Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tijdelijke ombouw vakantiefiets naar 'lichtere' fiets voor een goed doel - Forum Wereldfietser

Tijdelijke ombouw vakantiefiets naar 'lichtere' fiets voor een goed doel

Eind juni neem ik deel aan de Bike for ThinkPink Classic 2018: samen met een 80-tal dames fietsen we van Parijs naar Brussel ten voordele van ThinkPink, de (belgische) nationale borstkankercampagne (zie https://www.think-pink.be/nl/acties/d/a/4688)

Vorig jaar nam ik deel aan een ronde in Vlaanderen voor hetzelfde goede doel. De meeste deelneemsters reden met een koersfiets. Aangezien ik geen koersfiets heb, reed ik met mijn vakantiefiets en een stuk trager uiteraard. Dit jaar wordt vanuit de organisatie expliciet gevraagd met een ‘sportieve’ fiets te rijden. Ik vraag me nu af of het zin heeft mijn vakantiefiets (zie onderstaande foto) voor de gelegenheid te ontdoen van wat gewicht om hem sneller te maken. Zo denk ik aan verwijderen van: tubus voordrager (en evt. achterdrager), axa-slot, dynamo, verlichting, spatborden, standaard...? Eventueel andere banden (nu 40 mm marathon plus)? En wat kan ik nog doen?

Zou dit een merkbaar effect hebben op het rijgedrag? Wie kan me hierover advies geven?

Dank alvast!

Bijlagen

De dingen die je noemt kunnen zeker wat verschil maken, maar ik zou het ook weer niet te ingewikkeld maken -ik zou die verlichting dus laten zitten en misschien alleen de dynamo verwijderen (die heb je zo weer teug gezet). Als het gaat om het rijgedrag zullen andere banden het meeste verschil maken. Van een stel Panaracer Pasela (eventueel de TG versie met antileklaag) in 38 (echte) mm wordt je vast vrolijk, nu, maar ook op andere tochten. Als je heel luxe wilt doen zijn er ook nog de banden van Compass, maar dat is wel een andere prijscategorie.
Het gaat allemaal bij elkaar echt wel verschil maken, zeker de sloten wegen veel, zeker als je ze onderweg niet nodig hebt. En gewicht van de fiets afhalen geeft altijd een fijn gevoel. :D
Als aanvulling op Wim's idee heb je nog de mogelijkheid om dat hoge krakelingstuur lager en/of platter te zetten, maar dat is uiteraard afhankelijk van de mogelijkheiden van je lichaam.
nicolevelo schreef:
ma 09 apr, 2018 16:00
Dit jaar wordt vanuit de organisatie expliciet gevraagd met een ‘sportieve’ fiets te rijden.
Ik zou eerst maar nagaan wat voor fiets "vereist" is. Kans is groot dat alleen een koersfiets/racer (evt. gravelracer of fitnessbike) is toegestaan en anders loop je voor niets je eigen fiets leeg te trekken.

Veel van dit soort ritten zijn vaak rijden in sportief groepsverband (touren), met een gemiddelde van soms 25 km/h of sneller.
Fedor schreef:
ma 09 apr, 2018 18:43
nicolevelo schreef:
ma 09 apr, 2018 16:00
Dit jaar wordt vanuit de organisatie expliciet gevraagd met een ‘sportieve’ fiets te rijden.
Ik zou eerst maar nagaan wat voor fiets "vereist" is. Kans is groot dat alleen een koersfiets/racer (evt. gravelracer) is toegestaan en anders loop je voor niets je eigen fiets leeg te trekken.

