Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heren- of damesfiets kopen? - Forum Wereldfietser

Heren- of damesfiets kopen?

Zijn er vrouwen die ervaringen hebben met het fietsen op een herenfiets? Stuit bij het kopen van een nieuwe fiets op deze keuze. Sommige modellen van bijvoorbeeld Santos zijn alleen maar leverbaar in een herenfiets, dat zou de keuze makkelijker maken. Vind het een lastige keuze. Heb al wel een kort proefritje gemaakt op een herenfiets en dar beviel prima, was wel even wennen met opstappen. Maar goed, ik hoor graag de ervaren voor- en nadelen van een meer ervaren fietser.

Groet, Eleonora
Het hangt af van het ontwerp van een damesframe, maar een herenframe is eenvoudig stijver. Als je met bagage fietst is dat al snel relevant, en meer naarmate je zelf zwaarder bent en meer meeneemt. Ben je niet zo zwaar en neem je weinig (bijvoorbeeld maximaal 12 kg) mee en laat je de voortassen thuis dan is een damesframe veelal geen probleem.
Let er bij een herenframe wel op dat het frame niet te lang voor je is.
VSF verkoopt ook modellen met anglais frame. Ik neem aan dat deze steviger zijn dan het gebruikelijke damesframe, en hebben als voordeel een lagere instap. Wij hebben er ook een en deze houdt zich goed in afdalingen van Alpenpassen, zij het niet getest met bagage.

Voor een willekeurig voorbeeld:
BIj Idworx is er soms ook de keuze tussen een halfhoge bovenbuis ("Lady": wel geschikt voor zware belasting (maar minder dan een herenframe)) en een lage bovenbuis (Comfort: minder geschikt voor zware belasting).

https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/ ... ler_evo-nl

En bij veel merken is de bovenbuis bij de "herenmodellen" dusdanig "sloping" dat er al bijna sprake is van een damesfiets ;)
eleonora schreef:
di 03 apr, 2018 20:49
Zijn er vrouwen die ervaringen hebben met het fietsen op een herenfiets?
Grappig dat er tot nu toe enkel mannen gereageerd hebben :-).

Ik stond onlangs voor dezelfde keuze. Mijn oude fiets heeft een 'mixed' frame: met schuin aflopende buis. Dat is zeker sterker dan een gewoon damesframe, maar de instap is ook vrij hoog. Mijn nieuwe fiets wordt er een met herenframe. Om te weten of dit iets voor mij is heb ik eerst een tijdje met mijn (mixte frame) fiets geprobeerd op te stappen zoals op een herenframe. Dat is wel wat wennen. Op die manier kan je alvast nagaan of het op- en afstappen op een herenfiets voor jou comfortabel is.
willem.m schreef:
wo 04 apr, 2018 14:21
VSF verkoopt ook modellen met anglais frame. Ik neem aan dat deze steviger zijn dan het gebruikelijke damesframe, en hebben als voordeel een lagere instap. Wij hebben er ook een en deze houdt zich goed in afdalingen van Alpenpassen, zij het niet getest met bagage
De T100 mixte die wij hebben, in maat 52 en met een Tubus achterdrager, rijdt met twee zware achtertassen en een stuurtas van samen tegen de 20 kilo gelukkig erg stabiel. Wel moet je er op letten dat VSF's, op een uitzondering na, behoorlijk lang gebouwd zijn voor hun hoogte. In vergelijking met andere fietsen best een flink verschil.
Mijn partner fietst op een Avaghon S26 mixte en is daar heel erg over te spreken, ook met volle bepakking ook buiten de gebaande paden. Dit in tegenstelling tot de Koga Lady randonneur die niet altijd even stabiel bleek. Zij wilde ter vervanging beslist geen herenmodel en dit was het meest stijve frame dat we konden vinden.
eleonora schreef:
di 03 apr, 2018 20:49
Zijn er vrouwen die ervaringen hebben met het fietsen op een herenfiets? Stuit bij het kopen van een nieuwe fiets op deze keuze. Sommige modellen van bijvoorbeeld Santos zijn alleen maar leverbaar in een herenfiets, dat zou de keuze makkelijker maken. Vind het een lastige keuze. Heb al wel een kort proefritje gemaakt op een herenfiets en dar beviel prima, was wel even wennen met opstappen. Maar goed, ik hoor graag de ervaren voor- en nadelen van een meer ervaren fietser.

