Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen intern schakelkabeltje Rohloff (zonder “easy set”) - Forum Wereldfietser

Vervangen intern schakelkabeltje Rohloff (zonder “easy set”)

Ik wil graag preventief het 0,9mm schakelkabeltje van onze Rohloffnaaf vervangen. Helaas was de lokale fietsenwinkel door de voorraad “easy set” pakketjes heen en nu heb ik dus de losse onderdelen in huis (scheelt ook nogal in de prijs! :shock: )

Afbeelding

Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben? Viel het mee / tegen (begrijp dat het best lastig is...)

Een link naar een filmpje zou ook zeer welkom zijn want tot nu toe heb ik deze nog niet kunnen vinden op YouTube :roll:

Alvast bedankt!
https://www.youtube.com/watch?v=9_ha9__3VLg

Een paar maanden geleden voor het eerst zelf gedaan, viel me erg mee.
Bedankt voor je reactie maar ik heb dus net de andere variant zonder externe “schakelbox” :oops:
renel schreef:
vr 13 apr, 2018 14:42
Deze dan?
https://www.youtube.com/watch?v=4GSsp4wJp_E
Ook niet :)

Ik heb er geen ervaring mee. Wel altijd zo'n 0,9 mm kabeltje als reserve mee, met het idee dat ik dat t.z.t. wel uitzoek als de nood aan de man is...
Er is op dit forum eerder geworsteld met dit probleem. Mogelijk zijn de antwoorden daar gegeven voldoende om je te helpen.
viewtopic.php?t=28271
Eigenlijk appeltje, eitje...
Neem je tijd en met een beetje gezond verstand en wat inzicht kom je al een heel eind. M.a.w. lees het betreffende hoofdstuk in de handleiding eens door en dan moet het gewoon lukken. Is het niet van de eerste keer dan wel van de derde keer. Ik heb eerlijk gezegd zelden een handleiding voor een consumentenproduct gezien die zo grondig, uitgebreid en duidelijk is.

Het lastigste voor het interne schakelmechanisme is dat de kabel een beetje de neiging heeft om zich terug los te wikkelen van het walsje maar eenmaal ie op zijn plaats zit in die uitsparing is het moeilijkste al achter de rug.

Ik geloof absoluut niet in preventief vervangen en zeker voor dit kabeltje niet. Ik heb het mijne voor het eerst net voor de 30.000km vervangen omdat er een vezel van de kabel was doorgesleten. Het enige dat ik toen merkte was dat het schakelen een stukje stroever gaat niets meer en niets minder. Je kan verder nog prima schakelen en perfect verder fietsen dus preventief vervangen is eigenlijk nergens voor nodig, tenzij voor de omzet van Rohloff AG uiteraard.

Al dat preventieve vervangen van onderdelen waarover ik hier zo vaak lees heb ik nooit begrepen. Dat past zo in de wegwerpmaatschappij van tegenwoordig. Banden vervangen en verder oprijden op de stadsfiets dat is uiteraard iets anders. Net zoals preventief onderhoud (poetsen, smeren olien en afregelen) iets anders is dan preventief vervangen.

Groeten,
Bram
Bedankt voor alle reacties; hier kan ik zeker wat mee!

Nu ben ik alleen wel een beetje gaan twijfelen of het überhaupt nodig is om het kabeltje al te vervangen :roll: Het is namelijk een tweedehands fiets van iemand die ‘m vooral gebruikte voor woon-werkverkeer en ik heb geen idee hoeveel km er al op is gefietst... Maar 20-30.000km lijkt me sterk als ik naar de conditie van alle overige onderdelen kijk?

Ik heb in ieder geval even onder de rubberen balgjes gespiekt en het huidige kabeltje ziet er voor zover ik kan zien perfect uit dus misschien dat ik het toch nog even zo laat :oops: (bij een lange reis gaat het reservekabeltje wel mee natuurlijk)
cycloantverpia schreef: Eigenlijk appeltje, eitje...
Helaas is niet iedereen even handig, en tijdens een fietsvakantie is het niet voor iedereen het meest geschikte moment voor een portie trial&error.
cycloantverpia schreef: Ik geloof absoluut niet in preventief vervangen en zeker voor dit kabeltje niet... preventief vervangen is eigenlijk nergens voor nodig, tenzij voor de omzet van Rohloff AG uiteraard.
Ik denk dat de winstcijfers van Rohloff AG echt niet gebaseerd zijn op het voortijdig vervangen van een intern kabeltjesetje van een paar euro. Als Rohloff-distributeur kan ik met de opbrengst van al die 'veel te vroeg' vervangen kabeltjes me hooguit 1x per jaar een extra Dame Blanche (zonder slagroom) veroorloven.

