Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Belt drive alleen maar voordelen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Belt drive alleen maar voordelen?

Ik zou zeggen google eens rustig op 'belt drive vs chain efficiency' en doe wat huiswerk :shock:. Dat naafversnellingen minder efficient zijn dan derailleur systemen die weer minder efficient zijn dan singlespeed aandrijvingen is daar ook gewoon terug te vinden. En zoeken op dit forum op zoiets als rohloff en lawaai levert vast nog wat op :!:

Dat sommige mensen daar minder waarde aan hechten is natuurlijk helemaal prima, dat maakt het alleen niet minder waar ;-)
Ik ga op de fiets niet weg zonder kettingpons. Zadeltasje bij de rest van wat je misschien nodig zou kunnen hebben. In mijn hele fietsleven een keer een gebroken ketting en twee maal iemand met mijn pons uit de brand kunnen helpen. Hoe doe je dat met een riem?
Voordat een ketting breekt, is hij al erg lang mishandeld. Wat er volgens mij meestal gebeurd, is dat de ketting toch niet zo goed aan elkaar is gezet en ter plaatse van de verbinding losschiet. Ik heb mijn kettingpons nog nooit nodig gehad.
Stadjer schreef:
di 06 mar, 2018 15:19
Leon schreef:
di 06 mar, 2018 12:46
Als ik de prijzen van de riem-onderdelen zie dan moet het knap gaan als het goedkoper zou moeten zijn.
Hangt natuurlijk ook samen met het aantal fietskilometers. Intensieve gebruikers (bijvoorbeeld leden van deze vereniging...) zullen op termijn vermoedelijk goedkoper uit zijn.
Daarbij heb je meer kans op verlies door afbreukrisico: als er gedurende de levensduur iets gebeurt waardoor het geheel onbruikbaar wordt lijdt je een relatief groot verlies.
Dwz koop je een fiets van 1000 euro die 2 jaar mee moet gaan dan kun je maximaal 1000 euro schade lijden.
Koop je er een van 6000 euro dan moet die (houtjetouwtje) 12 jaar mee gaan, maar dan mag er de eerste 10 jaar niets gebeuren want anders haal je het laatste stukje, waarbij je hetzelfde risico loopt als bij de fiets van 1000 euro niet.
Dat is ook uit te leggen als: dure dingen maken grote zorgen.

Niet relevant, lijkt me. Het gaat hier enkel over het gebruik van de riemaandrijving. Of ik begrijp het punt wat je probeert te maken niet helemaal, kan natuurlijk.
Als je iets niet begrijpt hoe kun je het dan voor irrelevant verklaren?
Nog een poging: mocht een riemsysteem na veel kilometers goedkoper zijn dan een kettingaandrijving, wat ik met prijzen van 80 euro voor een voorblad of een kransje (samen dus 160 euro) waag te betwijfelen, dan kan dat alleen als je die kilometers ook daadwerkelijk haalt. Zo'n setje gaat naar verluid 15000 kilometer mee, maar als je fiets of jij dat niet haalt dan smelt je voordeel als sneeuw voor de zon. Voorbeelden zijn wanneer je fiets een ongeluk meemaakt, gestolen wordt of als de fabrikant bijvoorbeeld ophoud met bepaalde onderdelen en je eerder tot vervanging van bepaalde onderdelen gedwongen wordt dan de bedoeling was.
15000 kilometrr is nu eenmaal best wat, het meer dan de gemiddelde Nederlandse fiets überhaupt haalt.
Och,
Zo'n setje gaat naar verluid 15000 kilometer mee
ik verving het mijne na 25.000 km preventief, maar bewaarde deze set als reserve, voor tegen de tijd dat ik
gemiddelde Nederlandse afstanden
afleg
Een kijkje in onze keuken en kort door de bocht (vanuit mijn winkeltje); de keuze is vaak een budgettaire keuze. De voordelen zijn de meeste fietsers wel duidelijk.
Met een derailleur-fiets kun je de hele wereld mee rondfietsen.
Heb je meer geld (ervoor over) dan koop je een fiets met Rohloff en/of Pinion.
Als je dan toch 3500/4500 voor een fiets betaalt, dan kan die paar honderd euro voor een riem er ook nog wel bij.