Groet, Eleonora
Hallo Eleonora,

Sinds bijna 30 jaar zijn bijna al mijn vakanties fietsvakanties. Altijd op een fiets met een bovenbuis. Wat mij betreft schaffen we de titel "herenfiets" daarvoor af. Ik zie namelijk geen enkele reden waarom dit een fiets voor mannen zou moeten zijn. Dit stamt nog uit de tijd dat het voor vrouwen taboe was om een been over een zadel te zwaaien (foei! je mag je benen toch niet uit elkaar doen!) - wat in die tijd met lange rokken ook niet vreselijk makkelijk geweest zou zijn.
Ik zie ook geen enkel voordeel van een "dames-" of "mixed" frame. Wat levert het je op? Wil het frame een beetje voldoende stijf zijn is de instap nog steeds redelijk hoog, je zult je been een flink stuk moeten optillen. En het is misschien heel even wennen, maar daarna maakt het niets meer uit of je je been nu over het middendeel of over het zadel tilt.
Nadelen van een mixed frame zie ik wel: volgens mij is, bij verder gelijkblijvend materiaal, een mixed frame toch net wat minder stijf dan een frame met bovenbuis. In het vlakke, en met weinig bagage zal dat niet meteen een punt zijn. Maar als je een helling af fietst, kom je heel makkelijk boven de 50 km/u. En dan vind ik het van groot belang dat mijn fiets stijf genoeg is, dus niet gaat zwabberen, trillen, shimmyen. En ook als je alleen bagage achter op je fiets hebt, is het fijner als je frame voldoende stijf is.

Wel is het zaak om op te letten dat de geometrie (lengte, hoogte, stack/reach) van je fiets voor jou klopt. Maar daar moet je altijd op letten, want het is niet per definitie zo dat een "damesframe" ook echt een (voor jou) betere geometrie heeft dan een "herenframe".

Groeten,

Christine

ps: kom je a.s. zondag naar de Wereldfietsersbeurs? Ik geef dan een lezing en sta er daarna ook als informant. Kan dan eventueel nog wat meer vertellen over alle keuzes die ik heb gemaakt m.b.t. mijn vakantiefiets, nog los van het frametype.
Mee eens. Laten we inderdaad niet meer spreken van heren of damesframes.
Toch is er wel een doelgroep bijgekomen voor stevige solide vakantiefietsen met een lage instap. Mijn schoonvader heeft hier net voor gekozen. De beste man is altijd wielrenner geweest maar boven zijn 70-ste was de soepele swing niet meer zo soepel. Een lage instap is dan noodzakelijk. Maar om het goed stabiel te krijgen is nog wel een kunst.
Ben het er ook mee eens om niet zozeer te spreken over heren- of dames fiets, maar liever over frame met of zonder bovenbuis of mixte frame.
Mijn partner (vrouw) fietst al jaren op een frame met bovenbuis. Reden was indertijd de stijfheid van de fiets; zeker met bagage. Van begin af aan is haar dit frame prima bevallen. Ze zou niet anders meer willen.
Ik zou zeggen: maak eens een uitgebreide testrit op een frame met bovenbuis en besluit daarna dat je eigenlijk niet meer anders wilt :)

Groet, Rob
Mijn vrouw wilde graag een mixte frame of een frame met bovenbuis ("heren"fiets).
De fiets wordt niet alleen gebruikt voor onze fietsvakanties, maar ook voor een boodschapje in het dorp, een bezoekje aan een vriendin, of andere korte ritjes, waarbij ze ook nog wel eens met een rokje of zomerjurkje op de fiets wil kunnen stappen.

