Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schroefcassette - Forum Wereldfietser

Schroefcassette

Op mijn oude trekkingfiets zit een 7 speed SRAM schroefcassette 12-32. Zijn er schroefcassettes 7 speed tot bv 34 of 36 beschikbaar? ( Ik heb ze niet kunnen vinden).
Of je ze wil hebben is vraag 2.
Hoe kleiner het verzet met een pignon (zo heet een schroefcassette), hoe harder je je pignon vaschroeft op je naaf. Dus hoe lastiger het wordt om deze te verwijderen. Gelukkig heeft de getoonde Sunrace pignon wel de opname voor het gereedschap dat je daarvoor nodig hebt. En dan van het enige type waarmee je voldoende houvast hebt om het met wat geluk los te kunnen schroeven. Dat gezegd, dit lukt alleen als je een goede bankschroef hebt die goed vast zit aan een zware tafel of werkbank.

Kern van mijn verhaal, ander achterwiel nemen met cassette en dit wiel alleen inzetten voor het gebruik op vlakker gebied.
Een goed filmpje hierover vindt je hier: https://www.youtube.com/watch?v=rdQE8-ea1uw
Ivo Miesen schreef:
ma 26 feb, 2018 10:35
Hoe kleiner het verzet met een pignon (zo heet een schroefcassette), hoe harder je je pignon vaschroeft op je naaf. Dus hoe lastiger het wordt om deze te verwijderen.
Shimano Anti-Seize werkt hier heel goed, ik krijg de freewheels van de kinderfietsen zonder enige moeite los en terug vast.
Ivo Miesen schreef:
ma 26 feb, 2018 10:35
Kern van mijn verhaal, ander achterwiel nemen met cassette en dit wiel alleen inzetten voor het gebruik op vlakker gebied.
Een betere reden om naar cassettes (en bijbehorende naaf) over te stappen is dat de as van het wiel minder belast wordt. Bij een wiel met freewheelnaaf zit de rechtse lagering bijna in het midden van de as, bij een casettenaaf zit de lagering dichter bij het uiteinde. Bij zware belasting heb je dus meer kans op asbreuk bij een freewheel dan bij een cassette.
bdr schreef:
ma 26 feb, 2018 11:12
Ivo Miesen schreef:
ma 26 feb, 2018 10:35
Hoe kleiner het verzet met een pignon (zo heet een schroefcassette), hoe harder je je pignon vaschroeft op je naaf. Dus hoe lastiger het wordt om deze te verwijderen.
Shimano Anti-Seize werkt hier heel goed, ik krijg de freewheels van de kinderfietsen zonder enige moeite los en terug vast.
Ivo Miesen schreef:
ma 26 feb, 2018 10:35
Kern van mijn verhaal, ander achterwiel nemen met cassette en dit wiel alleen inzetten voor het gebruik op vlakker gebied.
Een betere reden om naar cassettes (en bijbehorende naaf) over te stappen is dat de as van het wiel minder belast wordt. Bij een wiel met freewheelnaaf zit de rechtse lagering bijna in het midden van de as, bij een casettenaaf zit de lagering dichter bij het uiteinde. Bij zware belasting heb je dus meer kans op asbreuk bij een freewheel dan bij een cassette.
Klopt. De grens hiervoor ligt bij acherwielen met een breedte van 126mm (6 en 7 speed) vanaf 130mm (8 speed en hoger) liggen de lagers inderdaad te ongunstig en krijg je vaker gebroken assen.

Het probleem van extreem vastzittende freewheels zal niet zo snel bij kinderfietsen optreden. Kinderen hebben niet zoveel kracht en de gebruikte verzetten zijn beperkt. Ga je richting een verzet van 1 op 1 of nog kleiner dan wordt de kracht zo extreem dat dit kan optreden.
Voor gebruik zonder bagage en met een verzet van iets van 34x28 of 30x24 zie ik geen problemen, dan krijg je het niet vast genoeg getrapt. Met volle bepakking en een verzet van 28x32 of nog kleiner, dan krijg je dit effect wel. Helemaal berucht zijn klassieke tandems (kracht van 4 benen) met een verzet van 28x32 of kleiner.
Kort samengevat: als deze pion ter vervanging is van de vorige en het gebruiksdoel hetzelfde is gebleven dan zal het nog wel een keer lukken, de fiets heeft het immers al een hele tjid volgehouden.
Als je er iets anders mee van plan bent is het een andere redenering.
Slim lijkt me wel om te zorgen dat het ding los kan voordat je een nieuwe bestelt.
Hou ook even rekening met de capaciteit van de achterderailleur, als dat er een met een korte kooi of middellange constructie is gaat dat ook niet of slecht werken.

Zelf zou ik kijken naar wat kleinere voorbladen, zodat je die 12-32 kan blijven gebruiken (al is een nieuwe pignon wel een stuk goedkoper dan nieuwe voorbladen.)
Er zit een ijzersterk 48-spaaks Vittorio achterwiel in, dat nog nooit problemen heeft gegeven. Idem de freewheelnaaf (Shimano FH-HF05/Via-m). Inwisselen voor wiel met cassettenaaf vind ik zonde. Misschien toch maar naar kleinere voorbladen..
Tammel schreef:
wo 28 feb, 2018 13:32
Er zit een ijzersterk 48-spaaks Vittorio achterwiel in, dat nog nooit problemen heeft gegeven. Idem de freewheelnaaf (Shimano FH-HF05/Via-m). Inwisselen voor wiel met cassettenaaf vind ik zonde. Misschien toch maar naar kleinere voorbladen..
Als ik die Shimano code ga googelen kom ik op een tandemnaaf met rechts een cassette en links een schroefdraad voor een extra rem. Klopt dit Shimanonummer?
Als het tyepnummer klopt kan het heel goed dat er op de naaaf een opname voor een zogenaamde sleeprem zit, zeker bij tandems niet ongewoon, bergaf wil je wel stil kunnen staan op tijd. Scheelt ook in de slijtage van de velg, en remblokjes.
De vraag is dan natuurlijk of we niet allemaal de verkeerde kant op hebben gekeken, als er rechts een cassette zit en links een schroefdraad.
_Peter_ schreef:
wo 28 feb, 2018 23:17
Als het tyepnummer klopt kan het heel goed dat er op de naaaf een opname voor een zogenaamde sleeprem zit, zeker bij tandems niet ongewoon, bergaf wil je wel stil kunnen staan op tijd. Scheelt ook in de slijtage van de velg, en remblokjes.
Vittorio monteerde graag zulke tandemnaven. (nummer weet ik niet, maar de omschrijving klopt)
Er zit inderdaad links een schroefdraad op, het veronderstelde pignon zit dus rechts. Ik ga nu toch ernstig twijfelen of dit dan misschien toch een cassette is. (Misschien heb ik mezelf in de maling laten nemen doordat mjjn normale cassetteafnemerspul er niet op past). Weet iemand of SRAM 7v PG730 12-32 schroef/pignon dan wel een cassette is?
PG730 is een cassette...
Dan ben ik er uit, ik heb me verkeken. De kennis op dit forum is fabelachtig, bedankt allemaal. En met die tandemnaaf hoef ik mij nergens zorgen over te maken, dunkt mij.
Nee idd als je die in een gewone fiets hebt dan gebeurt er niks mee.