Additionally, paste this code immediately after the opening tag: specialized sequoia (elite) - Forum Wereldfietser

specialized sequoia (elite)

Mijn man en ik hebben al verschillende fietsreizen achter de rug, telkens met een huurfiets. Aangezien deze manier van reizen echt wel de onze is, willen we investeren in eigen trekkingfietsen.

Na lang wikken en wegen hebben we de specialized sequoia (ev. elite) op het oog. We willen graag een sportievere fiets, we fietsen meestal langs vrij gemakkelijk begaanbare wegen en gravelpaden. We gaan waarschijnlijk niet het grote avontuur gaan opzoeken in woestijnen, of verafgelegen gebieden. Vandaar dat een santos of koga worldtraveller niet meer op het lijstje staat.
We willen voornamelijk een fiets voor woon-werkverkeer; een verlengd weekend met lichte bepakking en een jaarlijkse langere fietsreis in Europa.

Heeft iemand ervaring met deze fiets? wat zijn de pro's - con's? Of zijn er andere opties voor een sportieve trekkingfiets?

Alvast bedankt :)
Zou ik niet zo gauw doen. Hij heeft een carbon voorvork en voor die prijs heb je ook al een basis Santos of Avaghon. Bovendien kunnen die helemaal op maat voor je gemaakt worden. En bij VSF vind je voor die prijs te kust en keur fietsen die veel geschikter voor fietsvakanties zijn dan deze en bij vele andere merken ook.
Als je persé richting een gravelracer wil, kijk dan ook eens bij bv Koga Rove, salsa Vaya, Genesis Croix de Fer en zo zijn er nog wel meer merken die instappen op de hype gravel racer
bedankt voor deze interessante reacties. Is een carbon voorvork niet aan te raden? De gewone sequoia heeft dacht ik een stalen voorvork, en zit qua prijs een stuk onder die elite (1200€).
Maar voor een basis santos of avaghon kom je toch al snel boven de 2500€?

Maar misschien staren wij idd teveel naar de gravel types. Want wat ik uit jullie reacties tussen de lijnen lees, is dat dit misschien niet de beste keuze? En waarom zouden jullie dit type afraden ?
Waarom willen jullie graag een gravelracer? Hoeveel fiets je offroad en over wat voor een paden ga je dan? Is een 'eenvoudige' reisfiets (dus niet de meest dure klassieke wereldfietsen) met sportievere houding dan niet beter? Je kan ook in andere categorieën zoeken en daar bij wijze van spreken een racebocht opzetten of alleen het stuur lager van zetten. Kortom, eerst je wensen in kaart brengen en dan fietsen erbij zoeken en tenslotte proefrijden! Mogelijk past een gravelracer gewoon heel goed bij jullie wensen.

Je moet je een aantal dingen afvragen:
- Welke bagage en hoe wil je het vervoeren tijdens woon-werk verkeer en op vakantie? Rekje met fietstassen of bikepacking? Of wil je vanaf je vakantieadres rond fietsen met een dagrugzak of stuurtas?
- Wil je voortassen? Zelden zitten er nokjes op carbon vorken en iets vaker op staal.
- Wil je voor woon-werkverkeer spatborden en/of verlichting?

Ik fiets zelf op een gravelracefiets achtige fiets met dikke banden, bagagedrager, spatborden en verlichting. Een opmerkelijk ding, dat heel goed past bij mijn wensen rondom woon-werk verkeer en fietsvakanties. Het ding heb ik samengesteld op basis van mijn wensen.
loremichiels schreef:
zo 04 feb, 2018 19:09
We willen voornamelijk een fiets voor woon-werkverkeer; een verlengd weekend met lichte bepakking en een jaarlijkse langere fietsreis in Europa.
Waarom zou je voor woonwerkverkeer een fiets kiezen zonder spatborden, zonder naafdynamo en zonder verlichting? Waarom zou je voor een langere fietsreis door Europa een fiets kiezen zonder bagagedrager(s), met een verzet waarvan ik me afvraag of het geschikt is en een frame en vork waarvan niet bij voorbaat vaststaat of ze wel geschikt zijn voor bagage? (Alleen die oogjes zeggen me niet zo veel)
Als je al de extyra onderdelen er op hebt gezet dan worden prijs en gewicht ook flink hoger. Als je bij de gerenommeerde vakantiefietsenmerken als Avaghon en Snel een fiets laat samenstellen zonder deze onderdelen is die waarschijnlijk goedkoper dan deze fiets, ook best licht maar wel zeker geschikt voor het zware werk.
Je kunt ook een Koga WTR uitkleden, maar dan heb je de onderdelen wel al betaald.