Zo werkt het in de praktijk. En net als met de Rohloff toentertijd zijn er nu ook weer mensen die hun afschuw over dit nieuwe product uitspreken. En vaak zijn het dan fietsers (m/v/genderloos) die het geld niet voor een Rohloff hebben, laat staan een riem. Maar ook dit is weer kort door de bocht, maar wel weer de praktijk
Van alle fietsen die wij met Rohloff hebben verkocht (nee hoor, het zijn er geen honderden) was er misschien eentje die er niet gelukkig mee was.
Ik vermoed dat mensen die veel geld uitgeven aan een fiets en de voorkeur hebben voor een snelle, efficiënte fiets met lekkere kleine stapjes in de versnellingen (») eigenlijk ook niet in jouw winkeltje terecht komen :lol:

Had wel wat meer inhoudelijke argumenten verwacht trouwens ;-) .
Ik kan me voorstellen dat de prijs van een riemaandrijving, zeker i.c.m. Rohloff of Pinion een nadeel is, voor velen misschien wel een groot nadeel, waarbij het noemen van allerlei andere nadelen dit ene grote nadeel verbloemt.

De argumenten van Eric kunnen daardoor wel eens heel erg inhoudelijk zijn... Tenslotte is hij op dat gebied wel iemand met een bredere praktijkervaring dan de meesten van ons, alleen al doordat er per jaar toch heel wat fietsen vanuit zijn winkeltje een nieuwe eigenaar vinden.
Er zijn een heleboel inhoudelijke argumenten. Maar de voor- en nadelen zijn al genoemd en die houden allemaal steek. De vraag is dan hoe erg het is dat je in Thailand geen riem kunt krijgen, of prijs erg belangrijk is (iPhone-x is pas duur:-)), dat er een aantal handelingen niet met de riem mogen, dat hij niet gerepareerd kan worden, enzovoort.
Dat eindigt in een welles-niets discussie. En voor de een is het ene argument belangrijk en voor de ander niet.
Wat voor mij belangrijk is, is dat ik hem zelf getest en misbruikt heb: https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... elt-drive/

Als ik iets echt niet goed vind verkoop ik het niet. Want dat geeft uiteindeljk alleen maar negative energie. En mijn werk is erg leuk en dat wil ik zo houden. :D :D
Stel je hebt een fiets met Rohloff en de splined carrier voor het achtertandwiel.
Kun je dan zelf gemakkelijk wisselen van riem naar ketting en visa versa ?

Dan heb je een fiets met riemaandrijving voor bv de woonwerk kilometers in Nederland
En tegelijkertijd een fiets met kettingaandrijving voor de verre vakanties.
Ik had een derailleur en heb sinds een poosje een riem, omdat ik het schoonmaken vervelend vond. Nu hoef ik minder schoon te maken. Dat is nou niet echt een sterk argument voor een riem, al zeg ik het zelf. Daarnaast vond ik een riem best wel mooi.

Er zijn volgens mij geen hele sterke argumenten voor een riem of ketting. Beide werken prima en doen wat er verwacht wordt. Veel spannender gaat de discussie volgens mij niet worden. Ieder moet kijken wat hij het fijnst vindt en wat hem past (budgetair, beschikbaarheid etc.)
Tja, Gates zal natuurlijk nooit zeggen dat je wel een inkeping mag maken in je riem. Op hun site geven ze heel andere zaken op die je niet mag, of juist wel moet doen:

Dus als je de riem niet gebruikt moet hij in de originele (onbeschadigde) verpakking opgeborgen worden (lees: niet opgerold in je fietstas)! :twisted:
En let vooral ook op hoe je riem er niet op moet leggen. (Hoe het wel moet staat wellicht in een andere video.)

