Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cup and cone bottom bracket vervangen voor cartridge bottom bracket? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

cup and cone bottom bracket vervangen voor cartridge bottom bracket?

Hoi,

afgelopen week heb ik toch maar een haaksleutel aangeschaft en vervolgens heb ik het lager schoongemaakt en van vers kogellagervet voorzien. Het bleek dat het linker lager uitgedroogd was. Het rechter lager daar zat nog wat vet in. Voor zover ik kon zien leken de cups en conussen nog in redelijke toestand hoewel ik dat niet uitgebreid bekeken heb.

Na montage draait het duidelijk soepeler, d.w.z. zonder ketting draait de as zo'n drieentwintig keer rond als je een zwiep geeft. Voorheen was dat hooguit zes keer. Zodra je de ketting er op legt merk je het verschil veel minder dus of deze onderhoudsactie ook tijdens het fietsen merkbaar is betwijfel ik. Maar om toch alle onderdelen zo lang mogelijk te kunnen gebruiken ("abnutzen" in het Duits) leek mij dit geen overdreven ingreep.

Het instellen van de speling vond ik niet zo lastig, ik heb het zo afgesteld dat er net geen speling in zit terwijl de as nog soepel draait.

Ik heb nog wel wat vraagtekens bij de afdichting van de lagers - kan er makkelijk vocht en viezigheid naar binnen komen?

Zodra de trapas lagers versleten zijn zal ik er een moderne cartridge in zetten, het type dat op de as staat heb ik alvast genoteerd.
jeroen_ schreef:
vr 06 apr, 2018 13:17
Ik heb nog wel wat vraagtekens bij de afdichting van de lagers - kan er makkelijk vocht en viezigheid naar binnen komen?
Dat hangt van een paar zaken af. Heeft de fiets een voldoende lang spatbord voor om opspattend wegvocht bij het bracket weg te houden? Maar meer nog: staat de fiets vaak en lang buiten, in weer en wind?

Naven en assen slijten naar mijn ervaring harder van slechte stallingsomstandigheden dan van een buitje of sneeuwtroep tijdens gebruik. (Al zal dat niet voor MTB's opgaan).
jeroen_ schreef:
vr 06 apr, 2018 13:17
Na montage draait het duidelijk soepeler, d.w.z. zonder ketting draait de as zo'n drieentwintig keer rond als je een zwiep geeft. Voorheen was dat hooguit zes keer.
Bij een cartridge is dat eerder ook meer in de buurt van zes keer dan van 23 keer. Dat zit hem dan in een boel vet als smering en de afdichtingen. Als je berekent hoeveel vermogen je daardoor verliest blijkt dat het heel erg weinig is. Als je een nieuwe catridge in de hand hebt draait het ook stroef. Je voelt als het goed is dat je vet aan het rondponpen bent. Als het slecht is knarst het en ben je roest aan het rondpompen, waarna de cartridge bij het oud ijzer kan, maar dat heb ik zelf nog niet gehad.