Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuzehulp gezocht: Wandereren vs Genesis (Inmiddels checklist voor pers. advies ingevuld) - Forum Wereldfietser

Keuzehulp gezocht: Wandereren vs Genesis (Inmiddels checklist voor pers. advies ingevuld)

Hallo allen,

al een tijdje ben ik op zoek naar een fijne nieuwe vakantiefiets. Na veel vergelijken en uitzoeken had ik eigenlijk mijn keuze gemaakt, namelijk de Genisis Tour le Fer 20, degelijk, sterk en goede prijs/kwaliteitverhouding. Maar nu ben ik toch aan het twijfelen gebracht. Ik kwam langs een fietsenzaak waar ze een Wandereren R800 hadden staan. Zu kunnen we een mooie deal aanbieden en de specs vd fiets zijn goed. De Genesis vs de Wanderen is: Shimano Deore / Rohloff-naaf - Mechanische schijfremmen / Hydraulische Magura HS-33 felgenremmen - naafdynamo Shimano / naafdynamo Son - 32 mm banden / 50 mm banden - 15,08 kg / 17,97 kg
Maar ik heb verder nog nooit van dit merk gehoord en met een rondje Google kom ik ook niet veel verder. Nu maakt het mij uiteindelijk niet zoveel uit. Het is ook wel rustig, nu ik geen honderden reviews kan lezen en uiteindelijk moet de fiets moet uiteindelijk goed zitten. Maar ik ben toch wel benieuwd of iemand ervaring met dit merk? En wat jullie mening is betreft de keuze tussen deze fietsen. Als ik zelf naar beiden afbeeldingen kijk, ziet de Genisis er een stuk steviger en solide uit maar dat kan ook door de framehoogte komen... Keuzes... keuzes... :D

De link van de Genisis Tour de Fer is dit: http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... -de-fer-20

De link van de Wandereren T800 is: http://www.wanderer.eu/produkt/reisetourer-r800/

Wederom bedankt voor de antwoorden :)
b18-genesis-tour-de-fer-20-touring-bike-2018-lrg-web-jpg.jpg
b18-genesis-tour-de-fer-20-touring-bike-2018-lrg-web-jpg.jpg (68.54 KiB) 3709 keer bekeken
Wanderer-535300048.png
Volgens mij verschillen ze behoorlijk van geometrie en prijs. De Wanderer komt op mij over als een rechtop zit fiets (omafiets houding) terwijl de Genenis meer op een racefiets met recht stuur lijkt als ik de foto's op de site's vergelijk.
Ik adviseer je proefritten te gaan maken.
groverr schreef:
za 27 jan, 2018 22:28
Volgens mij verschillen ze behoorlijk van geometrie en prijs. De van Wanderen komt op mij over als een rechtop zit fiets (omafiets houding) terwijl de Genenis meer op een racefiets met recht stuur lijkt.
Ik adviseer je proefritten te gaan maken.
het is helaas niet mogelijk om een proefrit te maken op de Genesis. Deze wordt rechtstreeks uit England besteld en er is geen voorbeeldfiets bij mijn dealer. Ik ga dinsdag een proefrit maken op de damesversie vd Wardereren.
Een grote bla bla over de geschiedenis van Wanderer op die site...Wanderer is zover ik weet op gegaan in de Auto Union groep. Dus ff verder klikken en we komen uit bij de Hercules groep.
Veel-waar-voor-je-geld-fietsen als ik het zo zie, collega van me heeft een Hercules E-bike, is er tevreden over.
groverr schreef:
za 27 jan, 2018 22:28
Volgens mij verschillen ze behoorlijk van geometrie en prijs. De Wanderer komt op mij over als een rechtop zit fiets (omafiets houding) terwijl de Genenis meer op een racefiets met recht stuur lijkt als ik de foto's op de site's vergelijk.
Ik adviseer je proefritten te gaan maken.
Als ik de Wanderer site door lees zie ik dat als je wat langer bent of een andere zithouding wilt, je maar een voorbouw van 160mm moet monteren :lol:
Ze zien er mooi uit en ze zijn met aardige kans prima fietsen om mee op vakantie te gaan, maar ze zijn beiden vanaf het frame opgebouwd uit dezelfde bakken met onderdelen waar de Nederlandse vakantiefietsenbouwers hun fiets mee maken. De vraag komt dus bij me op waarom je zo'n fiets zou kopen. Iets anders willen is leuk en te bewonderen, maar je levert daarvoor wel iets in in de vorm van zekerheden.
Ik zou overigens na dit marktonderzoekje eerst de keuze willen maken tussen derailleur en rohloff en pas daarna verder naar fietsen gaan kijken. Anders gezegd: het grote verschil tussen de genoemde fietsen is de aandrijving, en de prijs, want de een is precies 2x zo duur :shock: .
En ene gebogen bovenbuis is theoretisch zwakker dan een rechte.

