Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff welke verhoudingen zijn nog toegestaan - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff welke verhoudingen zijn nog toegestaan

Ik denk dat als je je volle gewicht op het neergaande pedaal zet, je niet óók nog aan het omhoog gaande pedaal kunt trekken. Uit biomechanische metingen blijkt dat er heel weinig kracht op het omhooggaande pedaal wordt uitgeoefend, zie dit artikel. Weliswaar was de proefpersonen in deze studie gevraagd om op het zadel te blijven zitten, maar in de uitvoering volgden zij hun natuurlijke pedaaltred.
Leon schreef:
do 12 apr, 2018 09:29
Dan heb je vergeten dat je ook aan het stuur kunt trekken, kunt gaan staan en daarmee de traagheid van je lijf gebruiken door het op en neer te laten gaan*
Nou ben ik benieuwd, want ik had zelf ook de indruk dat ik, door aan het stuur te trekken, tegendruk lever. Als ik soms op hellingen van >>15% kom, kan ik wel gaan staan maar met mijn gewicht alleen (55 kg) zou ik de trapper niet rondkrijgen als ik niet tegelijkertijd aan het stuur trek. Althans, dat is mijn indruk. Klopt dat? Ik gebruik wel klikpedalen, maar trek niet (althans niet bewust) aan het omhooggaande been.

Groeten,

Christine
math schreef:
do 12 apr, 2018 11:46
... in de uitvoering volgden zij hun natuurlijke pedaaltred.
Wat ik in gedachten had was niet een situatie tijdens het fietsen, maar een situatie van het wegrijden vanaf 0 km/u zoals bjivoorbeeld vanaf een stoplicht en/of op een steile helling.
Van mijn stoplichtfietsgedrag weet ik dat ik meestal sneller het kruispunt over ben dan wegrijdende auto's, maar dat zegt waarschijnlijk veel over het rijgedrag hier in de buurt.

Een meting die ik eens uitvoerde met een 240-fps filmpje leverde op dat ik in 6 seconden van 0 naar 27 km/u kon met een versnelling van 1 tot 1,5 m/s^2. Het benodigd vermogen daarvoor was in mijn geval zo'n 1400 W.
Ik heb dat toen gedaan met een drieversnellingsstadsfiets, zonder SPD. De resultaten verbaasden me, vooral dat ik bij een erg laag toerental toch een aardige acceleratie kon bereiken.
Ik zou die meting eens over moeten doen mét spd en met een bekend verzet.

(Mocht je het zelf willen doen: plak een strook ducktape om je voorwiel en flimt het met een snelle camera. 60 fps is te weinig. Je moet de camera vastzetten op het stuur zodat je steeds dezelfde plek filmt omdat je anders last krijgt van de rolling shutter die je belet het exacte tijdstip van langskomen te bepalen. Met een filmspeler die je de framenummers kan tonen plus nog wat correcties en kun je dan de acceleratie plotten.)
We dwalen nu wel af van de Rohloff kransjes, maar alla.

Om met een snelheid waarmee je net niet omvalt, zeg 5 km/h, een helling van 15% op te rijden met een gewicht van fiets+rijder van 70 kg, heb je minimaal 70*10*750/3600 = 146 W nodig. Dat kan iemand van 55 kg best aan als hij/zij op de trappers gaat staan of op het zadel blijft zitten en stevig aan het stuur trekt, waardoor je veel kracht op de pedalen kunt zetten. Je moet wel een laag verzet kiezen zodat je benen soepel kunnen blijven ronddraaien en de dode momenten dat je geen vermogen levert (als de cranks verticaal staan) kort duren.

Als je meer in detail over zittend of staand klimmen en welke spieren je daarbij gebruikt wilt weten, is dit een prima artikel.
math schreef:
do 12 apr, 2018 13:03


Om met een snelheid waarmee je net niet omvalt, zeg 5 km/h, een helling van 15% op te rijden met een gewicht van fiets+rijder van 70 kg, heb je minimaal 70*10*750/3600 = 146 W nodig. Dat kan iemand van 55 kg best aan als hij/zij op de trappers gaat staan of op het zadel blijft zitten en stevig aan het stuur trekt, waardoor je veel kracht op de pedalen kunt zetten.
Wat ik bedoelde was het volgende: je schreef eerder "dat je nooit meer kracht op de pedalen kunt zetten dan wanneer je uit het zadel komt en je je volle gewicht op de trapper zet die naar beneden gaat."
En mijn vraag was (ook n.a.v. een opmerking van Leon): als je aan het stuur trekt, kun je dan (staand) niet méér kracht op je pedalen zetten dan slechts je volle gewicht? Voor mijn gevoel doe ik dat op zo'n steile helling. Zou ik het stuur dan maar losjes vasthouden, dan zou ik met alleen mijn gewicht het pedaal niet omlaag krijgen, maar hard trekkend aan mijn stuur lukt het me toch.