Veel van dit soort ritten zijn vaak rijden in sportief groepsverband, met een gemiddelde van soms 25 km/h of sneller.
De enige echte vereiste is dat ik minimum 750 euro sponsorgeld inzamel. Dat zit alvast goed. Verder is het een kwestie van smaak: ik vind het leuker om niet de hele tijd achteraan te fietsen.
Als je echt sneller wilt gaan dan zijn een lager stuur en strakke kleding enerzijds en snelle banden anderzijds de beste optie. Pas als er geklommen moet worden begint ook gewicht van belang te zijn.
Wim schreef:
ma 09 apr, 2018 19:05
Als je echt sneller wilt gaan dan zijn een lager stuur en strakke kleding enerzijds en snelle banden anderzijds de beste optie. Pas als er geklommen moet worden begint ook gewicht van belang te zijn.
Dat is duidelijk. Naar een ander stuur ben ik al op zoek.
En tussen Parijs en Brussel is het niet bepaald vlak...
zie je geen kans een 'race-fiets' te lenen voor dit goede doel? Je hebt kennissen, vrienden en/of sponsors al bereid gevonden je te helpen met het goede doel; nu nog een 'vereiste' fiets, mag niet moeilijk over gedaan worden!
Ik heb geen geschikte fiets voor je anders kon je hem lenen! :D
spatborden werken als een parachute en dat stuur mag wel 15 cm lager. Spatborden schelen in het gemiddelde toch wel 2km/u.
sjefke schreef:
di 10 apr, 2018 00:13
spatborden werken als een parachute en dat stuur mag wel 15 cm lager. Spatborden schelen in het gemiddelde toch wel 2km/u.
Laatst was op dit forum nog een bericht waarin stond dat spatborden de luchtweerstand verminderen. Daar kon ik wel wat kanttekeningen bij plaatsen, maar als jouw spatborden je gemiddelde met 2 km/u omlaag haalden dan had je volgens mij wel erg brede versies.
Jan Heine heeft ooit uitgebreide windtunnel proeven gedaan en daaruit bleek inderdaad dat spatborden de luchtweerstand kunnen verminderen. Als ik me goed herinner moeten het dan wel van die Honjo/Berthoud spatborden zijn die ver naar voren doorlopen. Bij auto's zijn de spatborden ook lang geleden mede ingevoerd om de luchtweerstand te verminderen.
Dat slaat dan meteen weer door naar de andere kant - spatborden die luchtweerstand vermínderen. Bij een auto die knap plat is aan de meeste kanten kan ik me voorstellen dat de vormgeving ervan nog best een flink verschil kan maken in luchtweerstand, maar bij een huis- tuin en keukenfiets met de berijder erop en niet erin, moeten het wel hele bijzondere spatborden worden.

Niettemin zou ik ze er denk ik ook afhalen - of for the time being een andere fiets lenen, als dat kan. Want een racefiets wordt het nooit echt, en met andere banden en een ander stuur kost jet je al gauw weer boven de 100,-.
Wim schreef:
di 10 apr, 2018 09:42
Jan Heine heeft ooit uitgebreide windtunnel proeven gedaan en daaruit bleek inderdaad dat spatborden de luchtweerstand kunnen verminderen. Als ik me goed herinner moeten het dan wel van die Honjo/Berthoud spatborden zijn die ver naar voren doorlopen.
Behalve dat het alleen om het voorste spatbord ging dat moest doorlopen ver tot voor de voorband (wat echt never nooit niemand gaat doen) zaten er nog haken en ogen aan de breedte van de band, de breedte van het spatbord en de afstand tussen band en spatbord. En wind van schuin van voren hadden ze ook niet getest terwijl dat in Nederland eerder wel het geval is dan niet.
De conclusie zal wel kloppen - KUNNEN verminderen - maar dat klinkt bij mij net als iets dat TOT zoveel besparing oplevert; dan weet je dat er een catch is.
Het probleem is dat windtunnel gebruik erg duur is tenzij je bij toeval toegang kunt krijgen. Het is dus niet zo makkelijk zulke experimenten te herhalen. Metalen spatborden die in klassiek Franse stijl ver naar voren (en naar onder) doorlopen zijn er echt wel, en van Gilles Berthoud zijn ze ongeveer even duur als die van SKS, en in mijn ervaring veel beter. Ze beschermen beter, zwabberen minder en omdat de beugels buitenom lopen heb je minder problemen met banden met wat grover profiel. Helaas zijn ze erg lastig te monteren.
Ik vind dat je meedoet aan een leuke activiteit. Ik zou verder contact opnemen met de organisatie, even navragen waarom ze nu aandringen op een echte racefiets. Als je hun gedachtegang en problemen begrijpt kan je beter anticiperen of het aanpassen van je fiets een haalbaar iets is om toch 'snel genoeg te zijn'. Is het omdat ze een groeprit / peletonstocht gaan doen of mogen ze maar een beperkte tijd de weg afzetten of is er geen duidelijke reden?