Bedenk dat het gewicht van een fiets nauwelijks in een frame zit. Een superlicht wielrenframe weegt 1 kilo. Het frame van deze fiets zal tegen de 1,5 kilo wegen. Het frame van een stalen wereldfiets in degelijke uitvoering weegt 2,5 kilo. Een lichte voorvork weegt een halve kilo. en zware 1 kilo.

Het is niet helemaal duidelijk wat jullie willen. Wat verstaan jullie onder een sportieve fiets?
Misschien dat het invullen van de checklist de forumleden meerachtergrond geeft voor tips.
De checklist staat onderaan deze pagina: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen
Niet iedereen hier is enthousiast over het type fiets dat je voorstelt, dus om het evenwicht te herstellen (hoewel ik niet zo zwaar weeg ...)

Mijn vrouw heeft een gelijkaardige fiets - stalen frame, de geometrie is iets minder sportief - en die is perfect voor wat ze daarmee doet: woon-werkverkeer (2 x 20 km), cols in de Alpen of de Pyreneeën, licht bepakte tochten van 600 - 1000 km over goed berijdbare wegen in Europa.

Die fiets rijdt erg lekker - beter dan mijn tot trekkingfiets omgebouwde MTB. Het enige waarop ze moet letten is het gewicht van de bagage. Boven de 12 kg (*) begint ze te voelen dat het frame niet voor zware fietstassen gebouwd is.

Die carbon voorvork, dat weet ik niet.

(*) Een schatting, ik heb doorgaans geen weegschaal bij op trektocht.
We zoeken wel een sportievere fietshouding ( dus eerder een fiets met MTB of koersfietsallures dan stadsfietsallures), dus dat is wel belangrijk. Jullie hebben wel gelijk dat verlichting, pekkel, bagagedragers er nog extra bij moeten geteld worden.

Voor de jaarlijkse fietsreis fietsen we +- 80 km/dag, 3 weken op europese bodem, waarbij we ook kamperen. We baseren ons vaak op routes van europafietsers ( dus vaak verharde wegen, hier en daar gravel). In de toekomst is het ook wel de bedoeling om hier en daar een stevige beklimming erbij te pakken.
Tussendoor enkele verlengde weekends met lichte bepakking ( eerder richting bikepacking).

misschien enkele cruciale vragen:
-Waar moet ik op letten qua groep? is een shimano 105 ( of gelijkaardig van andere merken) het minimum?
- is het frame van zo'n gravelbike geschikt voor volle bepakking, voor-en achtertassen ( +- 15 à 20kg)? de verkoper had gezegd van wel, maar ja, ik weet niet of dat zo betrouwbaar is :).
- prijs is ook natuurlijk erg belangrijk, we willen graag max 2000€ besteden, met alles erop en eraan.
quote=loremichiels
> We zoeken wel een sportievere fietshouding ( dus eerder een fiets met MTB
> of koersfietsallures dan stadsfietsallures), dus dat is wel belangrijk.
Elke vakantie/race/trekking/fitness/MTB/ATB/hybride/gravel-fiets kun je in diverse framematen kopen en met diverse stuurpennen afmonteren en installen waarbij je een al dan niet sportieve houding krijgt.

>In de toekomst is het ook wel de bedoeling om hier en daar een stevige
> beklimming erbij te pakken.
Je realiseert je dat stevig geklim vrij snel na de oversteek van de Maas of Samber begint?

>-Waar moet ik op letten qua groep? is een shimano 105 ( of gelijkaardig van andere merken) het minimum?
Het hangt van de noodzakelijke verzetten af. 105 is een wielrenachtige groep. Het lichtste verzet is met niet heel erg licht, dus met 15 kg bagage achetrop vereist het een aardige conditie. Of jullie dat hebben kunnen wij niet beoordelen.