Groeten,

Christine
Het helpt wel, maar beperkt.
Ga eens op een weegschaal staan en grijp met je handen iets vast voor je waaraan je kunt trekken. Trek met de armen en kijk hoeveel je gewicht dan toeneemt. Je zult zien dat het erg afhankelijk is van de hoek tussen je lijf en je armen.
In mijn geval: ik weeg 75 kg. Ik trek met de armen onder een hoek van 45 graden en zie dat ik tot ongeveer 90 kg kom. Als mijn armen horizontaal blijven kan ik helemaal niets toevoegen.
Het hangt dus af van de hoogte van het stuur ten opzichte van je schouders als je op de pedalen staat.

Maar de meeste mensen zijn al bek-af van 1 minuut 'op te pedalen lopen' zónder aan het stuur te trekken. Je moet namelijk na elke pedaalslag je zwaartepunt weer omhoog brengen. Dat kost veel energie, net als snel traplopen.
math schreef:
do 12 apr, 2018 15:24
Het helpt wel, maar beperkt.
Ga eens op een weegschaal staan en grijp met je handen iets vast voor je waaraan je kunt trekken. Trek met de armen en kijk hoeveel je gewicht dan toeneemt. Je zult zien dat het erg afhankelijk is van de hoek tussen je lijf en je armen.
In mijn geval: ik weeg 75 kg. Ik trek met de armen onder een hoek van 45 graden en zie dat ik tot ongeveer 90 kg kom. Als mijn armen horizontaal blijven kan ik helemaal niets toevoegen.
Het hangt dus af van de hoogte van het stuur ten opzichte van je schouders als je op de pedalen staat.
OK, ik snap het, bedankt. In mijn geval is de hoek van mijn armen met mijn stuur steiler dus ik zal relatief iets meer kunnen toevoegen.
math schreef:
do 12 apr, 2018 15:24
Maar de meeste mensen zijn al bek-af van 1 minuut 'op te pedalen lopen' zónder aan het stuur te trekken. Je moet namelijk na elke pedaalslag je zwaartepunt weer omhoog brengen. Dat kost veel energie, net als snel traplopen.
Heb mezelf wel aangeleerd om regelmatig, en ook wat langduriger op de pedalen te staan. En dat was bv. in Costa Rica en Panama, of noord-Thailand wel nodig... Heel wat dagen met een of meerdere klimmen van >15% of zelfs tegen de 20%.

Groeten, Christine
javb2812 schreef:
do 12 apr, 2018 00:49
Carl schreef:
wo 11 apr, 2018 09:20
javb2812 schreef:
wo 11 apr, 2018 00:47
Want waarom zou je per se een 35t voorblad willen? Grotere tandwielen gaan langer mee.
jerryopdefiets schreef:
di 10 apr, 2018 17:52
Ik wil geen groter blad voor gezien deze dan tegen het frame aankomt
Inderdaad, dat had ik even over het hoofd gezien.
Ik sta hier overigens van te kijken. Moet het niet een merkwaardig frame zijn als er geen groter voorblad dan 35t op kan?

Hans
Het is een surly krampus niet echt een raar frame maar ik had een 38 blad er op en deze kwam tegen het frame aan. Wellicht is de as te kort? ik heb nu vierkant as Shimano bracket BB-UN55 115mm zou 118 mm dit oplossen? en heb ik dan geen probleem met de recht kettinglijn van de rohloff?

Ondertussen is mij een hoop duidelijk over de krachten gewoon niet in de lichte versnelling op de pedalen staan...

