Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Swan Shock geveerde zadelpen - Forum Wereldfietser

Koga Swan Shock geveerde zadelpen

Op de Koga Signature website kan een keuze gemaakt worden uit de Koga Swan Shock geveerde zadelpen.

Is gebouwd op "dezelfde" manier als een Thudbuster ST (ziet er wel iets anders - minder degelijk? - uit), maar de meerprijs t.o.v. een ongeveerde zadelpen is maar een euro of 50.

Nu kan ik verder werkelijk waar niets vinden over deze zadelpen (zelfs Google kent hem niet) en hij is ook niet los te koop (?). Is hier iemand die er wat meer over kan vertellen?

Directe link is lastig maar dit komt in de buurt: https://signature.koga.com/#/4/nl/nl/conf/1/filter/24


(en nee ik ben er nog niet uit welke fiets het wordt, ben nog steeds in de onderzoeksfase ;))
Sowieso zie ik bijv. bij Bike4Travel nog meer geveerde zadelpennen met parallellogram-opbouw. Toch blijft (bijna) iedereen zweren bij de Thudbuster, die nog steeds de duurste is. Is de kwaliteit van de Thudbuster dan nog steeds niet geëvenaard?
Laatst las ik een test van allerlei verende zadelpennen (ik meen in een Duits tijdschrift). The Thudbuster LT kwam er als beste uit. Daarom is dat ook de enige die wij verkopen.

Maar ik ga die Koga zadelpen wel eens testen. Al is het alleen maar dat Koga tegenwoordig niet over een nacht ijs gaat (door hun hi-tech testcentrum) en daardoor goede geteste spullen monteert.
Even zoeken....

Ik kom dat ding tegen onder de naam Humpert PM705N: http://practicalcycles.com/products/355 ... black.aspx

... en onder de naam Ergotec PM 705N: https://www.ergotec.de/de/produkte/satt ... -705n.html

Mooi groot plaatje: https://www.ergotec.de/files/Produkte/59454101.jpg

Grappig genoeg kom ik, als ik zoek op de Humpert, rechtstreeks op de pagina van Ergotec uit. Het ding lijkt qua techniek wel erg op de Thudbuster, maar is qua design anders. Het ding kost zo'n 100 euro op diverse plaatsen.
Ondertussen heb ik nog heel wat andere plaatjes gezien.
Fedor schreef:
do 08 feb, 2018 06:57
Nu kan ik verder werkelijk waar niets vinden over deze zadelpen (zelfs Google kent hem niet)
Voor de volgende keer: rechterklik op het plaatje. Kies afbeelding bekijken of afbeeldings-url kopieren. (was hier https://signature.koga.com/segment/1/options/102275.png) Zie in ieder geval dat je het plaatje of de url ervan krijgt. Dan google.nl, klik afbeeldingen, klik op het cameraatje recht IN de invulbalk, en kies dan voor afbeeldings-url plakken of afbeelding uploaden. Zo zoek je op het plaatje zelf. Dat was in dit geval een heel krachtige zoekopdracht :D

Het ding ziet er op het plaatje best goed uit. Functioneren zal het ook wel. Hoeveel speling je hebt na 15000 km kun je aan het plaatje niet zien, maar dat gaat Eric voor ons testen :D
:)

Had dat ff moeten beseffen van dat zoeken op afbeelding (vergeet ik altijd).

Zo te zien is het een 3-poot (ipv 4-poot) constructie. Lijkt me wat gevoeliger voor torsie of slijtage...

Wel typisch Duits om 85-100 kilo als standaard-lichaamsgewicht te nemen :lol:
Leon schreef:
do 08 feb, 2018 09:09
Functioneren zal het ook wel. Hoeveel speling je hebt na 15000 km kun je aan het plaatje niet zien, maar dat gaat Eric voor ons testen :D
Moet hij wel testen met 23mm-bandjes natuurlijk :P
Fedor schreef:
do 08 feb, 2018 09:25
Zo te zien is het een 3-poot (ipv 4-poot) constructie.
Wat bedoel je daarmee? Een zadelpen lijkt me een éénpoot.
Leon schreef:
do 08 feb, 2018 12:23
Fedor schreef:
do 08 feb, 2018 09:25
Zo te zien is het een 3-poot (ipv 4-poot) constructie.
Wat bedoel je daarmee? Een zadelpen lijkt me een éénpoot.
Het scharnierende deel. Lijkt twee pootjes (of één brede) voor en één (smalle) achter te hebben. Lijkt me wat fragiel.