Verder sluit ik me aan bij Leon wat wil je Rohloff of derailleur?
Prijs Leon, die Wanderer is compleet gewoon 1000 euro goedkoper als een Avaghon Series 28 met dezelfde opties :shock:
Go fietst schreef:
za 27 jan, 2018 22:05
Maar ik ben toch wel benieuwd of iemand ervaring met dit merk? En wat jullie mening is betreft de keuze tussen deze fietsen.
Altijd interessant een posting te lezen met (voor mij) nieuwe/onbekende vakantiefietsen en merken.

Vraag me alleen wel af hoe reëel het is om deze twee fietsen naast elkaar te zetten. Zelfs in het geval er forumleden zouden zijn die ervaring met beiden fietsen hebben, het blijft m.i. appels met peren vergelijken. Op het oog zie ik slechts 1,5 overeenkomst: beiden staal en beiden (maar verschillende) naafdynamo's.
(+ het betreft fietsen van hier ten lande onbekende merken. Bij onverhoopte verkoop een serieuze handicap)

De verschillen springen wel in het oog:
- 1.500 pond (1,750 euro) versus 3.000 euro!
- derailleur versus Rohloff
- magura velgremmen versus schijfremmen
- 32mm versus 50 mm
- 15 kg versus 18 kilo
- totaal verschillende geometrie

Op basis van al deze verschillen* trek ik de conclusie dat je zelf eigenlijk niet goed weet wat je zoekt.
Waarschijnlijk is het daarom handiger om aan te geven wat je met de fietsen gaat doen (hoeveel km. pr jaar, waar, wat voor soort wegen, heuvels of vlak, belading etc.), wat je fietservaring is, je voorkeurshouding, enz. enz.
Zodat de gevraagde meningen kunnen aansluiten bij wat voor jou geschikt(er) zou kunnen zijn.

*om elk van deze verschillen ontbranden op dit forum af en toe tot volledige 'oorlogen'. Samengebundeld in één topic, dit vormt een waar kruitvat :D
mikefiets schreef:
zo 28 jan, 2018 13:01
Op basis van al deze verschillen* trek ik de conclusie dat je zelf eigenlijk niet goed weet wat je zoekt.
Waarschijnlijk is het daarom handiger om aan te geven wat je met de fietsen gaat doen (hoeveel km. pr jaar, waar, wat voor soort wegen, heuvels of vlak, belading etc.), wat je fietservaring is, je voorkeurshouding, enz. enz.
Zodat de gevraagde meningen kunnen aansluiten bij wat voor jou geschikt(er) zou kunnen zijn.
Ha Mike, ik heb op zich wel duidelijk een idee van wat ik zoek, al komt dat hier misschien niet echt over 8) . Het lijkt me idd om de keuzehulp in te vullen van de wereldfietsers. Ik wil namelijk heel graag een keuze maken, ben al zo lang aan het onderzoeken. Is het handig om dat hier te doen of een nieuw topic te openen? Thanx! :)
Shadow schreef:
zo 28 jan, 2018 12:59
Prijs Leon, die Wanderer is compleet gewoon 1000 euro goedkoper als een Avaghon Series 28 met dezelfde opties :shock:
Ik heb even de configurator doorlopen en kom aan 700 euro. Toch inderdaad een groot verschil.
Er blijven een paar puntjes.
De ervaring op dit forum met Avaghon geeft veel zekerheid.
Bij de Avaghon kun je zelf de opbouw kiezen. Bij de Wanderer moet je bijvoorbeeld als je pech hebt zelf de Mondials er af halen en vervangen door prettiger banden. Het prijsverschil kan hierdoor flink slinken als je eigen voorkeuren verschillen van die van Wanderer.
De fietsenmaker dichtbij is voor OP weer wel een fijn voordeel, tenzij Rotterdam ook dichtbij is natuurlijk.