En vergeet vooral niet de rest van de handleiding te lezen. Hoewel dat óók weer een risico heeft: dat heeft mij voorlopig van die riem genezen.

Met de vereniging gaan wij regelmatig onverhard fietsen. En waar ik nog niet meegemaakt heb dat iemand met een ketting afhaakte omdat zijn ketting geluid maakte, is dat met een riem wel gebeurd (de meesten rijden overigens met een ketting). De betreffende persoon is overigens, hoewel hij wel vaker last heeft van geluid afkomstig van zijn riem, wel tevreden met de riem. :?
jumbo schreef:
di 06 mar, 2018 22:33
Stel je hebt een fiets met Rohloff en de splined carrier voor het achtertandwiel.
Kun je dan zelf gemakkelijk wisselen van riem naar ketting en visa versa ?

Dan heb je een fiets met riemaandrijving voor bv de woonwerk kilometers in Nederland
En tegelijkertijd een fiets met kettingaandrijving voor de verre vakanties.
Je hebt natuurlijk wel een fiets nodig waarbij het mogelijk is een riem te monteren, dat kan niet zomaar op elke fiets. Ik zou ook even kijken wat je allemaal verder nog nodig hebt want de ene Rohloff is de andere niet. Er zijn nogal wat combinaties mogelijk.

Overigens denk ik dat een aantal mensen die geen Rohloff of andere naafversnelling prefereren graag zelf het heft in handen willen kunnen nemen. Dat zijn denk ik ook de mensen die liever de trein dan het vliegtuig pakken al was het maar omdat je in het vliegtuig niet zonder fysieke gevolgen aan de noodrem kan trekken. :wink:

Zolang er geen riem is die 3 kettingen lang is blijf ik nog even ouderwets ketting, derailleur en trein gebruiken.
_Peter_ schreef:
di 06 mar, 2018 23:00
Overigens denk ik dat een aantal mensen die geen Rohloff of andere naafversnelling prefereren graag zelf het heft in handen willen kunnen nemen. Dat zijn denk ik ook de mensen die liever de trein dan het vliegtuig pakken al was het maar omdat je in het vliegtuig niet zonder fysieke gevolgen aan de noodrem kan trekken. :wink:
Hahaaa. Grappige vergelijking in die zin dat absolute zekerheid niet bestaat.
Ook een derailleursysteem (ketting en alle andere onderdelen) kan onherstelbaar beschadigen.
Je kan in theorie derailleurspul wereldwijd sneller in winkels vinden, dan dat je naafversnellingsproblemen kan oplossen. Maar die vlieger gaat lang niet altijd op.

Hans
Eric Schuijt schreef:
di 06 mar, 2018 19:50
1 Met een derailleur-fiets kun je de hele wereld mee rondfietsen.
2 Heb je meer geld (ervoor over) dan koop je een fiets met Rohloff en/of Pinion.
3 Als je dan toch 3500/4500 voor een fiets betaalt, dan kan die paar honderd euro voor een riem er ook nog wel bij.
1 eens
2 eens in geval van Rohloff
3 een hekel aan de riem heb ik niet en het zal voor sommigen best een goed product zijn, maar ik vind dit een non argument. Als je 800 euro betaalt voor een Rohloffnaaf moet je niet zeuren over een paar honderd extra voor de riem? Die gedachtegang kan ik (althans vanuit het perspectief van de koper) nooit volgen. Moet ik aannemen dat een klant die deze bewering voor zoete koek slikt, waarschijnlijk een lange witte baard zal hebben, een gouden staf, en een mijter op zijn hoofd?

