Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gates, CDC, CDX, en Santos - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Gates, CDC, CDX, en Santos

rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 15:56
Al met al weer veel over fietsen geleerd door deze processen.
my 2¢..

Wanneer je uitgaat van "goed", "beter" en "best" hangt dit o.a. af van welke voorkeuren en smaak je hebt. Op een racefiets is een rohloff m.i. minder geschikt dan bv. op een mountainbike.
Ook hangt een en ander af wat iemand kan en/ of wilt uitgeven. En of het de enige fiets is, of de zoveelste voor specifiek gebruik. Het gaat om voorkeuren. Die zijn absoluut niet altijd rationeel. Iemand kan het ook mooi vinden zo'n stukje techniek zonder er veel omkijken naar te hebben, of het schakelgemak te prevaleren. Zo zijn er nog tal van redenen waarop iemand kan besluiten om het een of ander te nemen. Daar speelt de markt handig op in.
mdw schreef:
ma 29 jan, 2018 15:17
Fiets-avontuur schreef:
ma 29 jan, 2018 15:14
Al het tweede draadje binnen 3 dagen, waar rooss over santos klaagt. Je zou bijna beginnen te denken dat ze een obsessie heeft met dat merk.
Ik denk er ook het mijne van...
Ik begin er zo langzamerhand overtuigd van te raken, want als je de volgende kinderachtige opmerking met een plusje beloont vindt je kennelijk dat er inderdaad sprake is van spam en ben je het volledig eens met een andere Santos-hater.

"Tja, dat merk is ook het meest actief op dit forum, wat spam betreft."

Maar even terug on-topic: er is al heel veel gezegd en geschreven over CDC en CDX... en over Santos (je zou het bijna vergeten :lol: )
Je keuze ligt duidelijk niet bij een Santos e-bike. Ik snap dan eigenlijk niet waar je interesse vandaan komt om dit draadje te openen. En de vraag die je kennelijk hebt lijkt me een prima vraag om aan Santos zelf te richten. Ze zullen er vast een antwoord op hebben. Of je er dan mee geholpen bent? Dat hoop ik dan maar...
Iedereen kiest toch zelf wat hij graag heeft en dus moet betalen? Zowel wat fiets als aandrijving betreft?
Na lang wikken en wegen heb ik een VSF met Pinion en CDX.
Niet voor iedereen de beste keuze, maar voor mij wel. Bagage max 20 kg, maat en geometrie zelf getest en fijn bevonden, ik blijf in Europa, ik doe veel woon-werkverkeer en hou niet van veel smeren en kuisen. Ook wou ik onder de 4000 € blijven. En dat is gelukt, ben er al een jaartje blij mee.
Toch weet ik dat ik over enkele jaren Santos koop, de 3+ Pinion/riem met 27,5 banden als ik meer onverhard/buiten Europa ga.
Waarom ik liever CDX heb? Makkelijker op en af te leggen, centreert zichzelf en duwt vuil naar buitenkant. Ik neem steeds reserve mee voor als ik ongelijk zou hebben.
Lees websites, revieuws en forums, doe daarna vooral lekker je eigen zin.
Meneer Zwijn schreef:
ma 29 jan, 2018 17:22

Niet voor iedereen de beste keuze, maar voor mij wel.
Lees websites, revieuws en forums, doe daarna vooral lekker je eigen zin.
+1.
De gedachtengang van Santos om met die elektromotor te gaan werken zullen we hier toch ook niet achterhalen. Wat dat betreft kunnen we ook wel een topic openen over:
- waarom shimano de xt assen van alu maakt
- waarom sram gestopt is met naafversnellingen
- waarom Magura z'n HS remmen verkloot met plastic
- waarom Brooks zadels sneller stuk gaan als vroegah
- zo kunnen we nog wel even door gaan

Volgens mij was het iets met 'geld verdienen'
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 13:12
Friso* schreef:
ma 29 jan, 2018 13:03
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 12:58
maar dit lijkt toch wel heel veel op een oplossing voor een probleem dat er niet is
Exact mijn mening. Let op, slechts een mening. Er zijn ook mensen die hinder ondervinden bij een ketting (geluid/ kettingolie) en de riem een verbetering vinden. Wel hoor je van deze zelfde groep enig geluid zodra de riem gaat piepen en kraken, ook vies wordt, met vaseline ingesmeerd moet worden (!?), of niet helemaal recht uitgelijnd is, niet berekend is (was?) op het dagelijkse gebruik en/of het weer in NL etc. Los daarvan moet het frame op delen steviger worden gemaakt dan bij een ketting.

