Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets

Zal morgen even kijken. Weet ook niet precies hoe het zit gemonteerd in een verdraaibare as, maar aldoende leert men.

Las op de site van bike4travel:

Bij een as lengte van 122mm staat de ketting precies recht (54mm) maar staan je voeten wat te ver van elkaar, daarom adviseren wij een as lengte van 115mm.

Misschien alleen maar as goed insmeren met montage pasta.

Ik heb in mijn werk hok nog wat trap assen liggen. Zo niet een kopen en bon declareren bij verkoper. Heb 6 mnd garantie.

Mario
supermario schreef:
vr 16 feb, 2018 21:09
Zo niet een kopen en bon declareren bij verkoper. Heb 6 mnd garantie.
Weet niet of de verkoper er zo makkelijk over denkt. Eerst ff contact opnemen?
Fedor.

Als as stuk is moet er toch een nieuwe in.

Mario
Fedor schreef:
vr 16 feb, 2018 22:06
Eerst ff contact opnemen?
Zou ik wel doen, even overleggen idd.
Alles even los halen schoon maken invetten en terugzetten, dus zowel de trapas als de excenter is 15 min werk. Als dat niet werkt kan je altijd nog contact op gaan nemen.
baat het niet dan schaadt het niet.

Soms wordt alles hier wel erg ingewikkeld gemaakt.
Ja als de as stuk is moet er een nieuwe in
Maar dat willen ze dan wel graag zelf doen.

Wat je ook even na kan kijken is of de onderste bouten wel goed aangedraaid zijn van het excentrische deel.
Als je dat niet het geval is dan kan daar ook een tik vandaan komen.
Heb net het crankstel en de cranks er af gehaald.

Moest wel de excenter as met inbus bout verdraaien om de ketting er af te halen.

Toen ik de trapas er uit wilde draaien, aan de linkerkant links om, is engelse draad, draaide de excentrischse as mee. Moet ik die nu met inbus sleutel tegen houden. Want als die mee draaid krijg ik die as er nooit uit, of moet ik de onderste bouten van de as weer vast draaien?

Vraag het liever eerst even

Mario
Gewoon de excenter eerst vast zetten. Je kunt de trapas ook even laten zitten en eerst alleen de excenter goed schoon en ingevet terugplaatsen. Grote kans dat dat de tik al oplost.
Berger schreef:
za 17 feb, 2018 11:26
Gewoon de excenter eerst vast zetten. Je kunt de trapas ook even laten zitten en eerst alleen de excenter goed schoon en met montagepasta terugplaatsen. Grote kans dat dat de tik al oplost.
Als ik dit lees ben ik als niet-techneut (ik zie mezelf niet snel de trapas uit elkaar trekken) steeds meer overtuigd dat een goede fietsverkoper (wel een echte fietsenwinkel uiteraard) in de directe omgeving toch wel erg handig is (althans iig zolang er nog garantie op de fiets is)...
Dus die excenter zit er dus los in?

Mario
De excenter klemt in het frame, als hij los zit kan hij er gewoon uit ja.

Het is allemaal niet zo moeilijk, maar als je erg twijfelt misschien toch maar even langs de fietsenmaker.
Heb de trap as er uit gehaalt en alles schoon gemaakt en op nieuw in vet gezet, maar kraakt helaas nog steeds.

Morgen die draai as er ook uit halen. Kijken of daar het probleem zit.

Mario
supermario schreef:
za 17 feb, 2018 13:47
Heb de trap as er uit gehaalt en alles schoon gemaakt en op nieuw in vet gezet, maar kraakt helaas nog steeds.

Morgen die draai as er ook uit halen. Kijken of daar het probleem zit.

Mario
Pffff...nog een keer dan maar: http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Bijvoorbeeld: Ik had vorige maand ook een tik, ergens, en ik dacht dat het ook mijn trapas was. Niet dus, want het bleek dat de quickrelease van mijn achterwiel niet strak genoeg zat...
Fedor schreef:
za 17 feb, 2018 11:38
Als ik dit lees ben ik als niet-techneut (ik zie mezelf niet snel de trapas uit elkaar trekken) steeds meer overtuigd dat een goede fietsverkoper (wel een echte fietsenwinkel uiteraard) in de directe omgeving toch wel erg handig is (althans iig zolang er nog garantie op de fiets is)...
Verkopers heb je niet veel aan, techneuten heb je nodig, maar dat bedoel je waarschijnlijk. Overigens is het na verloop van de garantie nog steeds erg handig om een goede fietsenmaker in de buurt te hebben die je kan helpen met reparaties.
rockhopper schreef:
za 17 feb, 2018 14:02
Fedor schreef:
za 17 feb, 2018 11:38
Als ik dit lees ben ik als niet-techneut (ik zie mezelf niet snel de trapas uit elkaar trekken) steeds meer overtuigd dat een goede fietsverkoper (wel een echte fietsenwinkel uiteraard) in de directe omgeving toch wel erg handig is (althans iig zolang er nog garantie op de fiets is)...
Verkopers heb je niet veel aan, techneuten heb je nodig, maar dat bedoel je waarschijnlijk. Overigens is het na verloop van de garantie nog steeds erg handig om een goede fietsenmaker in de buurt te hebben die je kan helpen met reparaties.
Twee keer ja :)

Ik bedoelde idd een goede fietsenwinkel in algemene zin (die zowel goed meet, adviseert als repareert (hoeft niet één en dezelfde persoon te zijn ;)))
Ik weet nu waar de klik van komt. Van mijn thudbuster geveerde zadelpen.

Moet deze even in vetten.

Mario :oops:
supermario schreef:
za 17 feb, 2018 10:05
......draaien, aan de linkerkant links om, is engelse draad,.....
“Linkse draad” is niet synoniem met “Engelse draad”.
Of iets Engelse draad is, heeft te maken met de spoed en de top-hoek van de draad, aangegeven in inches i.p.v. milimeter. En niets met de draairichting.

Groet, Tom
supermario schreef:
za 17 feb, 2018 15:31
Ik weet nu waar de klik van komt. Van mijn thudbuster geveerde zadelpen.

Moet deze even in vetten.

Mario :oops:
Belangrijker: het is gevonden en zal worden opgelost :)

Niets zo irritant als een tik die je niet kan vinden.
Tom

Je hebt helemaal gelijk, maar ik gaf alleen aan hoe het werkt met mijn fiets.

Fedor

Fietsend is het altijd moeilijk om geluid te lokaliseren. Ik kwam er achter toen ik niet op mijn zadel zat en fietste, toen hoorde ik niks, maar zodra ik zat hoorde ik het weer. Er staat ook op de site van thudbuster dat je om de 6 mnd wat vet noet smeren tussen de scharnieren van de veer.

Mario