Hans
Mark80 schreef:
di 06 mar, 2018 13:08
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Santos Travelmaster 3+ met een CDC riem. Ik vind het geweldig. Het is licht, eenvoudig, schoon en zou lang mee moeten gaan.
Sinds kort... Zou...
arnob schreef: Och,
Zo'n setje gaat naar verluid 15000 kilometer mee
ik verving het mijne na 25.000 km preventief, maar bewaarde deze set als reserve, voor tegen de tijd dat ik
gemiddelde Nederlandse afstanden
afleg
Van die 25.000 km met één set ben ik wel onder de indruk. Al denk ik dat ik met een Rohloff met kettingaandrijving nog steeds goedkoper uit ben geweest. Eén voorblad, twee achtertandwielen en vijf of zes kettingen voor dezelfde afstand.

Het totale onderhoudswerk aan mijn kettingaandrijving is naar verhouding ook minimaal geweest. De ketting schoonmaken doe ik zelden, wel altijd een paar druppeltjes olie er op als hij weken heeft stilgestaan. Het vervangen van de kettingen is een peuleschil. Spannen ook.

Iets onvoorspelbaars is er eigenlijk nooit met mijn kettingen aan de hand geweest. Ik neem een kettingpons mee op reis, een kettingspansleuteltje en een stukje restketting. Nooit nodig gehad onderweg, maar nemen ook nauwelijks ruimte in de bagage in.

Hans
Mark80 schreef:
di 06 mar, 2018 13:08
riem: Ik vind het geweldig. Het is licht, eenvoudig, schoon....
Over dat "schoon" heb ik een vraag aan mensen die al veel met de riem hebben gereden.

Ik lees geregeld dat je de riem niet zou hoeven schoonmaken. Maar... vuil zal die toch ook worden?
En fietsen jullie in de praktijk liever met een vieze riem dan met een vieze ketting? Dit is geen retorische vraag, ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen.

Hans
javb2812 schreef:
wo 07 mar, 2018 01:35
Over dat "schoon" heb ik een vraag aan mensen die al veel met de riem hebben gereden.

Ik lees geregeld dat je de riem niet zou hoeven schoonmaken. Maar... vuil zal die toch ook worden?
En fietsen jullie in de praktijk liever met een vieze riem dan met een vieze ketting? Dit is geen retorische vraag, ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen.

Hans
De ketting van mijn mountainbike en van mijn racefiets hebben af en toe een beetje kettingolie (o.i.d.) nodig. Dit trekt vervolgens vuil aan. Hoe vaak zie je niet dat een ketting zwart wordt? Dit geeft af aan kleding, je handen, etc., bijvoorbeeld bij het op de fietsdrrager plaatsen van de fiets.

Een riem (althans mijn riem) heb ik nog niet ergens mee hoeven in te smeren/sprayen. Tot nu toe blijft hij aardig schoon. Het beetje vuil wat er soms op zit is stof, wat je gemakkelijk kunt verwijderen van je handen of kleding.
Vaak is het beetje vuil er na een regenbuitje wel afgespoeld. Eerlijk gezegd kijk ik er niet zo naar om. En dat is nu net het gemak van een riem t.o.v. een ketting.

Ergo: Ik rijd dus liever met een vieze riem dan met een vieze ketting. Een riem is nooit zo erg vies als een ketting, de viezigheid bij een riem spoel je er gemakkelijk af (een regenbuitje kan al voldoende zijn) en de viezigheid van de riem is gemakkelijk van handen, kleding, etc. te verwijderen.

Maar ik fiets ook graag op mijn mountainbike en racefiets met ketting hoor! En zo vaak heb ik nou ook weer geen last van vieze handen, kleding, etc. door een ketting. Maar àls ik er last van heb vind ik het wel irritant.

Tot zover mijn ervaringen. Wellicht dat anderen weer andere ervaringen hebben.
javb2812 schreef:
wo 07 mar, 2018 01:35

Over dat "schoon" heb ik een vraag aan mensen die al veel met de riem hebben gereden.

Ik lees geregeld dat je de riem niet zou hoeven schoonmaken. Maar... vuil zal die toch ook worden?
En fietsen jullie in de praktijk liever met een vieze riem dan met een vieze ketting? Dit is geen retorische vraag, ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen.

