Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekking/racefiets - Forum Wereldfietser

Trekking/racefiets

Ik ben aan 't kijken naar een andere fiets ter vervanging voor mijn huidige racefiets en trekkingfiets.

Mijn racefiets is een Koga Roadspeed uit omstreeks 1997. Stalen fiets met 3x7 versnellingen. Met deze fiets ben ik een paar keer (dagtochtje, maar ook naar parijs op en neer en uit oostenrijk naar NL) op vakantie geweest met een fietskar erachter.
Als vakantiefiets lekker vlot. Nadeel is wel dat er geen brede banden op kunnen wat toch wel weinig comfort geeft op gravelwegen. En de remvlakken zijn uitgesleten wat in de bergen toch wat te spannend was. En op de fiets zelf zitten geen bevestigingsnokken voor bagegrek/spatboard etc.
Als racefiets prima fietsje voor mij (ik mountainbike liever).

Mijn trekkingfiets is een Schwinn Searcher Comp. Gekocht in India. Eigenlijk iets te klein voor mij (maar nu eenmaal de grootste fiets in india). In NL heb ik er een langere zadelpen en starre vork in gezet. Prima fiets, maar ik gebruik 'm zelden omdat ik liever met fietskar rijd en 't frame 't toch net niet is.

Nu heb ik 't idee om deze twee fietsen te vervangen voor één andere. Een fiets die dienst kan doen als racefiets. Maar voor vakanties kan worden uitgerust met bagagerek, spatboarden en geschikt is voor een fietskar. Dus bij voorkeur stalen fiets. En met mechanische schijfremmen.

Ik ben nu aan 't kijken naar een fiets op marktplaats, een holdsworth stelvio
Maar die lijkt wel opgebouwd met oude onderdelen (3x9, vierkante as). 't Grote blad is ook echt te groot voor mij (ik trap nooit zo zwaar). Dus helemaal dé fiets is hij niet voor mij, maar 't zou best een kanshebber kunnen zijn. Alternatief is bijvoorbeeld om 't frame los te kopen (is niet zo duur namelijk, 125 pond) en die zelf op te bouwen met een modernere 2x11 setup.

Wat vinden jullie van de bovenstaande fiets op marktplaats? Of kan ik beter zelf opbouwen? Of andere ideeën of tips?
Ik heb recent een frame van Kinesis opgebouwd als 'gravelracer'. Een racefiets met een wat relaxtere geometrie, waar dikke banden in kunnen (tot ongeveer 42 mm) en die ook nog eens de mogelijkheid heeft voor een bagagedrager. Een van de merken waar ik ook naar heb zitten kijken was Genesis. Mooie allround fietsen die ook prima onverharde wegen aan kunnen met wat bagage achterop. En niet onbelangrijk: heel betaalbaar.

Genesis heeft toevallig een hele aardige dealer: Andless Cycling in Vlaardingen. Een wielbouwer met veel kennis van zaken, hij heeft een perfect setje wielen voor mij gebouwd.

Overigens is dit een segment waar flink wat merken nu fietsen voor uitbrengen. Kijk voor ideeen eens op het fiets forum in het gravelracer topic (https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=72045).
Kona rove st al bekeken?
Kona Sutra SE staat vandaag in reclame bij Bikester: https://www.bikester.be/kona-sutra-se-t ... 77065.html

Ik heb geen banden met bikester en ik weet niet of het een goede prijs is.
Tips:

Een vierkante trapas (JIS) is geen oud onderdeel en bovendien uitstekend afgedicht, zeer betrouwbaar en zonder kraakgeluiden enz. Nog in zeer veel varianten te koop.
een (te) groot kettingblad vervang je door een kleiner. Is een slijtageonderdeel.
Versnellingsysteem 2x11v niet erg voor de hand liggend voor een trekkingfiets. Een 9v ketting is een stuk breder en gaat veel langer mee. Afstellen 11v voorderailleur is een precisiekarweitje. Kies dan gelijk onebyten of onebyeleven.
Ik vind het een prachtige fiets en zijn vraagprijs waard. Een 52t voorblad verwissel je voor een paar tientjes voor een 48t.

Het enige waar je wat kanttekeningen bij kunt zetten zijn de wielen. Daarin zitten geen conventionele spaken, maar rechte spaken met een afwijkende nippelconstructie. Die zijn onderweg moeilijk te krijgen, dus je doet er verstandig aan om op reis altijd een paar reserve spaken van de goede lengte mee te nemen. Sommigen vinden 24 sp vóór en 28 sp achter kwetsbaar voor een beladen reisfiets, maar ik denk dat Shimano deze MTB wielen vast goed doorgerekend heeft op draaggewicht. Als je zwaarder bent dan 90 kg en zwaarbepakt gaat, moet je misschien naar stevigere wielen omkijken.
Holsworth is voorzover ik weet het huismerk van planetX.co.uk. Je kan dus makkelijk nagaan wat de fiets gekost heeft. Op zich zie ik niet meteen iets mis bij de onderdelen selectie, maar ik vermoed dat je voor bijna dezelfde prijs dezelfde fiets zou kunnen opbouwen en dan kan je gewoon zelf kiezen.
(frame kost 125 pond)
Ik ben wat groter en zwaarder en had de wens om te racefietsen met soms tassen. Ook wilde ik dikke banden. Het is een Velotraum Speedster geworden en ik ben er helemaal blij mee.
Sonny schreef:
do 26 apr, 2018 13:14
... Kinesis& Genesis.

