Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rolls zadel onderhoud / brooks cambium - Forum Wereldfietser

Rolls zadel onderhoud / brooks cambium

Hallo,

Ik heb een San Marco Rolls zadel dat plekken krijgt. Is het mogelijk om zo'n zadel te behandelen? Het is verder nog prima, en zit best lekker.

Verder vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met een Brooks cambium zadel. Ik overweeg een all weather uitvoering, maar vraag me af of die niet erg zweterig zijn, omdat ze een dek hebben van nylon.

Groet, Hans
Hallo Hans,
Sinds begin december rijdt ik op een Brooks Cambiumzadel. Ik heb er nu 2500 km op gereden. Absoluut niet zweterig. Nu is het weliswaar nog geen zomer, maar dat zal geen verschil maken. Het is namelijk een keihard zadel. Je zit er bovenop en zakt er nog geen mm in weg. De bekledingslaag is ook geen nylon zoals jij schrijft maar katoen en ultra dun. Er is m.i. maar een punt waarover je zou moeten twijfelen: Of je aan de hardheid zal wennen. Ik ben 1,83 / 70 kg, dus gewoon mager (model Nikki Terpstra, al gaat die veel harder). Als je elke dag fietst komt het wel goed denk ik. Maar als ik er een weekje tussenuit ben geweest, moet ik weer opnieuw aan het zadel wennen.
Ik heb een zwarte C13. Zie hier de test: http://racefietsblog.nl/racefietsblog-t ... c15-zadel/
Naar mijn (volstrekt subjectieve) mening het mooiste zadel.
Frans.
Ik heb sinds augustus een C19 en kan niet anders zeggen dan dat ik er erg blij mee ben. Hij is inderdaad aan de harde kant maar ik vind hem zeer comfortabel. Ook als ik er langere tijd op moet zitten. Ik ben aan de zware kant en heb een breedte zit dus daarom voor de 19 gekozen. Van de week nog nat geregend maar dat is geen probleem met dit zadel. Allen de bovenkant neemt iets water op maar dat is na 5 minuten fietsen weer verdwenen. Ben er blij mee. Er zijn trouwens ook uitvoeringen met een gleuf in het midden.
Ik heb een aantal verschillende Brooks zadels in bezit (gehad). B17, Team Pro, Swift, Cambium C15 en de All Weather C15. De B17 is natuurlijk meer tour gericht dan de rest. Ik heb absoluut een voorkeur voor de Cambium. Ik ervaar hem niet als hard. De Team Pro en Swift zijn knetterhard. En door het leer ook nog eens erg glad. Met een wielrenbroek vergt dat wel een precieze afstelling om niet te gaan glijden.
De normale Cambium is een stuk soepeler vanaf het begin (want geen leer) en ook stroever door het canvas dek. Blijkbaar gaat het canvas op den duur verbleken. Dat was blijkbaar de reden om de All Weather uit te brengen. Deze is nog wat stroever en dat vind ik zelf ideaal. Gek genoeg heeft deze een kunstof onderstel, de standaard cambium heeft een metalen frame, maar is hij wel zwaarder dan de standaard cambium. Ik verwacht geen leren Brooks meer aan te schaffen in de toekomst.
Hans van den Berge schreef:
zo 01 apr, 2018 12:41
Ik heb een San Marco Rolls zadel dat plekken krijgt. Is het mogelijk om zo'n zadel te behandelen? Het is verder nog prima, en zit best lekker.
Welke behandeling mogelijk is hangt nogal van het soort plekken. Kun je eens foto's plaatsen?
Mijn Brookszadels hebben ook wel eens witte 'plekken' gehad in de vroege lente. Dat was dan schimmel van het te vochtige schuurtje.
Hallo Leon,

Het zouden best weer- of schimmelplekken kunnen zijn. Misschien moet ik het zadel in de zon leggen?

Bijlagen

Ik vind het helaas veel weghebben van slijtage, waarbij er telkens als er een laag af is een volgende laag met een andere kleur tevoorschijn komt.