Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:JanH schreef:Ik heb op mijn 2.8 voor een Almotion 50mm geplaatst. Gaat heel goed, wel even de spatborden wat bijstellen. Ik had direct de indruk /het gevoel dat dit veel prettiger fietst dan de 42 mm Dureme die er op zat.
Binnenkort probeer ik het achterwiel (daar zit nog Dureme op), maar daar heb ik eerlijk gezegd een hard hoofd in. Misschien dat het alleen kan zonder spatbord en ik weet niet of ik dat wel wil. Wordt vervolgd.
JanH schreef:Ondertussen heb ik op mijn Travelmaster 2.8 de Almotion 50 mm op het achterwiel geplaatst. Hoewel ik er een hard hoofd in had is het me gelukt.
Ik moest wel wat aanpassingen aan het spatbord doen. Het spatbord zit op twee plaatsen aan het frame vast, bij het slot en bij de trapas.
Aan het frame bij de trapas zit een bevestigingsplaatje waar het spatbord aan vastzit: het spatbord zit tussen dit plaatje en de band waarbij ook nog een bout uitsteekt. Met de 50mm Almotion is de ruimte tussen boutje en band te krap. Ik heb als oplossing het spatbord achter het bevestigingsplaatje geplaatst en op die plek niet vastgemaakt.
Vervolgens heb ik nieuw gat gemaakt in het spatbord om het spatbord aan het frame bij het slot vast te maken. De plek van het nieuwe gat heb ik zodanig gekozen dat de spatbord mooi rond liep, dat er ruimte was tussen band en spatbord, en dat mijn voorderailleur niet tegen het spatbord aankwam. Het was even puzzelen en proberen maar uiteindelijk de juiste plek gevonden.
Tenslotte nog de staafjes (beugels?) waarmee het spatbord aan de achterdrager is bevestigd, bijgesteld.
Ruimte tussen spatbord is niet overal gelijk en het spatbord is misschien wat smal voor een 50mm band, maar ik ben er tevreden over.
Bij het frame is de ruimte tussen spatbord en frame beperkt. Dat het spatbord bij de trapas niet vastzit kan dan een voordeel zijn als je veel troep meeneemt op de band.
Ik heb dit weekend wat grindpaden en klinkerwegen opgezocht en het is me uitstekend bevallen. Hoewel het spatbord bij de trapas niet vastzit met een bout blijft het spatbord goed zitten: de bevestiging bij het slot duwt het spatbord a.h.w. op z'n plek.
Nog wat slotopmerkingen
- zonder spatbord past de 50mm sowieso.
- met nog wel de km-teller bijstellen op de nieuwe bandmaat.
- de fiets staat was schever op de standaard.
- tov de Dureme vind ik de fiets prettiger fietsen maar dat was misschien ook wel het geval bij de 40mm Almotion.
-Jan
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... &start=240
Ik heb om deze redenen inderaad voor een smallere band dan achter (32mm voor, 40mm achter).math schreef: ↑vr 09 mar, 2018 19:57Wat je heel weinig ziet, maar waar heel goede argumenten voor zijn : smalle band (bv. 37/42 mm) vóór en brede band (50 mm) achter.
Argumenten:
- aerodynamica ;
- zelfde ‘comfort’ gevoel ;
- belasting: achterwiel draagt meer gewicht en vraagt dus grotere dynamische veerweg dan voorwiel ;
- rolweerstand : rolweerstand is gelijk aan belasting x rolweerstandscoefficient, dus rolweerstand van achterwiel is belangrijker dan rolweerstand voorwiel ;
- slijtage : achterbanden slijter bij gelijke bandbreedte harder, omdat het het aangedreven wiel is. Het is dus zinvol om achter een bredere band met een breder loopvlak te nemen.
Hmm, nieuw inzicht voor mij. Nooit over nagedacht maar ook nooit bewust ervaren maar ik was altijd in de veronderstelling dat breedte geen invloed had op comfort behalve dat een brede band op lagere druk kan werken en dus comfortabeler is bij dezelfde rolweerstand.
Hierin heb je gelijk. Mijn stijfheid-berekeningen gelden voor de indrukking op een vlakke ondergrond. Voor kleine oneffenheden gelden andere stijfheden. Die zijn veel moeilijker te berekenen en met goed gereedschap goed te meten. Je vindt hiervan interessante uitkomsten in een artikel van Josh Poertner. Ik kan niet in 1 pagina de finesses weergeven van de 7 pagina's van Poertner. Het lezen van zijn hele serie van 5 artikelen is zeer de moeite waard om het gedrag van wielen en banden beter te begrijpen.bast1aan schreef: ↑vr 09 mar, 2018 21:47Volgens mij is het wel zo dat voor kleine oneffenheden zoals steentjes uit grof asfalt, niet op de hele band werken maar meer direct opwerken tegen de luchtdruk en dat die dus een overheersende factor is en de breedte van de band minder. Daardoor rolt een brede band beter en comfortabeler over grof wegdek dan een smallere band omdat de druk van de brede band lager is.
Ik heb me wellicht te veel gefocussed op de gebruikelijke tegenargumenten "brede banden zijn comfortabeler dan smalle banden" en "rolweerstand van brede banden is lager", door te laten zien dat die voordelen bij de juiste druk niet of nauwelijks meer gelden.nicolevelo schreef: ↑vr 09 mar, 2018 22:15Allemaal voordelen van brede banden.
En wat is dan het voordeel van vooraan een dunnere band te leggen ipv ook een brede band?
Dag, ik (JanH) ben hier geciteerd. Een update van mijn ervaringen.Friso* schreef: Miro, ik zag net in een ander topic het volgende:JanH schreef:Ik heb op mijn 2.8 voor een Almotion 50mm geplaatst. Gaat heel goed, wel even de spatborden wat bijstellen. (....) Wordt vervolgd.https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... &start=240JanH schreef:Ondertussen heb ik op mijn Travelmaster 2.8 de Almotion 50 mm op het achterwiel geplaatst. Hoewel ik er een hard hoofd in had is het me gelukt. (....)