Wat wél veel tijd (en dus geld kost) aan zowel Rohloff AG als aan mijzelf is als we een consument moeten helpen die ergens te velde met een gebroken kabeltje staat 'omdat preventief vervangen niet hoeft, gelezen op een forum' (dat helpen wordt trouwens altijd met graagte gedaan).

Als de fiets enkel voor woon- werkverkeer gebruikt wordt is een defect intern kabeltje geen ramp, de eigen werkplaats of die van de fietsenmaker is meestal op maar enkele km's verwijderd. Op reis is het handiger als je dit preventief vervangen hebt (bij twijfel of als je dit niet onderweg wil/kan vervangen).
Stel dat ik een intern kabeltje na de voorschreven 10.000/12.000 kilometer niet vervang, terwijl dat wel het Rohloff voorschrift is. Zou jij dan gelukkig met ons worden als je met pech in de Atacama woestijn staat?

Dit soort dingen is altijd een dilemma als wij een fiets voor onderhoud krijgen. Een riem kan wel 20.000 kilometer meegaan, maar soms minder. En soms langer. En hoe zit het met een ketting/cassette combinatie? Om nog maar te zwijgen over banden.

Hoe het ook zij, ik heb liever een klant die klaagt over een ietsjes hogere rekening dan een klant die tijdens zijn vier weken vakantie pech krijgt.
Absoluut mee eens. Het is wel een dilemma voor fietsenmakers. Een aantal jaren terug was ik met de WF op de buitenland trektocht in Noorwegen. Van mijn groep kregen er vijf mensen ernstige problemen met hun wielen (naaf, versleten velgen, banden). Al die fietsen waren tevoren bij fietsenmakers geweest, maar die hadden blijkbaar niet durven zeggen dat er een dure reparatie nodig was om pech onderweg te voorkomen. En zo zie ik het eerlijk gezegd vrij vaak.
Just Koen schreef:
zo 15 apr, 2018 12:18
...
Wat wél veel tijd (en dus geld kost) aan zowel Rohloff AG als aan mijzelf is als we een consument moeten helpen die ergens te velde met een gebroken kabeltje staat 'omdat preventief vervangen niet hoeft, gelezen op een forum' (dat helpen wordt trouwens altijd met graagte gedaan). ...
Ik zie even niet hoe het Rohloff veel tijd/geld zou kosten als een consument ergens met een gebroken schakelkabeltje komt te zitten. Ik ken ook niet veel fietsenmakers die in hun auto stappen om een consument ergens (in Nederland? Europa?) te gaan helpen met een gebroken schakelkabeltje. Technisch is het vervangen van zo'n schakelkabeltje nauwelijks ingewikkelder dan het vervangen van b.v. een remkabeltje.
Niall schreef:
zo 15 apr, 2018 10:12
Bedankt voor alle reacties; hier kan ik zeker wat mee!

Nu ben ik alleen wel een beetje gaan twijfelen of het überhaupt nodig is om het kabeltje al te vervangen :roll: Het is namelijk een tweedehands fiets van iemand die ‘m vooral gebruikte voor woon-werkverkeer en ik heb geen idee hoeveel km er al op is gefietst... Maar 20-30.000km lijkt me sterk als ik naar de conditie van alle overige onderdelen kijk?

Ik heb in ieder geval even onder de rubberen balgjes gespiekt en het huidige kabeltje ziet er voor zover ik kan zien perfect uit dus misschien dat ik het toch nog even zo laat :oops: (bij een lange reis gaat het reservekabeltje wel mee natuurlijk)
Je kan natuurlijk alvast zelf je easy set maken zodat je die makkelijk op vakantie kan vervangen als het nodig is.
Dan hoef je niet te klooien als je diep in het zweet in de zon zit :lol:
renel schreef: Ik zie even niet hoe het Rohloff veel tijd/geld zou kosten als een consument ergens met een gebroken schakelkabeltje komt te zitten. Ik ken ook niet veel fietsenmakers die in hun auto stappen om een consument ergens (in Nederland? Europa?) te gaan helpen met een gebroken schakelkabeltje. Technisch is het vervangen van zo'n schakelkabeltje nauwelijks ingewikkelder dan het vervangen van b.v. een remkabeltje.
Je zou ervan verbaasd staan hoeveel tijd er in e-mail en telefoonconversaties gaat zitten. Nogmaals, met heel veel plezier. Maar wel frustrerend als het voorkomen had kunnen worden.

En dat het Technisch gezien nauwelijks ingewikkelder is dan het vervangen van een remkabel: voor mij inderdaad niet. Voor jou zo te lezen ook niet. Voor degenen die mij mailen (en blijkbaar ook voor de topicstarter) wel.