>is het frame van zo'n gravelbike geschikt voor volle bepakking,
> voor-en achtertassen ( +- 15 à 20kg)? de verkoper had gezegd
> van wel, maar ja, ik weet niet of dat zo betrouwbaar is :).
Verkopers zijn niet zo populair op dit forum. Of het werkt weet je naderhand. De verkoper zal zich dan waarschijnlijk beperken tot een vriendelijk praatje of een redelijke deal, maar jullie zomervakantie is dan wel voorbij.
loremichiels schreef:
ma 05 feb, 2018 10:21
We zoeken wel een sportievere fietshouding ( dus eerder een fiets met MTB of koersfietsallures dan stadsfietsallures), dus dat is wel belangrijk. Jullie hebben wel gelijk dat verlichting, pekkel, bagagedragers er nog extra bij moeten geteld worden.

Voor de jaarlijkse fietsreis fietsen we +- 80 km/dag, 3 weken op europese bodem, waarbij we ook kamperen. We baseren ons vaak op routes van europafietsers ( dus vaak verharde wegen, hier en daar gravel). In de toekomst is het ook wel de bedoeling om hier en daar een stevige beklimming erbij te pakken.
Tussendoor enkele verlengde weekends met lichte bepakking ( eerder richting bikepacking).

misschien enkele cruciale vragen:
-Waar moet ik op letten qua groep? is een shimano 105 ( of gelijkaardig van andere merken) het minimum?
- is het frame van zo'n gravelbike geschikt voor volle bepakking, voor-en achtertassen ( +- 15 à 20kg)? de verkoper had gezegd van wel, maar ja, ik weet niet of dat zo betrouwbaar is :).
- prijs is ook natuurlijk erg belangrijk, we willen graag max 2000€ besteden, met alles erop en eraan.
Hoi,

Ik heb zelf een Kona Big Rove St, opgetuigd als daagse fiets met drager, spatborden en vlinderstuur. Aangeschaft ter vervanging van mijn Koga Randonneur met dezelfde gedachtes als jij. ( https://www.wereldfietser.nl/www//phpbb ... 2&start=20 ) Een fijne fiets Afbeeldingen voldoet goed en is door het stalen (flex) frame en ballonbanden lekker comfortabel. Maar zodra er wat meer bagage aangehangen wordt (ca. 15 kg?) merk je dat het frame daar niet op gebouwd is en stuurt het niet zo strak als ik gewend was met de Randonneur. Ligt je prio bij ritten met beperkt bagage en woonwerk dan zal een gravelracer (goed) voldoen. De voorvork van de specialized zou ik geen bagage aan hangen.
Ga je met een complete kampeeruitrusting en wil je geen concessies doen aan stuureigenschappen dan zou ik een dedicated reisfiets kopen, ben je zelf niet zwaar en kampeer je licht dan kan het een fijne fiets zijn....

De groep op de Specialized is behoorlijk weg-georiënteerd waardoor het lichste verzet voor mij te zwaar zou zijn met bagage.. Maar dat is ook persoonlijk. Hier: http://ritzelrechner.de/ kun je een an ander wel uitrekenen..

Voor € 2.000 alles er op en eraan is vast wat te vinden.

Succes
Eric
loremichiels schreef:
ma 05 feb, 2018 10:21

Voor de jaarlijkse fietsreis fietsen we +- 80 km/dag, 3 weken op europese bodem, waarbij we ook kamperen. We baseren ons vaak op routes van europafietsers ( dus vaak verharde wegen, hier en daar gravel). In de toekomst is het ook wel de bedoeling om hier en daar een stevige beklimming erbij te pakken.
Tussendoor enkele verlengde weekends met lichte bepakking (eerder richting bikepacking).
Gewoon doen, kan prima. Tenminste, als je met weinig bepakking (lees: max. 15 kg, maar minder moet zeker kunnen) op pad gaat.
misschien enkele cruciale vragen:
-Waar moet ik op letten qua groep? is een shimano 105 ( of gelijkaardig van andere merken) het minimum?
- is het frame van zo'n gravelbike geschikt voor volle bepakking, voor-en achtertassen ( +- 15 à 20kg)? de verkoper had gezegd van wel, maar ja, ik weet niet of dat zo betrouwbaar is :).
- prijs is ook natuurlijk erg belangrijk, we willen graag max 2000€ besteden, met alles erop en eraan.
Shimano Tiagra is tegenwoordig van prima kwaliteit. Gezien het budget zou ik echter minimaal Shimano 105/SRAM Rival willen. Je vraag over het maximale gewicht is lastig te beantwoorden. Elke fiets, ook gravelracer, is weer anders. Veel hangt af van geometrie en materiaal. Kies alleen voor een gravelracer (of vergelijkbaar) als je uitsluitend lichtgewicht op pad wilt. Wil je de mogelijkheid hebben om meer kilo's mee te sleuren, kies dan voor een 'traditionele' vakantiefiets.