3000 euro voor een fiets uitgeven terwijl je niet goed weet wat je wilt is een prima idee, maar dan vooral voor de volgende eigenaar die de nauwelijks gebruikte fiets over een tijdje op de kop kan tikken. In dat geval pleit ik voor een bovenbuislengte van 57 of 58 cm :lol:

GoFietst: je kunt de checklist gewoon in dit topic invullen.
Ik zou idd ook naar Avaghon kijken, of Jan Jansen (de Ronin) dan heb je ook een mooie fiets voor 't geld. Had iemand Poppink al genoemd?
Okay, komt ie! :)

WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Voor woon/werk verkeer (30 km per dag), dagtochten van gemiddeld 80 km. In juni is het plan om naar Zweden te fietsen. Daarnaast heb ik de ambitie om door Ijsland te rijden en stiekem droom ik ervan om ooit de Transamerica Bicycle trail te rijden 8)

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Ik hou ervan om lekker door te rijden. Maar ik stop ook graag als ik iets heel moois zie wat mijn aandacht trekt. Als ik echt heel hard wil fietsen, pak ik mijn racefiets.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Ik hou van een sportieve houding maar wel iets meer rechtop dan een racefiets.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Voor mijn woon/werk verkeer fiets ik wel veel in het donker. Tijdens mijn fietsvakanties zorg ik er voor dat ik voor het donker een kampeerplekje heb gevonden. Maar je weet nooit, dus goed licht is wel noodzakelijk.

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Ja graag, maar het wordt geen mountainbiken. Denk aan de incidentele onverharde zandweg.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Op de planning: veel in Nederland, van NL aar Zweden, rondje IJsland en hopelijk komt mijn droom uit en fiets ik over een jaartje of twee de Transamerica Bicycle trail.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Kamperen met alle spullen zelf mee.

JE LICHAAMSLENGTE & gewicht
174cm lang, 70kg.

JE LICHAAMSBOUW
Normaal

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
tja, wat zal het zijn, ik heb nooit gewogen. Ik wil het dit keer wel goed aanpakken en extra licht op pad gaan. Ik denk rond de 25 kg inclusief alles.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Arnhem

WAT IS JE BUDGET?
Rond de €2000,00 maar mocht er een model zijn wat echt bij mijn past dan wil ik dit overwegen om wat extra uit te geven. Het enige is dat ik graag snel wil fietsen op mijn aankomende nieuwe fiets en hoe duurder de fiets, hoe langer ik moet sparen.

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Ik fiets al mijn hele leven veel. Zowel op mijn racefiets als mijn toerfiets. Ik heb in Nederland een stuk of 5 lange fietsvakanties gedaan. Daarnaast fiets ik wekelijks naar mijn werk (retour 30 km) en veel toertochten in het weekend van rond de 80 km.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
80-100km

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Ik vind onderhoud doen erg leuk, ben technisch dus leer snel. Momenteel heb ik gemiddelde kennis maar ik denk erover om een cursus te doen om hier nog meer inzicht in te krijgen.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Eventueel. Al wil ik het liefst een nieuwe aangezien ik tot nu toe alleen maar tweede handjes heb versleten.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ja, ik heb een lijstje gemaakt van de fietsen die ik, voor de Wandereren, interessant vind.

Genisis Tour de Fer 20
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... -de-fer-20
Prijs: 1679,00

VSF TX-400
https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... 0-gang-769
Kosten: €1699,90

Snel Steel ride 28
http://www.snelfietsen.nl/snel-fietsen- ... n-safari-2
http://www.snelfietsen.nl/images/snel-f ... gramma.pdf
Prijs: tussen de €1799,00 en €2399,00 Ligt eraan hoe je hem laat afmonteren

Tout Terrain Amber Road (dstaale vakantiefietser “special”)
https://www.vakantiefietser.nl/px/tout- ... ochure.pdf
Prijs: €2199,00

Koga World Traveller
https://www.koga.com/nl/trekkingfietsen ... tm?frame=H
Prijs: €2199,00

Ik wordt momenteel gek vd keuzes betreft de afmontage, dikte banden en staal vs aluminium.