Hierdoor is haar keuze op een Koga World Traveller S met mixte frame gevallen. De fiets biedt voldoende stijfheid om met twee achtertassen en twee voortassen op pad te gaan.
Daarbij komt dat haar vorige fietsen ook een mixte frame hadden, dus is het ook wel een beetje gewoonte geworden.
Bij aanschaf bij Vittorio destijds(1994) werd door Frank Groot afgeraden om het damesmodel te nemen (wij stonden toen voor een wereldreis van 13 maanden). Daarom heeft ook mijn vrouw een modelletje met stang. Aangepast aan haar maten, met een wat minder lange zit en langer balhoofd. Voor ritjes naar winkel en sportschool heeft ze een opoefiets.
Edwin* schreef:
wo 04 apr, 2018 23:14
Mijn vrouw wilde graag een mixte frame of een frame met bovenbuis ("heren"fiets).
De fiets wordt niet alleen gebruikt voor onze fietsvakanties, maar ook voor een boodschapje in het dorp, een bezoekje aan een vriendin, of andere korte ritjes, waarbij ze ook nog wel eens met een rokje of zomerjurkje op de fiets wil kunnen stappen.
Ik gebruik mijn vakantiefiets alleen voor vakanties, weekendjes etc. Voor boodschappen en naar vrienden fietsen heb ik een stadsfiets, en die heeft inderdaad gewoon een lage instap. Mijn stadsfiets hoeft niet speciaal heel stijf te zijn.
Overigens ga ik ook met rok op de vakantiefiets als dat zo uitkomt, om van de camping naar het dorp te gaan of zo. Gaat prima.
Edwin* schreef:
wo 04 apr, 2018 23:14
Hierdoor is haar keuze op een Koga World Traveller S met mixte frame gevallen. De fiets biedt voldoende stijfheid om met twee achtertassen en twee voortassen op pad te gaan.
Is dat ook voldoende stabiel bij hogere snelheden? Bv. 50, 60 (of meer) km/u? Ben wel benieuwd.
Edwin* schreef:
wo 04 apr, 2018 23:14
Daarbij komt dat haar vorige fietsen ook een mixte frame hadden, dus is het ook wel een beetje gewoonte geworden.
Het wennen aan been over zadel was eigenlijk nooit een punt. Tot ik mijn eerste vakantiefiets kocht had ik altijd op stadsfietsen met lage instap gefietst dus was alleen dat gewend.
Het kostte meer tijd om te wennen aan de clickpedalen: diverse keren vanuit stilstand omgevallen... Maar zou nooit meer anders willen, het scheelt enorm in fietsplezier (en zeker in klim- en daalplezier).

Groeten,

Christine
caa schreef:
do 05 apr, 2018 07:43
Edwin* schreef:
wo 04 apr, 2018 23:14
Hierdoor is haar keuze op een Koga World Traveller S met mixte frame gevallen. De fiets biedt voldoende stijfheid om met twee achtertassen en twee voortassen op pad te gaan.

Is dat ook voldoende stabiel bij hogere snelheden? Bv. 50, 60 (of meer) km/u? Ben wel benieuwd.
Dat durf ik niet te zeggen. In het Schwarzwald en in Italië heb ik op mijn fiets wel dit soort snelheden gefietst met volle bepakking (en hij ligt als een tank op de weg), maar mijn vrouw durft überhaupt niet zo hard te fietsen. Bij 45 km/u houdt het wel op. En clickpedalen begint ze niet aan...

Als dit toch snelheden zijn die je fietst, de fiets alleen voor fietsvakanties wilt gebruiken, ook met een rok op een vakantiefiets als dat zo uitkomt wil fietsen, dan zou ik geen reden kunnen bedenken om dan toch een fiets met lage instap of mixte frame te kiezen (behalve het optische, wat je mooi vindt, of juist niet).