Maar dit geschreven hebbende, er zijn voldoende mensen die er dagelijks plezier van hebben en iedereen moet doen waar hij of zij plezier aan beleeft. Ik zie er geen voordeel in en hou het bij een ketting. Zie het voornamelijk als een uitvloeisel van de marketing & promotie jongens aan het bureau.

Als ik zo overal de ervaringen met CDC lees, denk ik dat dat een heel goed product is. Maar als ik vervolgens allerlei negatieve dingen over CDX lees, dan verbaas ik me erover dat CDX toch toegepast wordt en denk dat dan een ketting inderdaad een betere en goedkopere oplossing is, ook slechts een mening natuurlijk. Maar ik hoop eigenlijk dat ik het mis heb en iemand me een logische verklaring kan geven.
Santos zou graag ook bij de Pinion ( ebike ) fietsen een CDC riem toepassen.
De duurzaamheid van een CDC riem heeft zich inmiddels wel bewezen.
Echter voor de Pinion , worden geen CDC tandwielen gemaakt door Gates en daarom is Santos aangewezen op de CDX tandwielen / riemen. Toch blijkt de combinatie Pinion / CDX zich aardig goed te houden .
Waarschijnlijk komt dit omdat de Pinion tandwielen van RVS zijn gemaakt.

Ik weet overigens niet waarom de verbeterde CDX EXP tandwielen nog steeds niet worden toegepast bij de Rohloff icm de Gates riemaandrijving

Rooss, wil je meer weten over de riemaandrijving verschillen lees dan ook :
http://www.sintchristophorus.nl/de-tand ... -zet-door/

http://www.sintchristophorus.nl/gates-v ... en-beetje/
jumbo schreef:
ma 29 jan, 2018 19:06
Echter voor de Pinion , worden geen CDC tandwielen gemaakt door Gates en daarom is Santos aangewezen op de CDX tandwielen / riemen.
Aha, is dat de verklaring. Duidelijk.
Nu kun je je af gaan vragen waarom ze nog firmtech nokken op de travelmaster 3+ hebben gezet, waarom ze geen 48 spaaks wielen meer leveren voor de derailleur versie? Affijn weer 2 topics verder :lol:
En afvragen waarom ze niet voor doorsteek assen hebben gekozen, ze leveren immers óók schijfremmen!
Shadow schreef:
ma 29 jan, 2018 21:00
Nu kun je je af gaan vragen waarom ze nog firmtech nokken op de travelmaster 3+ hebben gezet,
fake news, TM3+ bevat geen firmtech nokken meer :roll:
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 12:46
- Riemaandrijving CDX is niet duurzaam, maar wordt toch geleverd
het is maar wat je zelf wil geloven ... :roll:
mijn reallife ervaring met santos / pinion /cdx : 28000 km probleemloos woonwerk/vakantie/tour . Na 27000 km heb ik preventief de tandwielen en riem vervangen omdat het voorste tandwiel nogal scherp begon te worden en het risico op breken van de riem groter werd. (fotos) De cdx riem was echter nog perfect, dus duurzaam ja. Had deze kunnen breken na 27001 km of na 50000 km ? Who knows, was ook niet belangrijk voor me, na zo'n afstand leek het verre van een inferieure aandrijflijn. Ik koos om niet de grenzen van de duurzaamheid op te zoeken. Is pinion/cdx een aanrader : ja, net als elk andere aandrijflijn. Het is maar wat jij belangrijk vindt, en alle argumenten voor of tegen zijn hier al ettelijke keren herhaald. Maar één ding is zeker, een slechte combinatie is dit zeker niet

(Voor alle duidelijheid : ik heb geen enkele commeriële band met santos, gates, pinion ...)
Tuurlijk wel, je hebt toch een fiets van ze gekocht?

:wink:
Travelmaster schreef:
di 30 jan, 2018 12:09
Tuurlijk wel, je hebt toch een fiets van ze gekocht?

:wink:
toch niet, ik kocht die bij mijn dealer :wink:
Jan_R schreef:
di 30 jan, 2018 08:41
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 12:46
- Riemaandrijving CDX is niet duurzaam, maar wordt toch geleverd
het is maar wat je zelf wil geloven ... :roll:
Inmiddels weet ik absoluut niet meer wat ik moet geloven. Het blijft toch uitermate vreemd dat er, zoals ik al in de openingspost aangaf, op de site van dit merk staat:

"Bij Santos houden we van duurzaam. Veel fietsen en met weinig onderhoud. Daarom gebruiken we de Original riem."