Verder al veel goede tips gegeven. Ik zou persoonlijk alleen naar nieuwe banden kijken, de exemplaren die je nu hebt zijn erg zwaar en traag (wel héél lekbestendig) persoonlijk rij ik lekker op de marathon supremes, maar er zijn vast genoeg andere opties. Verder is het weghalen van wat dingen die je echt niet nodig hebt niet heel zinvol, veel moeite voor weinig resultaat. Ik zou zelf alleen de sloten weglaten en de voordrager eraf halen. Let wel dat het meeste gewicht dat je wint/verliest al snel overeenkomt met een gevulde bidon vs een lege. Niet heel veel, maar alle beetjes kunnen helpen.
rockhopper schreef:
di 10 apr, 2018 11:41
Let wel dat het meeste gewicht dat je wint/verliest al snel overeenkomt met een gevulde bidon vs een lege.
Bij elkaar zal het toch heel wat meer zijn. Alleen de spatbordset van mijn T400 woog al 580 gram. En die sloten zijn per stuk denk ik al ongeveer een volle bidon. Het lijkt me gewoon slim om voor zo'n tocht zo veel mogelijk bagege thuis te laten, of het nu aan je fiets zit vastgeschroefd of niet. Het er afschroeven van spatbordjes is echt niet veel werk. Bovendien maak je dan de fiets een schoon op plaatsen waar je anders niet komt en heb je een mooi inspectiemoment.
Leon schreef:
di 10 apr, 2018 11:47
rockhopper schreef:
di 10 apr, 2018 11:41
Let wel dat het meeste gewicht dat je wint/verliest al snel overeenkomt met een gevulde bidon vs een lege.
Bij elkaar zal het toch heel wat meer zijn. Alleen de spatbordset van mijn T400 woog al 580 gram. En die sloten zijn per stuk denk ik al ongeveer een volle bidon. Het lijkt me gewoon slim om voor zo'n tocht zo veel mogelijk bagege thuis te laten, of het nu aan je fiets zit vastgeschroefd of niet. Het er afschroeven van spatbordjes is echt niet veel werk. Bovendien maak je dan de fiets een schoon op plaatsen waar je anders niet komt en heb je een mooi inspectiemoment.
Ik schreef het niet heel duidelijk, maar ik bedoelde ook per onderdeel inderdaad. Maar ik denk dat je makkelijker meer winst haalt door gewoon een racefiets te lenen/huren, al is dat niet de vraag. Er spelen heel veel factoren mee maar de aerodynamische houding racefiets vs toerfiets en het gewicht zijn wel de belangrijkste twee. Maar dan moet je natuurlijk wel die afstand in een racefiets houding kunnen fietsen, niet iets dat je in één week kan leren/aanwennen.
rockhopper schreef:
di 10 apr, 2018 12:34
Maar ik denk dat je makkelijker meer winst haalt door gewoon een racefiets te lenen/huren, al is dat niet de vraag. Er spelen heel veel factoren mee maar de aerodynamische houding racefiets vs toerfiets en het gewicht zijn wel de belangrijkste twee. Maar dan moet je natuurlijk wel die afstand in een racefiets houding kunnen fietsen, niet iets dat je in één week kan leren/aanwennen.
Is inderdaad ook een mogelijkheid: zonet bij de lokale fietsenwinkel een tweedehandse Koga-Roadchamp geprobeerd: lekker licht! Hij is één maat te groot (60 cm ipv 56cm) maar ik zat er toch comfortabel op, alleen komt de bovenbuis wat hoog (is een 'herenframe'). Ze vragen bij de eigenaar na of die hem wil verhuren voor twee maand; ik wacht het antwoord af.
nicolevelo schreef:
di 10 apr, 2018 12:45
rockhopper schreef:
di 10 apr, 2018 12:34
Maar ik denk dat je makkelijker meer winst haalt door gewoon een racefiets te lenen/huren, al is dat niet de vraag. Er spelen heel veel factoren mee maar de aerodynamische houding racefiets vs toerfiets en het gewicht zijn wel de belangrijkste twee. Maar dan moet je natuurlijk wel die afstand in een racefiets houding kunnen fietsen, niet iets dat je in één week kan leren/aanwennen.
Is inderdaad ook een mogelijkheid: zonet bij de lokale fietsenwinkel een tweedehandse Koga-Roadchamp geprobeerd: lekker licht! Hij is één maat te groot (60 cm ipv 56cm) maar ik zat er toch comfortabel op, alleen komt de bovenbuis wat hoog (is een 'herenframe'). Ze vragen bij de eigenaar na of die hem wil verhuren voor twee maand; ik wacht het antwoord af.
Aparte maatvoering heeft jouw fietsenmaker. Ik meen me te herinneren dat frames van de Roadchamp in centimeters omhoog ging, niet in 4 tegelijk. Fiets is dus veel te groot als je normaal op een 56 rijdt.
Ik zou de trappers verwisselen voor SPD-pedalen waarop je ook goed kunt lopen (dus met plaatjes die binnen de schoenzool liggen). Dat geeft je voeten een vast contact met de pedalen waardoor je meer kracht kunt zetten. Je merkt de verbetering misschien niet meteen omdat je trapbeweging zich aan dit vaste contact moet aanpassen.
Omdat je je fiets ook blijft gebruiken voor dagelijkse ritten, is een combi pedaal handig.
Het in- en uitklikken vraagt wel enkele weken oefening!