Er is voldoende keuze in vakantiefietsen om hier een passende fiets in te kunnen vinden.
Mijn vriendin en mijn moeder rijden allebei op een mixte frame. (Koga)
Zo eentje met twee dunne bovenbuizen naast elkaar die doorlopen tot aan de achteras (zoals op de foto)
Op beide fietsen heb ik snelheden boven de 60 gehaald met bepakking. Tevens heb ik veel lopen trekken aan het stuur terwijl je het zadel tussen je benen klemt. Ik kan niet zeggen dat zo’n frame minder stijf voelt dan dezelfde fiets met een herenframe.

Daarbij heb ikzelf de opmerking dat ik een mixte frame heel mooi vind (moet wel de bovenhuis doorlopen tot de achteras)
Ik ben voor een frame met bovenbuis gegaan omdat ik er een zadel op wilde plaatsen voor een kind. Maar de stijfheid bevalt mij zo goed dat ik er ook zonder die reden weer voor zou gaan. Met rokjes heb ik nog geen probleem gehad. Fietsen met kokerrokken vind ik op geen enkel frame mogelijk en die heb ik dus gewoon niet. Met andere rokken en jurkjes nooit problemen.
Hallo,
Ik fiets al jaren op een Santos met een halfhoge stang waar ik de ene keer met mijn been over de stang 'stap' en de andere keer mijn been over zadel en bagagedrager zwaai. Werkt allebei prima. En bij het stoplicht zit ik op mijn bovenbuis, best comfortabel. Voordeel van een halfhoge stang boven een lage stang is dat ik mijn fiets kan loslaten als ik met mijn benen om de stang sta, en mijn fiets niet omvalt.
Mijn vader heeft sinds enige jaren een dames e-bike en al een paar keer is zijn omgevallen toen hij stilstond en even het stuur losliet om... dat overkomt mij dus niet (die e-bike voorlopig ook niet :D )
Groet, Petra.
Mijn vrouw en ik rijden allebei op een fiets met een compact/mountain bike frame. De bovenbuis loopt daarbij schuin af de zadelbuis steekt er verder uit. Op/af en afstappen doe ik afwisselend met mijn been langs voor of achter.

Wat voor mij fijn voor een reisfiets met een driehoek aan de voorkant van het frame is dat je er een frametas en drinkflessen in kwijt kan.
De natuurkunde achter het verschil in stijfheid is eenvoudig. Framebouwers hebben daar met wisselend succes een antwoord op proberen te vinden. Zolang je niet teveel gewicht op zo'n geoptimaliseerde damesfiets hangt hoeven de problemen niet zo groot te zijn, maar als je flinke hoeveelheden meeneemt wordt de zaak toch echt anders, al is het precieze resultaat moeilijk te voorspellen.
Mijn vrouw rijdt al weer heel wat jaren dag in dag uit op een Santos Travelmaster 2.6, met 'heren' frame, ook met soms korte rokken. Tot nu toe gaat dat goed, maar ze heeft wel gezegd dat nu ze binnenkort zestig wordt haar volgende fiets een damesframe moet hebben. Dat zal nog lastig worden, want ze heeft het niet op damesframes met relatief hoge instap, zoals berceuse frames. Die vindt ze nog onhandiger dan frames met bovenbuis.
Belangrijk in dit verband is dat de trapas niet te hoog zit, want dat is uiteindelijk het punt waarvandaan de hoogte van het frame begint. Bij vrij veel vakantiefietsen zit die trapas eigenlijk nogal hoog, en dat geldt zeker voor de kleinere maten van die Santos. Dat frame is voortgekomen uit een mtb ontwerp, en heeft dus een nogal hoge trapas. Juist in de kleinere maten is dat niet nodig, want dan kun je met de kortere cranks die daar eigenlijk bij horen de grondspeling binnen veilige marges houden. Het verschil kan zo 25 cm in plaats van 29 cm zijn, en dat maakt flink uit voor het gemak waarmee je je been over de stang kunt zwaaien.
Wij waren laatst bij horizon bicycles in Utrecht. Daar stond een TM2.6 in de maat van mijn vriendin. Als we haar Koga naast het sloped frame van de TM2.6 zetten eindigde de bovenhuis bij beide fietsen bij de zadelbuis op dezelfde hoogte.