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
In eerste instantie was dat wel mijn voorkeur maar ik heb besloten om een goede pokerbank te kopen.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD
Het liefst wel ivm het inrijden van mijn fiets. Ik ga in juni naar Zweden fietsen.

Zo, hopelijk is het nu duidelijker wat mijn wensen zijn :) Bedankt voor de hulp! Ik ben heel blij dat dit forum bestaat :)
Die pokerbank kan je budget snel doen dalen, of stijgen, afhankelijk hoe goed je er in bent...

Ik heb een sterke voorkeur voor die TT Amber Road 'Vakantiefietser Special' al was het alleen maar omdat Eric die samengesteld heeft op basis van zijn ervaring 8)
quote="Go fietst"

<WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
> Voor woon/werk verkeer (30 km per dag),
Dan wil je zeker een goede naafdynamo en geode verlichting.
Een naafversnelling is dan ook wel een pre.
En spatborden.

>In juni is het plan om naar Zweden te fietsen.
Dat kan met elke fiets.
>Daarnaast heb ik de ambitie om door Ijsland te rijden
> en stiekem droom ik ervan om ooit de Transamerica Bicycle trail te rijden 8)
Het is de afweging of de fiets die je nu gaat kopen daar ook geschikt voor moet zijn.

>ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
>Ik hou van een sportieve houding maar wel iets meer rechtop dan een racefiets.

>WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
>Ja graag, maar het wordt geen mountainbiken. Denk aan de incidentele onverharde zandweg.
Dat kan dus met elke redelijke fiets, maar IJsland is toch wel heftiger zover ik weet.
De transamercia bicyle trail die je noemt is naar ik begrijp een verhardewegtocht en geen MTB-tocht, dus dat kan met alle door jou genoemde fietsen heel goed.

>Kamperen met alle spullen zelf mee.
> 174cm lang, 70kg.
> JE LICHAAMSBOUW Normaal
>BAGAGE Ik denk rond de 25 kg inclusief alles.
Dit geeft geen vreemde eisen.

>WAT IS JE BUDGET?
> Rond de €2000,00 ... hoe duurder de fiets, hoe langer ik moet sparen.
Voor dat bedrag is er veel keuze, maar ook veel verschil tussen wat tweedehands kan en wat nieuw kan.
Nieuw kan bijvoorbeeld geen Rohloffiets. Tweedehands wel.

>WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
>Eventueel. Al wil ik het liefst een nieuwe aangezien
> ik tot nu toe alleen maar tweede handjes heb versleten.
:-) Ik ken het gevoel wel.

> HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
>http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... -de-fer-20
Gezien je lengte en gewicht is de kans wel groot dat het een prima fiets voor je is. Als de plaatselijke wilnkel je bevalt en je daardoor service om de hoek hebt is dat ook wat waard. Ik zou voor echte service om de hoek wel een paar honderd euro tellen.

>VSF TX-400
> https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... 0-gang-769
> Kosten: €1699,90
Geheimtip: stap in de auto, rij naar Aken en koop er een in de aanbieding wegens overjarig.
Zie hier: https://velo.de/angebote/aktuelle-angebote.html (€1099,-)
Er zitten nadelen aan, maar met het pak geld dat je in je zak kunt houden kun je ook veel.
De in de maat 52 is groot genoeg, want VSF's zijn relatief lang.
Het is een prima winkel, maar in de praktijk eventjes terug voor garantie zal zo gauw niet gebeuren.
Ik snap dat deze tip het niet noodzakelijkerwijs gemakkelijker maakt.... :D

De rest zijn allemaal erg goede fietsen voor je doel.

>Ik wordt momenteel gek vd keuzes betreft de afmontage, dikte banden en staal vs aluminium.

>WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN
>Het liefst wel ivm het inrijden van mijn fiets.
> Ik ga in juni naar Zweden fietsen.
Moet kunnen, maar bij merken die fietsen naar wens afbouwen kan het zomaar 2 maanden duren.