Overigens is dit een segment waar flink wat merken nu fietsen voor uitbrengen. Kijk voor ideeen eens op het fiets forum in het gravelracer topic (https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=72045).
ik zal 't forum eens bekijken & die merken ook
Bugger schreef:
do 26 apr, 2018 13:52
Kona rove st al bekeken?
nee! nu wel, ook interessant op marktplaats! Lijkt ook wat bredere banden aan te kunnen dan de holdsworth

bdr schreef:
do 26 apr, 2018 13:55
Kona Sutra SE staat vandaag in reclame bij Bikester: https://www.bikester.be/kona-sutra-se-t ... 77065.html

Ik heb geen banden met bikester en ik weet niet of het een goede prijs is.
zal prima prijs zijn. Lijkt mij prima fiets, heb wel liever STI shifters. En qua frame iets minder race georienteerd lijkt 't.
sjefke schreef:
do 26 apr, 2018 15:04
Tips:

Een vierkante trapas (JIS) is geen oud onderdeel en bovendien uitstekend afgedicht, zeer betrouwbaar en zonder kraakgeluiden enz. Nog in zeer veel varianten te koop.
een (te) groot kettingblad vervang je door een kleiner. Is een slijtageonderdeel.
Versnellingsysteem 2x11v niet erg voor de hand liggend voor een trekkingfiets. Een 9v ketting is een stuk breder en gaat veel langer mee. Afstellen 11v voorderailleur is een precisiekarweitje. Kies dan gelijk onebyten of onebyeleven.
JIS: ah, dat is eigenlijk ook wel waar ja. Ik heb meer gedoe gehad met holllowtech 2's dan met vierkant.
3x9 kan ik ook wel mee leven. Anno 2018 zou ik meer wel leuker vinden.
math schreef:
do 26 apr, 2018 15:35
Ik vind het een prachtige fiets en zijn vraagprijs waard. Een 52t voorblad verwissel je voor een paar tientjes voor een 48t.

Het enige waar je wat kanttekeningen bij kunt zetten zijn de wielen. Daarin zitten geen conventionele spaken, maar rechte spaken met een afwijkende nippelconstructie. Die zijn onderweg moeilijk te krijgen, dus je doet er verstandig aan om op reis altijd een paar reserve spaken van de goede lengte mee te nemen. Sommigen vinden 24 sp vóór en 28 sp achter kwetsbaar voor een beladen reisfiets, maar ik denk dat Shimano deze MTB wielen vast goed doorgerekend heeft op draaggewicht. Als je zwaarder bent dan 90 kg en zwaarbepakt gaat, moet je misschien naar stevigere wielen omkijken.
Ik vind 'm ook mooi :). Qua uiterlijk iig.
Wielen: goed om te weten. Ik ben 72kg. Dus moet wel lukken. Daarnaast belaad ik mijn karretje en dus de fiets minder.
EnriceV schreef:
do 26 apr, 2018 15:45
Holsworth is voorzover ik weet het huismerk van planetX.co.uk. Je kan dus makkelijk nagaan wat de fiets gekost heeft. Op zich zie ik niet meteen iets mis bij de onderdelen selectie, maar ik vermoed dat je voor bijna dezelfde prijs dezelfde fiets zou kunnen opbouwen en dan kan je gewoon zelf kiezen.
(frame kost 125 pond)
Voor 800 wil ik 'm iig niet. Want ik kan 'm idd zelf opbouwen voor dit geld denk ik.
't Is een Kona Rove ST uit 2015 geworden!
Voor 't weekend op marktplaats gespot en vandaag een proefrit gemaakt (op 40mm banden). De fiets is nog in erg nette staat. Incl slot, racebanden, bagagedrager en spatborden; kleine dingen maar wel vast handig om te hebben.

Een relaxte sportieve fiets die leuk is om aan te zetten, maar beetje toeren gaat ook prima. Kortom, past aardig bij wat ik zocht. Met dunne banden volgens mij ook een prima racefiets voor mij. Sram Apex (doubletap) is wel even wennen, maar dat zal wel goed komen.
Mooie aankoop. Misschien nog een beetje investeren in een lichtere (kampeer)uitrusting (mocht dat nodig zijn) dan kan je er ver mee komen (mocht je dat willen natuurlijk ;)) :)
Uh, nog meer gear? Ik was al aardig licht uitgerust volgens mij.
kjiratsiekoedel schreef:
ma 30 apr, 2018 14:20
Uh, nog meer gear? Ik was al aardig licht uitgerust volgens mij.
Oja je gebruikt een karretje (sowieso andere belasting van de fiets). Dan kan je m'n opmerking vergeten :oops:

Evengoed een mooie aanschaf die Kona :D
Ik heb ook tassen. Dus kan kiezen. Maar verder al wel aardig uitgerust met lichte gear
Foto's! Foto's! Foto's! :D
Gewoon een paarse fiets. Maar ik zal eens wat posten ,😉