Andere hebben trouwens eerder 2 brede ipv 4 poten, had het niet goed gezien.
Ik vond net dit: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... delpennen/
(Ik moet het nog lezen)

Gelezen: voegt niet zo veel toe. Niets over levensduur.
Ik zie dat de Ergotec met een stalen veer werkt. Zie de gebruiksaanwijzing.
Ik weet niet of dat een voordeel is. Ik heb de Thudbuster ST en ben gecharmeerd van de eenvoud. Wel is het zo dat de rubbers een bepaalde levensduur hebben, dwz ik had er een met een rubber die maar net geschikt was voor mijn zware lijf en na zo'n 7000 km werd die te zacht, wat namelijk betekende dat het zadel wat te ver naar achteren ging staan (eigenschap van het parallellogram). Een nieuwe correcte rubber was de oplossing, maar wel stugger.

De levensduur van een Thudbuster wordt uiteindelijk bepaald door de speling door slijtage. Bji de ergotec zouden ook de onderdelen die met de veer te maken hebben problemen kunnen geven.

Ik vind de Thudbuster er op het plaatje van de fb het stevigste uitzien qua constructie:
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/fiet ... pennen.jpg
Maar uitzien is zoals ik vaak zeg geen goede voorspelling.
Eric Schuijt schreef: Laatst las ik een test van allerlei verende zadelpennen (ik meen in een Duits tijdschrift).
Ik denk dat het dit artikel is: Test_Gefederte_Sattelst_tzen.pdf.
Overigens: De Suntour en de By.schulz zijn ook niet traploos in hoek verstelbaar. In de praktijk betekent dat als je teveel op het perineum zit je je stuur hoger moet zetten (en andersom) of een ander zadel moet nemen.

De Contecs hebben extra zekering aan de onderkant middels een borgring waar je een zegeringtang voor nodig hebt als je de veer wilt vervangen. Laten zitten zei de fietsenmaker, anders valt de boel er zo maar uit het frame in. Ik geloof dat niet want voor die tijd heeft de veer zoveel ruimte dat hij zowat los onderin die pijp van de zadelpen ligt. Dat zou opvallen want de vering is dan zo goed als nul, het rammelt. Buiten dat heeft de pen buiten de normale veerspanninginstelling die op normale verende zadelpennen zit een grote extra moer (10mm hex nodig).

De Suntour kreeg ik niet goed op een B17, iets met de klemming die wederzijds niet helemaal jofel is. De combinatie schijnt meer problemen op te kunnen leveren.
Wil je extra comfort ? Bij de Koga WTS is het ook mogelijk om 62mm banden te configureren. ( 27,5 velgen )
Ik heb even navraag gedaan. Maak je de keuze voor 50 mm of 62mm banden, de voorvork is hetzelfde
Theoretisch zou je dus met meedere wielsets kunnen wisselen, afhankelijk van gebruiksdoel.
Pas geleden ben ik op de trekkingdag van Koga geweest, daar kwam ik deze tegen :
Afbeelding
Eric Schuijt schreef:
do 08 feb, 2018 08:57

Maar ik ga die Koga zadelpen wel eens testen. Al is het alleen maar dat Koga tegenwoordig niet over een nacht ijs gaat (door hun hi-tech testcentrum) en daardoor goede geteste spullen monteert.
Eric, is het je gelukt om deze zadelpen te testen?

Of is er iemand anders die vanuit ervaring een vergelijking met de Thudbuster ST kan maken. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen met deze zadelpen.

Pieter
Beter laat dan nooit, even een reactie plaatsen :D

Heb hiervoor geopteerd bij mijn Koga Worldtraveller Signature 2.0 omdat de meerprijs heel goed meeviel.
Ik heb deze nu al 7500 km in gebruik en ben er heel tevreden van.
Op de gewone weg merk je er niets van, m.a.w. hij buigt niet te fel door, en eenmaal off-road dan pas doet hij echt zijn ding.
Ook over kinderkopjes heel handig.
Ik weeg +- 70 kg, als je (veel) meer weegt dan kan een duurdere Thudbuster of i.d. misschien een verstandigere optie zijn.
Maar voor de kleine meerprijs zou ik echt niet twijfelen.

Groeten,
Jozef
Ik heb achterop m'n tandem een Thudbuster LT. Voor een paar tientjes op marktplaats gescoord, prima ding. Daar komen ze wel vaker voorbij, gewoon even rustig afwachten als je er eentje zoekt.

Wel op de juiste diameter letten, en eventueel een shim erbij als de diameter te klein is.

Met het exemplaar wat Koga aanbiedt heb ik geen ervaring. Wel eens eentje gehad van SR Suntour op een fiets die ik tweedehands kocht. Die was binnen 9000km al versleten. Kon je als je van bovenaf keek van 11 tot 1 uur draaien op de klok ;)