Of je gaat voor een mooie tweedehands: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Het stuur lijkt op de foto's zo groot als het gewei van een eland :roll: , maar daar is natuurlijk gemakkelijk iets aan te doen.
Leon schreef:
zo 28 jan, 2018 16:05
> HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
>http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... -de-fer-20
Gezien je lengte en gewicht is de kans wel groot dat het een prima fiets voor je is. Als de plaatselijke wilnkel je bevalt en je daardoor service om de hoek hebt is dat ook wat waard. Ik zou voor echte service om de hoek wel een paar honderd euro tellen.
Dat is ook de reden dat mijn gevoel elke keer toch naar deze fiets gaat. Ik kan de fiets kopen bij Cyclenation, Arnhem (http://www.cyclenation.nl). Dit is een kleine fietsenwinkel en de eigenaar is heel tof. Hij heeft echt hart voor de zaak en zal er ook alles aan doen dat de fiets me goed past. Ik vind deze fiets ook wel iets mooier dan de Wandereren. Ik weet dat dit niet het belangrijkst is maar het oog wil ook wat ;). Hij verkiest deze ook boven de VSF omdat hij deze fiets beter bij mijn karakter vind passen. Dus ondanks dat de fiets misschien iets minder is afgemonteerd en dat hij mechanische schijfremmen heeft ipv hydraulische velgremmen zegt mijn gevoel toch elke keer dat dit een goede keus is. Dus tja, ga ik daar naar luisteren of kijken naar fietsen die op papier technisch nog beter zijn. De eigenaar gaf mij het mooie voorbeeld dat je in een mercedes 4x4 (bestaat die eigenlijk wel? :lol: ) door de woestijn kan maar ook gewoon met een fiat panda 4x4 (ja die bestaat echt :)). Met beiden kom je er!
Heb eens een interview met Jasper gelezen van Cyclenation, lijkt me een zeer geschikte kerel!
Zoals Leon al een aantal keer gezegd heeft is de service om de hoek belangrijker als merk en type als je niet alles zelf doet...
Het moet geen reclame worden, maar ik heb ook ervaring met cyclenation in Arnhem.
Ik heb een Croix de Fer bij hem gekocht. Prima zaakje. Heerlijk fietsje ook trouwens. Ik heb er zelf dragers op gemonteerd (die ik nog had liggen) en voor 20 Euro spatborden voor in de winter. Wat zwaardere fiets met sportieve zit en (vanwege de "brede" banden) heerlijk rollend. Zit qua vooruit willen een beetje tussen mijn racefiets en mijn Avaghon vakantiefiets in.
geelfietsje schreef:
zo 28 jan, 2018 20:58
Het moet geen reclame worden, maar ik heb ook ervaring met cyclenation in Arnhem.
Ik heb een Croix de Fer bij hem gekocht. Prima zaakje. Heerlijk fietsje ook trouwens. Ik heb er zelf dragers op gemonteerd (die ik nog had liggen) en voor 20 Euro spatborden voor in de winter. Wat zwaardere fiets met sportieve zit en (vanwege de "brede" banden) heerlijk rollend. Zit qua vooruit willen een beetje tussen mijn racefiets en mijn Avaghon vakantiefiets in.
Wat goed om te horen dat je tevreden bent over deze fiets. Ik ben tot nu toe nog geen mensen tegen gekomen die ervaring met Genisis hebben dus fijn dat je reageert :). En ik vind dat Jasper wel degelijk een beetje aandacht verdient want zelden kom ik mensen tegen die zo eerlijk en oprecht zijn in de producten die ze verkopen. Dus ga allen naar Cyclenation ;)

Je geeft aan dat je Avagnon toch meer vooruit gaat? Uiteindelijk moet je toch zelf trappen denk ik altijd :lol: Maar jij denkt dat je met de Genisis prima op fietsvakantie kan gaan? (Zweden, Denemarken, IJsland)
Go fietst schreef:
zo 28 jan, 2018 21:47
geelfietsje schreef:
zo 28 jan, 2018 20:58
Ik heb een Croix de Fer bij hem gekocht. [...] Zit qua vooruit willen een beetje tussen mijn racefiets en mijn Avaghon vakantiefiets in.
Je geeft aan dat je Avagnon toch meer vooruit gaat?
Dat zou betekenen dat de racefiets de traagste van het stel is. Ik denk andersom. ;)

Carl