Dat zaait toch flink wat verwarring. Maar uit de diverse meningen en verwijzingen blijkt inmiddels wel dat e.e.a. wat genuanceerder ligt en er ook uitermate tevreden CDX-gebruikers zijn.
rooss schreef:
di 30 jan, 2018 16:10
Jan_R schreef:
di 30 jan, 2018 08:41
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 12:46
- Riemaandrijving CDX is niet duurzaam, maar wordt toch geleverd
het is maar wat je zelf wil geloven ... :roll:
Inmiddels weet ik absoluut niet meer wat ik moet geloven. Het blijft toch uitermate vreemd dat er, zoals ik al in de openingspost aangaf, op de site van dit merk staat:

"Bij Santos houden we van duurzaam. Veel fietsen en met weinig onderhoud. Daarom gebruiken we de Original riem."

Dat zaait toch flink wat verwarring. Maar uit de diverse meningen en verwijzingen blijkt inmiddels wel dat e.e.a. wat genuanceerder ligt en er ook uitermate tevreden CDX-gebruikers zijn.
Het is al vaker alhier geschreven. Als je verwart wordt door wat Santos website schrijft, waarom neem je geen contact met hen hierover op?
Houd de lijntjes kort zou ik zeggen.
En kan je antwoord dat je gekregen hebt hier terug rapporteren?
Ben wel benieuwd eigenlijk naar je zoekactie 8)
rooss schreef:
di 30 jan, 2018 16:10
Jan_R schreef:
di 30 jan, 2018 08:41
rooss schreef:
ma 29 jan, 2018 12:46
- Riemaandrijving CDX is niet duurzaam, maar wordt toch geleverd
het is maar wat je zelf wil geloven ... :roll:
Inmiddels weet ik absoluut niet meer wat ik moet geloven. Het blijft toch uitermate vreemd dat er, zoals ik al in de openingspost aangaf, op de site van dit merk staat:

"Bij Santos houden we van duurzaam. Veel fietsen en met weinig onderhoud. Daarom gebruiken we de Original riem."

Dat zaait toch flink wat verwarring. Maar uit de diverse meningen en verwijzingen blijkt inmiddels wel dat e.e.a. wat genuanceerder ligt en er ook uitermate tevreden CDX-gebruikers zijn.
Santos zegt niet dat CDX niet duurzaam is, maar minder lang meegaat dan de CDC.
Dat is genuanceerder dan jij hier schrijft en duidelijk dunkt me.
mdw schreef:
di 30 jan, 2018 16:49
Santos zegt niet dat CDX niet duurzaam is, maar minder lang meegaat dan de CDC.
Dat is genuanceerder dan jij hier schrijft en duidelijk dunkt me.
Santos schrijft: "met de Original riem rij je veel meer kilometers dan met de CenterTrack riem. Bij Santos houden we van duurzaam."

de eerste betekenis van duurzaam is volgens "van Dale": "lang durend"
de tweede is: "weinig aan slijtage of bederf onderhevig"

Volgens mij zijn hierover weinig nuances mogelijk, Santos zegt het wel degelijk. Misschien ben jij in de war met de derde betekenis, die heeft wat met het milieu te maken, maar daar gaat het hier heel duidelijk niet om.

Dunkt me.
Ik heb wel eens contact opgenomen met Santos direct over taalgebruik op hun website, ik werd vriendelijk bedankt en het was 'marketingtechnisch correct' om die termen te gebruiken :shock:
maw; we kunnen schrijven wat we willen, er staat wel ergens in de disclaimer dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden.
maw2; als we het niet doen hebben we geen mooie site vol ronkende teksten.
Wat mij betreft kun je nog doorgaan met topics openen over design en technische keuzes, maar uiteindelijk zul je op basis van je gevoel en leverancier in de buurt een keuze moeten maken, iedere fabrikant heeft andere redenen om voor een onderdeel te kiezen, net zoals iedere fietser redenen heeft om voor een bepaald merk te kiezen, hoewel we hier soms wat graag vertellen waarom we iets juist niet kiezen.
Zucht, ga me hier niet verder aan moe maken.
Tja tja tja, cdc, cdx, het zal wel. Je mag er natuurlijk van vinden wat je wil maar geef toe: het is gewoon niet stoer zo'n riem. Als ik fietspech heb wil ik van top tot teen onder de kettingsmeer thuis komen :lol: , met zo'n elegante riem gaat dat natuurlijk niet lukken.