Jerry
"We dwalen nu wel af van de Rohloff kransjes, maar alla",
Ik vind het niet storend. Bedankt voor je heldere uitleg :idea:
math schreef:
wo 11 apr, 2018 22:09
renel schreef:
wo 11 apr, 2018 11:54
Wat ik me afvraag bij die verhoudingen, zijn die berekend op mij of op Tom Dumoulin?
Zowel voor jou als voor Tom Dumoulin geldt dat je nooit meer kracht op de pedalen kunt zetten dan wanneer je uit het zadel komt en je je volle gewicht op de trapper zet die naar beneden gaat. ...
Ah, nou begin ik het een beetje te snappen. Dank voor de toelichting.
Als ik het goed begrijp is je frame het probleem. Het is geschikt voor 148 mm brede achternaven, en om dat mogelijk te maken zijn de liggende achtervorken verder naar buiten gebogen. Een groot kettingblad loopt daar dan tegenaan. Een iets langere trapas zou dat kunnen verhelpen, tegen de prijs van een suboptimale kettinglijn. Overigens komt de kettinglijn gelukkig voor jou ook wat verder naar buiten bij gebruik van de nieuwe splined sprockets: https://www.rohloff.de/en/products/speedhub/equipment/
Zelf heb ik hier allemaal nog geen echte studie van gemaakt, maar het lijkt me zinvol om juist hier naar te kijken, en eventueel te overleggen met Rohloff/je leverancier, ook vanwege de juiste montage van de naaf zelf in zo'n breder frame.
Ik heb deze fiets volledig laten opbouwen en er zit een bredere naaf in met splined sprocket.

Maar ik vraag mij af of die paar mm het verschil gaan maken. maar het is het proberen waard want een as is niet heel duur en redelijk makkelijk te vervangen. En ik weet ook niet hoeveel het uiteindelijk uitmaakt of de ketting lijn iets minder ideaal is.
Omdat dit topic al een week stil ligt, neem ik aan dat de on-topic antwoorden uitgeput zijn en de off-topic politie mij vergeeft dat ik nog even doorga op een eerdere vraag hier: "trek je ook nog aan je stuur als je op de pedalen staand een steile helling oprijdt, om daarmee de kracht op de pedalen te vergroten?"

Ik raad iedereen die in deze vraag is geïnteresseerd aan om even 3 minuten deze video van de laatste kilometer van de Waalse Pijl 2018 te bekijken. Het is de laatste kilometer van een wedstrijd over 200 km voor profs die op de Muur van Huy wordt beslist. De Muur is vanaf de voet 128 meter hoog en 1,3 km lang, een gemiddelde stijging van 9,8%. Op de steilste delen is de Muur 17%, maar als je binnenkant-bocht rijdt, haal je wel 25% volgens de Encyclopedie Cotacol.

Afbeelding

Wat me opvalt in de beelden is:
- veel profs rijden staande op de pedalen (behalve Bouke Mollema, #171)
- deze renners lijken niet erg te trekken aan het stuur, maar juist te steunen op het stuur!
- het bovenlichaam wiegt iets op-en-neer ten opzichte van het frame bij elke pedaalslag, maar zeker niet over een afstand van twee keer de pedaalarm (35 cm).

Wat de profs lijken te doen tijdens de fase dat je via de pedalen niet meer veel kracht kunt zetten (zeg 120-180 graden vanaf boven), is het lichaam weer op te drukken met behulp van de armen voor de volgende pedaalslag.

In getallen : de laatste kilometer heeft een hoogteverschil van 115 meter. De snelste prof legt dat af in 168 seconden. Dat is een gemiddelde snelheid van 21 km/h. Als we luchtweerstand en rolweerstand verwaarlozen (samen ongeveer 75W) en het gewicht van renner+fiets op ongeveer 75 kg schatten, dan is het vermogen van Julien Alaphillipe (winnaar), Alessandro Valverde en Jelle Vanendert in die laatste kilometer ongeveer 510W. Metingen aan renners die zittend op het zadel 400W produceren laten zien dat je daarbij in het maximum ongeveer 460 N op het pedaal zet, zie het plaatje hieronder uit dit artikel. Waarschijnlijk moet je voor 500W iets uit het zadel komen, maar nog lang niet staat alle lichaamsgewicht (750 N) op het neergaande pedaal, laat staan dat je ook nog trekt aan het stuur. Het kost gewoon te veel kracht, zoals Valverde laat zien als hij zich kort voor de finish weer op het zadel plant.

Afbeelding
Dat is een gemiddelde snelheid van 21 km/h.
Een beetje sneller dan ik, de laatste keer dat ik er was.