Hans
Hans, schoonmaken van de riem doe ik alleen als er echt hele dikke modder aan gaat plakken, maar dat komt niet zo vaak voor. Of als hij bij droog en stoffig weer gaat knarsen. Dan helpt het om er even met water en een tandenborstel langs te gaan of beter natuurlijk siliconenspray.
Het meeste vuil valt er namelijk gewoon vanaf.

Toen we na bijna 22.000 kilometer onze fietsen in Mexico om wisselden voor een met Pinion waren riem en tandwielen nog lang niet aan vervanging toe. En we hebben in heel wat slechte omstandigheden gefietst; door water, modder, zand en temperaturen ver onder nul (-21) tot ver boven de 40 graden. Ja, we hadden altijd een reserveriem bij ons, omdat deze niet te krijgen is onderweg en eigenlijk niks weegt om zo in je tas te steken. Een volgende wereldreis zou ik dus zonder aarzelen weer met een riem maken.

Op wereldreis is een weekje wachten ook helemaal niet zo erg, mocht dat nodig zijn. Om even te relativeren: wij fietsten in Bolivia met 2 Canadezen met derailleurfiets, bij een van hen ging de achternaaf kapot. Ze hebben een bus moeten nemen naar een grote stad en daar konden ze ook niet de juiste onderdelen vinden. Uiteindelijk is het ingevlogen vanuit Amerika en daar hebben ze ook een week op moeten wachten... alles kan nou eenmaal kapot gaan.
SPAIN_20170118_106.jpg
SPAIN_20170118_098.jpg
SPAIN_20170118_061.jpg
Gr. Ellen
Gaat weer lekker hier. Beetje relaxt mensen, het is maar een forum.
Matthieee schreef:
di 06 mar, 2018 17:01
Ik zou zeggen google eens rustig op 'belt drive vs chain efficiency' en doe wat huiswerk :shock:. Dat naafversnellingen minder efficient zijn dan derailleur systemen die weer minder efficient zijn dan singlespeed aandrijvingen is daar ook gewoon terug te vinden. En zoeken op dit forum op zoiets als rohloff en lawaai levert vast nog wat op :!:
Klopt helemaal Matthie(eee), ik was iets te snel met mijn reactie. Ik ben natuurlijk bekend met de (overigens minimale) verschillen tussen naaf- en derailleuraandrijvingen. Waar ík op doelde - en daar gaat het in deze topic over - zijn de efficiency verschillen tussen ketting en riem. En dan vooral na enig gebruik.
Leon schreef:
di 06 mar, 2018 12:46

Als je iets niet begrijpt hoe kun je het dan voor irrelevant verklaren?
Nog een poging: mocht een riemsysteem na veel kilometers goedkoper zijn dan een kettingaandrijving, wat ik met prijzen van 80 euro voor een voorblad of een kransje (samen dus 160 euro) waag te betwijfelen, dan kan dat alleen als je die kilometers ook daadwerkelijk haalt. Zo'n setje gaat naar verluid 15000 kilometer mee, maar als je fiets of jij dat niet haalt dan smelt je voordeel als sneeuw voor de zon. Voorbeelden zijn wanneer je fiets een ongeluk meemaakt, gestolen wordt of als de fabrikant bijvoorbeeld ophoud met bepaalde onderdelen en je eerder tot vervanging van bepaalde onderdelen gedwongen wordt dan de bedoeling was.
15000 kilometrr is nu eenmaal best wat, het meer dan de gemiddelde Nederlandse fiets überhaupt haalt.
Het afbreukrisico is nihil. We hebben het hier over ruwweg 150 euro. Daarbij is de riemaandrijving al een tijdje op de markt en is dit systeem betrouwbaar gebleken. Ook nu weer, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Een derailleuraandrijving is bovendien een stuk kwetsbaarder.