Tot slot: fietsen van Specialized zijn relatief duur. Er wordt vaak beknibbeld op de afmontage. Wel een prachtige fiets overigens. Kijk ook even naar Soma (Wolverine), Genesis en Bombtrack (bijv. Hook, ook mooi: audax 2018).

Succes met je keuze!
Als een sportieve fiets datgene is waar jij je zinnen op hebt staan moet je het gewoon doen en laat je heus niet afschrikken door de carbonnen voorvork. Uiteindelijk heeft een Santos race lite ook een soortgelijke voorvork alleen is de Specialized nu net iets veelzijdiger dan de Race lite. (extra oogjes op de voorvork, ok zonder lite rack, maar vervang die door een zadeltas en je kan weer verder.)

Ga je een beetje in de trend van het bikepacken, dan geraak je met deze fiets zeker even ver als de eerste de beste Santos of Avaghon pakezel en misschien zelfs verder omdat je net iets vlotter gaat zijn. Het enige waar je rekening mee moet gaan houden is je beperking van de hoeveelheid bagage.
Die Shimano 105 is van goede kwaliteit, maar als het een compact is, heb je (denk ik) 34 x 32 als kleinste versnelling (afhankelijk van de achterderailleur, soms kun je maar tot 34 x 28 gaan).

34 x 32 is inderdaad een kleine versnelling. Je doet er moeiteloos de Muur van Hoei mee. Ja, het is echt wel een belachelijk kleine versnelling. Tot je op dag vier van een heuvelachtige tocht, laat in de namiddag - het is 30 °C - de zoveelste korte, steile helling op moet. Dan overkomt het de besten - of mij toch in ieder geval - dat je begint te verlangen naar iets kleiners. Je komt wel boven, maar het zou net iets leuker zijn met een kleinere versnelling.

Mijn vrouw heeft op haar fiets MTB-versnellingen (een ouderwetse triple) en die zijn geschikt voor onbepakt fietsen, ook als het wat sneller gaat, maar tegelijk erg handig met bepakking en als je dagen aan een stuk lange afstanden doet.
Bedankt iedereen voor de uitgebreide en interessante reacties en info.

wat ik vooral begrijp is dat het gewicht op de sequoia wel beperkt is, wat voor ons wel een belangrijk issue is. We willen op vakantie wel kamperen en dan heb je zowieso al redelijk wat gewicht bij, en stabiliteit van een fiets is wel belangrijk hebben we vorig jaar gemerkt.

Welke fietsen komen dan het dichtst in de buurt, maar met een steviger frame, dus waarbij het gewicht van de bagage minder een issue is?
Als je zoekt naar een sportieve zit met racestuur, dan schieten mij de Surly Long Haul Trucker en de Genesis Croix de Fer te binnen.
misschien kun je bij deze mensen eens informeren naar de framematen: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=l1 en de wielmaten van deze fietsen.
ombouwen naar een racestuur en andere shifters (sti-shifters of bar end shifters (even google-en als je dit weinig zegt) en andere stuurpen) is voor een hobbyist een middagje (leuk!) werk en qua kosten te overzien.
met de overbodige reisspullen (voordragers en zo) er af en paar 'snelle' wielen of banden heb je mogelijk (volgens mij) een paar degelijke en voldoende snelle woon-werk-fietsen.

