HS11 vastgeroest

Hallo,

ik wil graag een fiets voor een collega opknappen. Het is een leuke gazelle hybride fiets. De fiets heeft een hoop potentie, alleen zit een remcylinder totaal vast'geroest'. Ik ben bang om met IMAL of Innotech Deblock aan de gang te gaan, omdat ik bang ben dat hij dan gaat lekken.
heeft iemand hiermee ervaring?

Mvg Maarten van Scheppingen
Weet je zeker dat het roest is, en niet aangekoekte modder? En in welke stand staat de rem vast?
Eerst maar eens sprayen met Wibra's Dasty. Vijf minuutjes in laten werken en afspuiten met de hogedrukreiniger.
Wat zit er vast: de schroefbevestiging van de remcilinder? Of 't binnenwerk/remcilinder? Vastgeroeste remcilinder krijg je los door 'm er gewoon uit te knijpen met de hendel: systeem (over)vullen, paar keer knijpen en als 't goed is komt er beweging in

(dit werkt iig bij schijfremmen)
Zelf niet uitgeprobeerd maar ik heb eens gelezen dat iemand de remcilinder van zijn motorfiets los kreeg door een vetspuit aan te sluiten op de remleiding. Met een vetspuit kun je een zeer hoge druk opwekken. Bij gebruik van een compressor schiet de cilinder als een kogel weg als hij los komt. Met een vetspuit komt hij geleidelijk naar buiten.

Ik zou het eerst nog eens met Brunox Deo proberen. Dat is in ieder geval niet schadelijk voor rubber afdichtingen.
De remcilinders van Magura HS11/33 zijn helaas niet uit elkaar te halen en voorzien van nieuwe cups. Zelf zou ik er geen risico mee willen nemen als zo'n cilinder eenmaal vastgezeten heeft. Remmen zijn best belangrijk en dienen zonder enige twijfel te werken.

Nieuw koop je losse cilinders voor onder de 25 euro.

https://www.bike-components.de/en/Magur ... 11-p28743/

En een gebruikt setje van twee met leiding en HS33 knijper ook voor 25 euro.

https://link.marktplaats.nl/m1277755514