en er is nog veel meer mogelijk op basis van een goede tweedehandsfiets. en dat wordt hier ook geadviseerd door kundige en gemotiveerde fietsers. groet! hoogframe
loremichiels schreef:
ma 05 feb, 2018 16:41
Welke fietsen komen dan het dichtst in de buurt, maar met een steviger frame, dus waarbij het gewicht van de bagage minder een issue is?
Kona sutra, soma saga, surly lht, specialised awol, salsa vaya/marakesh,...
Ik weet niet wat jullie van plan zijn in de toekomst, maar ik zou me niet blindstaren op dat gewicht dat je bagage mag hebben. 2 x 12-15 kg is ruim voldoende voor twee, ook als je kampeert. Tenzij je een voorkeur hebt voor zware spullen of staat op luxe-items als een persoonlijke vaatwasser en kampeerstoeltjes.

Ik denk wel dat je keuzes zult moeten maken. Een fiets voor (zeer vlot) woon-werkverkeer en wat sportievere toertochten die tegelijk geschikt is voor het zwaardere trekkingwerk ... Bestaat dat? Ik weet het niet, maar tijdens mijn woon-werkverkeer (2 x 35 km) kom ik wel eens woon-werkverkeerders tegen op een trekkingfiets voor barre tochten, en die rijden toch niet zo vlot. En als ik die trekkingfietsen voor barre tochten tegenkom op een lange fietstocht ... dan vind ik ze ook niet zo vlot rijden.

Dit alles is vanzelfsprekend in hoge mate een uitspraak over mij en mijn stijl, eerder dan over die goed bepakte fietstrekkers. Anderen hebben andere meningen en die zijn even goed als de mijne. Maar ik zou toch zeggen: denk goed na. Een tank die geschikt voor de doortocht van de Gobi-woestijn vinden jullie misschien wat minder leuk voor woon-werkverkeer of voor ontspannen, wat snellere fietstochten zonder vaatwasser in de voortas.

Mijn vrouw heeft de keuze gemaakt voor een fiets die ab-so-luut niet geschikt is voor de Gobi-woestijn, maar die lekker rijdt voor woon-werkverkeer en die de Route des Grandes Alpes (op camping!) vlot verteert. Het is maar wat je wilt. Maar dat is vanzelfsprekend het moeilijkste van alles, achterhalen wat je wilt.
derdekeer schreef:
ma 05 feb, 2018 23:00
Ik denk wel dat je keuzes zult moeten maken. Een fiets voor ...
Helemaal mee eens!
Veel leden van deze club hebben dan ook meerdere fietsen. Ik denk dat er een boel zijn die een trekkingfiets hebben voor de al dan niet zware tochten, een lichte fiets voor de snelle rondjes of naar het werk als het droog weer is, en een lelijk ding met goede verlichting om met rotweer naar het werk of naar het station te fietsen. Op den duur is dat zelfs goedkoper, want een dure fiets bij het station parkeren of met een duur fietsje door de pekel rijden zijn geen dingen die bevorderlijk zijn voor de levensduur of de portemonnee. Het scheelt ook poetswerk.
Je moet er wel plaats voor hebben natuurlijk.

O ja, ik vergeet de MTB en de vouwfiets. :D

Tot zover deze niet-gesponsorde boodschap van de niet-bestaande stichting tot bevordering van de fietsverkoop.
:) Ik volg jullie daarin wel. als ik echt snelheid wil maken op een droge dag, pak ik wel mijn koersfiets; en als het voor in de modder te ploeteren is, staat de MTB wel klaar. Dus we zoeken geen all-rounder voor alle omstandigheden.

Maar ik denk wel dat een combinatie van een sportieve trekkingfiets die wat bagage kan verdragen wel tot de opties behoren? Ik verwacht idd niet dat we met een genesis tour of croix de fer of de specialized sequoia vlot de himalaya, sahara doorkruisen of dwars door ijsland gaan. Maar dat is ook niet echt wat we van plan zijn, zo erg avontuurlijk zijn onze fietsreizen niet. :) .

we zullen binnenkort eens kijken naar een genesis tour de fer, die werd hier ook aangeraden, en wellicht is die meer wat we nodig hebben. niet onbelangrijk, er is een dealer op een 2-tal km...